View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:54



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Bredda en Twin,på det enkla viset 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Bredda en Twin,på det enkla viset
Image

"She moves in mysterious ways"....å jag blev med en Twin reissue. Den där -65 blackface modellen.

Har ju ägt ngr Twins under tidens gång och även om jag tyckt att det rena ljudet är helt fantastiskt,såsom även reverbet och tremolot,så blir iaf för mig snart nog intrycket..."var det allt?".

Då jag tidigare moddat allt från DLRs till Bassmans och allt däremellan har det ju oftast handlat om ganska stora ingrepp. Iom det tänkte jag denna ggn i banorna av ngt bra mkt enklare. Ngt som förändrar en Twins ansikte till att bli en bra mkt bredare förstärkare.
För det e nämligen så...nää..man MÅSTE inte bygga andra ljud i en Twin medelst pedaler. Det måste man inte.

Image

First up dock ett närmast rent serviceåtagande,och det är att ersätta original IC elektrolyterna med bättre grejer.
Av alla Fenders som kommer in genom dörren med problem..så nog fan är den där originalskiten inblandad allt som oftast. Så de som sitter där byttes ut mot mer vettiga doningar i sammanhanget.

Nåja.
Grundtanken var alltså ifall man med ett minimum av insats kan bredda en Twin och visst kan man det... Imperativet här är då att INTE fördärva det en Twin har som största tillgång,sitt karaktäristiska clean ljud.

Image

Å se där har ni ngr av de viktigaste bitarna. Till vä i bild en nätswitch som nu används för att förändra värdet på droppresistorn mellan g2 och utgång mot PI å framåt.
Med switchen i ena läget har vi 1k,som är standard i RI´n,och i andra läget en 12k keram som för med sig att spänningarna mot PI och framåt dras ner ung 80VDC.
Resultatet av den där switchen är ett mjukare ljud och en mjukare förstärkare att lira på...samt att den går i dist enklare.
Det andra sitter intill och det är en PPIMV pot,givetvis. Genom att balansera av det där vs vad som sitter framtill får vi oss en maskin som fungerar riktigt vettigt för lätt crunchat blues sound,och vi gör det UTAN att talla på originalets kapacitet.

På det bytte jag katodresistorn för ingångssteget på effektkanalen till 3.3k..vilket även det rundar av ljudet lite. I sin tur installerades ett 1M Ohms motstånd med det förhatliga 3,3M Ohms standardmotståndet vid reverbets in/ut. Finns reverb kvar så det räcker och blir över iaf...

Så?
Ja...en grej till gjordes,som jag nog får säga hade avsedd effekt. Nu är detta ovan INTE ngt som förvandlar en Twin till en Marshall men.. Jag tog beslutet att låta normalkanalens brightswitch få en lite annan uppgift.
Jag lät den brightswitchen addera ett 82k motstånd över effektkanalens 100k slopemotstånd för tonstacken. Något man enkelt kan summera hade avsedd verkan. Soundet blev genast mkt mindre "hårt" och mycket mera mid framträdde.

Summerat ngr små trix som definitivt gör en Twin till en mer användbar maskin. Sägas skall samtidigt att kretsen i en RI enl ovan (finns ju även en SF sådan) redan i original är "blackfacead". Mao,den är inte gjord för att gå lika rent som en SF variant.
Lyckat?
Ja,i ljuset av insats tycker jag nog det. Nä,det blir inget highgain monster av det för det men det är heller inte tanken.
Genom att balansera av framför allt rattarna framtill mot PPIMV´n och i sin tur lattja med "spänningsswitchen" får man fram flera olika ansikten.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2016, 11:16
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bredda en Twin,på det enkla viset
Intressant! Vad är det för spänning i förstegen på dessa?
Spontant tänker man ju mindre gain med 3.3k på ingångens katod, men det kanske saknar betydelse i ljuset av övriga mods. Bytte du konding på katoden också?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Aug 2016, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Bredda en Twin,på det enkla viset
I original ligger preampen och hoovrar kring knappa 400VDC.
Mao,de där stackars ECC-83´orna lever ett ganska hårt liv får man nog säga. E å andra sidan det som skapar "spänsten" i en Twin i min mening. Ta bara alla country gossar som använder de ihop med tele,det finns liksom en anledning....
Med de 80 volten väck blir det annat ljud i skällan. Enklare maskin att lattja med enkelt summerat.

Nope. Iom att det enbart handlar om två gainsteg,i egentlig mening,så finns som jag ser det ingen anledning att djävlas med original katodlyt.

Du...3,3k vs 1,5 k.
Perspektiv. Vi sätter upp de där ECC-83´orna att hantera ett "mu" kring 50-55ggr. Två steg. Ung 200mVAC ur en gitarr du floggar.
0,2*50=10
10*50=500.
Tro mig. Vi har "råd" att bli av med en del förstärkning. Just trust me on this...välj kort sagt det du tycker låter bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2016, 21:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Bredda en Twin,på det enkla viset
Efter ngr sekunders betänkande...
Får nog säga att jag anser att många säljer detta med antal gainsteg kort,och billigt.

https://www.youtube.com/watch?v=gms2jhlHQr8

Nu iofs en sketen 18 wattare,men som alla vet som e i farten...same same. De e i vart fall 2 sketna gainsteg. Rakt in i en LTP.
Det följt av just PPIMV.

Tror jag säger det mesta. Ifrån en glasklar Twin till det där...same same... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2016, 21:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Bredda en Twin,på det enkla viset
Lynxtrap wrote:
Intressant! Vad är det för spänning i förstegen på dessa?
Spontant tänker man ju mindre gain med 3.3k på ingångens katod, men det kanske saknar betydelse i ljuset av övriga mods. Bytte du konding på katoden också?
3,3k med avkoppling kommer i sig att ge mer distortion, "mer" gain är inte alltid nödvändigt för att uppnå den distortionsnivå man vill ha....

_________________
Johan Hansson


19 Aug 2016, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bredda en Twin,på det enkla viset
400V :shock: Det låter ju nästan sanslöst... Undrar hur man tänkt där, speciellt med tanke på att det ska vara en reissue...
Jo, helt klart att man har råd att tappa aningen gain, tyckte bara att det var intressant med katodmotståndet i sammanhanget, och vad det kunde uppnå.
Men @Tubis, detta med distortion, gäller inte det steget som blir överstyrt? Dvs kanske inte så aktuellt just på ingången.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Aug 2016, 22:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Bredda en Twin,på det enkla viset
Lynxtrap wrote:
400V :shock: Det låter ju nästan sanslöst... Undrar hur man tänkt där, speciellt med tanke på att det ska vara en reissue...
Jo, helt klart att man har råd att tappa aningen gain, tyckte bara att det var intressant med katodmotståndet i sammanhanget, och vad det kunde uppnå.
Men @Tubis, detta med distortion, gäller inte det steget som blir överstyrt? Dvs kanske inte så aktuellt just på ingången.


Så rätt så rätt.
Här...ett tips VÄL värt att testa.
Nästa ggn du tar i en 2203/2204. Det där "10k katod" steget...lägg en 29k resistor i serie som du kan aktivera över switch ska ´ru se.
Fuck Mike Soldano,för det tar hus i helvete på riktigt. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Aug 2016, 22:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.