View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 07:06



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Jordbrum i gitarren 
Author Message
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Jordbrum i gitarren
Viss risk att tråden är felplacerad, men då det handlar om elektronik skriver jag här, annars får mod gärna flytta tråden :)

Det gäller en Squire stratocaster VII med 2 humbuckers där jag har skaffat nytt inputjack, volympot samt 3 way lever switch. Efter lite bråkande med lödpennan har jag nu fått ihop det hela enligt det här schemat:
Image

När jag kopplar in gitarren funkar det som det ska, förutom att det är ett brummande ljud som hörs när man inte rör någon metalldel (strängar, stall osv).

Jag har mätt med potentiometer mellan stallet, inputjacket, skruvarna på mickarna, volympotten, switchen och överallt är det kontakt. Känns som att jag har kört fast lite och vänder mig därför hit för hjälp med vidare felsökning.

Något värt att nämna är att gitarren är hardtail och därför är jordad till stallet, när jag drog lite i kabeln som satt fast i stallet lossnade den, men nu är det kontakt igen efter att jag lagt ner kabeln i skruvhålet till en av skruvarna som håller fast stallet.

Kan det vara någon lödning som är dålig (typ kallödning), fast det är ju kontakt när jag mäter så det kanske inte är fallet.

Ev. skulle det kunna vara något med mickarna då jag tidigare har gjort om dem från 2 till 4 kablars (alltså delat upp spolarna) för att jag tidigare ville köra med split coil. Brummet finns dock i alla switchens lägen så i så fall skulle det väl vara jordfel i båda mickarna?

Idéer / tips på hur jag ska gå vidare?


14 Jul 2016, 22:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Jordbrum i gitarren
Lagt ner kabeln i skruvhålet? Förstod inte det där men försök att antingen få kabeln lödd i stallet eller hårt skruvad. Ligga mot kontakt med oxid som bildas på en skalad kabel duger inte. Sen är det allt som oftast fel på potten och när den är sprillans ny är orsaken troligen alldeles för lång tid med lödkolven på lödöglorna. Vilket ofta blir resultatet av en alldeles för dålig lödkolv som inte lyckats värma upp snabbt. Dålig kontakt i poten ger semiöppenkrets mot förstärkare dvs en antenn.
För övrig gäller givetvis skärmad kabel även i gitarren inte bara från gitarr till förstärkare. Och det gäller alla kablar utom jordkablar. Även kablarna från mickarna...skärmad kabel ska, om man inte använder skärmen som enda jordkabel, endast vara fastlödd i skärmen på ena sidan. Är potarna jordade i någon form av skärmmaterial ska man inte ha jordkabel till respektive chassi och sedan mellan potarnas chassin, då ska alla kretsjordar gå till volympotens chassi och övriga potchassin endast vara jordade i denna skärm.

_________________
Johan Hansson


15 Jul 2016, 08:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jordbrum i gitarren
Som Tubis skriver måste alla signalkablarna i gitarren vara skärmade. Om kablarna ligger samlade kan du använda metallfolie att skärma alltihop med.
Viktigt: glöm inte ansluta folien till en jordpunkt i gitarren. Kopparfolie rekommenderas eftersom den går att löda på.

Förklaring till brummet:
Din kropp funkar som en "antenn" som plockar upp en svag störning från rummets elkablar, och störningen kopplas kapacitivt
från kroppen till gitarrens signalkablar. När du sedan jordar din kropp genom att röra vid strängar eller stall upphör störningen.

Det kan givetvis finnas andra orsaker till brumstörningar i gitarr/bas, men detta är den vanligaste.

_________________
- Ingvar -


15 Jul 2016, 19:12
Profile
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Re: Jordbrum i gitarren
Tack för era svar!
Tubis wrote:
Lagt ner kabeln i skruvhålet?

Jag har alltså lagt den skalade jordkabeln i hålet till en av skruvarna som fäster stallet och sedan dragit åt med skruven, så det är kontakt när man mäter över övrig jord och stallet. Jag har inte använt skärmad kabel utan en sån här http://gitarrdelar.se/product_info.php?products_id=3835
Är det alltså detta som kan förklara brummandet? I så fall får jag löda om med ny kabel... Det där med att potten kan bli förstörd när man värmer den är absolut något som kan ha hänt då jag har en dålig lödkolv och tycker det är rätt svårt att få tennet att smälta ihop bra när man lägger jorden på volympottens undersida, var tvungen att hålla rätt länge och tom öka temperaturen något. Vilken temp är det som rekommenderas för att minimera skador på pottar mm?


17 Jul 2016, 18:59
Profile
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 1644
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post Re: Jordbrum i gitarren
Som du skriver, brummar när jag inte håller i metallen...helt normalt, då den inte är jordad om du inte just har kontakt med metallen ;-)

_________________
It´s all in the ears of the beholder

http://www.soundcloud.com/jonasedler


17 Jul 2016, 20:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jordbrum i gitarren
Nej, nej, krångla inte till det nu...jordkabeln mellan stall och pot funkar som den skall, den behöver inte bytas!
Vänligen läs mitt förra inlägg igen, där jag försökt att förklara hur det funkar! Det är signalkablarna som skall skärmas.

_________________
- Ingvar -


17 Jul 2016, 22:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Jordbrum i gitarren
Om det är din oskärmade kabel som är problemet går inte säga. Men man får helt enkelt göra allt "by the book" från början till slut och sen se vad man får för resultat.
Även om du förmodligen kan förstöra poten genom att värma för länge på chassit så är det lödöglorna som är de känsligaste, och givetvis inte själva lödöglorna i sig utan den värme som via dessa sprider sig in i poten, här ska lödningen gå mycket snabbt. Tror få inser att poten faktisk är en ganska känslig liten pjäs speciellt i övergången lödögla kolbana..... Och det handlar oftast inte om för dålig värme på kolven utan för dålig kapacitet, den klarar inte värma upp större delar. Man ska gärna ha en fetare spets(samma temperatur)när man tacklar saker som verkar ta för lång tid. Att förtenna alla delar innan man löder ihop dem kan även hälpa.

_________________
Johan Hansson


18 Jul 2016, 08:49
Profile
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Re: Jordbrum i gitarren
Jag ska göra som ni sagt och löda om med skärmad kabel. Kan ni länka till den typ av kabel man ska använda så jag inte råkar köpa fel igen? Ska testa att byta till större spets på lödkolven också.


18 Jul 2016, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jordbrum i gitarren
Jordkabeln mellan stallet och jord på poten behöver inte vara skärmad. Den du använt är OK.
Det behöver däremot samtliga signalkablar = märkta med röda pilar på bilden.

Nu skall jag inte tjata mer.
Attachment:
2 humbuckers.jpg
2 humbuckers.jpg [ 65.17 KiB | Viewed 6613 times ]

_________________
- Ingvar -


18 Jul 2016, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Re: Jordbrum i gitarren
Musikanten wrote:
Jordkabeln mellan stallet och jord på poten behöver inte vara skärmad. Den du använt är OK.
Det behöver däremot samtliga signalkablar = märkta med röda pilar på bilden.

Nu skall jag inte tjata mer.

Tack Ingvar. Vet du var man enklast köper rätt kabel? Jula har ingen skärmad och gitarrdelar har bara med flera ledare.


18 Jul 2016, 14:35
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Jordbrum i gitarren
Om det är väldigt mycket brum är det tveksamt om det är avsaknad av skärmade kablar som är problemet (många gitarrer har ju inte skärmad kabel och det brukar vara hyfsat OK ändå). Kan det vara nåt annat strul? Kan det vara så enkelt att du råkat ta fel på signal och jord på utgångsjacket?

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


18 Jul 2016, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Re: Jordbrum i gitarren
d95err wrote:
Om det är väldigt mycket brum är det tveksamt om det är avsaknad av skärmade kablar som är problemet (många gitarrer har ju inte skärmad kabel och det brukar vara hyfsat OK ändå). Kan det vara nåt annat strul? Kan det vara så enkelt att du råkat ta fel på signal och jord på utgångsjacket?

När jag mäter är det kontakt mellan det jordade stallet och utsidan på inputjacket, så det bör väl vara rätt kopplat?
Finns det något annat som kan vara felkopplat och ge upphov till brummet som är värt att kolla innan jag börjar byta kablar?


18 Jul 2016, 17:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jordbrum i gitarren
Nej, den kabeln har du kopplat rätt, django!
d95err wrote:
Om det är väldigt mycket brum är det tveksamt om det är avsaknad av skärmade kablar som är problemet (många gitarrer har ju inte skärmad kabel och det brukar vara hyfsat OK ändå).

Du har rätt i att många har oskärmade kablar, men då har man istället skärmat utrymmet där kablarna ligger (det skrev jag i ett tidigare inlägg).
Jag beskrev också hur man skulle skärma av utrymmet med kopparfolie.

Jag har jobbat med elektronik hela mitt yrkesliv så jag vet vad jag talar om. Ni skulle bara veta hur många som har onödigt brum i sina gitarrer/basar.
De flesta klarar inte av att åtgärda brummet och det är ju inte så konstigt. De är säkert bättre musiker än reparatörer.

I detta fallet är det typisk skärmningsfel i instrumentet eftersom brummet slutar (eller minskar) när man jordar sin kropp på strängar eller stall.

_________________
- Ingvar -


18 Jul 2016, 19:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Jordbrum i gitarren
Dålig kontakt ökar med på skärmningsproblematiken för delarna blir då mer "antennliknande". När tex volympoten börjar bli sisådär brukar störningarna öka.....Här är ju allt überkänsligt eftersom det matar förstärkaringången så minsta lilla imperfektion kan ge stora konsekvenser, räcker med en kass kallödning...och allt som oftast ser det ju ut som själve fan när någon vart och lött här själv, tom när musikaffärer har försökt sig påt....

_________________
Johan Hansson


18 Jul 2016, 20:04
Profile
User avatar

Joined: 08 Feb 2013, 11:48
Posts: 64
Location: Solna
Post Re: Jordbrum i gitarren
Då var det här löst. Lödde om med skärmad enledarkabel på de kopplingar som Ingvar ritat in i schemat och nu är gitarren brumfri! :)


21 Jul 2016, 16:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Jordbrum i gitarren
Bra jobbat! :wink:

_________________
- Ingvar -


21 Jul 2016, 17:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.