View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:30



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hjälp med Rick Tone 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Hjälp med Rick Tone
Jag håller ju på med ett litet projekt. En Rick Tone Trem-o-verb.
Fick ihop de sista lödningarna här under kvällen och provkörde den lille saken och gjorde lite mätningar.
Jag körde apparaten utan att sätta i något rör.

Efter likriktarbryggan på filterkondingen har jag 299V och på pin 1 har jag 297V. Det känns ju galet högt. Men hur mycket kan jag räkna med att spänningen skulle sjunka när röret sitter i?
Är det inte konstigt att jag bara har 2V spänningsförlust över 100K-resistorn? På schemat är det ju 35V spänningsförlust över denna. Men det kanske har att göra med att när inte röret sitter i så finns ingen belastning?

Glöden mäter (som sagt utan röret i) 6,9V. Det verkar väl dock rimligt va?

Sen lyser inte LEDarna. :cry:
Jag satte alltså en diod från en utav glödtrådarna till en 1000µf konding (med kondingens minus mot jord) och vidare till LED. Jag mätte 1,62VDC över LEDen.
LEDen är specad för 2,2V men 1,6V måste ju räcka för att få den att lysa något. Så jag tänker att antingen lyckades jag vända båda LEDarna åt fel håll eller kanske det vara något annat fel?
Kan kondingen vara för stor? Kan det finnas kvar AC som gör att dioden inte kan lysa?

Här är schemat:
http://ricktone.rickcampbell.org/cgi-bi ... rive_1.pdf

_________________
David


31 Jul 2016, 21:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ja.
Polariteten behöver vara rätt på en LED. Anoden är den med det långa benet normalt

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Jul 2016, 22:07
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Utan strömförbrukare blir det inget spänningsfall över en serieresistor.

LED lyser när strömmen går i framriktningen, om de är utsatta för "bakspänning" lyser de inte, men det är inte ett problem. Kör man dem på AC lyser de under en halvperiod och är svarta under den andra halvperioden. Så länge spänningen inte dödar dem... Kondingen kan inte vara för stor, dvs det är inte där ett eventuellt problem ligger, polariteten är trolig orsak.


31 Jul 2016, 22:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Vad tror ni om B+ då? Är den inte väldigt hög?

Jag som tyckte att jag var så noggrann när jag installerade LEDen. Jag får ta en titt på det senare idag.

_________________
David


01 Aug 2016, 08:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Du måste ha en serieresistor till LED annars går den sönder.

299V är nog inte för högt. Trafon är väl specad vid fullt strömuttag, vilket du aldrig kommer i närheten av varav det inte kommer sjunka nämnvärt så den spänningen får du arbeta med.

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2016, 08:59
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Enligt spec så ska trafot ge 200V, men det kanske är garanterad spänning vid full belastning?

_________________
David


01 Aug 2016, 09:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Nej. Jag hade inte vänt LEDarna fel.
Jag vet inte heller hur jag lyckades mäta upp 1,62V igår heller för det gör jag inte idag.

Jag har dock en teori.
Eftersom att jag lånar ström från glöden, måste inte LEDen vara kopplad med minus tillbaks till glödens andra lindning för att göra en sluten krets?
I nuläget går den ju till jord, och jord är kopplad via högspänningslindningen.

_________________
David


01 Aug 2016, 12:26
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
David Wikström wrote:
Enligt spec så ska trafot ge 200V, men det kanske är garanterad spänning vid full belastning?

200 V RMS. När du likriktar får du peakvärdet.

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2016, 13:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
David Wikström wrote:
Eftersom att jag lånar ström från glöden, måste inte LEDen vara kopplad med minus tillbaks till glödens andra lindning för att göra en sluten krets?
I nuläget går den ju till jord, och jord är kopplad via högspänningslindningen.

Glöden ska ju vara ansluten till jord på ett eller annat sätt. Börja med att koppla glöden rätt och utgå sen från det om du ska sno därifrån till en led.

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2016, 13:57
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Nu förstår jag inte. Glödens lindning har ju ingen centertap. Hur ska den då kunna kopplas till jord?

_________________
David


01 Aug 2016, 14:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Två resistorer från vardera tapp till jord. Det blir dock inte bra att koppla en konding till jord.......

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2016, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ok. Tack.
Så storleken på dessa resistorer väljer jag bara efter lagom till LEDen då, typ 1k?
Då kan jag väl sätta en trimpot på den andra?

Rörets glöd kommer väl ändå inte gå genom dessa så resistorernas effekttålighet har väl ingen betydelse?

Ska jag strunta i att eliminera rippel till LEDarna och på så sätt skita i kondingen?

_________________
David


01 Aug 2016, 15:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Hjälp med Rick Tone
2 x 100ohm är det vanligare

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Aug 2016, 15:05
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Så någonting såhär då eller?

Nu har jag alltså struntat i rippelfilter till LEDen eftersom:
Tubis wrote:
Det blir dock inte bra att koppla en konding till jord.......


Det är alltså två stycken LED som sitter på switch. En till vardera effekt.

Image

_________________
David


01 Aug 2016, 16:46
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Jag hade nog kopplat ledpaketet direkt mellan faserna i stället i detta läge och och gjort den ena fasen till ledpaketets "jord". Glödens koppling till audiokretsens jord som du ritat. Problemet med att använda ena fasens jordreferens som droppresistor är nämligen att det blir obalans.

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2016, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Tubis wrote:
Jag hade nog kopplat ledpaketet direkt mellan faserna i stället i detta läge och och gjort den ena fasen till ledpaketets "jord". Glödens koppling till audiokretsens jord som du ritat. Problemet med att använda ena fasens jordreferens som droppresistor är nämligen att det blir obalans.

Jag läser detta inlägg om och om igen och försöker förstå vad du menar, men det går inte.
Kan du beskriva det "for dummies"?

_________________
David


01 Aug 2016, 17:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Tänk att ditt ledpaket sammanlagt är ett rör. koppla det mellan faserna som ett rörs glödlindning. 100-100 till jord är en annan del av kretsten som ska vara där men inte har med ledpaketet att göra. Ledpaketet behöver inte vara anslutet direkt till jord.

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2016, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Tubis wrote:
Tänk att ditt ledpaket sammanlagt är ett rör. koppla det mellan faserna som ett rörs glödlindning. 100-100 till jord är en annan del av kretsten som ska vara där men inte har med ledpaketet att göra. Ledpaketet behöver inte vara anslutet direkt till jord.

Utan att likrikta då? Att koppla in LEDarna på AC?

Såhär?

(Det blir inte tok med att signalen går genom samma fysiska switch då? Att AC läcker över i switchen?)

Image

_________________
David


01 Aug 2016, 17:51
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Som du ritat det ovan kommer det att funka. Enda fenomenet är att LED:arna kommer att flimra en aning (lyser ju bara för ström i en riktning), men det tror jag knappt man märker.


01 Aug 2016, 18:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
OK. Tack så mycket.
Dock blir jag ju sjukt nyfiken på hur man skulle lösa det ifall man faktiskt hade likriktat strömmen till LED.

Erik fick det att låta så simpelt:
d95err wrote:
Ja, det enklaste är nog att låta glöden gå på växelström, och sen likrikta enbart för lysdioderna.


Men i hans inlägg innan det så pratade han om alternativet att driva LED med AC och skrev då såhär:

Quote:
Det bör funka att ha lysdiod och ett seriemotstånd (typ 1k) och sen ha en vanlig diod parallellt med lysdioden, fast med omvänd polaritet (dvs dess anod kopplad till lysdiodens katod och tvärtom).


Men du menar att jag inte behöver denna diod? Vad skulle den i så fall göra?

_________________
David


01 Aug 2016, 19:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Du kan likrikta och ha en konding för glättning om du vill. Tänk ena fasen som jord för led-paketet. Den "andra" jorden via 100ohmarna är ett annat universum liksom som bara är till för att glöden ska fatta vart katoden är nånstans......

_________________
Johan Hansson


01 Aug 2016, 22:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Min personliga lösning skulle ha varit en likriktarbrygga (graetzbrygga) över glödlindingen + en konding (typ 470 - 1000 mikroF) som då ger drivspänning till ev LED och annat. Lindningsändarna skulle jag sätta mot jord (dvs B- eller chassi) med 2 st motstånd på några hundra ohm. Glödspänning till rören tas från lindningen som vanligt.

Obs att + och - från likriktaren (+ kondingen) då ska hållas borta från "jord" (chassi) och utgöra en egen krets till ev LED och vad man annars vill ha för indikeringar.

Glödkretsarna (och LED-kretsarna) hålls då på jordpotential genom motstånden från lindningsändarna och det är viktigt för att hålla brummet på lägsta nivå, dock ingår dessa motstånd inte i nån aktiv krets.


01 Aug 2016, 22:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Tubis wrote:
Du kan likrikta och ha en konding för glättning om du vill. Tänk ena fasen som jord för led-paketet. Den "andra" jorden via 100ohmarna är ett annat universum liksom som bara är till för att glöden ska fatta vart katoden är nånstans......

Du menar att koppla kondingens minus till ena fasen? Kan man göra så? Blir inte det pang och bom?
Eller menar du att jag skulle ha en diod på den sidan också? ..vänd åt andra hållet?

Såhär?

Image

lampuradio wrote:
Min personliga lösning skulle ha varit en likriktarbrygga (graetzbrygga) över glödlindingen + en konding (typ 470 - 1000 mikroF) som då ger drivspänning till ev LED och annat. Lindningsändarna skulle jag sätta mot jord (dvs B- eller chassi) med 2 st motstånd på några hundra ohm. Glödspänning till rören tas från lindningen som vanligt.

Obs att + och - från likriktaren (+ kondingen) då ska hållas borta från "jord" (chassi) och utgöra en egen krets till ev LED och vad man annars vill ha för indikeringar.

Glödkretsarna (och LED-kretsarna) hålls då på jordpotential genom motstånden från lindningsändarna och det är viktigt för att hålla brummet på lägsta nivå, dock ingår dessa motstånd inte i nån aktiv krets.


Menar du såhär?

Image

Ursäkta mina fula ritningar.. :roll:

_________________
David


02 Aug 2016, 07:33
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Precis så menade jag! Fullt begriplig ritning.


02 Aug 2016, 08:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
David Wikström wrote:
Du menar att koppla kondingens minus till ena fasen? Kan man göra så? Blir inte det pang och bom?
Eller menar du att jag skulle ha en diod på den sidan också? ..vänd åt andra hållet?

Nä de blir inte kabom, du har ju bara gjort en helt vanlig halvågslikritning. http://www.micro-digital.net/micro/wp-c ... pply-2.jpg

Du behöver inte ha en till diod på minussidan och du behöver inte en hel brygga för att mata en enstaka LED med den pytteströmmen den drar från en fet glödlindning.
Dock ska man komma i håg att man ökar risken för kortslutning med dessa komponenter på glödlindningen så kanske ska ha liten säkring på glöden?

_________________
Johan Hansson


02 Aug 2016, 10:12
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Man behöver ju inga extra dioder alls... Det är bara att koppla brytaren, seriemotståndet och lysdioden tvärs över glödlindningen, precis som glödtrådarna. Den (LED'en) lyser för varje halvperiod i "rätt riktning" och för andra halvperioden är den spärrad och lyser inte.


02 Aug 2016, 10:19
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Det verkar tydligen inte ovanligt att LED har låg backspänningstolerans, så det är ju nåt man måste tänka på... Då var min tanke inte helt förträfflig även om det sparar komponenter.

Med helvågslikriktning (brygga) blir ju "blinkandet" mindre störande, man kanske inte behöver nån filtrering då.


02 Aug 2016, 10:46
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ett par problem med enbart led utan likriktning och glättning. 1 den blinkar. 2. Den kanske inte klarar backspänningen. Tex här max backspänning 5 V https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... tion%2Fpdf

_________________
Johan Hansson


02 Aug 2016, 10:54
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Tack för era svar.
Jag har fått igång manicken nu och undrar över en sak. I schemat står det 140V på pin 1 men när jag mäter märker jag att spänningen ökar kraftigt när man gasar gain.
Vid gain på 0 har jag endast 87V medan jag kommer upp i hela 237V med gain på max.

Vad har ni att kommentera angående detta?
Har jag normala värden eller bör jag ha mindre eller mer?

Har också 7,35VAC över glöden. Är det inom det normala eller behöver jag göra något åt detta?
(Mäter 228V i väggen)

PS: Det blev för övrigt en helvågsbrygga ändå. Jag hade plats. Dioderna lyser jättefint nu. :)

_________________
David


03 Aug 2016, 19:47
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Glödspänningen brukar vara specad +/- 10%, så den spänning du anger verkar lite hög. En 3 ohm resistor i serie bör lösa det hela genom att ta ner spänningen typ 0,9 V.

Det värdet på pin 1 som du anger verkar som det är pin 6 på schemat? Hur mäter du, dvs med signal eller utan? Normalt anges ju DC-värden på schemat och då kan man inte mäta med signal på kretsarna. Om man använder moderna mätinstrument (digitala...) så samplar de mätspänningen och om det är en växelspänning överlagrad på likspänningen så kan man få helt galna värden, i och med att man ju inte vet var i signalkurvan som samplingen sker.


03 Aug 2016, 20:17
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.