View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 05:03



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Philips 521 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Philips 521
Image

Från gång till annan tar man sig an projekt mest utifrån vad ens själ bjuder. Å se detta är ett sådant.
En kund har bett mig modifiera en gammal Luxor Radio för gitarrbruk,och det fixar vi väl...men samma kille hade med sig två radios,och denna Philips e då den andra.

Som synes MILT sagt en bedagad maskin. Ok? Så varför då ta sig an den?

Image

Joo...så där ser de ut i fint skick!

Image

Å sådär ser det ut under huven. (Vilket e den aktuella maskinen)

Image

...å sådär med chassit på plats (bild från nätet).

Jajaja din dåre,varför?
Enkelt min käre Watson. Det som gör skillnaden är att det INTE är en sk allströmsapparat och att den är tillverkad i Holland...1934.
Mao,den har ngr år på nacken och blir faktiskt iom det det äldsta jag gjort.

Som radio sett är nog lånekortet utgånget snällt sagt så..det blir att använda originalrören,chassit,cabben osv för att göra en gitarrmaskin av det.
Naturligtvis blir det inte tal om speciellt många watt,men min tanke är är alltså charmen i grejernas ålder och..att den går att använda.

Kollade ESR mm för sådant som sitter i å...mja. Humor e väl ordet som kommer till sinnes. Min lilla ESR meter orkar inte mäta ESR värden förbi 60 Ohm å...den angav just 60Ohm...plus :mrgreen:

Det jag inte riktigt vet hur hantera är att de flesta av de där flaskorna är pentoder. Men men...there´s only one way to find out i guess..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Oct 2016, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 521
Image

Image

Precis allt i kondensatorväg var precis kronslut. Skräp mao. Som det visade sig gällde detta ett antal av de gamla kolmotstånden med.

Image

Men. Trots att nu allt i kondensatorer byttes avhjälpte det inte spänningsfall. Av den enkla anledning att jag idag för första gången upplevt ett likriktarrör som förvisso fungerade,men som var så slut att utspänning UTAN last och med glättning landade på 55VDC.
Typen heter 506...å jag kikade mig runt efter ett ersättningsrör på div e-bays mm. Allt annat än dyra men..eftersom detta nu inte direkt blir ngn originalrenovering och jag har en helsikes massa AZ-1 över och även de arbetar med 4V glöd så bryggade jag in ett sådant på bänken.
Jodå.
Nu vart där iaf 260VDC under last.

Effektpentoden heter så RES-964. Ett äldre,milt sagt,Europeiskt rör..som skall vara på 9w. Ngt som kommer räcka alldeles utmärkt för det den lilla apparaten skall få som uppgift.

Med detta gjort rev jag igång eländet och...inte ett pip. Visade sig då att katodresistorn till det "andra" AF-2 röret i serien var kass... Så byta det...å se nu vart det ljud!
Original OT´n e inte direkt det kraftigaste jag sett dock och ngr 9w är det då definitivt inte tal om så långt. Är då ett som är säkert.
Men...
Den lät iaf. En apparat ifrån 1934 har kommit till liv igen kort summerat! :D :D Bara en sån sak!

Jahaw... Så fokus på nästa AF-2 flaska (de är två) å nähä nähä. Spänningsfallet från helvetet på den anoden. Visade sig ligga i att kablaget,som då är skärmat,som leder upp till toppanoden "läckte" mot sin skärm...med påföljd att anodspänningen landade kring 10VDC. Inte helt rätt.
Så dit med ny kabel osv...
Ut ur den AF-2 flaskan till original 500k volympott och därifrån in på nästa AF-2,båda är ju pentoder.
Men nä..nått e fortfarande kajk.
Spelar och låter gör den men...spänningarna som ligger mot rören stämmer inte för fem öre. Blir att undersöka varför närmare helt enkelt.

Image

Betänk nu att detta ENBART är för bänkarbete. Långt ifrån den "standard" jag normalt sysslar med för att vara förbannat diplomatisk.
Men summerat? Allt som var till radiodelen av den skrotades ut. Det var i princip bara sopor kvar av det. Chassi med innehåll tvättades med t-sprit och fönsterputs osv.

Med det gjort provade jag så att koppla upp den mot originalhögtalaren,som visar 5 Ohm i DC resistans,och ve å fasa!! Den fungerar!! :shock:
Så idag...har jag lirat gitarr på det äldsta jag nånsin smiskat till. En Philips från 1934.

Nu e tanken från min sida alltså att få skevat till resterna av det som är där till ngt användbart för gitarr,att tex kunna ha hemma-mest som kul grej.
Blotta årgången på grejerna gör ju liksom att det hela blir ett samtalsämne,och kan man nu få till estetiken hyggligt iaf så...kul grej.

Jag tänker kika över det med när,var och hur vad avser de där två AF-2 pentoderna. Chassit i sin tur kommer jag modda för att ta sockeln för ett AZ-1. Inte mer med det,även om ett AZ-1 i sammanhanget är direkt "modernt".
Skit samma...oavsett är ALLTIHOP djävligt gamla grejer,så det är ett avsteg jag lugnt sagt kan leva med.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Oct 2016, 22:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 521
Image

Mm. Fick en liten stund för mig själv nu ikväll och valde att använda den stunden på denna gamla Philips.
Det mesta av det där gulfärgade i kablage är ny bytt. Kvar att hantera e glöden,som ju är på 4VAC,och med det även hantera det som RES-964 röret ger för handen.
Nämligen att dess katod ligger mot dess glöd,vilket medför att där sitter en resistor mellan glödens centertapp och chassi.(jaa...ihop med en lyt då givetvis)

Image

För att bibehålla grundtanken med maskin,dvs en enkelhet som inte återfinns i modernare dito,så tillverkade jag denna "kondensatorbank" av lite överblivna radialer (Stort tack Sven!!).
Kan kanske se lite lustigt ut men det hela fungerar riktigt bra. Allt av det sitter vad vidare är sammanfogat med lim,så det är inte bara buntbandet som håller ihop det hela direkt.
Iom detta gavs nu även möjlighet att se över jordning mm enl Kirchoff osv. Gott nog,och mkt riktigt ngt som ger mkt i retur.

Image

Runt AF-2 rören ersattes allt i komponenter med friska grejer. Av eller på...på eller av,liksom. Såg ingen som helst anledning att lalla runt med de gamla halvtaskiga resistorerna osv.

Iom det i sin tur då så lade jag en gemensam "centralpunkt" för hela preampens jord.

Image

Som sagt,det mesta av det där gula enkardel bjäfset är nu utbytt. Ett antal säkringar är på det installerade och tillika ett IEC jack baktill.

Image

Mycket riktigt!! Ljus i guds hus å lampor i "träkyrka´.."!
Med det sagt behöver jag se över resistorvärdena emot AF-2 flaskornas skärmgaller. Som det är nu sitter det 220k anodresistorer och 1M mot g2...å se det blev väl bra. Ser ung 130VDC mot anoderna och sketna 35 volt mot g2.
Mao,det behöver kikas lite närmare på. Men..lika fulla förbannat så bor det redan som det är gott om rocknroll i den gamla apparaten.
Man FÅR fan inte glömma att den är...82år gammal. Hur vi än vänder och vrider på det liksom.

Image

Som den är uppsatt nu är det på alla vis enklast möjliga. Medför att för att kontrollera den har man EN pott,nämligen volym. Vad jag ANTAR som effekt av att vi talar småsignalspentoder så upplevde jag maskin som väldigt "vass" och "in your face".
Installerade därför en keramisk kondensator över OT´n om 1,5nF och det hade precis avsedd effekt.

https://www.youtube.com/watch?v=ch4N4YQewkw

Jaaaa mina vänner.... Nu skall där väl tweakas en del till men det ger iaf en god ide om vad vi snackar om.
Först genom originalhögtalaren,som alltså är från NITTONHUNDRATRETTIOFYRA den med,och därefter genom "fullådan" som innehåller ett par gamla sunkiga G12-50.
Uteffekt har jag inte mätt men jag skulle gissa kvalificerat kring 3-4 watt eller så.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Oct 2016, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 521
Eftersom jag är grav nörd i sammanhanget tycker jag från gång till gång att det är MINST lika intressant att ta del av historia som teori vad avser de olika apparaterna jag slåss med.
Dvs att den rent teoretiska biten är ngt jag ägnar en del tid åt den med.

Detta är ju den äldsta apparat jag fått liv i. Som kanske bekant är det inte ovanligt med sk allströmsapparater från tiden (och en bra stund framgent med),och dessa apparater faller som jag ser det bort helt innan en PT installerats om de skall användas.
Dvs,inte bara som "hobby" slå på de utan..användas.

Jag har sökt en del på slutröret RES-964 och enl de källor jag tagit del av är det ekvivalent,i stort sett-bortsett från dess sockel/bas,med det rör som kom att kallas AL1.
Dvs den första eg effektpentoden. A står då för 4V glödström och L för just effektpentod. Jmfr EL-34. Det vill alltså säga E= 6,3V glödström och L för effektpentod.

RES964 som AL1 anges till en maximal anodförlust av 9 watt. På det en maximal skärmgallerförlust av 2.5 watt.
Såsom vi är vana att betrakta detta borde mao utgångseffekten återspegla de siffrorna,men se det gör de inte...
Kort sagt är verkningsgraden så förbannat dålig kontra det vi kallar "moderna" rör (som 6L6..EL-34 osv) att vi ur alla de där watten bara får ut drygt 3 watt uteffekt.
Mao förefaller mitt antagande om uteffekt hålla vatten. Givetvis skall den mätas,men..ni hajar.
Finns kort sagt ingen anledning att jaga uteffekt som inte står att finna,jag var tex ett tag inne på att testa med andra utgångstrafos i ambition att just..ja. I alla fall.

AL1 i likhet med RES964 har sk direktupphettad katod. Det innebär att katod och glödtråd alltså sammanfaller/är samma sak.
Givetvis något som ger upphov till en mindre grad glödbrum,vilket när man läser vidare alltså är ofrånkomligt.
Det intressanta är därför eg inte förekomsten av glödbrum som jag ser det utan hur LITET detta brum rent relativt är.
För den som då undrar hur man hanterar katodbias i fall som detta så använder man alltså glödens centertapp till detsamma.
Man installerar effektpentodens katodresistor mellan glödens centertapp och jord helt enkelt,och avkopplar densamma vad avser Z ur perspektivet signal med en elektrolyt i vanlig ordning.
Kan kanske te sig lite märkligt,men så är det iaf.

Image

Om ni kikar på den där bilden igen ser ni katodresistorn,som är svart med elektrolyt över sig,precis framför banken med glättningselektrolyter.

Image

Här syns resistorn,som alltså är originalet på 640 Ohm,bra mycket tydligare.

Original jordar den där i chassits ena ände,vilket gav upphov till mera brum...varför jag provade att flytta chassianslutningen,som synes på bilden,till "andra smäll"-vilket mkt riktigt gav resultat och brummet minskade.
För att skapa reda i den biten blir det då en fråga om Kirchoff som jag ser det,igen. Dilemmat ligger alltså i att glödens centertapp nu i effekt och mening har två uppgifter. Dels att agera referens för glöden (chassi noll) och i sin tur att hantera effekt via ett katodmotstånd för effektpentoden.
Inte riktigt vad vi e vana vid :wink:

Betänk nu att apparaten är mkt gammal. Iom att det är en -34 års modell innebär det att DESIGNEN av den är äldre. Mycket riktigt ersattes AL1/RES964 (finns fö fler ekvivalenter på temat) med AL2 redan 1934. Mao samma år som apparaten ovan lanserades för marknaden.
AL2 då med separat katod...och påföljande vettigare karaktär att hantera vad avser brum mm.

Intressant,milt sagt,att följa utvecklingen. Om man sedan som jag tar del av avhandlingar mm som går åt sidorna med...det hände EXTREMT mycket i utvecklingen av rör just vid denna tiden. Inte bara designen på rören i sig utan kanske framför allt deras implementering.
Push/pull designerna som kom i den vevan tex...och som grundlade ett "hästkraftskrig" vad avser utgångseffekt.
Betänk då i det hur DÅLIG verkningsgraden (eta) var på flaskorna..så inser man snart att det där tagit sin tull.

Något annat att betänka i sammanhanget när man då gjort det jag gör här är att när man då försöker elsäkra apparaten och föra in den i 2000 talet på sitt sätt genom att bla installera div säkringar måste dessa dimensioneras för maskinens,och pentodens tex,verkligt förbrukade effekt. INTE dess tänkta uteffekt osv...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Oct 2016, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 521
Image

E fan gutt me egen svarv!
Enkelt summerat? En enda volympott gör ju ingen glad och även om jag nu pillade isär den där stackars original 500k potten och fick liv i den igen så ÄR den det till trots en 82 år gammal kolbanepott. U do the math.
Sen är det ju så att nyare pottar oftast inte har längden som behövs på axlar...så det vart svarven och lite 7075T651.
Presto så passa skiten bra mkt bättre. Nu är det ju vidare så att ena "ratten" är till för kanalinställning,dvs justera radiotuner,och inte heller det har vi ngt större bruk av så...

Nu blev det en ny 1M log till volym och en 1M lin till...tonkontroll. En helt vanlig Garnet,och det fungerar ju såväl som ngt annat.

Image

Sliten är väl ordet för dagen vill jag mena. Hur som helst,axlarna behöver centreras i sina hål,och det kan jag givetvis göra enbart genom att flytta runt pottarna där de sitter dragna i chassit. Hålen är såpass stora att det låter sig göras.
Men. Då tänker jag i nästa tanke att varför inte svarva ett par "lagerbussningar" som typ insatser man pressar ner i cabben och därigenom..får "riktig" styrning på skiten?.
Tror det får bli så. Ett par stycken i POM...enkelt nog.

Hur som helst.
Satt där å noodla med den på full patte när volymen dök! :shock:
Visar sig då att där e glapp/kallödning i utgången mot anoden för ena AF2 flaskan. Ordnade det och nu ryter ju skiten på ÄN värre än innan! Vad vidare e,3 watt är passerat. Vilket kanske iofs inte e så konstigt i ljuset av den distorsion som föreligger. Full patte gäller liksom.
Provade då på ren djävelskap att dynga en MXR OD framför å...du milde tid. Den lilla radion duger med det utan tvekan för jösse namn att lira Sabbath på.

Jaja.. *inser att jag tappat det helt* :mrgreen:

1934 goes heavy metal. Engl eat your heart out!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Oct 2016, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 521
Image

Ok. Så fick svarvat lite "lagerbussningar"/centreringar till de där himmagjorda axlarna. Iom det valde jag nu att sätta axlarna med lim istället. På så vis kunde det hela självcentrera.
Bussningarnas hål gjorde jag ngr tior oversize..å tur var väl det. Funkar iaf som tänkt.

Sen fick jag tatt ner värdet på SGM för AF-2´orna ifrån 1M till 470k. Gjorde gott,och spänningarna-och kanske framför allt potentialskillnaden-mellan anod å g2 landade nu avsevärt vettigare. Anodspänningen sjönk,vilket ju står till logik,samtidigt som spänningen mot g2 steg. Rätt tydligt var nog 220k/470k rätt kombination för denna setupen iaf.

Sen fick jag demonterat den där 1,5nF keramen över OT´n. Iom Garnet kontrollen vart det alldeles djävla bra rent av. Nu har tonkontrollen en klar uppgift att sköta.

Nöjd?
Ptja...mjo. Jo det får man väl säga att jag är. Nästa steg nu,men det är då rakt ingen brådska,blir att försöka limma tillbaka det av faneret som rest sig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Oct 2016, 21:18
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Philips 521
en lite nyare philips på tradera ( just nu 100 spänn)
http://www.tradera.com/item/340874/2664 ... 0w-ar-1961

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 Oct 2016, 23:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Philips 521
"The noble art of tweaking".
Så e re.

Nåja.
Engl e till för haschtomtar,introverta och mindre vetande.

https://www.youtube.com/watch?v=AF8kA1t6FTk

1934 goes heavy metal. Lirar gör vännen Jonas på ett stycke billigast möjliga Kina Squier,men en MXR OD framför. Fortsatt,med undantag av likriktarröret,med originalrören från 1934.

Engl! EAT YOUR HEART OUT AND DIE! :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 Oct 2016, 20:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.