View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:57



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Nyproducerade EL34. 
Author Message

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Nyproducerade EL34.
Ja... Det börjar bli dags för mig att byta slutrör igen. Vanligtvis kör jag ju på mina JJ E34L. Men jag tänkte kolla vad som finns att tillgå i dagens läge.

Vet att många tillverkare och artister kör med shuguang EL34-bstr (bl.a friedman och Doug Aldrich) någon här som testat dessa? Hållbarhet?

Jag vill ju ha ett rör som pallar mycket, låter bra och spelar starkt.

Det enda jag tycker kan vara irriterande med E34L är att jag upplever att basen kan bli för djup och att toppen komprimeras lite väl mycket på höga volymer. Jag skulle vilja ha ett tightare rör som behåller krispet i diskanten lite bättre. Erfarenheter av andra rör och korta recensioner mottages tacksamt.

_________________
http://www.voodooaudio.se


04 Jul 2016, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Nyproducerade EL34.
Jag har inte varit ute och giggat eller hårdkört min mkt moddade Marshall HJS, men har testat lite olika slutrör i den iaf.

Nya Tung-Sol EL34B gillar jag, de har i mina öron ett öppet och livligt ljud jämfört med de JJ E34L jag också har.
Mer krisp i övre mid tycker jag, kanske det du önskar?

EH EL34 gillade jag inte, tyckte de mushade ur för snabbt, odistinkt.

Glöm föralldel inte 6CA7, jag har testat JJ och EH. Men eftersom du vill ha lite mindre av låga frekvenser så kanske det inte är din grej.
De låter annars ganska "stort", men jag gick inte riktigt igång på någon av dom.

Passar på att bifoga en länk till ett test som kanske kan ge dig nå't:
http://www.thetubestore.com/EL34-6CA7-KT77-Tube-Reviews

Det var min enkrona.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


05 Jul 2016, 09:59
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Nyproducerade EL34.
Tackar för svar. Låter ju onekligen som att Tung sol rent ljudmässigt skulle kunna passa mig bättre. Hur är de rent outputmässigt? Hållbarhet?

Den där testen har jag läst igenom någon gång tidigare. Det tråkiga är att det verkar utfört i Hifi-sammanhang och det blir ju under lite annorlunda förutsättningar jämfört med en gitarrstärkare.

Mer input?

_________________
http://www.voodooaudio.se


05 Jul 2016, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Nyproducerade EL34.
nilo wrote:
Tackar för svar. Låter ju onekligen som att Tung sol rent ljudmässigt skulle kunna passa mig bättre. Hur är de rent outputmässigt? Hållbarhet?

Den där testen har jag läst igenom någon gång tidigare. Det tråkiga är att det verkar utfört i Hifi-sammanhang och det blir ju under lite annorlunda förutsättningar jämfört med en gitarrstärkare.

Mer input?

"Test Amps:

1973 Marshall Super Lead model 1959 This amp is completely stock using NOS pre-amp tubes. The sound was reproduced through a 1971 Marshal cabinet with 4 Celestion G12M "greenback" speakers.

1970 Marshall Bluesbreaker 2x12 combo

Class A Combo Designed and built by Bernard Raunig. This is a true single ended class A amplifier, using a 5Y3 rectifier and a single 5691 pre-amp tube. With a volume and single tone control this amp really lets you hear the tonal differences between the tubes."


05 Jul 2016, 11:06
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Nyproducerade EL34.
Aaah! Jag trodde i min enfaldighet att det var samma test som jag läst tidigare, men de har tydligen gjort mer än en. Jag tuggar i mig!

_________________
http://www.voodooaudio.se


05 Jul 2016, 12:44
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Nyproducerade EL34.
Det fick bli JJ E34L. Det har ju funkat ett bra tag nu. Så varför ändra ett vinnande koncept?

Testa andra flaskor får bli en annan gång. Men då hade det varit kul att prova shuguang EL34-b, JJ EL34II och tung sols variant...

_________________
http://www.voodooaudio.se


05 Jul 2016, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Nyproducerade EL34.
nilo wrote:
Det fick bli JJ E34L. Det har ju funkat ett bra tag nu. Så varför ändra ett vinnande koncept?

Testa andra flaskor får bli en annan gång. Men då hade det varit kul att prova shuguang EL34-b, JJ EL34II och tung sols variant...

Tung Sol EL34B verkar bli hyllade både här och där så dom kommer jag att testa när det är dags för byte.


06 Jul 2016, 07:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Nyproducerade EL34.
Jag har Tung Sol EL34B i en Laney och är mycket nöjd med dem. Bra bas och fint skimmer i toppen. Jag har JJ EL34II i en annan Laney och de är också trevliga. Svårt val mellan dem. Det sägs att EL34II skall vara lite lite åt 6L6GC hållet och det kan stämma, tycker jag. EL34B skall vara lite som de klassiska Winged C, sägs det.

Nilo: kränger du dina beggade El34L? Om de är hela kunde det vara kul att testa. Fast du har väl kört dem på järnet tills de självantänt? :D :D

_________________
##################


06 Jul 2016, 09:27
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Nyproducerade EL34.
Tjo!

Jo visst kan du få köpa dem. De tickar på fint men jag byter en gång om året på ren rutin. Jag har ju två par och det ena paret (som sitter i jcm 800) har nog mest livskraft kvar då de blivit mer sparsamt använda medan de som sitter i 1987an blivit eldade lite mer under året men ändå relativt sparsamt då jag har mindre tid att lira numera med småbarn och inget aktivt band, har väl gått en timme i veckan i snitt. Du får båda paren för en tvåhundring plus frakt när jag fått hem de nya rören. Brukar annars stoppa undan dem och ha som backup.

_________________
http://www.voodooaudio.se


06 Jul 2016, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Nyproducerade EL34.
kanon! Det aer taget!

_________________
##################


06 Jul 2016, 14:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.