View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 23:26



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Sf vibrolux 
Author Message

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Sf vibrolux
:P Tjena! Behöver lite hjälp med tips på lösningar! Har nyligen köpt en SF vibrolux som låter otroligt bra men dras med ett litet lågt hummande på tomgång som ej blir högre ju högre volym man har men däremot ökar drastiskt ju mer man drar upp reverbet.

Testat att rengöra kontakter, byta rca kablarna, köra med tanken utanför kabinetten, prövat att byta rör både v4 o v5, bytta katod bypass caps på v4, bias inom spec. Filterkondingarna ser fräscha ut det man kan se. Prövat allt detta utsn framgång, själva reverbet fungerar som de skall.. Galet mkt reverb över 4 som de skall vara. Drar man ur fasvändar röret blir den tyst förutom lite lite tomgångljud som får anses normalt.

Några tips?

Mvh
/Anders


Last edited by Arvidsson on 24 Jul 2017, 02:07, edited 1 time in total.



03 Sep 2016, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Nu säger du ju inte vilket årtal din SF är från, men det brukar ju finnas en sån där balancepot till glöden på många SF.
Om den är skev så kan det förklara det konstanta bummet.

Att sen filterkondingarna ser fräscha ut, säger inte så mycket, om dessa är original så har dom ändå passerat bäst före datum och byta dessa kostar väl så där 300kr, så för dom pengarna så kan du sitta trygg i många år framåt o eliminera dessa som felkälla.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2016, 22:20
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Amp Healer wrote:
Nu säger du ju inte vilket årtal din SF är från, men det brukar ju finnas en sån där balancepot till glöden på många SF.
Om den är skev så kan det förklara det konstanta bummet.

Att sen filterkondingarna ser fräscha ut, säger inte så mycket, om dessa är original så har dom ändå passerat bäst före datum och byta dessa kostar väl så där 300kr, så för dom pengarna så kan du sitta trygg i många år framåt o eliminera dessa som felkälla.


Ja detta har jag läst något om, de var nån silverface grej för att kunna köra omatchade rör va?. Ja precis! De är inte orginsl iallfall så bytta nångång men de säger ju inte mkt då den är från 73-74.. så kan de likaväl vara 30 år gamla.

mvh
/Anders


03 Sep 2016, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Arvidsson wrote:
Amp Healer wrote:
Nu säger du ju inte vilket årtal din SF är från, men det brukar ju finnas en sån där balancepot till glöden på många SF.
Om den är skev så kan det förklara det konstanta bummet.

Att sen filterkondingarna ser fräscha ut, säger inte så mycket, om dessa är original så har dom ändå passerat bäst före datum och byta dessa kostar väl så där 300kr, så för dom pengarna så kan du sitta trygg i många år framåt o eliminera dessa som felkälla.


Ja detta har jag läst något om, de var nån silverface grej för att kunna köra omatchade rör va?. Ja precis! De är inte orginsl iallfall så bytta nångång men de säger ju inte mkt då den är från 73-74.. så kan de likaväl vara 30 år gamla.

mvh
/Anders


Nä balancepot till glöden bruka finnas på baksidan, sen finns det förvisso balancepot till biasen med men den sitter på insidan.
Och bygg inte bort den för att kunna mängd justera biasen, utan det sitter en 15 k på din pot som bestämmer bias, byt den mot en 25k timpot med 10k till jord.
Då har du både mängd o balance att kunna justera= Bra

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2016, 22:41
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Ingen balans pot på baksidan. Moddad med diodlikriktare istället för rör.


04 Sep 2016, 08:06
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Arvidsson wrote:
Ingen balans pot på baksidan. Moddad med diodlikriktare istället för rör.


Nej det stämmer, har kollat lite scheman och även om många SF har denna balans pot på baksidan så har inte vibrolux det pga att dom har centertapp på glöden.
Så fel av mig, men man kan ju inte ha alla modellerna i huvudet :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Sep 2016, 11:22
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Amp Healer wrote:
Arvidsson wrote:
Ingen balans pot på baksidan. Moddad med diodlikriktare istället för rör.


Nej det stämmer, har kollat lite scheman och även om många SF har denna balans pot på baksidan så har inte vibrolux det pga att dom har centertapp på glöden.
Så fel av mig, men man kan ju inte ha alla modellerna i huvudet :)


Nej det kan man ju inte :D snällt att du tar dig tid å svara alls tkr jag :)


04 Sep 2016, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Arvidsson wrote:



Nej det kan man ju inte :D snällt att du tar dig tid å svara alls tkr jag :)


Du är välkommen och trevligt att någon tackar för man tar sin tid :)

En fråga, har du kollat om brummet försvinner om du kör utan reverb tank ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Sep 2016, 13:39
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Amp Healer wrote:
Arvidsson wrote:



Nej det kan man ju inte :D snällt att du tar dig tid å svara alls tkr jag :)


Du är välkommen och trevligt att någon tackar för man tar sin tid :)

En fråga, har du kollat om brummet försvinner om du kör utan reverb tank ?


De blir samma effekt som å rycka v4 de blir tystare men inte helt. Är egentligen nått slags 60hz hum som ligger i botten som förstärks endast av reverb potten.


04 Sep 2016, 14:22
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Arvidsson wrote:


De blir samma effekt som å rycka v4 de blir tystare men inte helt. Är egentligen nått slags 60hz hum som ligger i botten som förstärks endast av reverb potten.
[/quote]
Well med att rycka v4 så har du ju bara fasvändare o slutrör kvar i kretsen, så med V4 ute pröva med att kolla vad som händer om du justerar på bias balansen .
Går det inte bort då så tror jag det är dax för nya lytar.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Sep 2016, 14:59
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Amp Healer wrote:
Arvidsson wrote:


De blir samma effekt som å rycka v4 de blir tystare men inte helt. Är egentligen nått slags 60hz hum som ligger i botten som förstärks endast av reverb potten.

Well med att rycka v4 så har du ju bara fasvändare o slutrör kvar i kretsen, så med V4 ute pröva med att kolla vad som händer om du justerar på bias balansen .
Går det inte bort då så tror jag det är dax för nya lytar.[/quote]

okej! får testa detta :) tackar!

mvh
/Anders


04 Sep 2016, 17:01
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Kan det inte vara det klassiska problemet med taskig dragning av filament-trådarna? Brukar väl kunna plocka upp en hel del nätbrum?


15 Sep 2016, 22:27
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Hej
"Har nyligen köpt en SF vibrolux som låter otroligt bra men dras med ett lågt hummande på tomgång som ej blir högre ju högre volym man har men däremot ökar drastiskt ju mer man drar upp reverbet."
Om man kollar schemat http://support.fender.com/schematics/gu ... ematic.pdf så kommer reverb signalen från V4A och via potentiometern R30 blandas med vanliga signalen i V4B. För mig verkar det ju som "Reverb brummet" alstras någon stans i reverb delen dvs V3A/B , V4A och reverb-lådan .
/Kalle


17 Sep 2016, 10:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Mm Kalle.
Ofta antingen kablage eller tank.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Sep 2016, 11:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Dan the Man wrote:
Kan det inte vara det klassiska problemet med taskig dragning av filament-trådarna? Brukar väl kunna plocka upp en hel del nätbrum?


Mja,,, vill nog mena att det inte är något klassiskt problemet i Fendrar jag har inte stött på under mina år alla fall och om det varit brum från glöden i en Fender (hänt en gång) då har det varit glödens balance pot som lämnat in.

Detta är dock mer ett klassiskt problemet i Marshall och då speciellt JMC perioden.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Sep 2016, 18:02
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Amp Healer wrote:
Dan the Man wrote:
Kan det inte vara det klassiska problemet med taskig dragning av filament-trådarna? Brukar väl kunna plocka upp en hel del nätbrum?


Mja,,, vill nog mena att det inte är något klassiskt problemet i Fendrar jag har inte stött på under mina år alla fall och om det varit brum från glöden i en Fender (hänt en gång) då har det varit glödens balance pot som lämnat in.

Detta är dock mer ett klassiskt problemet i Marshall och då speciellt JMC perioden.


Jag har inte jättestor erfarenhet men har redan stött på ett par silverface där trådarna var dragna väldigt "sloppy" vilket alstrade en del brum. Och när man flyttade lite på härvorna påverkades brummet.


28 Sep 2016, 21:34
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Oljud i silverface vibrolux
Utöver alla ovan nämnda och kanske mer rimliga felkällor kan det vara dålig jordning i högtalarkontakten. Å andra sidan kanske det i så fall inte försvunnit när du rycker fasdelarröret.


30 Sep 2016, 10:25
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.