View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:56



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Dynacord Rex 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Dynacord Rex
I min Dynacord Rex från -63 så verkar det original ha suttit ett 10" och ett 12" element.
Fanns det någon bra anledning till olika stora element och vad ersätter man dem bäst med idag?


16 Jul 2016, 22:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Dynacord Rex
På A svarar jag ...det är inte ens säkert att det är varken 10 eller 12". Om du mäter dom så är dom bergis aningen mindre, vilket gör det ännu lurigare att ersätta dom. Jag minns inte vad deras favoritmärken heter , men.... dom höll inte standardstorlek i a f. B1) Att dom använde olika stora element kan ha med produktionsekonomi att göra, eller så har deras akustikingenjörer bestämt att det blev en bättre ljudåtergivning med en blandning av element.

Mät noga, det finns en risk att dom är aningen mindre än 10 resp 12" :-) *vis av erfarenhet*

På B2 passar jag.


16 Jul 2016, 22:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord Rex
Ballz e rätt ute
Det sitter ett 8.5" samt ett ngt drygt 10" i. Tillverkade av Elbau såvitt jag vet,och det är rena skiten för moderna ljud. Skall man använda en Rex i moderna sammanhang MÅSTE dessa bytas.(Å det spelar ingen roll om man vill lira country eller dödsmetall på de)

Rex är lite lurig att få att låta modernt,eller ja..rock-som ner till -60 tals dito. Huvudproblemet är att efter att man haft ur baffeln och sågat om den för normala 12" högtalare,vilket låter sig göras bara man är noga med att passa in de nya högtalarna vs den nedre sprygeln som håller baffeln i cabben,så är cabben oavsett för grund för att funka som 212a.
Lösningen är lika enkel som bra. Vad man gör är att såga till en "separeringsvägg" som man installerar mellan högtalarna.
Skruva densamma i cabbens botten och i dess baffel. Väggen skall alltså rent soniskt skilja de båda,nya,högtalarna åt.

Som du kanske redan sett så är cabben eg varken sluten eller öppen och det tricket ovan hanterar uppgiften.

Sen skall sägas att en Rex e väl eg en kandidat för att moddas rent kretsmässigt ganska styggt,om det nu e rocknroll man jagar. Faktum är,den gör inte ens rena ljud speciellt snyggt med moderna mått mätt.
Typiskt tysk. Iskallt och stenhårt.

Det åsido. Råd vad avser en omoddad....kolla samtliga kopplingskondensatorer för läckage. Byt lytarna till bias kretsen oavsett om de förefaller friska eller inte. Byt 470nF kondningen i tremolokretsen av samma anledning...
Original lytarna brukar vara stöddiga bitar. Kolla med ESR mätare.

De här lyder av ngn anledning INTE under "den gyllene regeln",vilket är mkt enkelt att hantera.
De har två glödlindningar i sin tur,vilket ger alla förutsättningar i världen att via deras respektive "hum dinger" trimpottar justera ut den biten.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jul 2016, 01:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.