View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 10:09



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Brusfritt råd sökes 
Author Message

Joined: 17 Feb 2016, 09:24
Posts: 7
Post Brusfritt råd sökes
Jag har varit ute efter en fender deluxe reverb RI eller 68 vibrolux RI ett tag nu. Har testat flera exemplar och har alltid gillat ljudet MEN dom har alla haft ett ganska starkt bakgrundsbrus eller sus, även med volymen helt nere och utan gitarr inkopplad.
Går det att hitta brusfria exemplar av dessa stärkare? Eller hur är det med kloner och kit av dessa stärkare, är dom mindre benägna till brus?


12 Jul 2016, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Brusfritt råd sökes
Fenders nya "silverface" eller 68-serie är känd för att brusa. Vet inte om det beror på hela designen eller om det är någon enskild komponent som orsakar det. De är inte exakta reissues av originalen, så det finns inga kloner eller kits av den specifika modellen.
Deluxe Reverb, ja där finns det ju många kits och kloner, och med välgjord design och komponenter av hög kvalitet ska det inte vara några brusproblem. Också där kan det förstås bero på någon enskild komponent eller designfel i reissuen som kan vara lätt att åtgärda. Det kan väl inte ens uteslutas att rörbyte skulle hjälpa.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


13 Jul 2016, 13:03
Profile

Joined: 17 Feb 2016, 09:24
Posts: 7
Post Re: Brusfritt råd sökes
Tack för svar, kanske får se mig om efter en klon eller custombygge. Har alltid tänkt att en deluxe reverb 2x10 med bias vary tremolo vore väldigt trevligt. Kanske någon här som skulle vara intresserad av att bygga en sådan?


13 Jul 2016, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Brusfritt råd sökes
gitarrcarl wrote:
Tack för svar, kanske får se mig om efter en klon eller custombygge. Har alltid tänkt att en deluxe reverb 2x10 med bias vary tremolo vore väldigt trevligt. Kanske någon här som skulle vara intresserad av att bygga en sådan?


Det är närapå en Princeton Reverb, kanske nåt att överväga i så fall? Där är utbudet stort av kits, kloner och Fenders egna. Du kan alltid göra en ny låda med två effektiva tior eller skaffa en extra högtalarlåda, så får du mer volym ur den också.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Jul 2016, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Brusfritt råd sökes
Nu ska jag inte uttala mig om just dessa RI eller "68:or" då jag inte haft några inne.
Men av schemat att döma, så är det en smal sak att få en SF Deluxe att låta som en "68:a", det är endast ett fåtal komponenter som skiljer från original.
Typ en timmes jobb för den som vet vad han håller på med.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Jul 2016, 12:34
Profile

Joined: 17 Feb 2016, 09:24
Posts: 7
Post Re: Brusfritt råd sökes
Lynxtrap: Ja en princeton 2x10 låter intressant, jag körde med en princeton RI 1x10 ett tag, den lät verkligen skitbra och brus och sus fri var den också, men jag saknade alltid lite mer headroom så därför jag tittar nu mer år deluxe-vibrolux hållet.


Amp Healer: Egentligen är det blackface soundet jag vill åt men har bara haft möjlighet att testa just vibrolux i 68 RI version.
Deluxe reverb har jag testat blackface modellen (alltså 65 REISSUE) och jag gillar soundet otroligt mycket, men står inte ut med brus och suset jag upplevt från dom (har testat 3 olika) Så min fråga var egentligen om välbyggda kloner med bra komponenter är mindre brus och sus benägna?


14 Jul 2016, 15:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Brusfritt råd sökes
Är det 3.3M som är brusboven i dramat här?

_________________
Johan Hansson


14 Jul 2016, 16:29
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: Brusfritt råd sökes
Det sitter en Jensen C10R åtminstone i dagens PRRI, en väldigt lågeffektiv högtalare. Det finns avsevärt mycket mer volym att hämta ur en Princeton med ett högtalarbyte om du är ute efter headroom.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


14 Jul 2016, 22:09
Profile

Joined: 17 Feb 2016, 09:24
Posts: 7
Post Re: Brusfritt råd sökes
Tubis: Vet inte vad det är som spökar, en försäljare sa till mig "det ska va så, det låter vintage och gött" men jag är inte så tekniskt bevandrad. Är 3.3M något som brukar spöka i Deluxe Reverb reissues?

Lynxtrap: Jo ett högtalarbyte skulle nog kunna få upp headroom lite, undrar ändå om det skulle räcka till, vill gärna ha en bra reserv av rent ljud tillgängligt.


15 Jul 2016, 20:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Brusfritt råd sökes
brummet fixar man genom att vända på reverb tanken på dessa.... tickandet i tremolo o viss störningar fixar man genom att byta kabelaget till fotkontrollen....(billigt skräp) grundbruset (hiss) går att tämja lite genom utöka 47pf till 120pf efter fasvändarn... och byt ut alla keramiska kondingar till plastkondingar särskilt det som ligger över 3m3 motståndet på 10pf

de brusar nåt fördjävligt

keramiska kondingar på såna ställen är att be om problem...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


16 Jul 2016, 23:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Brusfritt råd sökes
zven wrote:
brummet fixar man genom att vända på reverb tanken på dessa.... tickandet i tremolo o viss störningar fixar man genom att byta kabelaget till fotkontrollen....(billigt skräp) grundbruset (hiss) går att tämja lite genom utöka 47pf till 120pf efter fasvändarn... och byt ut alla keramiska kondingar till plastkondingar särskilt det som ligger över 3m3 motståndet på 10pf

de brusar nåt fördjävligt

keramiska kondingar på såna ställen är att be om problem...


Jag hade ett långt detaljerat svar innan som försvann, nej jag håller inte med
Du är ute o hojat denna gång.

1. TS frågar inte om brum.
2. TS frågar ej heller om tickande tremolo och har man det finns ju en del lösningar på det och även Fender själv ger lösningar på detta.
3. Ja öka kondingen i fasvändaren påverkar ljud (ja anas hade väl inte Vox haft en variabel sådan o kallat den för cut),ja högre konding där tar bort högfrekvent diskant men det har ju inget "grundbruset" att göra.
4. Ja keramiska kondingar låter olika än plast det är jag helt med på, men att keramiska kondingar skulle generera mer brus än plast får du gärna fakta på.
5. "de brusar nåt fördjävligt " , jag har meckat BF/SF med reverb i över 25 år och det är första gången jag hört det uttalande om en Fender reverb krets!
Nä en frisk FR brusar inte för jävligt, visst går det att få en FR låta tystare med bättre skärmning, layout mm. och där i ligger väl nog problemen med RI.
Jag har dock haft inne RI Tvin:ar som inte brusat varken mer eller mindre än en BF/SF.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Jul 2016, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Brusfritt råd sökes
Tubis wrote:
Är det 3.3M som är brusboven i dramat här?

Nej Johan även om jag vet vad du är ute o far efter ;)
Intressant ställe att labba i en FR men brusminsking är inte dom största fördelar där.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


18 Jul 2016, 00:44
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Brusfritt råd sökes
Amp Healer wrote:
Tubis wrote:
Är det 3.3M som är brusboven i dramat här?

Nej Johan även om jag vet vad du är ute o far efter ;)
Intressant ställe att labba i en FR men brusminsking är inte dom största fördelar där.


Håller helt med Owe, det där motståndet som om jag förstått det hela rätt är till för att sänka volymen relativt reverbet dödar all ton. Vill du höra hur din gitarr egentligen låter, sätt ett motstånd på 200-300 kOhm i stället! Det finns reverb så att man kräks ändå... ;-)

Jag har satt det inkopplingsbart för skojs skull, men det är ganska meningslöst, använder det aldrig. Ljudet blir lågt och dovt med ett sprill på toppen från 10pF-kondingen. Nu har jag uttryckt min avsky för denna lösning igen, för femtielfte gången, jag vet... :lol:

_________________
/Lennart


18 Jul 2016, 15:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Brusfritt råd sökes
owe förklara nu hur du motsäger mitt påstående om en 10pf keramisk konding över 3m3 motstånd inte ökar högfreqvent brus.... DU KÄNNER VÄL TILL ATT KERAMISKA KONDINGAR FUNGERAR SOM PIEZO ELECTRISKA ELEMENT ..
och kan därför både runda o lägga till högfreqvent ocillisation. på fel ställen

keramiska kondingar är inget jag skulle använda där pga microfoni och högre egetbrus...

alla övriga trix sänker totala bruset oväsen... du vet väl att små bäckar skapar en flood...

en fender med dessa låg gain kretsar skall inte brusa eller ha oväsen de skall vara kniptysta ...

men mycket beror på billiga komponenter som fender använder... bla deras keramiska kondingar som är total skit.. även deras IC Ekondingar bör bytas även i en fabriksny stärkare ...

du verkar inte förstå att jag både moddar o fixar stärkare varenda jädra dag ...

i snitt ca 2 stärkare om dagen passerar min bänk och har fixat dessa 2 sorters stärkare som tagits upp i tråden..

reverbtanken och kabelaget till fotpedalen är en stor orsak till oväsen i dessa då kabelaget agerar antenn pga pisskvalite ...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


18 Jul 2016, 16:19
Profile WWW

Joined: 17 Feb 2016, 09:24
Posts: 7
Post Re: Brusfritt råd sökes
Jag kan pga bristande kunskap tyvärr inte hänga med i den tekniska diskussion. Men tror ändå jag fått ett hum om saken.
För att sammanfatta:
Fender använder i deras deluxe reverb reissue's en del tveksamma komponenter, värden och layout som påverkar brusnivån.
En välbyggd klon av bra komponenter har mindre brus. Eller det är iallafall en teknisk möjlighet.


20 Jul 2016, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Brusfritt råd sökes
Ja,i stort sett så.

Saken är den att en sk tvåstegare,vilket detta då får sägas vara,skall vara i princip knäpptyst i tomgång om den är gjord enl konstens regler.
Den klassiska DLR´en har förvisso ett "kompensationssteg" i reverb/vibrato änden,men det är inte direkt uppsatt för att få maskin att dista som en Marshall...så en DLR skall vara tyst tills den är tilltalad.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Jul 2016, 21:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.