View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:19



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Min jcm 600 är den ok?? och en historia om min bugera v22 
Author Message

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Min jcm 600 är den ok?? och en historia om min bugera v22
:D Hej! Jag har en jcm 600 som fick åka in till den lokala musikaffären då det lät som om spolen i högtalarna tog i när man spelade på tjocka e strängen. Jag provade dock med en 412a och det var likadant då. Ja, den har ju varit så ett bra tag nu o den har ju inte varit fixad med på dom 15åren jag ägt den men numera används den inte lika ofta för jag har även en bugera v22 som jag tycker låter as bra och som blir plågad flera dagar i veckan. Dock så hade den fått det(vet jag nu klassiska problemet) med att reverblampan i pedalen blinkar i takt med ett konstigt ljud i högtalaren och att den byter kanal själv efter ca30min spelande. Precis innan jag åkte till australien i 2veckor och 3 dar i Tokyo så passade jag på och lämna in även denna så dom kunde vara fixade när jag kom hem igen förra veckan.Ja bugeran hade han inte fått fram problemet med så den hade inte gjorts något med men dom hade bara haft igång den i flera timmar och inte spelat/belastat den :( dock så finns det en sinnes lång tråd om detta problem på the gear page där man kommit fram till att det är regulatorn till respektive reverb av/på och byte av ren o distad kanal som blir för varma så där skulle bara monteras en liten heatsink/kylfläns på regulatorn så skulle det vara fixat. Japp, in till kjelle o co och på med flänsarna o dra på trissor jag har spelat halva dan nu o högt o den funkar perfekt Jag justerade även bias på den efter att jag kollade en som visade på tuben men när man justerade den kallare så började den brumma??? Dock så gjorde jag detta bara för att testa!! och så glad man kan bli ibland. Det kostade 130kr att fixa.Nu till min jcm som inte låter skrap längre efter att dom bytat rör och biasjusterat men jag tycker att den inte låter som innan och att den brummar mer än innan(bugeran är knäpp tyst)och att det blir rundgång tidigare än innan? Kan detta ha med bias justeringen att göra som på bugeran?? Finns det några bra lätta mätpunkter för att mäta bias på dessa och var är trimpotten??. Jag kan hantera en multimeter hyfsat och fattar att där är dödligt med ström i en sån här men det hanterar jag varje dag i mitt jobb(truckmeck)dock så är ju rör stärk en helt annan grej. Är detta nått jag kan greja? och vad har bojen folket för tips o synpunkter??? hu vad lång text det blev :D


14 Oct 2016, 18:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Min jcm 600 är den ok?? och en historia om min bugera v2
Uj,ja det var en jobbig text att läsa.
Ett tips är att du radbryter bra mycket oftare,blir enklare för ögat.

Hur som helst.
Om inte minnet sviker är JCM-600 och JTM-60 mkt mkt snarlika maskiner. Isf hittar du ett litet hål i chassit alldeles intill slutrören där man sticker in en juvelerarmejsel eller liknande och justerar den negativa gallerförspänningen (bias).
I båda fallen,JCM-600 och JTM-60,så är det maskiner som har sina kort installerade på högkant,varför det är lite bökigt att komma åt att tex mäta på ett par installerade 1 Ohmare över slutrörens katoder.

Därför är det som rent praktiskt blir lättast även det som är farligast. Att mäta bias via den sk "shunt metoden". Du mäter,rent fysiskt,på utgångstrafons primärsida. Mellan dess centertapp och ut till resp rör. Var EXTREMT noga med att maskinen är FULLSTÄNDIGT tömd på residualspänning. Inte bara för din egen säkerhet utan även för mätvärdet.
Du mäter från centertapp till resp utgång som sagt och skriver ner den DC resistansen i antal Ohm på ett papper tex.

Därefter slår du igång maskin,var då medveten om att den är farlig,och mäter på samma sätt igen bara det att denna gången med din multimeter ställd till VDC.
Du kommer då se ett spänningsfall från centertapp till respektive sida och detta spänningsfall vs den tidigare uppmätta DC resistansen ger dig antalet mA som förbrukas i tomgång av respektive rör.
U=R*I och P=U*I...i vanlig ordning.
Mao,det mA värdet gånger spänningen mellan utgångstrafons centertapp och jord (som i detta fall skall tas på kortet nånstans) ger dig tomgångseffekten. Eller rättare sagt anodförlusten i watt i tomgång.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Oct 2016, 12:59
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Min jcm 600 är den ok?? och en historia om min bugera v2
Tack Jesper men det är ju nog mer invecklat än jag klarar av förstår jag på din beskrivning!! det är ju synd att en sån grymmt duktig som du bor götet och jag i skåne!!!! men jag får nog komma upp och lägga detta i dina händer en dag.Kan vi ta tele nr i pm för min mail funkar bara när den själv vill både på dator och telefon funkar det för dig???


17 Oct 2016, 18:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Min jcm 600 är den ok?? och en historia om min bugera v2
Tack. :oops:

Ja,PM funkar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Oct 2016, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Min jcm 600 är den ok?? och en historia om min bugera v2
Att mäta på anoderna låter farligt.
En ombyggnad kanske är på sin plats ., och i 2 delar :
- montera 1ohm ( eller 10ohm) motstånd mellan katod och jord på slurören.
- montera en flerpolig kontakt på baksidan, en DIN skulle duga men typen är inte så viktig. Anslut
motstånden som monterats i föregående punkt till pin 1 och 5 ( ytterkanterna ) samt jord till mittkontakten.

Vid biasjustering är det bara att köra in mätprobarna i kontakten, man kan tom bygga en speciell
kabel med motsvarande hane.

Sätter man detta i system så kan man ha sådana din-bias uttag i alla stärkare som passerar .

( att använda en DIN kontakt är ett förslag, ett runt hål + 2 skruvhål är ju hyfsat lätt att göra. Andra kontakter
går lika bra)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Oct 2016, 19:45
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Min jcm 600 är den ok?? och en historia om min bugera v2
Racing wrote:
Uj,ja det var en jobbig text att läsa.
Ett tips är att du radbryter bra mycket oftare,blir enklare för ögat. [...]...[...].


+1 .... också för Racing's vänliga tilltal...


17 Oct 2016, 21:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.