View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 20:13



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Philips 6411 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Philips 6411
Image

Av olika anledningar betraktas inte dessa gamla Philips maskiner som speciellt intressanta,vilket jag iaf tycker är väldigt synd.
Synd för att det i grund och botten är maskiner med rejäla bitar ombord,och givetvis är det jag i första hand tänker på järnen då.

Image

Jaja. Var å hämtade denna iaf och att påstå att den är bedagad är ingen överdrift. Har nog stått lite udda till under sin törnrosa sömn rent av. Huven är ju perforerat galler och det kan man säga att det nog "läckt" igenom en del som funktion för helvete vad full med gammalt hår,damm osv den var. Till den grad att man närmast behövde en kam för att skapa ordning i det! :lol:

Image

6411 innebär 4st EL-81. I mitt tycke en mycket underskattad flaska. Philips angav dessa till 40 watt cleant,och det finns nog inte mkt att anmärka på i det gissar jag.
Det som då garanterat ÄR sopor är däremot innanmätet. Resistorer men kanske framför allt Philips förbannade tjärkondensatorer är rena skräpet rätt ut sagt.
Givetvis läckte ALLT i den riktningen så det första jag gjorde där var att byta ut de två kondensatorerna mellan PI´n och slutrören,och naturligtvis då eftersom de läckte på ett sådant sätt att negativ gallerförspänning för slutrören...var inte att tänka på.

Image

Mm. Rent papper. Blir enklast så i fallet med en sådan här. IEC jack installerat,allt baktill på maskin demonterat och en plåt installerat som täckplåt.
Det sitter två säkringar i de original. Dels en nätsäkring och dels en för HT DC. Detta kompletteras/byggs nu om...

Rören i preamp/PI är föregångarna till ECC-83 och EF-86. De vi kallar ECC-40 respektive EF-40. Lurar på att behålla ett EF-40 då det i princip gör samma sak som EF-86...En stor skillnad ligger i att såväl EF-40 som ECC-40 är sk rimlock rör. Mao,socklarna behöver bortsett från det ena EF-40 röret bytas mot konventionella novaler.

Jaja. Till att börja med nu blir det att röja upp som sagt och efter det att bygga en biasbräda värd namnet och på det lite frisk glättning så vi kan dra igång slutsteget och se att allt fungerar så att säga.
Ena elektrolyten är fö en gammal Rifa,så det kan ni ju snabbt lista ut vilken av lytarna som ESR mässigt mäter som ny... :mrgreen:

Image

Å...ja. Självklart. :mrgreen:
Saknar ngr lager klarlack men..ni fattar säkert

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Oct 2016, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Image

Vart en hel del pyssel av typen som "inte syns" direkt idag. Chassit har sett bättre dagar,mycket beroende på att alla smuts som hamnat där låtits sitta.
Så..började med svinto,det gav inte direkt så mkt...fortsatte med 400 våtslip å...det får helt enkelt räcka där.
Eftersom chassit i eg mening inte syns i ngn större omfattning med huven/kåpan monterad så tänkte jag ge fan i att lacka det. Chassit är i sin tur ytbehandlat redan i original så...

Kablage byttes. Säkringshållare installerades. Bias bräda tillverkades. Osv osv osv.

Image

Den gamla "element likriktaren" pensionerades och en ny kisel dito installerades rätt på trafon. Helt enkelt för att det är enklast så.
Så mkt jag i vanlig ordning eg skulle vilja elsäkra det hela mera så låter det sig inte göras speciellt enkelt rent praktiskt denna gången iom alla lödpunkter PÅ själva trafona. Dvs,där sitter lödpunkter i massor som utanpå bobbinerna...

Sen. Dessa driver g2 via haltapp. Dvs...likriktar ändarna på HT lindningen,å så finns det ett mittuttag som används till just g2.
Ger för handen att dessa får en lite speciell karaktär. Helt klart.

Är såpass länge sedan jag gjorde en sådan här att jag inte minns vad att förvänta i B+...men det lär väl ge sig antar jag. Lytarna är iaf med i matchen till 450VDC och dit lär vi då fan inte nå hur som helst.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Oct 2016, 20:44
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Philips 6411
Du måste ju köpa denna Philipsen!

http://www.tradera.com/item/340874/2664 ... 0w-ar-1961

Så oyoligt ful/cool!

plexi


09 Oct 2016, 21:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Image

Jahepp,jo. Det tar sig som det heter!

Image

Runt slutrören...nytt... nytt... nytt... nytt. I det att den nu varit igång i sin nya skepnad kan kort konstateras att B+ hoppat upp en bra bit. Nu snackar vi dryga 360VDC under last. Last då i detta fallet 30mA per flaska.

Image

PI´n..där återanvände jag original lödstödet,flyttade det bara.

Image

Preampen i sin tur...ptja. Denna ggn provar vi lite nya grepp fö. Skall bli intressant att se utfallet av.

Image

Efter lite masserande funkade det utmärkt att återanvända en av originalbyglarna för att fästa den "udda ut" elektrolyt som servar EF-40 röret. Viktigt i sammanhanget är att under inga omständigheter får lyten se åverkan i form av bucklor eller liknande,och det hela visade sig funka alldeles utmärkt med allt sagt.

Image

Biasbrädan. Ja,e väl inte så mkt att orda om eg? Iom ökat B+ fick g1 spänningen närmare minus 30VDC innan det lugnade sig,halvtapp mot g2 till trots.
Vidare visade det sig att ur perspektivet obalans får jag nog säga att det hela var rätt känsligt när det kommer till brum.

Image

Å jodå. Jajamen. All systems go,och spänningarna ligger hyggligt väl där jag vill ha de.

Image

Mm. Blir nog fan inte så tokigt iaf? Nu skall huven fortsatt ha ngr lager klarlack...men har iaf fått en andra vända rött till att börja med.
Nu tänkte jag installera Philips emblemet INNAN klarlack...

Hur som helst.
Det mesta i signalkabel är faktiskt draget det med. Återstår att bygga en tonkontroll,å den vet ni ju redan var den tar vägen.. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Oct 2016, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 646
Post Re: Philips 6411
Fränt som alltid!!!

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


11 Oct 2016, 10:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Tack broder! :D

Ska som sagt se om det inte går att få fart i den idag.
Original miniswitchen på faceplaten som från början användes som "mikrofon av olika typer" switch tjänstgör numer som det jag kallar "Soldano" switch.
Iom de tre gainstegen kan man kanske tänka att det inte blir så värst vilt,men se...switchen klappar om katodresistansen för steg två så att det i ena läget ger ~de 39k ett Soldano steg innebär...och spannet från en småsignalspentod på ingången gör resten.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Oct 2016, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Image

Nu blev nått sådär helt perverst rätt igen. :D
Fick påtat till det där med tonkontroll osv som ni ser,och efter att ha kastat lite allmän översyn/tweakande på den så svarar den ngt helt löjligt bra.
Inte mätt uteffekten än men..den är med GOD marginal högljudd så det räcker. Med.

Originalswitchen på fronten är alltså det som puttar den mellan mild och vild. Skall komplettera den med ett fotjack baktill så man kan göra det från golvet med.
Huven har fortfarande inte fått sina sista lager klarlack,vilket kanske märks,men Philips emblemet e tebax iaf. :mrgreen:

Denna ggn provade jag en lite annan approach till det med jordning,vilket jag tycker föll mycket väl ut. Skall ta mig ett snack med Aleks om det där innan jag öppnar käften om vad och hur tänkte jag.
Men..
Bra blev det. Mycket bra rent av.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Oct 2016, 21:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Jahaaaw...
Bra samtal med Aleks. 8)

Det jag alltså gjort denna ggn är att jag separerat dels det vi kan kalla "kraftjord" (som vanligt..ni vet "gyllene regeln,Kirchoff osv) från det andra. Dvs det som VERKLIGEN drar ström med våra mått mätt...slutrör osv. Tillika jordning av CT för glöd...chassi noll för bias osv.

Men.
På det har jag tagit all signaljord ifrån pottar osv samt alla gridläckor i preampen SAMT jordningen av ingångsjack till en egen punkt/kabel.
Mao har tanken här varit att inget skall få "smutsa ner" det vi ser som bla AC/signaljord och enkelt kan summeras att det fungerar och fungerar mkt mkt bra.

I min nyfikenhet och vilja att lära mer så har det där med maskiner som är väluppfostrade i tomgång närmast blivit ngt maniskt och de stegen jag tagit idag har utan tvekan varit ytterligare ett ganska rejält kliv i insikter i frågan.

När jag muttrat ihop den här maskinen har jag alltså gjort det på ett sådant sätt att allt tex vad avser signaljord såväl som gridläckor (som ju på sitt sätt är en förlängning av detsamma) mm ligger på en enda kabel som träffar chassi. Rent praktiskt är det alltså nu en relativt enkel sak att FLYTTA denna kabel dit man ser lämpligt.
Detsamma gäller för preampens jord,och givetvis då även dess glättning.
Märk då att en lyt över en katodresistor i egentlig mening alltså är..AC jord. Dvs signaljord,det med.

Slutsatsen är att jag nu alltså i effekt har tre jordpunkter mot chassi. Dels det jag då väljer att kalla "kraftjord",där vi kan riskera allsköns skit i signalen,dels jord av preampen (som ju medför ngr mA som enhet) och dels i sin tur då signaljord-som ju mår bäst av lugn och ro.

Utan tvekan kan sägas att detta är intressant,iaf för min del. Skillnaderna är givetvis på sin höjd nyanser i detta spel,men de finns där iaf och vad vidare är anser jag att det kan komma att bli en STOR skillnad den dagen man springer på en setup som trilskas mer än det skall-i den config den levereras.
Kort summerat,detta handlar om vad som är elektriskt rätt. Korrekt.

För er andra som ev är nyfikna,lek och lattja med det säger jag. Att tex summera allt vad som utgör signaljord och gridläckor mm är ju enkelt nog,och det KAN skapa rent avgörande skillnader.

Philipsen ovan är vad vidare är utrustad med sk "humdinger" pot för glöden,något som i effekt av det ovan då kommit att visa sig MINDRE nödvändigt.

Summa?
Ptja vänner..."the sum of all fears...i guess"! :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Oct 2016, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Image

Mm. Så fick även denna till slut sin klarlack och iom det är den färdig. Eller ja,den skall få sig ett fotswitch jack baktill oxå,men...20min jobb liksom.
Nöjd med denna får jag säga.
Använt den en hel del sedan den blev spelfärdig,och inte bara jag...

Nä. Den gör det den skall,och lite till. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Oct 2016, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
https://www.youtube.com/watch?v=hWGt6Gov1nQ&feature=youtu.be

Å sådär KAN den låta. Naturligtvis bra mkt mer än så. Den där James killen där som styr ton...ger mkt möjligheter se :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Oct 2016, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Philips 6411
Racing wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=hWGt6Gov1nQ&feature=youtu.be

Å sådär KAN den låta. Naturligtvis bra mkt mer än så. Den där James killen där som styr ton...ger mkt möjligheter se :wink:


Låter bra, mycket bra!

_________________
/Bengt


24 Oct 2016, 09:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Stort tack!
:D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Oct 2016, 11:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Philips 6411
Lät gott :) Men vad är det för Hamer du lirar på, USA eller Korea?
Jag har en svart lik den, en Koreatillverkad.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


24 Oct 2016, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 6411
Tack Mats.
Du,det e en Korea.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Oct 2016, 19:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Philips 6411
Racing wrote:
Tack Mats.
Du,det e en Korea.

Tack Jesper! Snygg!
OT men... min hade nå'n sorts feta Superdist-kopior utan justerbara polskruvar i original, lät inte kul alls.
Med ett par Classic '57 så blev den mycket bättre. Men den är som "stum" i resonansen, tjock lack.
Funderar på att låta slipa ner den helt för att få loss ljudet och bara ha tunn lack, vax, eller olja den.
Jaja, end of OT :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


25 Oct 2016, 17:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.