View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:42



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hjälp med Rick Tone 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ja, pin 6 menar jag så klart. Mellan pin 6 och jord.
Jag mäter utan signal. Båda jacken är kortade till jord när inte är inkopplade.

Jag testade henne ändå nu för jag kunde inte hålla mig. Någonting surrar lite. Sjukt störande. Kan den höga glöden vara boven?
Sen funkar inte tremolot alls. Får ta och felsöka det sedan. Drive-funktionen verkar dock fungera som den ska.

_________________
David


03 Aug 2016, 20:59
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Spänningen på pin 6 är anodspänningen efter matning av 210 V genom ett 100 k mostånd och ett 220 k motstånd. Om man varierar reglaget "Depth" påverkas katodspännigen i "vänstra triodhalvan" (dvs bias) och anodströmmen ändras. Därmed ändras även spänningen på pin 6. De andra reglagen, "Speed" och "Drive" ska inte ge någon likspänningsförändring någonstans och ska då inte påverka spänningen på pin 6 (eller någon annanstans).

Surrar? Som brum i signalen eller fysiskt surr från själva apparaten? Glödproblemet är nog inte inblandat där.

Tillägg: Även strömmen i högra triodhalvan påverkas av "Depth"-reglaget, så både pin 1 och pin 6 kommer att ha lite olika spänning beroende på hur det reglaget ställs.


04 Aug 2016, 09:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ja, du har rätt, fel av mig igen. Det är Depth kontrollen som ökar anodspänningen. Men är mina värden normala anser du?

Surret kommer ut i signalen och hörs i förstärkaren. Ett liksom konstant "ätandes" surr. Min stora rädsla är ju att magnetfälten i trafo eller AC-kablaget orsakar det och då är jag väl helt körd antar jag?

Jag har använt skärmad kabel till allt som signalen går genom, men inte till det som tillhör tremolokretsen. Borde jag använt skärmat även där?

Jag kanske borde styra upp er foto och visa hur bygget ser ut i nuläget så ni kan avgöra ifall jag helt enkelt byggt för tight??

_________________
David


04 Aug 2016, 09:51
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Skärmning/jordning är ju nåt som kan verka simpelt, men som inte sällan ger problem eller åtminstone inte blir så bra som man trodde när man satte ihop prylen. Ett foto vore inte dumt, det skulle kunna ge lite idéer om vad som kan fixas till.

Tremolokretsen är en sorts en-rörs oscillator (högra trioden) med låg frekvens, som styr förstärkningen i själva förstärkardelen (vänstra trioden). Oscillatorkretsen är rätt högohmig, dvs närmare 1 MOhm mot jord och kan därmed plocka upp störningar elektrostatiskt och elektromagnetiskt, dvs både elektriska och magnetiska fält kan påverka. Därav att den nog kan behöva skärmas av även den. Kretsen består av tre kondingar (0,047, 0,033 och 0,01 mikroF) samt tre motstånd (220 k och switchen "Tremolo in/out", 100 k och en 2 M pot "Speed", samt ett 1M motstånd från pin 2 till jord). Man kan tänka sig att alla de komponenterna och förbindningarna mellan dem kan behöva skyddas mot störfält.

Rent generellt, så brukar jag använda mig av små plåtstycken som jag skruvar i chassit som mellanväggar om det är tight mellan kraftaggregatet och signalkretsarna, ibland även mellan lågnivåstegen och slutsteget. Om nättrafon sitter "inne i" chassiet, dvs på samma sida som komponenterna, kan det behövas mellanvägg av magnetiskt material (järn/stål), men annars är det tillräckligt med tunn aluminium. Det brukar funka rätt bra.


04 Aug 2016, 12:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Kan inte ladda upp foto nu. Får göra det när jag kommer hem. Minns inte lösenordet till Photobucket.

Men jag kan avslöja att det är supertight i lådan. Alla potarna sitter typ 1cm från trafot. Filterkondingen till likriktningen till LED sitter 1mm från Driveswitchen.
Fas och neutralkablarna går max 1cm från rörets skärmhylsa. Osv osv.

Men i den där artikeln jag läste då stod det ju att det inte skulle vara några problem att göra såhär med ett ringtrafo.
Jag kanske åker på att skaffa ett separat chassi till strömförsörjningen? Det här ju varit så mycket snyggare dock ifall allt satt i samma låda.

_________________
David


04 Aug 2016, 13:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Du har kopplat på rörglöden FÖRE likriktarbryggan va?

_________________
Johan Hansson


04 Aug 2016, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ja. Eller parallellt. Precis som på min senaste bild på föregående sida.

_________________
David


04 Aug 2016, 15:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Här kommer en bild på bygget.
Jag har monterat trafo, likriktarbryggor och filter i "golvet", så långt till höger som jag kunnat.
Locket fäller man sen bara ner för att skruva ihop lådan.
Alla komponenter till själva kretsen sitter under röret. Man kan se lite av en orange kondensator här på bilden. In och utjacken sitter där precis till höger om röret.
Men som ni ser så fastän jag försökt hålla grejerna ifrån varandra så sitter allt ändå precis inpå varandra.
Till vänster ser ni en vit och en orange kabel och sedan en gul som går till poten i mitten. Det är de två oskärmade som är till tremolokretsen. Det är alltså en bra idé att skärma även dessa?

Image

_________________
David


04 Aug 2016, 16:23
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Det var ju ett väldigt kompakt arrangemang... men det bör ändå gå att få ordning på störnivån.

Om du ursäktar utsvävningen här, så tänkte jag bara nämna att det finns två väsentliga spridningsfunktioner för störspänningar: elektrostatisk och elektromagnetisk. Störspänningar är ju i princip alla växelspänningar med lite amplitud och i detta fall är det ju inkommande nätspänning och sekundären på nättrafon, i första hand. Tvinnade ledare minskar magnetfälten kring kablaget, så där verkar det vara OK. Det som däremot är lite svårare att hantera kan vara elektrostatisk störning från de högspända ledarna, dvs inkommande 230 V och sekundären till B+ (200 V, ser det ut som). Kring sådana ledare bildas ju ett elektriskt fält som följer växelspänningen. Dett sprider sig genom nåt som kan liknas vid "kondensatoreffekt" till alla ledare runtomkring. Motmedlet i det fallet är skärmning av ledare som kan fånga upp störfältet. Tremolokretsen kan säkert fånga upp 50 Hz störningar och då sprids de in i signalkretsen. Skärmning av ledare som har med den kretsen att göra skulle jag föreslå till att börja med.

Elektromagnetiska störningar är avgjort ett mindre problem med toroidtransformatorer än med konventionella med E-kärna, så jag skulle föreslå att du tar vanlig skärmning (kablar) som första åtgärd och ser hur det blir med lite åtgärder i den frågan.


04 Aug 2016, 17:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ursäkta utsvävningen?
Tvärt om. Varje gång jag får chansen att lära mig något nytt så blir jag bara glad. :)

Nu blir det lite paus i projektet över helgen och sen blir det att dra skärmat även i tremolokretsen och se ifall jag lyckats koppla tremolot fel. Men enligt min kopplingsritning som jag gjorde av schemat så borde jag inte gjort något fel för den stämmer.
Dock så valde ju jag att öka bypasskondensatorn från 220n till 47u. Kan det vara anledningen till att tremolot inte fungerar?

_________________
David


05 Aug 2016, 10:03
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Om du menar katodkondingen (från pin 8 ), så ja, jag tror att detta påverkar om du byter från 220 nF till 47 µF - det är stor skillnad... Jag misstänker att "moduleringen" av tremolo går åtminstone delvis via katoden (pin 8 ) och en 47µF konding äter nog upp även den lågfrekventa tremolofrekvensen. Att man valt såpass liten konding som 220 nF beror nog på att man inte vill ha motkoppling för gitarrtonerna, men ändå låta tremolofrekvensen komma in på den katoden. 220 nF släpper igenom lite högre frekvenser men spärrar för låga. 47 µF är som en kortslutning även för mycket låga frekvenser i den kretsen.


05 Aug 2016, 11:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Ok. Då byter jag ut den mot en 220 när jag byter ut kablarna sen. Tack.

_________________
David


05 Aug 2016, 12:29
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Om tremolo är påslaget så bör man kunna finna "tremolofrekvensen" aktiv i den "högra trioden" även utan signal. Den ska självsvänga, liksom, på den önskade tremolofrekvensen. Den sortens oscillator är rätt beroende av att det finns rejält med förstärkning i röret, eftersom återkopplingsslingan har dramatisk dämpning; det duger inte med ett dåligt rör eller ett "liknande" rör, det måste till en high-µ triod (eller en småsignalpentod) för att det ska funka. Om du har tillgång till ett oscilloskop borde det kunna vara till hjälp för att se om den kretsen är aktiv öht. Och där tror jag man måste börja...


08 Aug 2016, 21:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Idag har jag mekat.
Jag bytte ut till skärmat i tremolokretsen så nu är allt skärmat förutom strömkablar.
Jag bytte ut bypasskondensatorn till det korrekta värdet på 220nF och vet ni vad?

Det blev ingen skillnad whatsoever. Tremolot är fortfarande stendött. Då gick jag ändå genom och kollade allt var rätt kopplat. Testade alla komponenter i tremolokretsen så att var ok och sumrade över alla lödningar för att kontrollera att alla är helt upp till par. Ändå inte ett uns av tremoloeffekt.

Jag fattar inte hur det här projektet kunde bli så jäkla svårt att lyckas med. Fan också.

_________________
David


08 Aug 2016, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Vänta nu. Testade lite till och tremolot fungerar ju visst. Men bara om Drive är igång. Dessutom så påverkar Drive tremolots djup mycket mer än vad Depth-kontrollen gör.
Så här kan det ju inte vara. Jag vill kunna välja en utav effekterna åt gången.

Det finns en video på Youtube. Uncle Doug ifall ni känner till honom. Han demar ju sin Tremodrive med endast tremoloeffekten igång.

_________________
David


08 Aug 2016, 22:49
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Hjälp med Rick Tone
Nu har jag ju ingen hands-on erfarenhet av den här prylen eller liknande. Det som slår mig som lite märkligt, är att förstärkardelen (vänster triod) får sin anodspänning efter anodmotståndet till tremolodelen. Jag hade nog trott att pin 6 skulle kopplas med 220 kΩ direkt till B+ och inte till pin 1. Nu ser jag ju hur schemat ser ut, så jag menar inte att du gjort "fel", men jag tycker lösningen är underlig. Tremolosignalen ska ju in i förstärkaren via katoden, det borde räcka kunde man tycka. Men detta är bara ett resonemang, inte en lösning på ditt problem. Det finns nog nån som provat detta och vet på riktigt...


09 Aug 2016, 07:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Hjälp med Rick Tone
På schemat är inte drive något mer än en volymkontroll på utgången så den måste givet vara uppdragen för att det ska bli tremolo...eller något ljud alls för den delen....

_________________
Johan Hansson


09 Aug 2016, 14:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.