View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 13:10



Reply to topic  [ 1 post ] 
Parasitisk oscillation i Marshall, jag blir knäpp!!! FIXAT!! 
Author Message

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Parasitisk oscillation i Marshall, jag blir knäpp!!! FIXAT!!
Några av kanske minns mitt problem med parasitisk oscillation i en Marshall 2203 i den här tråden:

viewtopic.php?f=24&t=105773

Det har ju gått några månader men jag har helt enkelt inte haft tid att gå till botten, man har tusen andra grejer som skall göras (inte bara stärkare!) och då är det lätt att såna här surdegar hamnar på hyllan ett tag.

Jag provade först Racings förslag att jorda allt i första steget rakt ner i jorden vid elyten som sitter under kretskortet. Ingen skillnad. Dock är det ju bra att ha gjort modden ändå, det blir ju knappast sämre ;-).

Sen började jag fundera på om det var nåt med det blå kretskortet som Marshall använde under en kort tid 1979. Inte just för att det är blått utan för att mönsterlayouten är helt annorlunda, bl.a. går banan från ingångsjackarna till ingångsresistorn och sedan vidare till gallret inte direkt rakaste vägen. Jag provade att dra en skärmad kabel från jackarna direkt till ett nytt motstånd på sockeln och det gjorde tricket!

Sen kan man ju fundera på hur stärkaren fungerat från början, den var ju kraftigt moddad men det fanns spår av tenn på anodresistorn och förmodligen har det suttit en konding som löste problemet. Och åt upp diskant, jag provade ju det tricket först, det funkade men lät inte bra så jag bestämde mig för att lösa problemet utan nödlösningar.

Fan vad jag hatar såna här fel, det enda positiva är att man vet det till nästa gång!


29 Jul 2016, 19:27
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.