View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 18:37



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Ohmfråga på gammal Kustom-topp 
Author Message

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Har en gammal Kustom 200 solid state bastopp från 1969 som jag tänkte ge lite kärlek, byta kondingar etc.

Har en fråga om impedansen. Tror dessa är på 4 Ohm, men kan man då köra 8 Ohm utan att det blir problem?

På ett forum om Kustomgrejor hittade jag detta i en tråd: "On any Kustom,or any solid state amp for that matter running a load higher or lower than design will almost half the output wattage, but running a lower load will make the amp run twice as hot which is not good dependant on how loud you play it, and a higher load will run the amp cooler than stock."

Som jag fattat det är högre ohm-tal = lägre last. Så då skulle det innebära lägre last om jag kör med en 8 Ohm-högtalare till en 4 Ohm-utgång? Och då, enligt snubben i tråden, skulle stärkaren gå "twice as hot", vilket alltså skulle blir problematisk om jag kranar på.

Stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten?


18 Aug 2016, 10:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Om man har en högre impedans på lasten än vad utgången är specad för (8 ohm högt på 4 ohm uttag, exvis) så blir belastningen på förstärkaren mindre än vid full anpassning. Tranistoriserade förstärkare brukar inte protestera mot detta och de blir ju helt enkelt mindre hårt körda, kan man säga. Lägre impedans på lasten än vad utgången har, är mer riskabelt, eftersom strömmen i uttaget blir högre (det blir då mer "hårdkörning" för slutsteget. I transistorstärkare utan utgångstrafo är det första fallet helt enkelt att du tar ut mindre effekt (du får inte ut märkeffekten), medan det andra fallet innebär att du kan få ut lite fler Watt, men riskerar att bränna sluttrissorna.


18 Aug 2016, 11:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Det är viktigt att hålla koll på vilka termer man använder när man talar om högre eller lägre last :)
Bra att ange en enhet, t.ex. resistans, för att förtydliga vad man menar.
Belasta en signalkälla mer= lägre resistans ansluten, belasta mindre= högre resistans ansluten.

I ditt fall så kan du utan problem koppla din 8 Ohms låda till 4 Ohms utgång,
du får lägre uteffekt bara.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


18 Aug 2016, 11:38
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Tack Lampuraudio och Axewall! Då kör jag på med min 8-Ohmslåda. Verkar som trådsvararen jag citerade menade "resistance" när han skrev "load".


18 Aug 2016, 13:33
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Flyttar detta till ny tråd!

Ser nu att det står 120V på baksidan på den! Har haft den i 10 år och kanske spelat högst 4-5 ggr på den. Kan det vara så att det är en USA-modell som inte anpassats för svensk spänning? Ingen märkning typ S-märke eller importör eller liknande.

Hur fasen tar jag reda på om det är en anpassad (=med transformator för 220-240V) eller om det är en USA-modell?
På transformatorn står 1005021 vilket tyder på att det är en Northlake transformator från v 21, 1970. Sen finns även koden 019-7005-01 på den. Kan det vara modellbeteckningen? Kan inte hitta nåt om den på nätet, t ex om det är en multimodell som kan kopplas för olika spänningar.

Som jag minns det senast jag använde den senast (många år sen...) spelade den bra med lite skrap i potarna bara. Kan en transistortopp på 120 V verkligen klara svensk spänning?
Eller vad kan ha skadats i den?

Och om jag kör den med en step-down transformator 230->110 för att gardera mig, och det då är en 220-240 modell, kan den skadas då?


18 Aug 2016, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Axewall wrote:
Det är viktigt att hålla koll på vilka termer man använder när man talar om högre eller lägre last :)

Därför kallas det tyngre och lättare last. Tyngre ju mer ström en last drar vid samma spänning.
Högre och lägre kan vi ha till att jämföra t.ex. skyskrapor.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


18 Aug 2016, 18:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
VacuumVoodoo wrote:
Axewall wrote:
Det är viktigt att hålla koll på vilka termer man använder när man talar om högre eller lägre last :)

Därför kallas det tyngre och lättare last. Tyngre ju mer ström en last drar vid samma spänning.
Högre och lägre kan vi ha till att jämföra t.ex. skyskrapor.

Jo, du har rätt där :) Och med det så kom jag, bara så, att tänka på de "fail-klipp" jag sett där bl.a. kranbilsförare inte verkar tänka på hur tyngdpunkten förskjuts när kranarmen sänks till ett lägre läge... Man bara :shock: Och ganska ofta är skyskrapor med också :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


21 Aug 2016, 16:53
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Jag avser inte att kapa tråden, men spinner vidare på ämnet.
Är det möjligt att högre impedans på högtalaren påverkar förstärkarens ljud?

Jag provade nyligen en 16 ohms högtalare i en Yamaha G100 (4-8 ohm) och upplevde att det försvann en del diskant.
Det kan naturligtvis vara högtalaren i sig (även om jag inte upplevt den som diskantfattig i andra förstärkare), men det var ändå så påtagligt att jag började undra...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Aug 2016, 11:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Lynxtrap wrote:
Jag avser inte att kapa tråden, men spinner vidare på ämnet.
Är det möjligt att högre impedans på högtalaren påverkar förstärkarens ljud?

Jag provade nyligen en 16 ohms högtalare i en Yamaha G100 (4-8 ohm) och upplevde att det försvann en del diskant.
Det kan naturligtvis vara högtalaren i sig (även om jag inte upplevt den som diskantfattig i andra förstärkare), men det var ändå så påtagligt att jag började undra...

Jo, det kan skilja lite i frekvensgång mellan olika Ohmtal på samma typ av högtalarelement.
Kolla här t.ex. https://www.jensentone.com/jet_series/tornado_12
Se'n kan det kanske också vara så att (miss-)anpassningen med 16 Ohm på en utgång som är specad för max 8 Ohm gör att det blir avrundning i diskanten, men det är bara en spekulation :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


22 Aug 2016, 11:49
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Axewall wrote:
Jo, det kan skilja lite i frekvensgång mellan olika Ohmtal på samma typ av högtalarelement.
Kolla här t.ex. https://www.jensentone.com/jet_series/tornado_12
Se'n kan det kanske också vara så att (miss-)anpassningen med 16 Ohm på en utgång som är specad för max 8 Ohm gör att det blir avrundning i diskanten, men det är bara en spekulation :)


Ja, det är det sistnämnda jag undrar över. Jag har kört just detta element på korrekta 16 ohm i andra förstärkare och inte reagerat på diskantbrist. Yamahan har däremot levererat diskant så det räcker och blir över med andra (8 ohms) element.
Det behöver naturligtvis inte ha att göra med mismatchen, men jag blev nyfiken på om det finns ett sånt här fenomen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Aug 2016, 14:02
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Diagrammen från Jensentone visar tydligt att högtalarimpedansen är starkt frekvensberoende. Förutom en dramatisk topp vid resonansfrekvensen (upp mot 100 ohm) stiger impedansen upp mot 50 ohm vid de högsta frekvenserna. Värdena i diagrammet var från en 8 ohmshögtalare. En 16-ohmare börjar ju redan lite för högt, så att säga, och vid högre frekvenser är säkert impedansen närmare 100 ohm. Det blir då helt enkelt inte tillräcklig utspänning från en 8 ohmsförstärkare för att det ska bli rätt tryck i diskanten. Skillnaden vid medelfrekvenser är mindre och då märks det inte så mycket.


22 Aug 2016, 14:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Ohmfråga på gammal Kustom-topp
Ja se där var nåt man inte begripit förr, tackar för det!

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Aug 2016, 20:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.