View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:35



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Utgång från försteg 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Utgång från försteg
Har ett litet projekt på gång i planeringsstadiet, en Peavey Nanovalve som naturligtvis ska bastardiseras :wink:
Om man hade en sån här MV som i bifogat schema (en liknande Peavey), kunde man då sätta in en extra utgång till ett jack mellan mastern och slutrörets gridstopper, bara rakt av?
Syftet vore att använda försteget som "pedal", dvs framför en annan förstärkare.

Förutsätter förstås ett jack som leder signal till slutsteget när inget är inpluggat, men i övrigt?


Attachments:
Peavey Royal 8.jpg
Peavey Royal 8.jpg [ 241.89 KiB | Viewed 2532 times ]

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
23 Aug 2016, 11:49
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Utgång från försteg
Slutrörets galler bör inte lämnas svävande (utan jordanslutning), en gallerläcka bör alltid finnas kopplad. Man kan tänka sig en separat spänningsdelare (en pot) till den tänkta utgången och vill man tysta det interna slutsteget så vrider man ned volymen. Brytande jack i den positionen måste vara av mycket hög kvalitet om det inte ska riskera att bli knaster o sprak (iaf i min erfarenhet).


23 Aug 2016, 12:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Utgång från försteg
Mnja.
Principellt skulle det nog fungera men det finns ett antal designkriterier att ta hänsyn till som jag ser det. Bla att lyfta jord skulle jag vilja påstå.
Jag antar att jacket du tänker dig är brytande?

Isf hade iaf jag kopplat av det hela och i sin tur installerat en gridläcka för slutröret separat. Finns ingen anledning att det skall ligga å slå i och ur.

I sin tur måste utgången ha en spänningsdelare/pott för som på schemat har du signal nog att driva Discovery i omlopp som gissning.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Aug 2016, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Utgång från försteg
Ja, tänkte inte på gallerläckan...
Det var med tanke på signalstyrkan som jag tänkte att man skulle ta signalen efter mastern (finns ju en "gain" mellan förstegshalvorna). I övrigt misstänker jag ju att man inte har nån större glädje av den mastern (finns heller inte på den aktuella förstärkaren).

Premisserna vore ju: ingen signal till slutsteg när jacket används, ingen signal till jacket när slutsteget används. Därför tänkte jag att hela signalvägen måste gå via jacket i stället för att dela den. Men med två pottar funkar det förstås...
Hur menar du Racing med att lyfta jord, signaljorden vid jacket?

Kanske blir onödigt komplicerat detta. Det var mest ett infall som jag tänkte kolla om/hur man kunde testa mest för rolighets skull.
Har inte ens sett apparaten med egna ögon ännu, så jag vet inte ens vad det finns för utrymme för jack och pottar.
Säljaren har installerat en L-pad som väl kan tänkas få kvarstå som MV.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Aug 2016, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Utgång från försteg
Ja. Signal ut från jacket.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Aug 2016, 20:31
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Utgång från försteg
Mycket generellt så finns det ju en problematik med försteg som ska driva nån form av effektsteg "på distans" (via kabel), i och med att man har att göra med höga impedanser. En lång kabel ger markant diskantborfall, även om den är av god kvalitet, i och med att en kabel har en väsentlig kapacitans. Det man kan göra, om man vill ha en sådan setup, är att lägga till ett katodföljarsteg som får mata utgången (dessa har låg impedans) eller faktiskt utnyttja slutsteget som finns, genom att vid behov koppla in en dummyload och ta ut signalen från högtalarutgången. Nivån borde bli rätt bra och en dummyload är ett rätt litet ingrepp i systemet.


23 Aug 2016, 21:42
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.