View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 14:12



Reply to topic  [ 24 posts ] 
68 custom princeton ändringar från 65 PRRI 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Tjena rörgubbar,
lite snack om skillnaderna mellan de nytillverkade 68 Custom Princeton och 65 Princeton RI.

skillnader, från 65 PRRI til 68 CPR vad jag kunnat hitta är:
1) Midkondingen i tonstacken var .047 --> .022 (edit: skrev från början baskondning)
2) moståndet på reverb return var 470k --> blev 1M
3) NFB motståndet var 2.7k --> 5.6k
4) 18k resistor i serie med baspoten.
(+ annan högtalare, Celestion TEN 30)

Attachment:
Capture.JPG
Capture.JPG [ 33.5 KiB | Viewed 8802 times ]


det jag i detalj undrar över, och vill ha svar på är:
den där 18K resistorn

1. Visst är syftet att öka upp lägsta punkten på baspoten?
2.det är väl inte för att öka midden (dvs midden blir i så fall totalt 6,8k+18k = ung 25k ?)
frågar för på vissa forum verkar många övertygade om att det är en mod för midden, men... det är det väl inte ???
snarare höjer modden av midkondningen midden något i såfall, både frekvens och dB, eller hur? (edit: självklart...)

Mvh en glad amatör :D

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


Last edited by Din_Mentor on 30 Sep 2016, 08:43, edited 5 times in total.



24 Sep 2016, 13:44
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Är det ingen av våra rörpulare som vet detta?
:(

_________________
Dra röva i koks!


27 Sep 2016, 00:01
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Om du tittar på en tonstack från Marshall och jämför så klarnar det nog. Skillnaden blir helt enkelt att man ersatt mid-poten med två fasta resistorer (R34 och R52).

Om vi antar att R52 finns i båda så blir ju skillnaden mellan de två densamma som att byta en 24.8k pot som är ställd i det här läget mot en mindre pot på 6.8k och ställa den i ändläget (rimligtvis max).

Gör detta i Duncan tonestack calculator så har du svaret.
Med bas på fullt blir det ingen skillnad. Med basen halvvägs får du ett midlyft utan R34. Detta är ju helt i enlighet med en del "midboost-moddar" där man ökar värdet på delen motsvarande R52. Med basen på noll har du ett baslyft med R34.

Det handlar ju om att de två resistorerna som sagt agerar som mid-poten i t.ex. Marshall. Det som är viktigt för att analysera är relationen mellan dom, inte exakta värdet.

Om du tänker dig en pot så blir varianten med R34 som en 25k pot på 2.7/10. Medan utan den resistorn har du ett motstånd (6.8k) som är oändligt stort jämfört med vad som finns på andra sidan (0 ohm) . Och så länge baspoten är ställd högt nog kan vi försumma inverkan här. Däremot när den skruvas ner kommer skillnaderna att framträda eftersom baspotens värde inte längre är oändligt stort i jämförelse.

_________________
http://www.voodooaudio.se


27 Sep 2016, 09:07
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
nilo wrote:
Gör detta i Duncan tonestack calculator så har du svaret.
Med bas på fullt blir det ingen skillnad. Med basen halvvägs får du ett midlyft utan R34. Detta är ju helt i enlighet med en del "midboost-moddar" där man ökar värdet på delen motsvarande R52. Med basen på noll har du ett baslyft med R34.


jag testade det i duncan tonestack calc. men så började jag undra om det verkligen blir som att ha ett fast 25k (24,8k) mid-motstånd enligt denna krets eller inte,
eller om det inte blir som att ha 18k på baspoten vid lägsta läget så att säga.
jag är en färsking på detta, men gillar att lära mig mer om kretsar och scheman, så ha lite överseende med mig ;)

enligt det jag citerat ovan så menar du alltså att tillägget av R34 snarare scoopar midden? iaf med basen ställd hallvägs?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


27 Sep 2016, 15:47
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Din_Mentor wrote:
nilo wrote:
Gör detta i Duncan tonestack calculator så har du svaret.
Med bas på fullt blir det ingen skillnad. Med basen halvvägs får du ett midlyft utan R34. Detta är ju helt i enlighet med en del "midboost-moddar" där man ökar värdet på delen motsvarande R52. Med basen på noll har du ett baslyft med R34.


jag testade det i duncan tonestack calc. men så började jag undra om det verkligen blir som att ha ett fast 25k (24,8k) mid-motstånd enligt denna krets eller inte,
eller om det inte blir som att ha 18k på baspoten vid lägsta läget så att säga.
jag är en färsking på detta, men gillar att lära mig mer om kretsar och scheman, så ha lite överseende med mig ;)

enligt det jag citerat ovan så menar du alltså att tillägget av R34 snarare scoopar midden? iaf med basen ställd hallvägs?

Spelar ingen roll. Det blir lika oavsett eftersom de sitter i serie. Så du kan se det som en pot ställd på det viset eller en extra 18k efter baspoten, det är fortfarande precis samma krets.

_________________
http://www.voodooaudio.se


27 Sep 2016, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Din_Mentor wrote:
nilo wrote:
Gör detta i Duncan tonestack calculator så har du svaret.
Med bas på fullt blir det ingen skillnad. Med basen halvvägs får du ett midlyft utan R34. Detta är ju helt i enlighet med en del "midboost-moddar" där man ökar värdet på delen motsvarande R52. Med basen på noll har du ett baslyft med R34.


jag testade det i duncan tonestack calc. men så började jag undra om det verkligen blir som att ha ett fast 25k (24,8k) mid-motstånd enligt denna krets eller inte,
eller om det inte blir som att ha 18k på baspoten vid lägsta läget så att säga.
jag är en färsking på detta, men gillar att lära mig mer om kretsar och scheman, så ha lite överseende med mig ;)

enligt det jag citerat ovan så menar du alltså att tillägget av R34 snarare scoopar midden? iaf med basen ställd hallvägs?


Användande tonestack calc gör följande:
Gå till Fender stack och ändra värdet på mid potten till 6,8K och sen dra upp mid till 100%, nu ta ett snapshot då har du kurvan på en orginal stack utan mid pot.

Sen byt C 23 (= mid konding inte bas som du skrev tidigare) till 22n och nu ser du exakt vad som händer med det bytet.
Sen ändra mid pot till 24,8 K och sen ställ mid pot på ca 75% av max, så har du hur kurvan ser ut med dessa nya värden och ja för örat kommer det upplevas som en mid boost pga att dippen blir mindre.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2016, 10:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:
Sen byt C 23 (= mid konding inte bas som du skrev tidigare)


aaaah, nu börjar det falla på plats... äntligen logik! :)
får labba med tonestack calc i dagarna, skriver tillbaka sen.

en fråga under tiden, det spelar ingen roll om man placerat R34 direkt efter R52 i schemat?
menar nu är där en förgrening till mid-kondningen emellan dessa 2 motstånd.
denna placering borde ha betydelse väl?

just placeringen gjorde att jag trodde att R34 ej påverkade mer än basen...

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


28 Sep 2016, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Din_Mentor wrote:
Amp Healer wrote:
Sen byt C 23 (= mid konding inte bas som du skrev tidigare)


aaaah, nu börjar det falla på plats... äntligen logik! :)
får labba med tonestack calc i dagarna, skriver tillbaka sen.

en fråga under tiden, det spelar ingen roll om man placerat R34 direkt efter R52 i schemat?
menar nu är där en förgrening till mid-kondningen emellan dessa 2 motstånd.
denna placering borde ha betydelse väl?

just placeringen gjorde att jag trodde att R34 ej påverkade mer än basen...


Om du kollar detta schema så kanske du ser vad som händer lite mer
http://el34world.com/charts/Schematics/ ... reverb.pdf

Mid potten fungerar som ett variabelt motstånd så en 25K pot ger, så får du ungefär rätt kurva på TSC, fast inte helt då i schemat jag länkar till så kommer även midkonding påverkas med mid potten så det blir lite att labba fram o tillbaka för att få "rätt" kura av vad som händer.

Bas o diskant ser ju 25 K till jord, medan mid kondingen ser 6,8 K
Så skippa det där med 75% jag tänkte lite fel där.
Så du får ladda in värdena 22n och 6,8K på fullt, ta bild. Ändra sen värdet på potten till 25 K på fullt och så får du jämföra kurvorna för skapa dig en bild av vad som händer.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2016, 12:12
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Quote:

Användande tonestack calc gör följande:
Gå till Fender stack och ändra värdet på mid potten till 6,8K och sen dra upp mid till 100%, nu ta ett snapshot då har du kurvan på en orginal stack utan mid pot.

Sen byt C 23 (= mid konding inte bas som du skrev tidigare) till 22n och nu ser du exakt vad som händer med det bytet.
Sen ändra mid pot till 24,8 K och sen ställ mid pot på ca 75% av max, så har du hur kurvan ser ut med dessa nya värden och ja för örat kommer det upplevas som en mid boost pga att dippen blir mindre.

Som jag skrev ju :wink:
Fast blir det inte på 25% man ställer mid-poten på 25k?
jag tänker att som motstånden är fördelade i schemat borde det bli så. Jämför med en gainpot, när den står på max är det motståndet mot jord som är störst, rimligtvis borde det ju vara samma sak här om man inte har någon form av reverse taper.

[EDIT:] Fast jag hade helt missat att kondingen skulle bytas. :mrgreen:

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Sep 2016, 18:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:

Bas o diskant ser ju 25 K till jord, medan mid kondingen ser 6,8 K
Diskanten ser 6.8k eftersom kondingarna i kretsen är tillräckligt stora för att erbjuda lite motstånd för diskantfrekvenserna. Har man en midpot kommer diskantfrekvensen bli lite interaktiv med nivån på midpoten därav.

_________________
Johan Hansson


28 Sep 2016, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Tubis wrote:
Amp Healer wrote:

Bas o diskant ser ju 25 K till jord, medan mid kondingen ser 6,8 K
Diskanten ser 6.8k eftersom kondingarna i kretsen är tillräckligt stora för att erbjuda lite motstånd för diskantfrekvenserna. Har man en midpot kommer diskantfrekvensen bli lite interaktiv med nivån på midpoten därav.


Johan, först skulle jag säga: men så blir det väl inte !? Men sen tog jag mig en dusch och såg min tanke vurpa.

Dessa 18 K i serie med bas potten blir ju bara som att höja basen med Ca:7,5% i TSC från det läget man väljer att jämföra med original ton stack.
Så TS hade ju tänkt rätt vad 18K:an gör, att det blir en höjning av basen med ca 1-2 dB.
Den största förändringen blir dock med byte av kondingen som ger mer lägre mid.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2016, 21:36
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:
Tubis wrote:
Diskanten ser 6.8k eftersom kondingarna i kretsen är tillräckligt stora för att erbjuda lite motstånd för diskantfrekvenserna. Har man en midpot kommer diskantfrekvensen bli lite interaktiv med nivån på midpoten därav.


Johan, först skulle jag säga: men så blir det väl inte !? Men sen tog jag mig en dusch och såg min tanke vurpa.

Dessa 18 K i serie med bas potten blir ju bara som att höja basen med Ca:7,5% i TSC från det läget man väljer att jämföra med original ton stack.
Så TS hade ju tänkt rätt vad 18K:an gör, att det blir en höjning av basen med ca 1-2 dB.
Den största förändringen blir dock med byte av kondingen som ger mer lägre mid.

Men detta beror på hur basratten står. 18k i serie gör (nästan) ingen som helst skillnad om basratten står på fullt. Däremot med basen nerskruvad får du ett baslyft med R34. Med basratten på hälften blir det som jag skrev att man får mer mid utan R34 och som jag också tänkte blir det som att jämföra med en midpot på 6,8k på fullt och en 25k på 27%

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Sep 2016, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
nilo wrote:

1.Men detta beror på hur basratten står. 18k i serie gör (nästan) ingen som helst skillnad om basratten står på fullt. Däremot med basen nerskruvad får du ett baslyft med R34.

2.Med basratten på hälften blir det som jag skrev att man får mer mid utan R34 och som jag också tänkte blir det som att jämföra med en midpot på 6,8k på fullt och en 25k på 27%


1. Helt enig ;)
2. Nä någon mer mid blir det inte, det är bara bas frekvenserna som påverkas 10-200 Hz, fast det beror ju på hur lågt du räknar mid :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2016, 22:21
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:
nilo wrote:

1.Men detta beror på hur basratten står. 18k i serie gör (nästan) ingen som helst skillnad om basratten står på fullt. Däremot med basen nerskruvad får du ett baslyft med R34.

2.Med basratten på hälften blir det som jag skrev att man får mer mid utan R34 och som jag också tänkte blir det som att jämföra med en midpot på 6,8k på fullt och en 25k på 27%


1. Helt enig ;)
2. Nä någon mer mid blir det inte, det är bara bas frekvenserna som påverkas 10-200 Hz, fast det beror ju på hur lågt du räknar mid :)


Är du säker? :wink:
Image

_________________
http://www.voodooaudio.se


28 Sep 2016, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
nilo wrote:
Amp Healer wrote:

1. Helt enig ;)
2. Nä någon mer mid blir det inte, det är bara bas frekvenserna som påverkas 10-200 Hz, fast det beror ju på hur lågt du räknar mid :)


Är du säker? :wink:
Image


Japp det är jag ;)
Men ser nu varför vi får olika resultat, min TSC så är mid potten en variabelt motstånd med mid konding över potten.
Din TSC går ju mid kondingen in på mitten och fungerar som spänningsdelare vilket förklara varför vi får olika resultat :)
Fast vill mena "min" TSC ger den mer rättvisare bild över vad som händer.
Men förstår inte varför din TSC är olik min ? Min är ju också en 1,3 :shock:
Eller har du använt Marshall stacken och ändrat värdena ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2016, 23:27
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Har använt Marshallstacken. Annars blir det ju fel. Mid-kondingen ska ju in mellan 18k och 6,8k enligt schema överst i tråden. Det går inte att åstadkomma med fenderstacken.

Den enda som enkelt går att emulera i fenderstacken är ju varianten med endast 6,8k. Men däremot fattar jag inte varför man får olika grafer när man kör endast 6,8k i marshallstacken vs fenderstacken. måste ju vara något galet i programmet eftersom det rent elektriskt blir samma sak.

[EDIT:] Jo, det vet jag visst. De använder sig av varsin log-taper. Så beroende på vilken log-taper man har på baspoten så får man olika resultat. med LogA får man som du säger endast basboosten med 18k resistorn. Men använder du dig av logB får du resultatet jag postade tidigare.

_________________
http://www.voodooaudio.se


Last edited by nilo on 28 Sep 2016, 23:57, edited 1 time in total.



28 Sep 2016, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
nilo wrote:
Har använt Marshallstacken. Annars blir det ju fel. Mid-kondingen ska ju in mellan 18k och 6,8k enligt schema överst i tråden. Det går inte att åstadkomma med fenderstacken.

Den enda som enkelt går att emulera i fenderstacken är ju varianten med endast 6,8k. Men däremot fattar jag inte varför man får olika grafer när man kör endast 6,8k i marshallstacken vs fenderstacken. måste ju vara något galet i programmet eftersom det rent elektriskt blir samma sak.


Har meckat lite med TSC och marshallstacken och du måste ha glömt ändra typ på bas o diskat pot.

Nej det blir inte fel om man ändrar på fenderstacken, man måste bara tänka rätt vilket jag inte gjorde från början :wink:
Sen blir det lite mer bas(obs lite) med ta midden till mitten på potten, fast på fullt blir dom lika.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Sep 2016, 23:55
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:
nilo wrote:
Har använt Marshallstacken. Annars blir det ju fel. Mid-kondingen ska ju in mellan 18k och 6,8k enligt schema överst i tråden. Det går inte att åstadkomma med fenderstacken.

Den enda som enkelt går att emulera i fenderstacken är ju varianten med endast 6,8k. Men däremot fattar jag inte varför man får olika grafer när man kör endast 6,8k i marshallstacken vs fenderstacken. måste ju vara något galet i programmet eftersom det rent elektriskt blir samma sak.


Har meckat lite med TSC och marshallstacken och du måste ha glömt ändra typ på bas o diskat pot.

Nej det blir inte fel om man ändrar på fenderstacken, man måste bara tänka rätt vilket jag inte gjorde från början :wink:
Sen blir det lite mer bas(obs lite) med ta midden till mitten på potten, fast på fullt blir dom lika.

Jepp, men det blir rätt lite enklare om man kör Marshallstacken och ändrar värdena. Fast som sagt, tapern på poten :wink:

Så, ja, men logA har du helt rätt, den påverkar inte midden i mitten av svepet på baspoten. kör du dock logB gör den det. annars blir det helt rätt och lättare att visa med marshallstacken. :D

_________________
http://www.voodooaudio.se


29 Sep 2016, 00:00
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:
nilo wrote:
Har använt Marshallstacken. Annars blir det ju fel. Mid-kondingen ska ju in mellan 18k och 6,8k enligt schema överst i tråden. Det går inte att åstadkomma med fenderstacken.

Den enda som enkelt går att emulera i fenderstacken är ju varianten med endast 6,8k. Men däremot fattar jag inte varför man får olika grafer när man kör endast 6,8k i marshallstacken vs fenderstacken. måste ju vara något galet i programmet eftersom det rent elektriskt blir samma sak.


Har meckat lite med TSC och marshallstacken och du måste ha glömt ändra typ på bas o diskat pot.

Nej det blir inte fel om man ändrar på fenderstacken, man måste bara tänka rätt vilket jag inte gjorde från början :wink:
Sen blir det lite mer bas(obs lite) med ta midden till mitten på potten, fast på fullt blir dom lika.

precis, dom blir lika, men det stämmer inte då du drar ner midpoten till 27%, då ska du ju ha en basboost. Där är marshallstacken bättre och den funkar hela vägen (blir helt lika elektriskt sett) om man bara ändrar alla värdena till rätt. annars får man ju lägga på 18k på baspotens värde och försöka hitta rätt i dess svep, betydligt svårare med en log pot.

Editerade lite syftningsfel.

_________________
http://www.voodooaudio.se


29 Sep 2016, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Fast dina grafer stämmer inte med vad som händer om du inte byter till rätt typ av pot.
Vill säga det till dom andra som läser här och kanske bara kollar på graferna du la upp.

Med rätt typ av pottar så får man samma resultat oavsett typ av stack man väljer,,,,mja en gnutta mer bas med Fender stacken typ knappt en halv dB

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Sep 2016, 00:16
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:
Fast dina grafer stämmer inte med vad som händer om du inte byter till rätt typ av pot.
Vill säga det till dom andra som läser här och kanske bara kollar på graferna du la upp.

Med rätt typ av pottar så får man samma resultat oavsett typ av stack man väljer,,,,mja en gnutta mer bas med Fender stacken typ knappt en halv dB

Ja, potarna är fel i mina grafer. Men för att man ska få en bra representativ bild av vad som händer ska man byta alla värdena i marshallstacken (utan att glömma potarna :wink: ) och sedan jämföra mellan 25k ställd på 27% (motsvarande med 18k) och en 6,8k pot på fullt.

Då får man den bästa representationen, det hoppas jag att vi alla kan vara överens om :D

_________________
http://www.voodooaudio.se


29 Sep 2016, 00:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
nilo wrote:


Då får man den bästa representationen, det hoppas jag att vi alla kan vara överens om :D


Nä för du samma graf med Fenderstacken med 6,8 k på max mid pott och dra upp basen 7,5%, du är envisare än synden ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Sep 2016, 01:02
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:
nilo wrote:


Då får man den bästa representationen, det hoppas jag att vi alla kan vara överens om :D


Nä för du samma graf med Fenderstacken med 6,8 k på max mid pott och dra upp basen 7,5%, du är envisare än synden ;)

Haha!

Men det är väl lättare att bara byta värde på poten och justera dess inställning, än att göra det och justera upp bas ratten värde och ställa in denna? ;)
Det är allt jag menar.

_________________
http://www.voodooaudio.se


29 Sep 2016, 08:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: 68 custom princeton ändringar från 65 PRRI
Amp Healer wrote:

Johan, först skulle jag säga: men så blir det väl inte !? Men sen tog jag mig en dusch och såg min tanke vurpa.

Dessa 18 K i serie med bas potten blir ju bara som att höja basen med Ca:7,5% i TSC från det läget man väljer att jämföra med original ton stack.
Så TS hade ju tänkt rätt vad 18K:an gör, att det blir en höjning av basen med ca 1-2 dB.
Den största förändringen blir dock med byte av kondingen som ger mer lägre mid.
För att nerda ner sig mer så bestäms diskantens frekvens av värdet på dess konding/diskantpot + midpotens värde och läge. Ju större skillnad i värde på diskantpot och midpot ju värre blir diskantfrekvensens förskjutning vid olika nivåer på midpoten, därav vill man inte ha en större midpot/resistor än 25k. Det är ju även diskantfrekvensen som bestämmer middens övre brytfrekvens så även midden verkar förskjutas vid olika nivåer...förvirrande....ja, allt i denna krets är interaktivt....

_________________
Johan Hansson


29 Sep 2016, 11:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.