View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:14



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Lämpligt värde på glödsäkring? 
Author Message

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Lämpligt värde på glödsäkring?
Vad är lämpligt värde på glödsäkring till en 100 w stärkare med 4xEL34, 4xECC83?

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


27 Jul 2016, 19:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
10A

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


27 Jul 2016, 20:27
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Tack Zven!

Tänker jag rätt?

Trög (för rusning vid strömpåslag)

ECC83: 0,3A per st (parallellkopplat) = 1,2A
EL34: 1,5A per st = 6A

Totalt 7,2A

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


27 Jul 2016, 20:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Mm,men du får ta kallstarten i beaktan med.
Just därför behöver bla en glödsäkring vara "överdriven".

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jul 2016, 21:57
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Tack Racing, då får det bli 10A.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


27 Jul 2016, 22:06
Profile WWW

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Racing wrote:
Mm,men du får ta kallstarten i beaktan med.
Just därför behöver bla en glödsäkring vara "överdriven".



Jag förstår vad du menar med "kallstart" men hur menar du att det påverkar strömmen något nämnvärt?

// Per


27 Jul 2016, 23:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Glödtråden i ett rör har lägre resistans ett litet kort ögonblick innan den kommer upp i temperatur än den angiven i datablad.
Den lägre resistansen gör att våra naturlagar får strömmen över den att öka. I takt med att tråden når värme ökar även dess resistans.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jul 2016, 01:19
Profile

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Racing wrote:
Glödtråden i ett rör har lägre resistans ett litet kort ögonblick innan den kommer upp i temperatur än den angiven i datablad.
Den lägre resistansen gör att våra naturlagar får strömmen över den att öka. I takt med att tråden når värme ökar även dess resistans.



Det korta ögonblicket och den lilla strömrusningen kan man väl nästan anse försumbar, och dessutom är det ju en trög säkring.

Anledningen till att jag undrar är egentligen att jag blir lite fundersam när det gäller säkringar på sekundärsidan och då som i detta fallet på glöden.

Så här har jag tänkt, kanske någon har lite feedback på detta.
Vad är det man vill skydda med en säkring, rören eller transformatorn?
Skall man skydda mot överbelastning eller kortslutning?
Om inte transformatorn kan leverera tillräckligt med ström för att en 10A trög säkring skall lösa ut, vad är då vitsen med en sådan ?


28 Jul 2016, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Nordström-Audio wrote:
Racing wrote:
Glödtråden i ett rör har lägre resistans ett litet kort ögonblick innan den kommer upp i temperatur än den angiven i datablad.
Den lägre resistansen gör att våra naturlagar får strömmen över den att öka. I takt med att tråden når värme ökar även dess resistans.


Det korta ögonblicket och den lilla strömrusningen kan man väl nästan anse försumbar, och dessutom är det ju en trög säkring.

Anledningen till att jag undrar är egentligen att jag blir lite fundersam när det gäller säkringar på sekundärsidan och då som i detta fallet på glöden.

Så här har jag tänkt, kanske någon har lite feedback på detta.

Vad är det man vill skydda med en säkring, rören eller transformatorn?
Skall man skydda mot överbelastning eller kortslutning?
Om inte transformatorn kan leverera tillräckligt med ström för att en 10A trög säkring skall lösa ut, vad är då vitsen med en sådan ?


Säkringen är trög, just för att den skall klara startströmmen när alla rörens glödtrådar är kalla.
1. Man vill skydda transformatorn.
2. Man skall skydda transformatorn mot kortslutning.
3. I så fall är transformatorn underdimensionerad för sitt ändamål.
Vitsen med glödsäkring är att förhindra brandrisk vid eventuell kortslutning.

_________________
- Ingvar -


28 Jul 2016, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Nordström-Audio wrote:
Det korta ögonblicket och den lilla strömrusningen kan man väl nästan anse försumbar, och dessutom är det ju en trög säkring.

Anledningen till att jag undrar är egentligen att jag blir lite fundersam när det gäller säkringar på sekundärsidan och då som i detta fallet på glöden.

Så här har jag tänkt, kanske någon har lite feedback på detta.
Vad är det man vill skydda med en säkring, rören eller transformatorn?
Skall man skydda mot överbelastning eller kortslutning?
Om inte transformatorn kan leverera tillräckligt med ström för att en 10A trög säkring skall lösa ut, vad är då vitsen med en sådan ?


Ptja,i beg to differ.
Satt i kontext är ju tidsrymderna vi rör oss med mkt små. Vitsen med en säkring är att skydda en given krets,och i det skapa elsäkerhet för användaren.
Även om en säkring är trög...

Helt enig med dig kring att det är komplett vanvett att säkra av en krets för 10A som trafon inte är i närheten av specad för. Dumheter rent av.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Jul 2016, 12:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
tja det sitter 2 st T10A lödsäkringar original I just marshall 100 wattare byggda på 80 talet ...

marshalls glöd är specad på ex 100 wattarna till dryga @9A dvs med tanke på grovleken på ex 68/69 plexis glödlindning så klarar de säkert 10A konturnerlig drift oxå

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Jul 2016, 15:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Sekundärsidan på en transformator säkras för respektive lindnings kortslutningström.
Primärsidan för överbelastning dvs ca 10% över nominellt överförd effekt. Kortslutning av glödlindning kan dra bra över dessa 10A. Ohm lag. Mät DC resistansen hos lindningen och hos alla glödtrådar så som de är kopplade parallelt. Vanlig Multimeter duger inte för så låga resistanser.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


30 Jul 2016, 14:46
Profile WWW

Joined: 29 Oct 2013, 19:24
Posts: 179
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
[quote="VacuumVoodoo"]Sekundärsidan på en transformator säkras för respektive lindnings kortslutningström.


Jo så långt är vi överens, men hur får vi fram detta värde? :?
Databladet anger oftast ett värde, så som Zven beskriver "@9A", vilket måste ange hur mycket man kan belasta lindningen.
Men är detta också lindningens kortslutningsström? Jag antar att den har ett något högre värde, men hur får man fram detta?
Jag förstår inte riktigt vad man får fram av den mätning du beskriver.

// Per


30 Jul 2016, 23:30
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Man säkrar ju dels för att rädda dyra komponenter (typ trafo) från förstörelse vid överström och dels för att förebygga överhettning i nånting, som skulle kunna orsaka eld.

En glödströmslindning på en "normal" trafo håller troligen mindre än 0,1 ohm, så kortslutningsströmmen skulle kunna bli 60+ A, troligen mer i vissa fall. Det klarar inte lindningen mer än en mycket kort stund, sedan är det risk för överhettning. Då måste den säkras av för att skyddas. Emellertid kan man inte bara lägga ihop nominella glödströmmar för rören i apparaten och välja säkring efter det, eftersom glödtrådarna (vilket har nämnt ovan) har lägre resistans när de är kalla och under en kort stund drar betydligt mer ström än i drift (varma). Personligen tror jag man helt enkelt har gjort lite "trial and error" när man valt säkringsvärde, givetvis med utgångspunkt i nån form av överslagsberäkningar. Att ha en 10 A trög till glöden är säkert en bra idé, även om lindningen inte är specad för mer än 9 A; just den säkringen är ett kortslutningsskydd, inte mycket mer. En ständig, liten överbelastning av glödströmslindningen är ju nåt som inte kommer av sig självt, utan då har någon modifierat apparaten och inte hållit ordning på förbrukarna, därav att en glödströmssäkring sällan ligger precis på samma värde som nominell maxström i lindningen.

Högspänningskretsarna är ju mer komplexa och där får man tänka lite annorlunda med avsäkringen.


31 Jul 2016, 07:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Lämpligt värde på glödsäkring?
Nordström-Audio wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Sekundärsidan på en transformator säkras för respektive lindnings kortslutningström.


Jo så långt är vi överens, men hur får vi fram detta värde? :?
Databladet anger oftast ett värde, så som Zven beskriver "@9A", vilket måste ange hur mycket man kan belasta lindningen.
Men är detta också lindningens kortslutningsström? Jag antar att den har ett något högre värde, men hur får man fram detta?
Jag förstår inte riktigt vad man får fram av den mätning du beskriver.

// Per

Man använder Ohms lag. Vid kortslutning belastas lindningen med den egna resistansen samtidigt som strömkällan i den försöker uppehålla nominell spänning. Startströmmen fås genom att summera inre resistansen med belastningresistansen som är hela glödkedjans resistans i kallt tillstånd.
Sedan väljer man en säkring med rätt strömrusningspec, den skall kunna bryta kortslutningströmmen utan att det uppstår bestående ljusbåge i den. Titta i t.ex. Littelfuse katalogen så finner du flera olika sorters tröga och snabba säkringar.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


31 Jul 2016, 10:37
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.