View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 04:26



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Rodec 418 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Rodec 418
Japp.
Dags för ett nytt projekt då vi ropade hem en Rodec P.418 på tyska e-bay ikväll. Hyggligt rätt kurs iofs,men det som avgjorde saken var att det är en stund sedan jag gjort ngn "18 wattare".

Så.
Vad är då en Rodec?
Mja. Säljaren påvisade med STORA bokstäver i sin auktion att detta handlar om ett amerikanskt bygge...men se näpp.
Så e det allt annat än.
Rodec är Belgiskt. Grundlades av en snubbe som typ vår egen Aleks när det begav sig,och det ena gav det andra.
Företaget finns att få produkter av än idag,om än i ganska tynande omfång som jag förstått det.
Men instrumentförstärkare tillverkade de till min kännedom aldrig.

Image

Bakgrundskontroll påvisar det jag önskade..att detta är en ganska liten,nätt och lätt maskin. Att den sedan milt sagt har ett renoveringsbehov är väl snarare en tillgång än något annat.
(Så långt enbart säljarens bilder fö)

Image

Tycker jag väl ger en ganska god ide om proportionerna på grejerna. De flesta av er vet väl med er hur stort ett EL-84 e liksom..

Image

Mm. Rörlikriktad via ett EZ-81. Ett par EL-84´or samt 3st ECC-83. Tycker jag väl lägger grunden för detta rätt bra.
Om EZ´an skall få vara kvar kommer initiala praktiska tester att visa. Jag misstänker nämligen att detta kan vara en "lågvoltare",och det ser jag då rakt ingen större vits i isf.

Image

Utgångstrafon. Känns ju hyggligt stöddig för att vara till en push/pull EL-84 rova?

Image

Jaou. Vi får la se hur vi skall hantera det med typskylt mm. Iom rosten så blir det iaf en blästring.

Image

Det där var oxå en bit som var avgörande. Japp...fullt set av "moderna" utgångsimpedanser. Användbart sa Bull..
Ingångarna flyttar vi givetvis framtill.

Image

Relativt ofta har ju dessa gamla Européer lite...annorlunda lösningar ibland. Som tex att kablaget från voltväljaren verkar mynna i "turrets" uppepå PT´n. Som typ tex vissa SC och Selmers mm,bara HELT frilagt denna ggn. Hm. Mindre eftertänkt sa Bill...

Image

Jaja. Vi får la se var detta skall ta vägen men grundidén ifrån min sida denna ggn är en lite mer avancerad lågwattare. En som är bred på det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Aug 2016, 01:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Rodec 418
Kul sak du hittat igen Jesper!

Märkligt, när jag såg ratten til On/off fick jag direkt vibbar till farsans gamla mercedes på 70-talet, fanns sådana rattar till lite av varje i den bilen. T.ex handbromsen, samt pottarna på stereon...

Jag tror att det är exakt sådana rattar... :shock:

_________________
/Lennart


11 Aug 2016, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Mm.
Lite halvintressant att gräva i Rodec´s historia får jag säga. Faktum är att just det där med att jag väljer och vrakar rätt fritt mellan gamla maskiner...historien bakom de är ofta minst lika intressant som maskinerna i sig.

Den minnesgode vet med sig att jag för länge sedan gjorde en annan belgare,en Multel Televik. En brödrost den med,dock på ~50w allt sagt och gjort.

För oss ombord på rörforumet utgör dessa gamla PA maskiner som jag ser det ofta extemt mycket pang för pengarna. I Sverige har vi ju haft en inhemsk produktion i all ära,men den var dock begränsad får man säga varför det med att söka "offer" utomlands eg blir en ganska självklar del av bilden i min mening.
Varför?
För att det enkelt summerat inte finns ngt billigare sätt att handla sig trafos och chassi. Så enkelt är det,och de flesta Europeiska tillverkare använde sig av järn av ganska hög kvalitet när det begav sig i min erfarenhet.
Så långt har jag sprungit på EN "skottad" trafo,och det var i en gammal Winston där helt enkelt kablen till CT på OT´n hade klämts mellan kärna och spole. Mao,det var bara att reparera det... Enkelt nog.

Oftast landar denna formen av gamla PA maskiner mellan 1000-2000 hemma ink frakt. Gör att det finns marginal att arbeta i som jag ser det. Oftast sitter de gamla originalrören kvar vad vidare är,och oftast med gott om liv kvar i de. Socklar osv..samma.
Vad jag säger är att om man söker en "plattform" att bygga av är det med gamla PA maskiner världens grej.

Maskin på bilderna har kostat mig 1150:- spänn ink frakt till dörren tex.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Aug 2016, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Ett paket från Tyskland då,som innehöll ett stycke Rodec 418.
Jaja,det var inte tegelsten i paketet iaf! :mrgreen: . Första intryck,den är lätt. Ställde den på vågen i verkstan som stannade på sketna 6kg. Bra det.

Image

Den gode tysken som med bestämdhet hävdade att Rodec minsann är amerikanskt. Å...där har vi då det tvivellösa beviset för detta. *garvar så ja kiknar*
Jaja. Blir nog bra. Som sagt,belgisk e den och inget annat.

Image

Får nog säga att PT´n slår mig som större än nödvändigt och OT´n i sin tur som mer normalt begåvad i sammanhanget.

Image

Appropå akteröver så sitter där en platta enl bild där allt ifrån ingångar till utgångar sköts. Ngt det kommer bli ändring på,om inte annat av rent praktiska skäl.

Image

Image

Japp. Ett luftslott,i ordets klassiska bemärkelse. Inte mkt att orda om menar jag...mustarder,antar att det e Philips grejer iom närheten mellan Belgien och Holland.
Rören i sin tur,de tre ECC-83 flaskorna= brittiska Mazda och slutrören= telefunken i sin tur.

Fick kollar ESR och kapacitans för lytarna som sitter där,å det var ok. Kapade nätkabeln och drog dit ett IEC jack rakt av,samtidigt som jag även gjorde hål för en panelmonterad säkringshållare. Den där lösningen med säkringshållaren mitt i chassit och kablar genom plåt utan varken avlastning eller skydd...nä,fy fan.
Till på köpet var nätkabeln en tvåledare... Så dit med en skyddsjord mkt riktigt.

Den har ngr lite udda lösningar dock. Som att tex CT´n för sekundär HT dras till en glödlampa innan det hela träffar chassi. Innebär alltså rent praktiskt att det fladdrar lite olika i lampan beroende på last. Djävla leksakslösning.

Är en katodbias maskin detta vilket då sköts via ett par parallellkopplade 270 Ohms motstånd,för en total resistans av 135 Ohm. Avkoppling av den resistansen var där ingen,men väl komponentben som påvisar att där iaf suttit ngt.

Jaja. Med det gjort lödade jag snabbt dit en omgång telejack å...fire in the hole. Jupp. Funkar så fint så.

Image

Nu skall ju det här byggas om,rejält. Bortsett från ren modernisering skall där till lite trix å..jaja. Lär visa sig.
Det där är iaf likriktning till HT samt bias. Min tanke är att detta skall läggas på en switch och att man därmed kan välja om man vill använda silikon eller RLR...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Aug 2016, 19:00
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Rodec 418
Vart köper du dessa turretbrädor? Eller är det du själv som byggt dom? :)


21 Aug 2016, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Den lite tuffare varianten är Tubetowns som jag använder.
De på bilderna ovan i glasfiber är det Magnus på Tema Elektronik som förser mig med.

Kikat lite mer på det där med Rodec fö..å det får bli att jag löser ngn form av dekal med deras logga. Inte mer med det.
Men..chassit är i ett skick där det med färg och finish behöver ses över. Utan tvekan... Så det är väl lika bra att "göra om,göra rätt" antar jag.

Se´n..originalkretsarna i den får nog sägas vara väldigt klassiska. Nu kollade jag inte direkt ihjäl mig innan jag gick hem,men vi snackar concertina som PI med 47k/47k...åsså ett gäng driver/gainsteg av normal karaktär innan det.
Ingångsstegen,de är två,arbetar enl "instrument/mick"typ...dvs med 10M Ohm gridläcka och triodens katod dragen direkt i backen. Griden då avkopplad med en mindre mustard...

Nä. Sitter här och grunnar lite på hur göra med denna. Tycker det hade kunnat vara lite cool med en sånhär "lågwattare"...."that´ll split your fuckin´ head wide open"...å det e ganska länge sedan jag utmanade highgain tanken.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2016, 00:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Rost som sagt. Märklig spridning på det med. Ju djupare jag lät slippappret gräva sig,ju mer framkom. Ungefär som det handlat om att man lackat chassit när det regnat?
Jaja.
Nu vart det plåtrent mer eller mindre iaf,vilket då givetvis medför att det första som behöver dit är häftgrund.

Image

Om det är ngt det lilla chassit inte lider brist på är det hål för novalsocklar iaf. Det är då ett som är säkert!!
Japp. Denna ggn..många små rör blir det..

Image

Efter att nu ha fått begrundat det hela lite närmare...det blir en del ändringar. Det BLIR det. Till att börja med har jag ju tänkt mig en switch där man kan välja mellan diod och rörlikriktning. Hur jag skall "kompensera" bias mässigt återstår att se,men så får det bli iaf.
I det då så var jag lite rädd för att B+ hade sprungit ifrån max angiven spänning för lytarna som satt där,dels det och dels behöver jag fler för det jag planerat...
Så nu fick det dit en omgång JJ kannor som orkar 500V enl spec. På det sättet finns marginaler i alla riktningar.

Vidare. Primärsidan på OT´n såväl som primärsidan på PT´n ligger med frilagda poler rakt upp och ner. Ngt jag tänkt hantera,för det där är bara inte ok....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Aug 2016, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Som sagt,som alltid är mkt av jobbet med att friska till gamla maskiner att "städa". E vad de e...å hör till uppgiften menar jag nog.
Som ni ser är de där friliggande lödpunkterna för PT´ns primär ett minne blott. Bra det,för det e fanimig inget kort på rena tramset det som var.

Image

Å visst blir den röd. Djävligt röd rent av,denna med. Det med att använda häftgrund...bra grej som kommer upprepas. Ger ett helt annat sprutresultat,helt klart.

Började slipa på huven,faktiskt fått bort det mesta av det gamla gucket,och slås än en ggn av hur märklig "rostbilden" framstår. Det är plåten i sig,inunder färgen...rosten är överallt. Man har väl sannolikt inte använt ngn form av reellt rostskydd utan bara sprutat på med den där närmast hammarlack liknande finishen antar jag.?

Med de lite tyngre bitarna avklarade nu så börjar det hela klarna lite granna för mig tycker jag. Dags att skrida till verket...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Aug 2016, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Fått röjt runt lite. Jag å Dennis satt å snackade lite om hur hantera det med biasbrädan när han kläckte iden,"borra hål i sidan för justeringen å sätt den på högkant så är den ur vägen".
Ja alltså...när han sa det var det ju bara så självklart. Givetvis. Poängen e den att chassit e fan inte stort och varenda trick vi kan ta till som äter upp annars "oanvänt" utrymme är bra.

Image

Å med andra i åtanke nerför vägen är därför kablarna från respektive pott färgade olika. Dvs,så man med enkelhet SER vilken pott som justerar vilket rör. Gott nog på ngt vis.

Image

Fick hattat runt en del som sagt,med påföljd att HT´n s CT nu ligger via panelmonterad säkring. Även det gott nog..elsäkerhet som sagt. Är aldrig fel.

Image

Sen ngr ord om glöden. När jag kollade av PT´n så finns mer än en glödlindning,bara det att i original drev den ena lindningen bara pilotlampan av ngn anledning.?
Så jag rumsterade om lite och det innebär att ena lindningen nu driver glöden till EZ-81´an och EL-84´orna...och den andra i sin tur då samtliga småsignals novaler.

Image

Just därför finns två olika trimpottar för detta. Sitter hyggligt stabilt även om det är lite "luftslott" över det. Enkardelen jag använt är förhållandevis grov.

Med båda lindningarna lastade nu så visar de rätt spik 6.3VAC båda två i 245VAC läge. Mao,jag är nöjd. I 220VAC läge hoppar det iväg till typ 6,6-6,7VAC. Mao ingen himlasvindlande skillnad direkt.
Kommer fö använda samma trick kring kablaget för glöd som jag gjorde i den sista MAX maskinen. Dvs aluminiumtejp som skärm..


Jahapp. Med det sagt,nu blir det inga uppdateringar på ett litet tag för nu tar den gode Racing ngr dgr semester. Spanien hägrar ihop med ngr polare,så så får ´e bli se.. :mrgreen:
Chip!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Aug 2016, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Ngt jag begrundat en längre tid är det med inverkan av olika utgångstransformatorer,och där känner jag då att det är en bra idé att prova det med en maskin som löper bra mkt större chans att gå i sk satureringen än vad mer effektstarka maskiner är.
Så..jag har raggat fram ytterligare en gammal OT för en "18 wattare" ur hyllorna.

Image

Precis som på samma sätt som originaltrafon,dvs OT´n,så har även denna befriats från sina lödöron och fått sina primärkablar dels helt isolerade och dels helt avlastade.

Skall bli intressant att ta del av resultatet. Tanken är alltså att "allt" för att snabbt skifta OT skall vara klart och betalt liksom,så att ett byte tar ett minimum av tid.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Sep 2016, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Nu skall det dit ytterligare en bräda,men det ger en ide iaf. Tanken jag har är att det hela skall vara som "moduler". Mao hyggligt enkelt att lyfta i och ur.
Å se det där "trädet" är ett av de återvunna ur Helmuth Kohl. Smidiga grejer får jag säga..

Image

"With an option of a fifth.." Mm. 4 gainsteg,fast med ett EF-86 som ingångsrör. Kommer trolla fram lite trix här..just trust me on this. Ambitionen e HÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNG! :lol:
Finessen med ett EF-86,eller jag..vilken pentod som helst i sammanhanget faktiskt,är den otroliga vidd det ger. Med en volympott i serie efter så är det fan närmast makalöst vad brett det blir.

Å denna ggn med en grej adderat,nämligen en Garnet. Min tanke är att lite på tidigt "Boogie" maner kunna justera...skall vi kalla det tonaliteten ur det där EF-86 röret innan det plöjer in i resten av gainkedjan.

Image

Ny rear plate. Skall nu gradas av osv,åsså få ett gäng mer ändamålsenliga hål. 4/8 å 16 Ohm ut se...

Image

Å likadant är det med faceplaten. Mm...vet att det kanske börjar bli lite tjatigt,men jag gillar det där med röda chassin..naturelox å svarta beslag.

Image

Mm. Tamigfan om det inte smiddes till en "skärmplåt" med. Tanken är givetvis att ge prylarna vid alla pottarna lite arbetsro...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Sep 2016, 20:46
Profile
User avatar

Joined: 22 Oct 2009, 12:45
Posts: 646
Post Re: Rodec 418
Att du orkar.....riva - bygga nytt.....om å om igen....imponerande :)

_________________
Mina byggen...
http://www.facebook.com/tappamps
http://www.tappamps.com


09 Sep 2016, 10:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
:wink: :wink:...så e re broder.
Personlighetstypen kallas streber.. :mrgreen: (Doh!)

Just denna har ju fått stå tillbaka lite iom dels semestern och dels nu denna veckan alla förberedelser inför Åbro Rock som går av stapeln imorgon.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Sep 2016, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Sisådär ja. Nu börjar ju tom jag bli nöjd med lackjobben.

Dags att slå i en växel med den här menar jag nog. Tror det blir en rätt kul liten grej.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Sep 2016, 21:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Nu skall det givetvis tvättas,men..ni fattar... Får säga att jag gillar de där "träden" som vi hittade ett antal i Helmut Kohl.
Uppkopplat såpass att det funkat att se hur det hela såsar i sig under last,å se även det föll mkt väl ut.

Image

Man får nog säga att det där "AC utrymmet" börjar bli fullt. Till vänster ser ni bryggan som används...ANTINGEN det eller EZ-81 rörlikriktaren.

Image

Bland annat därför har den två switchar framtill. Den ena är naturligtvis av/på och den andra då i sin tur...välja om man vill använda diod eller rörlikriktare.
Pottar...e det ngr stycken nu och på gott och ont skall de kompletteras med ett antal switchar. I vanlig ordning höll jag på å säga...
De två som sitter intill inputjacket blir gainkontroll för ingångspentod samt en form av Garnet kontroll vad avser ton ur densamma.
Sen,till en början nu blir den i sitt "vildare" läge en 4 stegare,alltså per definition highgain. Bortom det har jag faktiskt inte funderat så mkt. Primärt är det jag vill prova hur en 4 stegare med pentod som ingångsflaska ter sig.
PPIMV installerar jag denna ggn bara en. Av den enkla anledning att maskin har begränsad effekt.

Image

"Racing" dekalen får hamna baktill. Framtill på huven blir det bara Rodec´s logga,som vi hittade online.
Lite halvt relicad sådär.
För helheten sen..ett bärhandtag i läder och rattar. Det senare ngt jag tycker börjar bli sådär då..jag gärna hade sett större utbud.
FINNS,finns det ju hur mkt som helst men då är det beställningsvara. Antar att det bara e att ta den smällen?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Sep 2016, 21:00
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Nu kan man nog säga att jag haft besök av Mr Murphy,för att vara försiktig.

Fick ihop hela klabbet,kopplar in å provar. Ah...i jakten på tid missat att installera en kabel. Jaja,mänskligt. Igång igen,ljud.
Men spelar fan inte för ngr dubbla EL-84´or. Vid kontroll visar det sig att OT´n e skottad. Japp,WSW trafon e kass.
Ok. Dit med originaltrafon då,allt var ju förberett.
Igång igen å...spelar fortfarande inte för ngr dubbla EL-84. Nähä. Då e den fan skottad den med!

Inte heller "vill" den som jag vill tonalt,vilket ju e förståeligt. Så vad jag gör e att höfta dit en annan OT i rödaste rappet från en Classic 30. Jodå. Nu spelar den för de dubbla EL-84´orna..

Å jag som hade tänkt ha med denna till "mässan" nere i gamlestan idag. Ridå....för detta är helt enkelt inte lösbart.
Faaaaaaaaaaan.....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 10 Oct 2016, 01:05, edited 1 time in total.



01 Oct 2016, 10:45
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Rodec 418
"mässan" nere i gamlestan idag. ?? Var vad ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


01 Oct 2016, 13:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Som sagt på annan plats,telefon i backen...så inga bilder.

Sent om sider har denna lilla maskin då begåvats med ytterligare 2 slutrör och en annan OT. PT´n kändes såpass väl tilltagen så..

Så som sagt,dit med ett par slutrör till och fixa till så att en OT från en classic 30 fick plats. Dit med dubbelt så många zeners+SGM osv...å igång med skiten.
Justera bias osv..
Hade ju redan innan provat att justera bias på enbart två slutrör med det utfallet att jag såg att B+ inte rörde sig nämnvärt.
Så..
Satte dit proberna för att se vad som hände när man drar upp volymen med 4st EL-84 på plats å...gränsfall. Eller ja..beror ju på hur man ser det.
B+ rör sig i trakterna av ung 365VDC under last i tomgång. På fullt spett,så mkt tygen bara håller,så sviktar det till ung 320VDC.... Mao,vi överlever.
Å nu kommer oxå mycket riktigt det där med switchen mellan diod och rörlikriktning till sin rätt. Samma grej via EZ-81 flaskan gör att vi ser ett spänningsfall på full patte som rör sig ner emot strax under 300VDC...typ 290 eller så.
Mao får vi en form av "följa John" i det hela som faktiskt inte är helt meritlöst.

Ihop med skrotet...å testa mot "stora" lådan...å visst är det en highgain historia. Inte mycket mer med det,men...fortfarande inte så hysteriskt som man skulle kunna tro. 4 gainsteg som sagt varav det första då är ett EF-86. Mer riktat mot...skall vi kalla det sent -80tal till mitten -90..än ngt annat.
Detta då till en totalvikt på den lilla klumpen av sketna 6kg!!! :mrgreen:

Nu skall det givetvis tweakas men i stort får jag nog säga att detta med att göra en "30 wattare" av det inte var så dumt allt sagt och gjort iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 Oct 2016, 20:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Så. För första gången genom en "riktig" högtalarcab å...du milde vad imponerad jag e! Ljudnivån alena kontra de där sketna 6kg gör det hela fullkomligt löjligt!
INGENSTANS står det till rimlighet liksom...att denna lilla burk kan låta så mycket! Den behöver fortsatt tweakas rent ljudmässigt,men den biten VET jag ju att jag får i hamn så..
Oj oj oj!
Det va änna helvete. :shock:

När det här väl e färdigt kommer det göra en gigande gitarrist till ett lallande miffo! Borta e behovet att släpa omkring på ngt som väger som en halv stridsvagn.

Image

Philipsen e nu ingen tungviktare den heller direkt. 10kg stannar den på...

Å Centrum maskin underst skall nu få lite frisk färg innan den skickas med destination Stockholm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Oct 2016, 20:54
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Rodec 418
Har du en köpare redan på din Rodec? Annars är jag eventuellt intresserad....den är jävligt cool/snygg!


19 Oct 2016, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Oj! Tack!
Neh,har inte tänkt så långt än.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Oct 2016, 01:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Image

Mm. Asså,det där brummet ur EF-86´an får mig att slita mitt hår!
Det på bilden...e bara en liten skärm jag snickrade till för PPIMV potten då den är den enda av kontrollerna som av rent praktiska skäl kom att hamna i "AC boxen".
Nåja.
EF-86 var det. Om jag vrider upp volymen för det röret kommer brummet som ett brev på posten. Jordar jag ner dess galler,brummet är av samma art och volym.
Kollar jag med skåpet på g2...flatline.
Kollar jag med skåpet på katoden,flatline. Men...häng med nu...
Kollar jag med skåpet på anoden...ung 0,5VAC ut,vilket då är brummet i sig. Iom att detta är en 4 stegare kan ni ju lista ur resten med röven och en pinne. Att hävda att det där brummet förstärks,då e man försiktig.

Men..
Jordar jag ner katoden direkt mot chassi på TURRETBOARDEN så sjunker brummet med kanske 80% eller så. Mätt,och det är 50Hz bundet.
Jordar jag däremot ner katoden rakt i signaljorden...så blir maskin knäpptyst vad avser brum.

Ok.
Så tog då för mig att byta sockel...nope. Samma resa. Att vi har "läckage" mellan katod och glöd torde väl nu stå helt klart.
Maskin har två glödlindningar,varav den ena används till slutrören (4st) och den andra används till preamp och så småningom,har jag tänkt iaf,pilotlampa.
BÅDA kretsarna har en 500 Ohms 1/4w trimpott för justerbar balans. Den för preampen gör verkligen sitt jobb för om man drar ner volymen för EF flaskan och ställer allt annat på fullt...no worries. Då kan man verkligen trimma oväsen till ett minimum.

Men så FORT man drar upp vid EF...brum. Som ett brev på posten.

Om jag lyfter utgående signalkondensator från boarden så den hänger i luften och mäter på enbart den,brum. 0,5VAC...mao induceras detta utan ett uns av tvekan mellan glöd och katod. Är den enda resonabla slutsatsen.

Det jag grunnar på nu är ifall det jag behöver göra är att lägga om glöden. As is ligger den i princip "koncentrerad" till mellan flaskorna (kom nu ihåg att de är ett gäng).
Samtidigt kan jag inte utan att undra ifall det inte skulle kunna avhjälpas lika väl med tex skärmtejp isf? Aluminium tejp av konventionellt snitt.
Men..har dragit lite tejp kring det som finns av glödkablage kring EF flaskan och jordat detsamma....samma skit.

Börjar fan få slut på idéer. :evil:
Lika fulla fast,NÅNSTANS sitter ju detta problems kärna!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Oct 2016, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Rodec 418
Jag ser att preampflaskorna står i paraduppställning mellan PT och OT.
Ingen skorsten på EF86? Det är kanske där brummet induceras.
Stål skall det vara och jordad ordentligt.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


Last edited by VacuumVoodoo on 22 Oct 2016, 16:44, edited 1 time in total.



22 Oct 2016, 15:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Rodec 418
Eller fixa en DC-glöd. Ett par dioder, en 7805 med ett par motstånd och några ellyter.
Nyttja 6.3V AC, likrikta , 7805 förspänd till 6V och en konding till. Hindrar inte att glöden används
till AC glöd på de andra rören.

7805 kan kanske uteslutas med ett lämpligt seriemotstånd ( 2V 200mA = 10ohm ) fast en 7805 kommer att
glätta bättre.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


22 Oct 2016, 16:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
Jopp Aleks.
Samtliga småflaskor har skorsten. Japp,stål.

Ja Peter
Det är fan en tanke. Detta håller på att driva mig uppför väggarna

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Oct 2016, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Rodec 418
https://www.youtube.com/watch?v=K-BOQz5uyeo&feature=youtu.be


Hittade så slutligen orsaken,vilket var att jag hade gjort en total lapsus och jordat ingångsjacket med signaljord.
Flyttade det...så vart den precis så väluppfostrad man kan önska. Highgain..om än snällt sådant.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Oct 2016, 20:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.