View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:58



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Byta rör i Pignose G40V 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Byta rör i Pignose G40V
Köpte denna Pignose G40V från T-Toby här på Bojen för drygt ett år sedan.

Image
viewtopic.php?f=25&t=103317&p=706196&hilit=pignose#p706196

Nu har den jobbat fint i min ägo men igår kväll började den brumma. Igår hade jag ställt om rattarna en del mot hur de brukar vara, dragit ner gain till ett minimum och hade mastern på nära fullt ställ och låtit pedalbordets kompressorer ge mig hänget.
Även med alla rattar nere på 0 brummar den och jag misstänker att det är slutrören, någon som kan tänka sig att jag har rätt eller har annan idé om vad som hänt.

Tänkte att jag börjar med att köpa 2 nya 6L6 och testar om det tar bort brummet. Vad ska de heta mer än 6L6 - finns ju G och GC m.fl.
Tar gärna emot förslag på annat kompatibelt rör som jag skulle kunna testa utan att behöva ändra något i stärkaren (?) - ställa bias vet jag inte om det är nödvändigt (jag är inte så bra å det här :-), vill bara ha "plug and play" liksom?
Jag spelar ganska rent på stärkaren och gillar ett stort och öppet ljud.
Det behöver inte vara så mycket power utan snarare tvärtom, vill ratta den så den får svettas utan att det blir öronbedövande.

Tankar om detta?

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


31 Aug 2016, 13:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Det kan ju vara idé att ta samma rörtyp som sitter i... det borde ju inte kunna bli fel. "G" efter beteckningen betyder i normala fall bara att det är glaskolv (det fanns troligen 6L6 med metallkolv också, som då alltså hette bara 6L6). GB, GC etc är varianter, som kan ersätta "G", men i vissa fall inte tvärtom (de med fler bokstäver kan ha fått dessa när konstruktionen fått nån liten förstärkning). "GT" är en särskild form på glaskolven, inte nåt med prestanda att göra.

Att byta rören är nog aldrig fel, men om man inte behöver kan det vara ett dyrt sätt att felsöka. Det kan ju vara nån filterkonding eller ett förstegsrör också.

Att ställa bias (om det är en sån maskin som har "fixed bias" (som lustigt nog oftast brukar vara justerbar...)) är nog nödvändigt vid rörbyte, annars kan man ha otur och de nya rören går alldeles för varmt och får begränsad livslängd. Konstruktioner med "cathode bias" behöver inte ställas in.


31 Aug 2016, 16:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
I tillägg kan jag berätta att din stärkare INTE är en "plug and play" utan behöver kollas så biasen blir rätt.
Dessa stärkare är ökända för att termosäkringen löser ut i dom och man kommer inte åt den jäkla säkringen trust me har provat (bytte PT i min pga detta).

Nu låter det ju inte som det är det som är felet, men kan ju vara bra att veta att dom inte gillar att jobba hårt.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Aug 2016, 17:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Troligtvis en filterkondensator (elektrolyt) i nätdelen som börjar tappa kapacitans.

_________________
- Ingvar -


31 Aug 2016, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Musikanten wrote:
Troligtvis en filterkondensator (elektrolyt) i nätdelen som börjar tappa kapacitans.


Jag är lite tveksam pga att stärkan är så vansinnigt över filtrerad se : http://el34world.com/charts/Schematics/ ... se_g40.pdf
Men E-kondingar går ju sönder dom me, så det är ju inte omöjligt.
Tror inte slutrören är boven i dramat dock.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


31 Aug 2016, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
OK, jo visst finns det många elektrolyter i nätdelen, som du skrev. :wink:
Jag tittade på schemat som du länkade till och det finns en 47µF som filtrerar biasspänningen till slutrören.
Jag skulle nog kolla den (och även dioden, om det brummar kraftigt).

_________________
- Ingvar -


31 Aug 2016, 18:33
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Brumstörning i en push-pull förstärkare kommer sällan från B+ eller bias. Eventuellt rippel i dessa spänningar ger inte utsignal, eftersom det påverkar bägge slutrören lika och inte ger "obalans" i utgångstrafon. Utom i extrema fall... Ett enkelt sätt att testa är ju att ta ut fasvändaren. Brummar det även då, så bör man fundera över om nåt av slutrören har gått på lunch och skapar obalans och även om det är filterfel. Om brummet upphör, är nog slutsteget OK och man kan börja fundera över försteg och deras filtrering. Mycket generellt.... Lite mätande kan nog bli nödvändigt för att komma vidare hursomhelst.


31 Aug 2016, 18:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Tack för svar.
Ena slutröret hade slocknat, provade fram o tillbaka med rören i socklarna och det var dött.
Har köpt två nya matchade rör och det blev betydligt bättre men inte helt klockrent. Något annat som tagit skada - eller tvärtom, något skadat som släckt röret kan man förmoda.
Får kolla lite mer en annan dag, orkar inte mer just nu - måste avsluta för dagen.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


31 Aug 2016, 21:32
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Glödtrådsbrott är inte jättevanligt, men det förekommer. Det som mest påverkar glödtrådens livslängd är antalet av-på -cykler (uppvärmning-avsvalning). Det är sällan en följd av ett annat fel.


01 Sep 2016, 07:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Sir Realistic wrote:
det blev betydligt bättre men inte helt klockrent.

Kontrollmät bias innan du kör för länge med de nya slutrören...

_________________
- Ingvar -


02 Sep 2016, 09:09
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Musikanten wrote:
Sir Realistic wrote:
det blev betydligt bättre men inte helt klockrent.

Kontrollmät bias innan du kör för länge med de nya slutrören...

Tack alla för input, mycket hjälpsam info.
Har även hittat en del info om hur jag ska kunna få bort en del av det brum som tydligen är standard på de här stärkarna.
Bl.a. här: http://www.tdpri.com/threads/me-and-my- ... 40v.49578/ inlägg #11

Jag har grundläggande elektronikkunskap och fixat och trixat med många apparater genom åren men gällande att mäta och justera bias är jag helt novis.
Jag har en multimeter och vet hur att använda den, kan räkna ohms lag o.s.v.

Hur/var ska jag mäta bias? Hur ska värdena vara? Vad jämför jag med? Hur rättar jag till ev. felvärden?
Några fallgropar jag ska tänka på?

Här är schemat för Pignose G40V om någon av er har något att förtydlig där.
Image

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


02 Sep 2016, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Sir Realistic wrote:
Tack alla för input, mycket hjälpsam info.
Har även hittat en del info om hur jag ska kunna få bort en del av det brum som tydligen är standard på de här stärkarna.
Bl.a. här: http://www.tdpri.com/threads/me-and-my- ... 40v.49578/ inlägg #11

Jag har grundläggande elektronikkunskap och fixat och trixat med många apparater genom åren men gällande att mäta och justera bias är jag helt novis.
Jag har en multimeter och vet hur att använda den, kan räkna ohms lag o.s.v.

Hur/var ska jag mäta bias? Hur ska värdena vara? Vad jämför jag med? Hur rättar jag till ev. felvärden?
Några fallgropar jag ska tänka på?

Här är schemat för Pignose G40V om någon av er har något att förtydlig där.


Först så länken du hänvisade till finner jag inget om ta bort brum, men en massa felaktiga påstånde om att stärkan skulle vara baserad på en Fender bassman.
Nej den är baserad på en marshal 2204 med lite egna mods.

1.Vill du komma åt brummet så, tvinna tåtarna till glödspäningen som går till pre-amp rören, slutrör är inte känsliga för det så dessa behöver inte tvinnas.

2. För att mäta bias lättas, sätt in två motstånd på 1 ohm mellan pinne 8 o jord på slutrören.

3. För att sen kunna justera bias måste du bygga om lite. Byt ut R2 = 56K till en trim pot på 50 k och sätt dit ett motstånd på 10 k mellan trim pot o jord.

4. För rätt värde på bias så är lättas att använda : http://www.tedweber.com/bias-calc

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Sep 2016, 12:12
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Amp Healer wrote:
3. För att sen kunna justera bias måste du bygga om lite. Byt ut R2 = 56K till en trim pot på 50 k och sätt dit ett motstånd på 10 k mellan trim pot o jord.


Ännu bättre, separat biasjustering för varje rör, eller enklare: en extra trimpot för att även kunna ställa balansen. Då blir det lätt att korrigera avvikelser i matchning mellan rören som kan orsaka brum. Tycker att man ska göra detta om man en gång installerar justerbar bias.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Sep 2016, 13:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Mät om det finns negativ spänning 43 V DC på Vf. (är lite orolig för dioden) :wink:
Attachment:
bias.PNG
bias.PNG [ 9.75 KiB | Viewed 7816 times ]

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 02 Sep 2016, 13:20, edited 2 times in total.



02 Sep 2016, 13:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Lynxtrap wrote:
Amp Healer wrote:
3. För att sen kunna justera bias måste du bygga om lite. Byt ut R2 = 56K till en trim pot på 50 k och sätt dit ett motstånd på 10 k mellan trim pot o jord.


Ännu bättre, separat biasjustering för varje rör, eller enklare: en extra trimpot för att även kunna ställa balansen. Då blir det lätt att korrigera avvikelser i matchning mellan rören som kan orsaka brum. Tycker att man ska göra detta om man en gång installerar justerbar bias.


Jo jag håller med och det är så jag gör själv, men ville inte krånla till det för TS och det är även rätt trångt på korter där bias delen sitter.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Sep 2016, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Musikanten wrote:
Mät om det finns negativ spänning 43 V DC på Vf. (är lite orolig för dioden) :wink:
Attachment:
bias.PNG


varför då ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Sep 2016, 13:33
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Amp Healer wrote:
Jo jag håller med och det är så jag gör själv, men ville inte krånla till det för TS och det är även rätt trångt på korter där bias delen sitter.


Kan olika förstärkare vara olika känsliga för obalans? Och kan det i eventuellt känsliga fall rentav vara bättre med enbart en balanspot som i silverfejsarna, om man måste välja?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Sep 2016, 13:53
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Lynxtrap wrote:
Amp Healer wrote:
Jo jag håller med och det är så jag gör själv, men ville inte krånla till det för TS och det är även rätt trångt på korter där bias delen sitter.


Kan olika förstärkare vara olika känsliga för obalans? Och kan det i eventuellt känsliga fall rentav vara bättre med enbart en balanspot som i silverfejsarna, om man måste välja?


Jag bygger aldrig bort balanspotten i en SF, lägger till en trim pot istället för att ställa bias mängd.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Sep 2016, 14:07
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Jag tänkte närmast på om det bara är möjligt att göra en pot, om en balans i så fall vore att föredra i detta fall om förstärkaren är extra känslig för obalans. Alltså en fråga, har ingen aning om det finns nån grund för tanken.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Sep 2016, 14:19
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Lynxtrap wrote:
Jag tänkte närmast på om det bara är möjligt att göra en pot, om en balans i så fall vore att föredra i detta fall om förstärkaren är extra känslig för obalans. Alltså en fråga, har ingen aning om det finns nån grund för tanken.

Det skall inte behövas vare sig balanspot eller individuell justering OM man köper matchade rör.
Och det går bra att köpa om man väljer att köpa nya rör. Vill man använda gamla eller NOS så får
man nog sätta dit balans/individuell justering.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


02 Sep 2016, 15:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
peterh wrote:
Lynxtrap wrote:
Jag tänkte närmast på om det bara är möjligt att göra en pot, om en balans i så fall vore att föredra i detta fall om förstärkaren är extra känslig för obalans. Alltså en fråga, har ingen aning om det finns nån grund för tanken.


Det skall inte behövas vare sig balanspot eller individuell justering OM man köper matchade rör.
Och det går bra att köpa om man väljer att köpa nya rör. Vill man använda gamla eller NOS så får
man nog sätta dit balans/individuell justering.


Peter jag vet ju du säljer rör o även matchar rör, och jag är övertygad om att du gör ett bra jobb med det !

Men håller inte med dig. Jag har använt matchar rör i över 30 år och i teorin stämmer det du säger men inte i praktiken är min erfarenhet.

Matchar rör skiljer sig mellan vem det är som gjort det och vilken utrustning dom har, och den springande punkten varför matchar rör inte är så matchar.
tror jag har med att man matchar rör på för låg spänning oftast under 400V medan många stärkare jobbar på 450-500V.
Så i praktiken har jag varit med om otaliga gånger att matchar rör inte är så matchade när dom kommer i en stärkare.
Så balanspot eller individuell justering har varit det som räddat dagen många gånger och därför jag är för denna möjlighet i en stärkare.

Jag har i många år varit kritisk till att mesa boogi inte har justerbar bias, till när jag för några år sen fick reda på hur dom matchar rör.
Fick berättat att mesa testar kontener laster med rör, för att sen bara behålla typ tre graderingar, resten skickas tillbaka.
Med andra ord mesa behåller "go bitarna" och resten får vi andra :roll:


Peter har du sett detta : http://brimaruk.com/ kanske du ska utöka sortimeten :wink:

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2016, 11:58
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Jodå, jag har sett brimar tubes. De sysslar med att selektera kineser, och det kan mycket väl vara seriöst och
prisvärt. Men det är tveksamt om det blir ekonomi för mig att köpa från dem.
Brimar tycks vara seriösa i sin testning, det vore intressant att höra om erfarenheter av dem. Att handla
från england är än så länge inom EU och därmed enkelt och billligt.

Vad gäller 300B 2A3 och liknande så har jag vare sig utrustning eller erfarenhet, så hittls har jag passat på dem.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


03 Sep 2016, 14:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
peterh wrote:
Jodå, jag har sett brimar tubes. De sysslar med att selektera kineser, och det kan mycket väl vara seriöst och
prisvärt. Men det är tveksamt om det blir ekonomi för mig att köpa från dem.
Brimar tycks vara seriösa i sin testning, det vore intressant att höra om erfarenheter av dem. Att handla
från england är än så länge inom EU och därmed enkelt och billligt.

Vad gäller 300B 2A3 och liknande så har jag vare sig utrustning eller erfarenhet, så hittls har jag passat på dem.


Aha så det är selekterade kineser dom säljer nu, såg en länk på ett annat forum om att brimar var i uppstart med egen tillverkning i England sen läste jag väl lite slarvitt om vad det är dom säljer nu men fick ändå en känsla av att det var chinesiska rör.

Ja det där med 300B har jag aldrig förstått varför så många är så intresserade av det? Visst ett Hi Fi rör, men vill nog mena att omsättingen av 12AX7,6L6, EL34 mm är betydligt högre än Hi Fi rör ,men vad vet jag ?

Sorry för OT där TS, hur går det föresten med stärkan ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2016, 14:43
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Bias är till för att hålla slutrörens tomgångsström på ett lämpligt värde för den aktuella kopplingen och lika i bägge rören, dvs att "justera bias" är egentligen ett sätt att justera tomgångsströmmen. Om rören bara är det minsta olika, så kommer samma gallerförspänning att ge olika tomgångsström, dvs "obalans" i slutsteget. Hur mycket det märks i fråga om brum, beror mest på hur väl filtrerat B+ är, dvs hur mycket rippel som finns på anodmatningen. Om filterkondingarna är små, eller åldrade, har man mycket rippel och en obalans märks direkt.


03 Sep 2016, 16:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
lampuradio wrote:
Bias är till för att hålla slutrörens tomgångsström på ett lämpligt värde för den aktuella kopplingen och lika i bägge rören, dvs att "justera bias" är egentligen ett sätt att justera tomgångsströmmen. Om rören bara är det minsta olika, så kommer samma gallerförspänning att ge olika tomgångsström, dvs "obalans" i slutsteget. Hur mycket det märks i fråga om brum, beror mest på hur väl filtrerat B+ är, dvs hur mycket rippel som finns på anodmatningen.
Om filterkondingarna är små, eller åldrade, har man mycket rippel och en obalans märks direkt.


Japp, classiker i samanhanget är gamla VOX AC 30 med sina 16 uF på första o andra nod, vanligt att dessa brumar och det är trotts katod bias.
men det är nog därför det är även vanligt att den burken är bytt mot 32X32 istället

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2016, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Amp Healer wrote:
Sorry för OT där TS, hur går det föresten med stärkan ?

Det gör inget med OT, följer dialogen mellan er kunniga här och blir bara mer å mer förvirrad :oops:

Jag har inte haft tid att meka med den men den är ute ur skalet, har vridit och vänt på den och lokaliserat var jag ska gå till "attack".
Någon skrev "inte Bass man-klon, snarare 2204" . Kanske inte har så stor betydelse men jag har alltid hört just Bass man om den.
Edit; Såg nu att det var du som skrev det där om 2204. Men visst står det i länken om att få bort brum.

Fick inte tag i de önskade motstånden och potarna tidigare idag, ska leta lite mer för att få till bias.
Ska försöka modda bort en del brum enligt den länk jag postade tidigare och återkommer med en utvärdering.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


03 Sep 2016, 17:42
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Sir Realistic wrote:
Någon skrev "inte Bass man-klon, snarare 2204" . Kanske inte har så stor betydelse men jag har alltid hört just Bass man om den.


Marshall kopierade ursprungligen Bassman 5f6a kretsen rakt av, och med tiden gjorde man lite ändringar här och var. Sen kom man med JCM800, såsom 2204, där man lagt till ett extra gainsteg i form av en rörhalva framme vid ingången. Och denna Pignose är definivt lånad därifrån. Men liknelsen med Bassman har en logisk / historisk bakgrund.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Sep 2016, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Lynxtrap wrote:
Sir Realistic wrote:
Någon skrev "inte Bass man-klon, snarare 2204" . Kanske inte har så stor betydelse men jag har alltid hört just Bass man om den.


1. Marshall kopierade ursprungligen Bassman 5f6a kretsen rakt av, och med tiden gjorde man lite ändringar här och var.
2.Sen kom man med JCM800, såsom 2204, där man lagt till ett extra gainsteg i form av en rörhalva framme vid ingången. Och denna Pignose är definivt lånad därifrån.
3.Men liknelsen med Bassman har en logisk / historisk bakgrund.


Nu kommer jag "bråka lite " med det du skrev, men ta det inte personligen, utan det jag kommer skriva är vanliga missförstånd om dessa stärkare.

1. nop, inte rakt av, utan man ändrade på feedbacken och det var därför en JTM 45 lät mer aggressiv än en Bassman.

2.Nu kommer vi till det jag envist försöker få folk att förstå, JCM800 är INTE en modell utan mer som produtions serie.
För att dra gämförelse till bilar blir det :

Marshall = Volvo
JCM800 = 140 serien
2204 = specifik volvo 140 modell 142,144, 145 plus olika inom varje typ GT mm
Marshall gjorde över 20 plus modeller under JCM800 serien, ändå säger all : jag har en JCM800 :roll:

3. Nä håller inte med en 2204 eller en G40V har katodföljare och EQ gemensamt med en Bassman, men det en soldano och en hög med andra HI gain stärkare med, men inte säger man dom påminner om en bassman.

Det som blir lite extra roligt att jänkarna vill få denna G40V till att vara en bassman , är ju att en G40V till o med har mer gain än en 2204 :lol:
Ja dessa jänkare :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Sep 2016, 20:35
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Byta rör i Pignose G40V
Amp Healer wrote:
Nu kommer jag "bråka lite " med det du skrev, men ta det inte personligen, utan det jag kommer skriva är vanliga missförstånd om dessa stärkare.

1. nop, inte rakt av, utan man ändrade på feedbacken och det var därför en JTM 45 lät mer aggressiv än en Bassman.

2.Nu kommer vi till det jag envist försöker få folk att förstå, JCM800 är INTE en modell utan mer som produtions serie.
För att dra gämförelse till bilar blir det :

Marshall = Volvo
JCM800 = 140 serien
2204 = specifik volvo 140 modell 142,144, 145 plus olika inom varje typ GT mm
Marshall gjorde över 20 plus modeller under JCM800 serien, ändå säger all : jag har en JCM800 :roll:

3. Nä håller inte med en 2204 eller en G40V har katodföljare och EQ gemensamt med en Bassman, men det en soldano och en hög med andra HI gain stärkare med, men inte säger man dom påminner om en bassman.

Det som blir lite extra roligt att jänkarna vill få denna G40V till att vara en bassman , är ju att en G40V till o med har mer gain än en 2204 :lol:
Ja dessa jänkare :)


Lite missförstånd av vad jag skrev där kanske, och så tyckte jag inte att det var nödvändigt att gå in på alla detaljer, men...

1. Skrev "rakt av" och att man sen gjorde vissa ändringar. Första marshallen är i all väsentlig mening en bassman med feedback från en annan tap o ett ax7 i första steg.

2. Ja, därför skrev jag JCM 800 såsom 2204.

3. Släktskapet blir väl bara extra tydligt med marshall som rätt länge höll fast vid denna grundstomme och faktiskt började med att kopiera en bassman, så pass att man när man vände chassits botten upp inte ens orkade vända på layouten. Och visst, det blir tokigt att säga att pignosen är att jämföra med en bassman men det har sin förklaring att nån kommit på att göra det menar jag bara.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


04 Sep 2016, 01:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.