View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 12:16



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Solton BV-60 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Solton BV-60
Nu blir det reklamfilm... :mrgreen:
Näfan.

Denna gången kommer det handla om en lite modernare,tysk,maskin. En Solton BV-60.

Image

Köpte ju mig en dylik på tyska e-bay härförleden och idag dök den upp. Den auktionerades ut som "dead on arrival" (dvs trasig).
Solton är alltså ett företag som finns kvar än idag,om än att det är mindre känt i Sverige. Primärt,i likhet med tyska Dynacord,sysslar de numer med PA grejer så denna BV-60 är en av relikerna i deras fall. BV för bas...mao fanns det en GV med.
Hur som helst.
Sett dessa passera revy med jämna mellanrum och varit lite nyfiken på de en längre stund,å se nu dök det upp en trasig till en rimlig peng så det var väl inte mkt att spara på liksom.
BV som GV har ett rykte som e sådär. I grunden,som jag förstått det,bottnande i att de lite senare maskinerna använde lytar mm som kanske inte var från översta hyllan vilket medför att dessa maskinerna idag behöver renoveras. Betänk då hur bortskämda tyskarna är med sådant..så kanske det klarnar lite.
På det är de senare maskinerna även kretskortsbaserade,vilket då denna tidiga maskin jag lagt vantarna på nu INTE är.

Image

Japp. Bakstycket saknas. I ljuset av att det ligger exponerade lödpunkter mm som det gör får det med bakstycke helt klart hanteras. Punkt och slut...

Image

Mm. En tidig Solton BV är alltså inte turret eller tagboard baserad utan i sanning en point to point maskin. Dvs att man utgått från lödlist..

Image

Gott om plats och någorlunda genomtänkt får man nog säga.

Maskin är...designad lite utanför det normala tänket. Chassit tex är baserat som i moduler,vilket innebär att man skruvar loss bottenplattan...som även utgör faceplate osv,lossar ngr kablar...åsså har man hela innankråset liggandes på bänken helt öppet.
Lättservat som fan helt enkelt! :shock:

Image

Image

Trafona i den här prylen e fanimig av det mer rejäla slaget för en "50 wattare" skall sägas. Direkt gigantiska rent av.

Image

Det som gjorts sedan tidigare var att man bytt en stående kanna,resten av de var originalen. Om ni kikar på schemat som finns att hitta online ser ni vad vidare är att stand-by klipper lite annorlunda den med...

Image

Jahaw. I alla fall. Kollade av lytarna...och mkt riktigt var en av de ledsen. Den näst längst bak i bild ser ni tydligt att den har "öppnat" sig. Såpass att den inte ens gav värden med ESR mätaren. Mao..snabbt byte. Ambitionen här var ju att se om skrotet lever,alls!

Image

Tvätt. Mycket gammal smuts,nikotin osv var det.. Men vad vidare är så ser ni ju tydligt vilken väg strömmen tagit vid tillfälle. Mao anledning att undra varför..

Image

Mkt riktigt visade det sig då att det satt ett antal skottade delar i maskinens biaskrets. I den vevan som bias ledsnat så hade SGM skottats med... Så..friska grejer å på´t igen.. :mrgreen:

Image

Mm. EN av "poly" kondningarna hade ledsnat med. En gammal Wima,vad annars,och det var maskinens ENDA sådan. De guldfärgade Siemens ditona är hur friska som helst...osv.

En BV-60 innebär alltså ett par EL-34...en ECC-83´a som utgör concertina och driversteg...åsså ytterligare en ECC-83´a längst fram som ger ytterligare två gainsteg som utgör preamp.

Ok. Så då vart vi framme? Japp,på med pilen Palle...i väggen med nätkontakten å..jojamensan. Nu e re då så att DENNA BV-60 enbart har tappar för 220VAC vilket innebär att B+ bar iväg till rätt spik 500VDC under last. Cool enough,för nättrafon är såpass redig att det skiljer då fan inte många volt mellan stand-by och igångslagen maskin i tomgång.

Å...det ÄR en "bas maskin". Så..så länge man lirade rent på den får sägas att den faktiskt gjorde det rätt snyggt. Tycker jag allt. Inget att skriva hem om men..gott och väl godkänt.
Däremot...när man vred vidare på volympotten...fy fan! Alltså...en "pushad" BV vart fan ingen rolig historia!!! :lol: :shock:

Image

Iom att maskin nu var igång,och stabil,så förlustade jag mig med att ge även andra steg en 22µF lyt över sin katodresistor,och nu gick det väl iaf att ratta fram ngt som påminde om "gammel dist",men det fönstret var då rakt inte stort inte.
Så. Concertinan är i detta fallet DC kopplad mot sin driver...å där sitter en 2,2k resistor. Bytte den mot 330k,och nu började det väl gå att lira på skiten iaf. Fortfarande inget roligt sett från MITT perspektiv,men så hade den iaf gått att använda.

Nåja.
Man hade alltså vid ngt tidigare tillfälle bytt lyten som utgör första smäll. En redig F&T no less om 2*47µF och de två polerna hade länkats för ~100µF totalt. Allt enligt schema.
Men. Det man hade installerat var en lyt för 450VDC...så den kändes väl sådär! :shock:

Överlag får jag nog säga att det känns som det varit iaf två meckar nere i den. Den ene har haft nån form av koll medans den andre varit en typisk "Mr Handyman". Vad jag anser om den senares tilltag behöver jag kanske inte förklara.?

Mao var det dags för andra grepp. Chassit är ju i aluminium och därmed lättarbetat nog så fram med ett par 500VDC specade JJ.
VISSA av dessa (antar senare varianter) är tydligen UL kopplade. Denna är då rakt inte,men lika fulla fast tas spänningen för g2 ut vid utgångstrafons CT. Väl och ve med det,och därifrån till en droppresistor som då leder till slutrörens SGM.
Dilemmat ligger i att det enda som ser glättning i hela den serien är CT´n för utgångstrafon.?
Ok?
Följdriktigt läggs detta nu om...

Image

Image

Iom det ser chassit ut sådär sedan ikväll. Jag hoppas till att börja med kunna bli kvitt lödlisten till höger,där alla dubbel axialkannorna satt original. Dessa är nämligen lite annorlunda glättade med...en triod per utgång,that´s it.
Nu blir det då mer konventionellt vad avser dessa bitarna.
Vidare ser ni att trimpotten längst upp till vänster vid slutrören är bytt. Biaskretsen är konstruerad så att den där trimpotten ligger i serie med AC spänningen som tas ut,och den var väl redigt tilltagen kan jag säga. Betvivlar starkt att den var originalet. På de schema som finns online anges den till 220k,vilket e rena tramset i ljuset av att där kommer ung 60VAC...den som satt där var på 100k...vilket är rena tramset det med.
Slutgiltiga lösningen nu,efter att ha mätt DC resistans för den trimpott som var till knappa 15k,är en trimpott om 22k. Ambitionen är givetvis att ge det hela bättre upplösning. Som det var kan man lugnt säga att det vart fan inte mkt man vred "mängd"potten innan det barkade iväg alldeles.
Sedan sitter det en "balanspott" nere i lödlisten mellan slutrören,och det är med den man i sin tur justerar den individuella balansen mellan flaskorna. Systemet påminner en hel del om det vi hittar i tex FBT-500 mfl bara det att det alltså sitter en "mängdpott" på AC sidan av det hela.
Även dioden som satt i biaskretsen var halvledsen...så det bidde en ny i form av en N4007´a...

Å sen..den skarpögde ser att där redan sitter en novalsockel till. Solton har i sin visdom faktiskt redan gjort plats för det! :mrgreen:

En sista reflektion,såhär efter första dagens kelande,är att tonkontrollerna visade sig vara mkt effektiva må jag säga. Iaf för att vara en vanlig passiv lösning.

Nä. Det blir nog bra det här,tids nog. Skulle jag datera den baserat i typen av pottar,hur den är byggd osv så...det råder lite delade meningar om när Solton sjösatte dessa. En sak är klar och det är att det är en tidig maskin. Vissa menar att Solton,som fö ligger i Bayern,började producera dessa redan 1967. Andra säger 1970.
Oavsett,det är i det häradet denna är tillverkad iaf. Så mycket står klart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Oct 2016, 22:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Image

Satt och överlade med mig själv. Så det har varit en dag med "trist" jobb. E nämligen som så att jag tycker att den enkardel kabel som använts är i klenaste laget. Helt klart.
Därav är nu kabel bytt..allt ifrån matning till högtalare ut osv. Samma med nätspänning in osv. De där raderna med gamla BY127 kondensatorer är bytta mot en brygga...bra mkt enklare och mindre utrymmeskrävande.

Lödlisterna satt med en form av nit. En nit som utgjorde distans,med,och det där vickade runt lite som det ville. Sannolikt som effekt av tidens tand,så beslutet togs att ersätta detta med M3 metalldistanser. Samma anledning..nog med det som är på trekvart. Iom samma resonemang adderades en distans mitt på den långa lödlisten som löper i chassits nederkant. Helt enkelt för att plats finns och för att det gör lödlisten så otroligt mycket mer stabil.
Lika samma vad avser rengöring av de där listerna. Maskin har helt klart stått till så att det varit mkt cigarrettrök mm å se gammalt nikotin mm är rätt kladdigt allt sagt och gjort. T-sprit och fönsterputs samt liberala mängder vatten är lösningen...

Image

Sen är det så att hela serven kring biaskretsen sattes om. Dels installerades den delen som utgör likriktning mm på andra sidan chassit,där det sitter mkt annat liknande,och dels adderades ngr mindre elektrolyter vid "avblödningen" kring balanspotten mot jord. Mao avkopplades det hela nu på ett mer konventionellt manér.

Sen...som synes. En LTP denna gången med. Inte mkt mer med det. Iom att vi nu talar "ren" point to point så kommer respektive poly kondning få en dutt lim. Kostar så lite,och säkrar väl..
Det lim jag använder numer är alltså Loctites halvnya "hybrid glue". Bra skit som inte stelnar helt,och därmed är vibrationssäkert,och vad vidare är har vettig vidhäftning tamigfan på precis vilket underlag som helst.
Kan bara varmt rekommenderas.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Oct 2016, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Image

Lärdom.
Lärdom e bra,därför testar vi denna ggn att jorda allt som utgör signal tillsammans. U do the math. :mrgreen:

Image

Japp. I vanlig ordning e de gula. Som fan. Å säkrade med en dutt lim styck som sagt.

Image

Jäzz. Rent elektriskt e den alltså uppe å lullar å går igen. Stabilt,som Dr Alban gav uttryck för. Enkelt summerat,skiten fungerar. Skall justera lite railspänningar,men that´s it. Inte speciellt förvånande eg iom de där 500 volten.

Image

Japp. Återigen en klamma för att fixera den där sista lyten. På det,som ni ser,så enkelt det blir vad avser matning av spänning mot g2. Återigen...lärdom.
Åsså som sagt en gammal gammal choke. 4H..inte mkt att orda om.

Lär med lite tur vara fart i den redan imorgon. :shock: :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Oct 2016, 20:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Image

Jomen. Då e ett stycke Solton uppe å rullar å går,som rockmaskin,igen. Inte mkt att orda om eg bortsett från att jag har ett brum som stammar ifrån EF-86´an. Inte hunnit lista ut varit det uppstår än.

Image

Det här däremot känns sådär. Som de av er vet med er sedan tidigare,ni som läser mina trådar,så har jag en syn på det med elsäkerhet att det bästa man kan göra är att inse att ALLA andra är kompletta idioter. Å...iom det bygga därefter.
Därför känns detta sådär,som bäst. Frilagda poler för nätspänning,allt vad avser poler på trafona detsamma osv. Saken är bara den att jag vet faktiskt inte vad göra ENKELT som kan förändra situationen.?
Att det skulle behövas,eftersom det finns idioter,är väl helt klart.
Sen grunnar jag på om jag inte skall borra ur nitarna som håller slutrörssocklarna med...installera de med vanliga M3 skruv OCH iom det få dit ett par rörhållare.

Image

Mm. IEC jack och ny säkringshållare. Åsså originaldekalen som berättar vilket jack som bär vilken impedans osv.

Image

Framtill då så skrotades ena jacket och i det hålet installerade jag 1M log potten till EF flaskan. Hade sådan tur att jag hittade en någorlunda passande ratt med!

Så?
Hur låter eländet då? Jaa...jag har ju behållit original tonstacken och..den ser alltså lite annorlunda ut vs våra vanliga Fender/Marshall/Vox varianter. Men med det sagt..den e fan inte helt utan merit. Nu sitter den på andra stegets anod och..den gör sitt jobb ganska förtjänstfullt får jag säga.
Jag behöll ju även originalets "presence" pott...vilket ju e rent bullshit eftersom vad den potten gör är att styra en form av brightfunktion för andra stegets volymkontroll.
Hur som helst så fungerar det iaf.

Så? Vad nu? Ja,till att börja med skall cabben få sig lite kärlek. Är dags,och tolexet har sett bättre dagar helt klart. Provade göra en djuprengöring på det...och visst blev det renare. Inte tu tal men...det får nog bli att ge det lite färg igen..så skiten ser svart ut ånyo.
Därefter? Mm. Skall leka med den lite för att göra mig en mer djupgående bedömning av vad jag anser. Så långt låter den rent relativt rätt arg...skall fan ges.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Oct 2016, 20:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Image

Den saknar ju bakstycke och originalet skall se ut sådär. Vette fan om det direkt faller mig på läppen? Lurar nog mer på att såga till en bit plyfa a´la Marshall...

Image

Brum var det ja och..mina misstankar visade sig vara korrekta. Det som gjorde maskin så väluppfostrad man kan önska e den där adderade plåtbiten. Den skojar man ju inte bort direkt!

Image

Image

Lekte och lattjade med maskinen lite å..hm. Fick för mig att utmana den där tonstacken,och satte iom det om lite värden samt bytte ut ngr komponenter rakt av.
Slutresultatet är helt klart bättre. Som sloperesistor hängde jag dit en 470k trimpot tills vidare. Som sagt,denna låter nu lite annorlunda vs det jag normalt producerar. Dock fortsatt allt annat än mainstream. Den har en alldeles egen karaktär å det jag så långt inte kommit i hamn med är ifall jag tycker den är bra.?
Eller ja,bra är den....men jag vet inte riktigt om den är "jag".?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Oct 2016, 21:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Image

Mm. Det där känns ju bra mycket bättre får jag säga. Ett par rörretainers gör i detta fallet i VART fall ingen skada.
Nu klämmer socklarna rejält kring rörens pinnar iaf,men..hellre safe än sorry va...

Sen. Grunnar fortsatt på det där med bristen på elsäkerhet. Eller jag,som jag ser det. Lurar på om man bara skulle smida till ngr kåpor i aluminium och skruva dessa i chassit för att på så sätt gör det "ojsan" säkert.

Image

Så har jag spenderat lite tid med att tweaka maskin. Nu e bilden av en sketen "trygg-hansa" resistor,dvs en som laddar ur maskin när man stänger av den..
Hur som.
Det hela kom,i stort,att inskränka sig till att lattja med railspänningar primärt och som det visade sig tycker jag faktiskt att ett av dagens lägre värden var grejen.
Då ser EF flaskan ~260VDC i rail,som ju är ingångssteg. PI´n får i sin tur i slutänden inte mer än 335VDC...
Dist så det räcker och blir över. Även lekt vidare lite med tonstacken....

Polarn provade den och vi summerade därefter. Som han sa,-"det är en lead maskin. Är mer lättspelad lead än det du brukar producera,den är snällare samtidigt som den penetrerar."-. Mm. Ligger en del i det. Vi snackade vidare om ifall det,som karaktär sett,var BRA....och enades om att ja..jo. Det är det faktiskt. Användbart,och det är väl egentligen det helt primära i frågan egentligen.

Image

Näste vän,Kay,tog sig en stund med cirkelsågen och överhandsfräsen. Som sagt,lite Marshall över det där. Nu är det snickrat på ett sådant vis att vi har en mindre spalt i nederkant som löser luft in...och så ett "Marshall uttag" upptill,som kommer kläs med nät givetvis.
Blir nog bra när det är färdigt. Cabben behöver ju rent generellt lite kärlek,den har helt klart fått utstå en del under sina kanske 45år...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Oct 2016, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Tyvärr inga bilder idag då jag lyckats tappa telefondjäveln så illa i golvet ute i verkstan att det bara e skit kvar av displayen :(
Jaja. Blir att byta...

Hur som. Solton BV-60.
Fick kikat till själva cabben och får nog säga att jag blev nöjd. Efter en mer ingående rengöring och allmän uppstädning var det en annan look,lugnt sagt.

Cabben kom sig faktiskt riktigt hyggligt med allt sagt och gjort. Helt presentabel rent av.

Sen visade det sig att ngr av pottarna är dags att ta isär och serva. Sagt och gjort...å det blev sådär till en början innan jag insåg att jag vart väl överpretentiös med hur jag bände och levde i lödöronen. Med det på plats då så vart det milt sagt en DJÄVLA skillnad i ljud i skällan!

Fick adderat en skruv undertill med,iom att chassit har sina år på nacken var det ett mkt smidigt sätt att få faceplaten att centrera där den skall.

Det som återstår nu är att göra avvägningen om den skall begåvas med ett "snällt" mode med. Vet faktiskt inte än.
Som den står ryter den liksom på som det är tänkt mycket förtjänstfullt och jag VET faktiskt inte i nuläget om jag ser vitsen med en "clean" kanal.
Jaja. Lär la ge sig antar jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Oct 2016, 20:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Image

Jaaaahaaaaw vänner.
Kunde verkligen varit sämre. Rent estetiskt tror jag faktiskt inte jag behöver göra mer,den står på egna ben.
Tweakandet e dock inte klart. Meeeeen...det kommer det med..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Oct 2016, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Solton BV-60
Dagen innebar bara lite småtweaks.
Gjort den tystare i tomgång bland annat. Bytt lite kondensatorvärden,för att få en tightare botten vid lite tyngre doser dist.
Men sammantaget låter den nu mer eller mindre allt den kan låta menar jag. Annorlunda e ordet sa Bull.

På det har jag börjat muttra ihop för styrning av optokopplare...dock inte bestämt mig för att just DENNA behöver det.
Faktum är att den funkar garanterat lika bra som "double trick pony" redan som den står.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Oct 2016, 23:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.