View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 00:50



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Klipp,eller..det bidde en tummetott 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Klipp,eller..det bidde en tummetott
Image

Vintage snubbar skall nog sluta läsa här... :mrgreen:
Laney Klipp är ju en,med viss rätta,berömd maskin. Så e re. De har dock med sig lite säregna sidor för modernt bruk och den primära av de menar jag är de interna spänningarna,som rent relativt kan bli lite högre än i motsvarande Marshall.
I egentlig mening inget gigantiskt problem så länge man inte installerar rör tillverkade idag. Gamla NOS rör brukar ta misshandeln se,ngt som moderna varianter bevisats NTE göra gång om annan.
Misshandeln?
Ja. Kopplad på 220VAC tapp ger en Klipp en bit förbi 600VDC i B+ och i sin tur på 240VAC tapp strax över 560VDC. Något anoderna på EL-34 löser med glans men se..det gör inte skärmgallerna/g2 slaget över tid.

Som effekt av detta har jag så långt installerat zeners i serie ut mot skärmgallerna för att ta ner spänningen,vilket..fungerat alldeles utmärkt.
Trodde jag. Tills jag träffade Simon Olsson i Vokonis. För se Simon e nog fan en av de enda idag som bokstavligt ställer en Klipp dimead rakt över.
Å se då framkom ett annat problem och det är att på fulla spett är maskin inte helt stabil i PI´n via sin NFB och presence vad det verkar för..gör man så eldar man upp 25V/5w zeners med enkelhet. :shock:

Efter att i effekt ha löst gåtan (läs-lugnat ner) med PI´n så vart väl allt frid och fröjd då?
Nope.
Simon hade ledsnat. Han ville ha sig en hotrod och..jag debatterade detta med hnm en hel del skall sägas men han ville prompt ha det ombyggt till en 2203 krets.
Jaha liksom.

Image

Då jag inte har ngt större intresse i att fullständigt lemlästa en gammal Klipp så lyftes ALLT i originalet ut och lades åt sidan. Ner till kablage.

Image

PT´n ersattes med en som ger ngt lägre B+. Med facit i hand landade det på 470VDC.

Image

Mm. Det är klippt (!!!) och klistrat rätt rejält i denna sedan innan skall sägas. Varit med om både det ena och andra. Då..ett IEC uttag kom på plats.

Image

En gammal turretboard fick komma att tjänstgöra som kort för maskinens glättning. Enkelt,till punkt och lättplacerat.
Fö...för andra ggn har jag nu erfarit en trasig,splitterny,lyt. I detta fallet en F&T på 100µF/500V.
Irriterande.. :evil:

Image

En liten söt bräda till negativ biasspänning snickrades till. Även detta mkt lättplacerat iom sin storlek.

Image

Ååå...detsamma gjordes för HT.
Notera de där"spunna" små spiralerna. Ett svinbra sätt att förlänga ledare. Man riktar enkardel och spinner sedan runt tex ett 2mm borr...

Image

Mm. Marshall. Behövdes en choke,vilket maskin saknade. Hittade en gammal tysk på 9H i hyllorna som fyllde den platsen alldeles utmärkt.

Image

Mm. Lättplacerat som sagt. Resp kort sitter på helt vanliga M3 distanser. Som synes med lim emellan resp lyt på glättningskortet då... Lite lim i fallet=en bra grej.

Image

På det här viset samlades allt som är AC i chassits ena ände. Mao,all sådan skit på en plats.

Image

Mm. Det var det där med störningar,men som det visar sig är maskin mkt mkt väluppfostrad i tomgång trots allt.

Image

Just runt slutrören fick det som satt där i kablage vara ifred. Såg ingen anledning att brottas med det.
Komponenter för en PPIMV installerades,givetvis.

Image

En preamp sattes ihop. Märk nu de orangea kablarna...
Huh?
Mjo. E ju som så att en Klipp har ett antal switchar på fronten och då tänkte jag som så att de kan vi ju använda för att begåva maskin med lite options!

Image

2203 innebär ju att vi har ett steg med en 10k katodresistor och ett steg med en 820 Ohms dito.
Ena switchen klappar i en liten lyt över 820 Ohmaren och den andra...slår i en 29k resistor.
Huh?
Japp,10k steget kan nu göras till en "Soldano",och jag vill påstå att detta fungerade så bra att jag kan varmt rekommendera modden. Det blir alltså till ett klassiskt 39k Soldano steg,i brist på bättre namn,vilket utan tvekan ger en mer aggressiv maskin.
Mao,en switch för annan karaktär och en switch som boost.

Image

Mm. Som synes blir det helt plötsligt rätt gott om plats under huven på en Klipp när man hanterar det annorledes.

Image

Jaou. Ett par glödsäkringar skulle givetvis till. Bortsett från de sitter det en till nät och en till B+.

Image

Befintliga hål användes,gängades M3 bara,vari maskinens jordpunkter installerades.

Image

Å se...här då i komplett skick. Original Partridge PT´n har givetvis sparats,liksom originalbrädan...

Image

Som sagt. Simon är inte direkt ngn försiktig kille va... :lol: :lol: Tro mig när jag säger att maskin får bekänna färg.
Första rapporterna är iaf tillhanda och den gode Simon är väl närmast att beskriva som lyrisk.
Mao,om detta nånsin byggs tillbaka till Klipp...vette faen..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Aug 2016, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Klipp,eller..det bidde en tummetott
Schysst med utrymme i Klipp:en iaf :)
När omkopplaren klappar dit 29k, åker det dit en 470k också då som gridstopper på samma steg?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


23 Aug 2016, 06:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Klipp,eller..det bidde en tummetott
Ja,när man moderniserar det-eller vad fan vi skall kalla det-får ju närmast komponenterna ha simborgarmärke för att snacka med varandra.

Nä. Det sitter redan en stopper in mot det steget om 470k original. Är inte alltid jag adderar den där 470pF keramen över bara... Potten efter agerar ju spänningsdelare som funktion. I just denna ovan adderade jag en pott,eftersom det fanns,in emot steg 3 med fö.
Inget hokus-pokus i nån form.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Aug 2016, 09:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.