View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:57



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII 
Author Message

Joined: 25 Aug 2016, 16:46
Posts: 2
Location: Sollentuna/Stockholm
Post Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII
Hej, för det första vill jag bara ursäkta min totala inkompetens när det kommer till elektronik, hoppas ni förstår när jag försöker förklara mitt problem.

Jag har en Egnater Rebel 20 som jag har lite problem med. Problemet är jag tappar ljudet när jag pluggar gitarren direkt in och har gitarrvolymen på fullt. När detta händer måste jag stänga av förstärkaren och låta den stå en stund för att kunna spela igen. Det konstiga är att om jag rullar ned gitarrvolymen en bit är det inga problem att spela en längre stund men får fort jag vrider upp volymen så tappar jag ljudet igen. När detta händer så kan man vrida upp gain till fullt så kan man urskilja lite ljud och om man slår an strängarna hårt får man ett kraftigt sprak-ljud.

Pluggar jag in direkt i effektloopen så funkar det hur bra som helst så har kommit fram till att problemet ligger (antagligen) i preampen. Har testa att byta preamprören och de hjälpte inte. Har även testa olika gitarrer och kablar men problemet uppkommer fortfarande.

Tänkte bara höra om någon har något tips på saker jag kan ha missat att testa innan jag tar förstärkaren till någon som har koll.


26 Aug 2016, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII
Att det skulle hjälpa med omstart verkar konstigt.
När felet kommer nästa gång, starta inte om utan ha den igång och kolla om det är kontaktfel i någon plugg eller jack.
Hittar du inget konstigt kan det vara komponentfel eller lödning som glappar. Lämna den i så fall till service.

_________________
- Ingvar -


26 Aug 2016, 17:51
Profile

Joined: 25 Aug 2016, 16:46
Posts: 2
Location: Sollentuna/Stockholm