View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:27



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Luxor 0W 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Luxor 0W
Image

Efter en snabb slagning inser jag att detta inte är ngn nyhet för Bojen. Kan inte hjälpas för..införskaffat e det,å coolt så man får hjärtsnörp e det med.
Summerat?
Ett mycket gammalt svensktillverkat PA system...of sorts.

Image

Det hela blir alltså till en enda kompakt enhet när man monterar ihop det. Gör då inget misstag,för det här är ingen liten pryl!
Inte ställt det hela på vågen med gissar kring 20kg+ kmpl.

Image

Respektive högtalare har som ett vred,som synes. I nuläget inte en aning om vad det är till för,men det hela förefaller eftermonterat iaf.

Image

"Luxor 0W-25B". Mm. 20 watt. Kan vara..å vid kontroll av datablad för flaskorna en siffra som MILT sagt går att flytta på!
Huven är fö lite sinnrikt infäst. Respektive kortsida då...ena sidan har som indexpinnar/stift som har motsvarande hål i huven. Andra sidan,där sitter lettrade och kromade oversize skruv för att säkra det hela.
Nätanslutningen sker lite sinnrikt den med faktiskt..

Image

Huven har alltså en fast installerad nätkabel in i ett pass stycke. Detta pass stycke sedan passar över de där ledande stiften.. :shock:

Image

Ja. Jo. Det är en rörförstärkare. Så e re ju,dessvärre då med utgångsimpedanser som är oss obrukbara idag. Rörtyperna är kanske inte direkt..mainstream de heller.

Image

Nä. Nä,det kan man kanske inte påstå. Blir inte att behålla speciellt mkt av det där inte.

Fick kollat över det mest väsentliga och kopplat den mot nätet...utan likriktarrör i då givetvis. Fanns inte tid till annat ikväll.
Hur som.
Den ger ung 460VAC mellan tapp och chassi. Glöd behöver hejdas lite i 220VAC läge..för det landar väl högt,under last. Ca 6.8VAC
5V lindningen till RLRn klarar sig dock ironiskt nog rätt bra? Fö. Det som "skall" vara ett 5V4G är IRL ett 5U4GB. Inte mkt att skrika om kanske...

Image

Säkringar ja. Dels på nät in,ett par,och dels på HT ut-återigen ett par. De senare totalt sopor...
Nättrafon e rent ut sagt en djävla klump. OT´n i sin tur,vilken inte kommer behållas iaf,e dess motsats. Blir lite dunderklumpen sagan över det liksom..

Image

Japp. Ngn har varit där med en nyare resistor samt en mustard. Korrekt,men i stort sett är nog resten som det kom en ggn i tiden. Då jag inte tyckte mig ha tid att kolla ESR mm på lytar...därav RLR´n ur. Bortsett från det tycker jag nog det hela är städat nog.?
Den lite större/tjockare resistorn strax till höger om mitten i gult med lite grön lack som skruvsäkring är katodresistorn för de bägge slutrören.
Å se..slutrören i sig förtjänar nästan en tråd för sig själva. Nåja. 270 Ohm..inte mkt mer med det.

Image

Preampen. Gamla grejer.. Kondningarna märkta "Farad" i kombination med lanseringsår för rören daterar den rätt hyggligt skulle jag vilja påstå. Nånstans mkt sent -40/tidigt -50 känns som en rimlig siffra.

Image

Som synes bla gamla vaxkondningar,å se sådana vet vi av erfarenhet att ICKE lita till...ytterligare en anledning att ge fan i RLR´n tv.

Image

Asså...de här lite äldre puffrorna har ganska sällan speciellt porriga namn va! :lol: :lol:
Jaja. Om inte annat är det ju bra för att kunna härleda maskin.

DENNA kommer dock att få stå till sig. Helt enkelt allt allt allt för mkt att göra fn...så de e vad de e.
Skall försöka hinna med att fräscha till den såpass att man vågar starta upp den och i sin tur brygga in ett telejack,men that´s it.
Å andra sidan..ingen ko på isen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Sep 2016, 02:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Så vart steg 1 i mål iaf... Japp,den fungerar.

Image

Under en kåpa i respektive högtalare hittar vi då ett stycke omvandlingstrafo per tratt..sedär sa Bull.
Visar sig att trattarna i sig faktiskt har hyggligt moderna impedanser...så inte heller där har juryn sagt sitt än.
Skulle gissa på att de är kring 10" i diameter,gamla AlNiCo grejer. Spelade igenom en av de på ganska låg volym,innan jag bytte OT,och..ptja..den lät iaf.

Image

Mm. En OT från en gammal Dynacord kommer väl till pass i detta läget. Den har 4/8/16 ut..och en primärimpedans för ett par EL-34´or som ser ca 450V.
Å se det innebär att det är nära nog 4654k´s behov av ca 6k...så det körde jag på tills vidare. Bry er inte om kablaget,det handlar om rent sk "bench work". Mao,minimum av trussel bara för att se hur skiten ter sig...

Image

Vart ju HEEEEEELT inställd på att det skulle till nya "kannor" med,men se icke..anledningen e enkel. På de stående kannorna står det Rifa. Eat your heart out...
Axialerna invändigt å andra sidan,av engelskt ursprung,var bara att hiva. Samma...ALLT i signalkondensatorer läckte. Som såll.
Såpass att anodspänning för vissa av flaskorna hoppade upp över 100VDC i samband med byte. Även det då givetvis.."bench work". Som sagt,i nuläget handlar det bara om att få fart i skiten så jag vet vad jag har att slåss med framgent.

Image

Ah. Ok.
Huh?
Jaaa asså...vi har ju sett ett antal lösningar på det där med B+ som sticker iväg i div maskiner från eran och just DENNA då använder en choke,som det var tänkt. Dvs att som det stod matades ALLT via den där,rent fysiskt,ganska begränsade choken.
Så jag tänkte som så att....vafan.. Så jag klappade dit en lyt om 47µF/500V...å jo tjena!!! B+ vart ju innan i trakterna av 410VDC under last,och i det läget såg jag ett rippel innan choken på ca 170VAC. Efter...ung 5VAC (betänk då att den sidan av choken är glättad med).
Nåja. På med pilen Palle...å nu hoppade B+ iväg förbi 620VDC innan saker å ting började göra sitt jobb,så man kan säga att jag var hyggligt kvick med att slå av skiten igen!!!
Lösningen blev de två 22µF radialer i serie ni ser i bild OCH ett pulldown om 10k/25w...å nu landade det hela avsevärt smidigare.
Touch down innebar rätt spik 500VDC. Mao inom marginal helt plötsligt,och följdriktigt en maskin som gick att prova/testa.

Kul grej! Verkligen,kanske mest för att den just är svensk. Summerat kan sägas att om man springer på en gammal Luxor 0W och byter OT och ENBART renoverar den så att komponenter möter spec så har man en enkanalig maskin som kan dras från clean till ung JMP på full patte ryt.
Med Dynacord OT´n i det läget en hyggligt högljudd pjäs med...skall fan ges. I mitt fall då relativt sett ointressant i sig för nu vankas helt klart andra bullar,men i vart fall som jag ser det ngt som förtjänar att nämnas.
Skulle kunna tänka mig att den med lite snällare gainpåställ dessutom kan vara en trevlig maskin för munspel...faktiskt.
Oavsett. En sådan här maskin duger UTMÄRKT att spela tex blues och bluesrock på,med gitarr,redan som den står bara den är frisk och iordning.
Det som stör då å andra sidan är att...det där med att skärma signal såväl som att hantera glödbrum mm..not so much,så där hade man nog fått engagera sig lite om man vill använda den som "originalare".

Samma samma... Med detta ser jag steg 1 som avklarat och jag är MER än nöjd. Det som fortsatt lockar lite,vilket jag oxå tänker engagera mig i det närmaste,är att höra hur den låter genom original Luxor elementen. Kan fan va en kul grej.
Skulle som sagt gissa att de är kring 10" i dia.. Mao inte HELT döfött att ersätta med ngt annat om det nu visar sig att de låter rent för djävligt med gura.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Sep 2016, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Image

Gick ju sådär med att ta det hela i piano. Nu har jag förvisso fått betat av en del av det jag hade föresatt mig,så där är ingen ko på isen.
Samtidigt...det ÄR ju så förbannat kul att skapa ljud va!! :mrgreen: :mrgreen:

Samtidigt står det ett stycke "18 watts" Rodec å bara väntar... Jaja. Har aldrig tillhört de arbetsskyggas skara så det löser sig nog med den biten med... :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Sep 2016, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Asså...
Jag behöver fan ta till mig det kunniga människor berättar. Så e ´re,för...spruta skiten röd idag...å GIVETVIS balla det ur och resultatet blev dels missfärgat och dels matt.
Allt för att jag inte lyssnar och fattar att det finns de som kan detta bättre än jag. Skulle ju givetvis värmt såväl chassi som färgburk innan...
Faaaaan...
Jaja.

Image

Nu blir det då som sagt fast bias. Individuellt justerbart givetvis. Jag tror faktiskt jag gör så att jag pensionerar de där 4654k rören med till förmån för ett par EL-34. Sannolikt kommer ny ägare tacka mig för det tids nog.

Image

Kvalitet... :mrgreen:
Pignose vibbar någon?
:mrgreen:

Fö. Om ngn av er har ett par 10" trattar att avvara som är av hyggligt snitt,säg till.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Sep 2016, 21:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Image

Dynacord OT som sagt. De tre poler som håller höga spänningar har jag frilagt och isolerat. Kan kanske vara overkill,men hellre safe än sorry.
4/8 och 16 Ohms utgångar.

Image

Blev allt en del som installerades på rörlikriktarsockeln. Dels diod "räddare och dels ett par 150k resistorer som utgör utgång mot bias kretsen. Innebär helt krasst sagt att samtliga poler på den sockeln kommer vara upptagna,det skall ju dit ett par kablar för 5V glöd med...

Image

Som sagt,det där med lackjobbet sket ju sig kardinalt...å jag har helt enkelt inte hunnit att skaffa ny färg..
Nåja.
Denna ggn hamnar IEC jacket samt mains säkringen på chassits ena kortsida. Blir helt enkelt det vettigaste jag kunde lista ut i ljuset av layout.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Sep 2016, 22:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Image

Irriterande nog vart det inte bra förrän jag bokstavligt tvättade bort färgen som hade kajkat ur :evil: .
Mkt trasor och aceton blev det.
Nåja,allt väl som slutar väl antar jag.

Image

Mm. Bitar börjar trilla på plats. Så e ju bra! :mrgreen:

Image

6,3V glöden ja. Då jag inte behöver ngn CT till den så...jag borrade ett par hål i pappen kring bobbinen åsså vart vi klara med den liksom. Där skall nu till ett par säkringshållare givetvis.

Image

E nog inte att ta i om man konstaterar att PT´n inte lär ducka ALLT för mycket för en sketen 50 wattare iaf. E ju rena klossen för helvete.. :mrgreen:

Jaja. Lurar lite på hur göra med det med val av primärspänning. Sitter ju en väljare för detta,och den sitter snyggt till så man ser den igenom "huven".
Samtidigt..gillar inte att ha sådan skit frilagd så...flytta den eller tillverka ett skydd för de ledande delarna? Som det ser ut just nu vetti faen om jag inte helst tillverkar ett skydd...tycker trots allt att det är rätt snyggt med det där synbart från ena kortsidan.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Sep 2016, 22:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Image

Luxor har i sin visdom återanvänt det med voltväljare...som impedansväljare. Då har jag gjort så att jag vänt plåten de fäst över nuffrorna för antalet volt i väggen...som i original har de mest obskyra,för oss,angivelser för utgångsimpedans. Så nu blir det lite nya siffror på den tids nog. 4 Ohm...8 Ohm...å givetvis 16 Ohm.

Image

Mm. Även invändigt börjar det ta sig. Socklar...kablar osv. Faktiskt testat det hela som det står och..jodå. Det med bias systemet fungerar alldeles utmärkt. E en rätt smidig lösning det där med separat justering för respektive slutrör.

Image

Å även här finns ett å annat att ta del av. Japp...EL-34´or då. Sen..saknas en noval till preampen än.
På det,om ni kikar,så blev det en form av "kåpa" för att elsäkra det med voltväljaren bra mkt bättre. Nu så tom jag e hyggligt nöjd,för nu kan man liksom inte göra sig illa per definition om man så ramlar mot den.
E man däremot så djävla korkad att man kör in fingrarna under panelen där med skiten igång...ja,då man man väl nästan ha det heller.?
Jaja.
Gummigenomföringar för kablage till OT osv. Blir nog bra detta känns det som...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Sep 2016, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Av olika anledningar inga bilder idag men..

Den har bla begåvats med en choke på 20H och ung 1k i DC resistans. Det plus att mer kablage osv lagts. Den sista novalsockeln blev installerad,glöd draget osv. Mao,det tar sig.

Börjar bli dags att bestämma sig för vad man skall hitta på rent kretsmässigt.?
Fan vet. Att ETT av lägena blir med en ingångspentod är dock helt solklart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Sep 2016, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Image

Idag tog jag mig tiden att testa originalhögtalarna till denna gamla Luxor och får nog fan säga att med de givna förutsättningarna var det en mycket positiv bekantskap!
Hör å häpna!
De gamla AlNiCo trattarna låter faktiskt helt ok. Roligt eftersom det innebär att man kommer kunna använda det hela som en form av "komplett gitar rigg" om man vill.
Undrens tid är uppenbart inte förbi! :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Oct 2016, 20:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Då var det dags!

Image

Japp. Fördelning av spänning skall ju till,så det lilla extra trädet där är för att kunna få dit en resistor mot sista kannan.

Image

Image

Mm. Här finns ju ett och annat att läsa ut. Signaljord...och skärm. Aluminiumtejpen..som givetvis går i chassi den med...

Image

Ja,det tillkommer fler pottar. De behövs ju helt enkelt...så enkelt ligger det till... :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Oct 2016, 20:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Image

Mm. Rent elektriskt är den då uppe och går. Fick satt om lite värden i railen för att få spänningarna ungefär dit jag ville.

Image

Å jodå. Har allt börjat lägga signalkabel med. Denna blir alltså även den en "highgain" historia i så måtto att den HAR 4 gainsteg. Hur dem nu används är en annan femma... :wink:

Oavsett. B+ hamnar på rätt spik 500VDC,precis ngt under. Räknar kallt med att denna maskinen kommer leverera... :mrgreen:

Men ett orosmoln på himlen,för mig då,är det med huven. Den är helt enkelt så djävla bucklig och kanske framför allt FUL så..nått får jag fan hitta på.
Helt klart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Oct 2016, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Luxor 0W
Image

Skall summera detta enkelt.
Skitbra.
Så enkelt e ´re. Denna highgain historia gör milt sagt skäl för sitt namn. Kommer behöva tweakas ngt,med betoning på något för den låter förbannat bra "rakt ur boxen"-som den står.
Högljudd som fan e den med. Med allt sagt och gjort nu landar B+ för övrigt på rätt spik 470VDC under last.

Image

Vilket på sitt sätt gör den där förbannade huven till ett än större problem,beroende på hur man ser det. Den LÅTER så förbannat bra denna gamla "Luxor" att huven är den direkt missprydande.
Här får helt enkelt till ett par rejäla pottor med kaffe å tänkarmössa.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Oct 2016, 19:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.