View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 16:45



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Rycka rör vid drift? 
Author Message

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Rycka rör vid drift?
Konstigt formulerad rubrik kanske, jag känner mig lite fånig men... Det finns ju inga dumma frågor?
Nåväl, Lasse gjorde en helrenovering på min Marshalltopp för två-tre år sedan och har nu semester. De två sista gångerna har ljudet försämrats efter en stunds spelande. Det blir tunnare, lägre och minskar i gain och fyllighet.
Kan jag rycka ett preamprör under drift? Tänkte börja lite försiktigt själv så Lasse får vila upp sig.
Jag har ett extra rör, genom att prova att sätta i det kanske jag kan åtminstone kolla dessa.
Verkar vara nåt som går varmt och lägger av? Det är en gammal JMP 1986 som Lasse numer fått att likna en 2203. PPIMV samt en rörloop är installerad. Loopen har jag stängt av, kopplat ur för att slippa luras av dess kablage/pedaler.
//Macus


23 Jul 2016, 12:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Rycka rör vid drift?
Nej.

Stäng av stärkaren , låt den svalna 3-5 minuter och byt preamprör sen. Varför så stressad?

Och varför byta preamprören - det känns som om nya slutrör borde vara en bättre gissning.
Och då ska bias kontrolleras... -> rörmeckare


23 Jul 2016, 13:51
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Rycka rör vid drift?
Jajamen! Då stänger jag av och väntar jag några minuter när felet visar sig. Kostar liksom inget att prova.
Kan slutrören vara slut redan, efter tio timmars spelande? Klart, finns det en defekt från start så kan de ju ha gett upp redan. Lasse som ska semestra i lugn och ro får väl titta på grejerna i höst om det inte löser sig. Han bytte slutför och kodningar mm senast så det är rätt mycket nytt. Jag återkommer!


23 Jul 2016, 14:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Rycka rör vid drift?
Ballz wrote:
Nej.

Stäng av stärkaren , låt den svalna 3-5 minuter och byt preamprör sen. Varför så stressad


Mja, det är ingen större fara med att rycka pre-amprör under gång, det har Grove tubes och mesa gjort sen dom började testa rör.
Komma mesa på you tube, så kommer det ett segment hur dom testar pre-amp rör.
Jag såg det själv när besökte Grove tubes på slutet av 80:talet, dom använde en Super reverb som dom testade sina rör i

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Jul 2016, 12:52
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Rycka rör vid drift?
McE wrote:
Jag har ju ingen brådska, jag låter nog rören kallna nån minut för att slippa ställa till fler fel.

Du ställer inte till det för dig om du använder den metoden, förutom om du inte är "hål van" ;) då kan man mickla till stiften.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Jul 2016, 14:33
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Rycka rör vid drift?
Jag har ju ingen brådska, jag låter nog rören kallna nån minut för att slippa ställa till fler fel.


26 Jul 2016, 14:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Rycka rör vid drift?
Ballz wrote:
hehe, Owe jag har alltid uppfattat dej som en försiktig general :-)

Jag rekommenderar i a f (med en berusad papegojas envishet) att låta stärken lugna sej spänningsmässigt innan man byter rör.
Det är ingen hit att ge ett NOS ECC83 full anodspänning innan det har fått värma upp sej.


Ja det är nog för jag inte allt är så bra på uttrycka mig text,,,sorry

Jag var väl av den åsikten med till jag med hakan föll i golvet såg hur grove tube testade sina rör.
Speciellt då super reverb har bland dom högsta B+ matning av pre-amp rören = 400 V på första röret.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Jul 2016, 16:11
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Rycka rör vid drift?
hehe, Owe jag har alltid uppfattat dej som en försiktig general :-)

Jag rekommenderar i a f (med en berusad papegojas envishet) att låta stärken lugna sej spänningsmässigt innan man byter rör.
Det är ingen hit att ge ett NOS ECC83 full anodspänning innan det har fått värma upp sej.


26 Jul 2016, 16:19
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Rycka rör vid drift?
Spänningssättning av kalla rör är normalt sett inte ett problem. Det händer ju hela tiden i apparater med halvledarlikriktare... och då blir det ju absolut max B+ innan det börjar gå någon ström från filtret.


26 Jul 2016, 22:33
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Rycka rör vid drift?
Well, you go your way, I´ll go mine :-)
Jag har en del erfarenhet av rörslutsteg på HF/VHF/UHF och det är väl där jag lärt mej att det inte är så intelligent/skönt med full anodspänning på kalla rör..

Men då snackar vi ju iofs 0,8-3kV..jag tycker bara det känns som en bra regel att inte göra det, oavsett rörtyp.

Edit: SMART konstruerade likriktare låter inte B+ starta förrän glöden är uppe och verifierad


27 Jul 2016, 00:02
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Rycka rör vid drift?
Det blir väl en hyfsad smäll i högtalaren om man rycker/monterar rören i drift, riktigt obekvämt att lyssna på om inte annat.


27 Jul 2016, 02:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Rycka rör vid drift?
Svullo wrote:
Det blir väl en hyfsad smäll i högtalaren om man rycker/monterar rören i drift, riktigt obekvämt att lyssna på om inte annat.


Det är faktiskt inte så farligt när det gäller V1-2 något mer när det gäller fasvändren.
Man får faktisk mer "pop" om man typ trycker ner stängarna mot micken på guran.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Jul 2016, 05:44
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Rycka rör vid drift?
Ballz wrote:
Well, you go your way, I´ll go mine :-)
Jag har en del erfarenhet av rörslutsteg på HF/VHF/UHF och det är väl där jag lärt mej att det inte är så intelligent/skönt med full anodspänning på kalla rör..

Men då snackar vi ju iofs 0,8-3kV..jag tycker bara det känns som en bra regel att inte göra det, oavsett rörtyp.

Edit: SMART konstruerade likriktare låter inte B+ starta förrän glöden är uppe och verifierad


+1 på bägge kommentarerna... Jag borde nämnt att det jag skrev rörde "bruksapparater"... Slutrör för högspänning, kanske med direktupphettning = vänta på uppvärmningen.


27 Jul 2016, 06:21
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.