View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:57



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII 
Author Message

Joined: 25 Aug 2016, 16:46
Posts: 2
Location: Sollentuna/Stockholm
Post Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII
Hej, för det första vill jag bara ursäkta min totala inkompetens när det kommer till elektronik, hoppas ni förstår när jag försöker förklara mitt problem.

Jag har en Egnater Rebel 20 som jag har lite problem med. Problemet är jag tappar ljudet när jag pluggar gitarren direkt in och har gitarrvolymen på fullt. När detta händer måste jag stänga av förstärkaren och låta den stå en stund för att kunna spela igen. Det konstiga är att om jag rullar ned gitarrvolymen en bit är det inga problem att spela en längre stund men får fort jag vrider upp volymen så tappar jag ljudet igen. När detta händer så kan man vrida upp gain till fullt så kan man urskilja lite ljud och om man slår an strängarna hårt får man ett kraftigt sprak-ljud.

Pluggar jag in direkt i effektloopen så funkar det hur bra som helst så har kommit fram till att problemet ligger (antagligen) i preampen. Har testa att byta preamprören och de hjälpte inte. Har även testa olika gitarrer och kablar men problemet uppkommer fortfarande.

Tänkte bara höra om någon har något tips på saker jag kan ha missat att testa innan jag tar förstärkaren till någon som har koll.


26 Aug 2016, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII
Att det skulle hjälpa med omstart verkar konstigt.
När felet kommer nästa gång, starta inte om utan ha den igång och kolla om det är kontaktfel i någon plugg eller jack.
Hittar du inget konstigt kan det vara komponentfel eller lödning som glappar. Lämna den i så fall till service.

_________________
- Ingvar -


26 Aug 2016, 17:51
Profile

Joined: 25 Aug 2016, 16:46
Posts: 2
Location: Sollentuna/Stockholm
Post Re: Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII
Omstart och omstart. Jag måste låta den stå nån minut och typ kallna. En lödning låter kanske inte helt osannolikt då...


26 Aug 2016, 21:13
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Förstärkarproblem - Egnater Rebel 20 mkII
Mycket riktigt så var det en dålig lödning (från fabrik) på "gain" potentiometern.
Potentiometern tappade då jordförbindelse vilket medförde att styrgallret på V2B (andra triodsteget) tappade sin DC förbindelse till jord och trioden slutade att leda ström.. och då tystnade självklart förstärkaren.
/Kalle


29 Aug 2016, 19:36
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Lynxtrap and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.