View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:18



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Säkring powertrafo Hagström? 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Säkring powertrafo Hagström?
Hej på gossar. Ett tag sedan jag var här. Men gräver i en Blackface Bassman med vad jag tror är en Hagström power trafo. Och den har väl någon slags värmesäkring eller liknande där tråden hoppat av. Men hur sitter den egnetligen? Jag tror den råkat dras loss mekaniskt, inte av strömbelastning. Hittar inga bilder på nätet. Kulan verkar sitta under den lilla metalfliken som sticker ut. Ska tråden sedan upp till "fjädern"? Någon kanske kan enlighten me lite raskt, eller har en bild på hur den sitter?
//Gunnar

Image


16 Oct 2016, 12:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Japp Gunnar.
Är en sk smältsäkring. Finns lite olika modeller på det med kulan men såvitt jag vet gör de detsamma allihop.
Kulan skall alltså till "vaggan" och däri tror jag du har ett litet problem för jag TROR det saknas en del och det ser ut som ett litet block för en talja ungefär.

Även om det nu är en gammal BF maskin hade jag iaf,iom det,installerat en modern variant istället. En helt vanlig 5*20 hållare för dito glassäkring.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Oct 2016, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Ah, men det finns en vanlig primärsäkring också, på andra inkommande primär. Sitter inne i chassit.

Om man nu har vanlig säkring också är det väl i princip bara att ha en tåt från fjädern till vaggan? Eller att tag bort fjädern och koppal direkt mot vaggen? Det är så den inkommande vägen ser ut, right?

/G


16 Oct 2016, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Yup

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Oct 2016, 13:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Tråden i kulan är lödd med en speciallegering med låg (< 100 C) smältpunkt, vid övertemperatur lossnar tråden. Om det överhuvudtaget är möjligt att haka i den igen, så funkar den som en säkring för små överlaster som finns kvar under lång tid och överhettar lindningarna. Jag skulle nog försöka få den på plats som en extra säkerhetsfunktion, även om den nog inte är "nödvändig" om man har säkrat upp på vanligt sätt med normala säkringar.


17 Oct 2016, 08:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Man kan också ersätta med en ny typ av temperatursäkring, dessa har formen av en liten kondensator
och placeras nära eller i det man vill övervaka, i detta fall tejpas mot transformatorn.
Inuti finns en "fjäder" som är lödd i en smältmetall, när metallen smälter drar fjäder ihop sig och bryter
strömmen. Engångs alltså.

se konrads websida :
https://www.conrad.se/Temperaturs%26aum ... 92_0216010

PS/
de kostar mindre än en femma styck, så det är ingen mening att lägga tid på annat !
/DS

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Oct 2016, 09:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Tack för tipsen! Bra grejor. Ska göra ett ryck på det där.

Det är en helig pjäs så man får fara fram försiktigt. Mycket original, men tyvärr inte allt. Hur som låter den oerhört bra. Kretsen är ngt justerad, mot AA864 fast ändå inte... Ja ja. Sjukt att e-lytarna fortfarande funkar. Den är knäpptyst och inga missljud.

Ingen som har ett par blue subs över, 0.1, för att återställa det som bytts?

//G

Image

Image


17 Oct 2016, 09:32
Profile

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Izzy wrote:
Ah, men det finns en vanlig primärsäkring också, på andra inkommande primär. Sitter inne i chassit.

Om man nu har vanlig säkring också är det väl i princip bara att ha en tåt från fjädern till vaggan? Eller att tag bort fjädern och koppal direkt mot vaggen? Det är så den inkommande vägen ser ut, right?

/G


Tror inte att den har samma funktion som en smältsäkring där tråden smälter eller ”brinner” av,
så som på glasrörssäkringar och valiga ”proppar”
Det ser mer ut som en form av termostat där ”fjädern” fungerar som en bimetall.
Annars förstår jag inte varför ”fjädern” är inkopplad i kretsen. Prova att varma ”fjädern” med en hårfön för att se hur den reagerar på värme (=överbelastning) .

Är tråden med den lilla "koppen" isolerad?

// Per


17 Oct 2016, 22:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Kulan har en tråd med en ögla eller liknande och sitter i vaggan, inspänd av fjädern. Om vaggan blir för varm, smälter trådens inlödning i kulan (speciallod med låg smältpunkt) och kretsen dras isär av fjädern. Termosäkring M.Ä.


18 Oct 2016, 21:09
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
"Kulan har en tråd med en ögla eller liknande och sitter i vaggan, inspänd av fjädern. Om vaggan blir för varm, smälter trådens inlödning i kulan (speciallod med låg smältpunkt) och kretsen dras isär av fjädern. Termosäkring M.Ä."

Exakt så.


18 Oct 2016, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Säkring powertrafo Hagström?
Finemang med bokstavliga förklaringar!


19 Oct 2016, 00:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.