View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 19:54



Reply to topic  [ 21 posts ] 
TeKaDe BA-20 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post TeKaDe BA-20
Som kan läsas på annan plats så la jag mina flottiga fingrar i blöt och ropade hem en maskin som drivs med en elmotor.
En TeKaDe BA-20 som är tillverkad kring -52 nångång.

Image

Som sagt,drivs av en elmotor-som då skall ha 6VDC för att göra sitt jobb. Kanske inte alla som vet det men i gamla dagar var 6 volts elsystem vanligt i bilar. Därav...(betänk nu att den är tillverkad tidigt -50)
Men det var långt ifrån allt som avgjorde saken.

Image

Till att börja med är den att bedöma av säljarens bilder i ganska fint skick,vilket nog får sägas vara väl så avgörande i detta fallet.
Den saknar dock en vital del och det är...skivspelaren som skall ruva längst upp!! :shock:

Image

Är väl eg inte så mkt att orda om? Tysk ordning liksom....å det vet vi var det brukar landa.

Image

Skulle misstänka att de där gamla Esso märkta batterierna har varit ngn form av infantilt försök att driva igång maskinen. Men se...ngr batterier av den storleken menar jag nog är dödsdömt.
Min tanke är att få till det med motorn till att börja med. Tack vare Bojaren Conviction så har jag numer ett stabbad nätagg under bänken,och det lär duga alldeles utmärkt att hantera det här med. Räcker det inte för att initialt få igång motorn får det väl bli med ett litet mopedbatteri emellan...inte mer med det.
Varför så manisk kring det med att driva den på 6 volt?

Mjo se...

Image

Det finns ytterligare en anledning till att det här vart bra... Den använder nämligen senare inkarnation EL-12 som slutrör. Ett slutrör jag har MYCKET goda erfarenheter av och i likhet med tex den Reissman KR-56 jag gjort tidigare är även denna angiven till 20watt alena.

Tanken min är därför att driva igång den som den står,givetvis efter att ha checkat att allt e ok,för att på så vis kunna göra en bedömning av det B+ den behöver...och genom det kunna välja en.....*trumvirvel*....nättrafo som är lämplig.
Enheten är nämligen inte alldeles lätt med sina angivna 23kg och jag misstänker att en lejonpart av den vikten sitter i just elmotorn.
Neeeeeej...jag kommer inte "beröva" maskinen på den,däremot planerar jag att låta den husera i en egen låda så att man med enkelhet kan välja ifall man vill ha maskin nät eller batteridriven. Finns ingen anledning att till vardags släpa runt på mer vikt än nödvändigt.

Image

Image

Gamla rimlock flaskor däremot går bort. Av den enkla anledning att det finns ingen som använder de idag. På gott och ont.
Svårt att sia nu men..förefaller som det är ett ECC-40 och ett EF-40. Den senare mao en småsignalspentod,å se det gillar jag ju iofs förvisso.

Image

Mjo. Fällbart lock. Givetvis för att kunna komma åt en skivspelare,som då inte är med i matchen mera. Lika gott det.

Image

Image

Å där har ni då själva motorn och dess kringkomponenter. På motorn står angivet,tror jag,att det hela skall lösa 350V och 0,127A. Återstår att se antar jag :mrgreen:

Kul grej e det i alla fall,och milt sagt med alla förutsättningar jag kan önska mig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Jul 2016, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Image

Så landade ett stycke TeKaDe BA-20. Motorn...e ju fan bara våkkert! 8)

En sak skall vi dock göra klart direkt.
TeKaDe BA-20...that a BIG motherfucker! RIGHT there! Jösses anåda va stor den e! Så detta kommer bli mkt jobb,för så stor finns helt enkelt inte mening eller mandat att ha den. Trams för "vårt" bruk.
"Baujahr 1951". Ja,då var la den biten klar med tror jag,lugnt sagt.

Sen...den e tysk va. Vi har ju vidtalat det där med tysk hållning tidigare...

Image

Image

Image

...för serni... Så ser det ut när folk varit i farten som SKAPADE överkursen i hur det hela går till!!!!!
Så. Färdigt,kan vi lägga den till ro. :lol: :mrgreen:
(Å ja e fan totalt övertygad om att det nånstans nere i Tyskland finns tre stämplade ex på att det hela e ok.)

Image

Det är alltså som så att..det hela givetvis är genomtänkt även servicemässigt. Dessa maskiner fanns ju som denna med elmotor för HT matning alt..med en fast PT för att drivas via nätet. Det innebär att själva förstärkaren utgörs av ett separat chassi,som man helt resolut bara låter glida in på plats i cabben...och sedan sitter elmotor mm för sig. Det hela dras ihop med skruv över in alles 8 poler med M5 skruv. Lika enkelt som eftertänkt.
Men ja asså...ALLT andas kvalitet. Ner till vridmotståndet i de där pottarna i bild. Vet inte vad man skall säga,är mest bara att lyfta på hatten.

Image

Sen. Den där mA metern e ju fan ren pornografi. Bra där.

Image

Å så har vi då "nätbrytaren". :lol: :lol: :lol: :lol: Nu snackar vi rysk ställverkslösning! Man gör INGET misstag om ifall man slagit på skiten eller inte,jag 100% garanterar! Det till och med LÅTER stöddigt om eländet när man joggar den! Ett verkligt "klank" för varje steg va... :lol: :lol:
Å japp.
16 Ohms utgång. Bra det.

Image

Det till höger i bild e insidan av den där ställverksbrytar´n...jösses i mammas spad bara...
OT´n i sin tur,väl tilltagen. Intill den...*ser trollbunden ut*....EL-12/375. Mm.. :mrgreen:

Image

Bortsett från effektflaskorna hittar vi två st ECC-40 samt ett EF-40. Mao rimlock rör allihop. Blir byte där.
Ordningen är..inte att ta fel på. Matarledarna från batteriet och framåt i sin tur,ja..vi behöver nog inte vara rädda för överlast på de iaf. E då ett som är förbannat säkert.

Image

Mm.... :mrgreen: :mrgreen:


De flesta e-lytar hade kastat in passet. Byte där ja... För att sedan lura lite på hur hantera det med att mata igång skiten. Trodde jag skulle kunna lösa det med mitt labb aggregat,men tji fick jag.
Så?
Frågan e hur göra. Får nog bli ett litet MC batteri för att iaf kunna testa skiten.

Fick kopplat in en toroid jag hade liggande,men...det skenade för mkt vad avser B+. Oavsett hann jag se att de flesta av de där gamla vackra kopplingskondensatorerna tyvärr läcker.. Jaja. E vad de e..
I vart fall vet jag att skiten tar emot ström och att det inte säger "boom" i grejerna så långt.

Men som sagt,detta kommer bli mkt jobb. Så e re,men samma skit för JÖSSES va frän den e!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Jul 2016, 22:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Då blir det avgång för att hämta en toroid som förhoppningsvis löser uppgiften med nätdrift iaf.
På det får det bli ett litet MC batteri från Biltema för att hantera den andra sidan av det hela.

Men vi börjar med toroiden menar jag. På det sättet håller vi isär problemen i min mening.

Sovit på saken fö,appropå det med cabben,och gör så att jag "klär av den" med hjälp av värmepistol och därefter choppar och sektionerar den tills vi har mer hanterbara mått på låddan.
Mao blir det en separat låda för det med elmotorn.
Tänker i det återanvända så mkt som möjligt av beslag,ventilationsgaller,bärhandtag mm som möjligt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Jul 2016, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Image

Tack vare Aleks är den uppe å går,på nätspänning iaf. En toroid som synes,som är på 120VA.

Image

Ja,jo. Det behöver man göra när man drar kabel genom tvärgående plåt. Så e re.

Ett halvt rejält dilemma i sammanhanget är att chassit är MYCKET lågbyggt. Det gör att utrymmet till "tak" är milt sagt begränsat där komponenter mm sitter. Behöver tex lösa det med ett nätjack,alt att man gör det på fast installation...som blir utrymmesmässigt enklare i sammanhanget. Oavsett behövs det ett gäng säkringar..fact of life.

Image

Smidde till en liten bräda som huserar dels likriktningen och dels bias. Bias då givetvis justerbart per slutrör,men som det visar sig var spridningen på de båda flaskorna ganska minimal.
Huh?
Japp. Vartenda ett av rören fungerar. Så e re se :mrgreen: .

Men där var,och är,problem i paradiset.

Image

Lytarna var förvisso helslut,med ett undantag. Men..nu är det så att ngr av kopplingsdito hade kastat in handduken med.
Fick åtgärdat det,vilket gav ton i maskinen,men samtidigt är där ett helt överdjävligt brum. Härstammar från preampen rent specifikt.

Iom det vet jag att maskinen fungerar. Den lullar och går men låter ärligt sagt inget vidare för vårt bruk varför jag väl inte riktigt ser finessen med att spara på krutet ärligt sagt.

Jag behöver se över en del grejer i sammanhanget,men totalt sett är det väl lika bra att riva skiten nu och göra något vettigt av det.

Om jag nu fortsatt skall kunna köra maskin via batteridrift så blir det ngr switchar som skall till men...jag är osäker.
Inte i så måtto att prova det,för det skall jag,men däremot vad avser ifall man tids nog skall lämna den ifrån sig med den funktionen intakt.?
Jag vet ärligt sagt inte det...

Jaja. Uppe å går som sagt. Med toroiden kopplad som den är nu,finns flera alternativ,så landar B+ på 380VDC@35mA. Gott nog.
Bias delen i sin tur,inga eg konstigheter. Får ut ung minus 85VDC och..droppresistor samt trimpottarna sedan gör sitt i sin tur. Inte mkt mer med det egentligen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Jul 2016, 21:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Hm.
Fuck it.

Beslutet togs att vi skiter i vilket och ger oss på skrotet med ny tänkt riktning i sinne.

Image

Den högra av de två säkringarna heter egentligen "heizung" original,men eftersom det nu sitter ett par chassimonterade dito istället så fick den hållaren en ny uppgift i livet och behövde därför märkas om. Lite fränt i sammanhanget (LITE?!?!) är att den där mA metern alltså ligger i konstant ingrepp varför nålen fladdrar runt i takt med effektuttag :mrgreen:

Image

De nya novalsocklarna var en "direct fit" iofs,men jag borrade nya hål,och gängade,för att vrida de ung 90grad så att glödtrådarna hamnade mer rakt på.
Å se..ordning skola råda. Så e väsentligt som fan i ljuset av hur den här pjäsen ändå sett ut INNAN jag kom in i bilden!
Å japp. Genomgående nya skruv och beslag.

Image

Det där är original högtalarutgångarna. 500 Ohm känns ju inte så aktuellt,men se det gör i vart fall 15 Ohm. Saken e den att jag fortsatt är lite osäker på om det skall tas ut på faceplaten som original. Fan vet..
Behöver ju hantera det med nätspänning in med... Hm. Chassit är helt enkelt för lågbyggt för att få dit en IEC kontakt i de befintliga sidorna. På det ligger det öppna poler på OT´n som är strömförande,så det känns ju inte helt kosher att "se" hur ngn presumtiv ny ägare öppnar cabben baktill för att trycka dit nätkabeln när det ligger 400VDC strax intill. Behöver lista ut ngn vettig lösning på det helt klart.

Image

Å det där är det som finns på insidan av faceplaten av förra århundradets mest rejäla nätswitch. E fanimig inget man skojar bort!! :lol:

Image

Mm. I ljuset av den ENORMA ordning,enl boken,som rådde i den här tänker jag fanimig inte vara sämre!
Ordning skola råda!

Image

Eftersom de nya novalsocklarna passade rakt i var beslutet ganska enkelt att återanvända tagboardsen med. Lite avlödning av gammalt jox å rengöring bara så..
De där vita klumparna är då gamla keramiska kondensatorer. I detta fallet på 250nF styck. Tyckte det kunde vara en lite kul grej att återanvända de då de fortsatt är friska.
Å se..
Jag kommer testa en grej här. Är så att det finns ett gäng jag sparat som är på 25nF styck med å...tänkte som så att jag slår igång eländet med nya komponenter för att efter det testa med de gamla keramerna. Man vet fan aldrig...kan ju vara att det finns ngt vettigt att hämta i de.?

Image

Fasvändarens komponenter. Japp,en LTP i vanlig ordning. Sen..de där hålen,där sitter glättningen original. Med "tyska" mått givetvis.
Nu är problemet att original lytarna använder som 3 läppar man viker kring hålet,och på det sättet sitter de fast. Som jag skrivit innan är det flesta av de skottade varför byte är påkallat.
Nu är det så att "andra" tyska diton funkar inte rent utrymmesmässigt eftersom de använder en stor plastmutter,och det finns det helt enkelt inte plats för.
Inte heller finns det plats för axialer under huven,och inte fan monterar jag det utvändigt på chassit i vart fall.
Återstår konventionella kannor,men de medför att hålen får förstoras rätt rejält och en sådan förstoring får ske på fri hand då jag saknar plunch att öppna upp med,vilket måste göras för konventionella stående kannor.
Blir kanske lite skakigt att göra det med den roterande filmaskinen men det ges fan inget alternativ som jag ser det.

Image

Samma. Kablaget från bias/likriktningsbrädan kommer att städas upp. Som det är sitter det gridläckor om 330k inne i krympslangen och se det är nu ersatt och sitter på tagboarden mellan PI och slutrör. 220k i det fallet. Så det kommer dras om,så det ser lite prydligare ut med.

Image

Mm. Å där har vi preampen. Inte mkt att orda om. "Tried n trued...yes Sir.."

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Jul 2016, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Image

Det blir fanimig med millimeter precision preciiiiiiiiiiiiiiiiiiiis så IEC jacket klarar sig.
Huh? Det sticker ju ner?
Ja,jo. Men det är så att till vänster om jacket sitter en av två medar som chassit så att säga vilar på och..meden ifråga bottnar preciiiiiiiiiiiiis innan jacket tar i. Gött,för..ett problem mindre.

Fick muttrat isär den där herrejösses nätbrytaren med och gett den lite välbehövlig service. Du milde djävla tid för en pjäs!
Mycket oxider å skit invändigt iaf,som numer e väck.

På det då har jag börjat att få lagt kablage vad avser plus som minus (dvs jord) till lite olika punkter. Gött nog...men se,så e det ju semestertider å se jag börjar gå tom på delar.
Icke bra.

Image

Fick då plockat upp de där två hålen för maskinens huvudglättning i chassit såpass att det nu går dit normala kannor,med det abret att jag har sopslut på nya grejer så tills vidare får det passa med beggat gammalt skrot...de är iaf uppmätta såpass att de är med i matchen. Mao,jag kommer kunna skeva igång maskin på de iaf.

Sen har jag grunnat lite på det där med utgångstrafon. Visst..visst...den är en del av maskinens identitet men samtidigt är det så att en enkom 16 Ohms utgång blir att begränsa bruket av den. Så..har grävt lite i hyllorna och hittat en likvärdig trafo,vilket nu inte är speciellt svårt eftersom EL-12 i princip använder samma Ra-a som EL-34.
PÅ det innebär det att jag kommer kunna kapsla OT´n poler,vilket innebär ett steg framåt vad avser elsäkerhet i min mening.

På det fick jag placerat om choken maskin använder. Så långt sitter den med ingrepp per normalt...dvs mellan anoder och g2,men har utrymme att göra sitt jobb innan PI om man vill.. Samma där,bort med friliggande poler och fram med kabel och krympslang. Fail safe...ju mindre skit gitarrister kan skada sig på dess bättre.

Jaja. Det tar sig vänner. Kommer säkert bli skitbra detta innan det är färdigt...å som sagt,en sak i sänder och var sak har sin tid.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Jul 2016, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Ibland är kontemplation inte helt oväsentligt.
Funderat en hel del kring det med denna maskinens elsäkerhet,eller rättare sagt brist därav.

I gamla reliker,vilket jag ju ofta håller på med,brister den biten allt som oftast med våra "moderna" mått mätt.
Mycket i de lämnades ofta till..skall vi kalla det sunt förnuft. "Peta inte där för det är farligt"-typ.
Så mkt det kan vara av intresse att bibehålla integriteten på en maskin med dess ålder framför ögonen så blir därför det med elsäkerhet en bedömningsfråga,och jag ser det som så att om en maskin skall moderniseras,å det är ju incitamentet i mitt fall,så måste de bitarna med elsäkerhet betraktas som imperativa. Helt klart.

IEC jack och säkringar mm i all ära men just denna maskinen har ju även frilagda poler invändigt på såväl utgångstrafon som dess choke.
Choken är redan hanterad,där är hela det fästet för den biten borttaget och kablage lödat direkt på kablarna ifråga. Mao,choken är klar-elsäkerhetsmässigt.

Värre då med OT´n. Iom avsaknad av sk endbells så blir den inte elsäker vad jag än gör. Även om jag lödar kablage direkt på trafon så behöver detta avlastas osv varför det faller i slutänden iaf. Installera endbells?
Mm. Addera till det att det enda vi har att jobba med här är 16 Ohms tapp i sin tur..
Nä. Det får bli byte av OT helt enkelt. Dit med en som redan har endbells och i kombination med det tappar för flera utgångsimpedanser.
Helt övertygad om att det innebär minst jobb. EL-12 använder i sin tur primärimpedanser vid de aktuella B+ spänningarna som kan sägas vara helt på par med de EL-34 vill se,varför urvalet av trafos blir mkt mkt stort. Mao,välj å vraka.
Mao,det blir byte av OT i detta fallet.

Ett problem rent elsäkerhetsmässigt är att chassit är så lågbyggt. Medför att det enda som eg går att installera vad avser säkringar är chassimonterade sådana. Dvs,sådana som har skruvförankring i mitten.
Original sitter det ett par panelmonterade säkringshållare som kan ses på bilderna ovan och dessa behöver helt klart isoleras. Ngt som är lösbart med någon form av "kondom" antar jag. De är inte större än att ett par snuttar krympslang styck som säkras borde räcka.

Värre då med nätbrytaren. Den har direkt frilagda poler och det behöver som jag ser det hanteras.
Då jag av olika anledningar bestämt vill ha den kvar så innebär det att de frilagda polerna på den behöver isoleras. Frågan är hur?
Hade tex kunnat se en "gummisäck" eller ngt liknande som säkras mot själva brytaren,och var då medveten om att brytaren ifråga är rent gigantisk! Den arbetande änden av den,där de frilagda polerna finns,är nog ledigt kring 30mm i diameter och ung lika lång.

Den genomgående tanken i detta resonemang är givetvis att när maskin väl är klar och skall byggas in i en cab igen så vill jag få bort alla "faror" som en gitarrist kan skada sig på i händelse att man öppnar baktill,tex för rörbyte eller liknande.
Då duger helt enkelt inte det som varit. Fact of life...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Jul 2016, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Skall försöka ge lite konsistens till det där svamlandet ovan då...

Image

Så är utgångstrafon bytt. I detta fallet mot en annan gammal tysk,så lite av "no harm,no foul". Så nu finns det 4/8 och 16 Ohm ut. Faktum är att det finns 100V med och en separat 16 Ohms NFB lindning,ngt som jag förvisso nu inte använder.

Image

Fästet med lödöron uppepå choken är borttaget,helt. Som synes är det ganska grova grejer ut ur den där choken,som är på ung 3H.

Image

Image

Där har vi då den omtalade herrrejösses nätbrytaren. Ni ser även säkringshållarna,vilket jag tror beskriver vad jag pratar om.
Det där behöver kort summerat hanteras,så enkelt är det bara.

Image

Vidare fanns det redan ett helt gäng hål i chassit för att leda kabel ToR kopplingskondningar mm. Dessa var relativt små varför jag borrade upp de och försåg de med genomföringsgummin. Där skall nu dit signalkabel som ni kanske förstår.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Jul 2016, 20:56
Profile
Online
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Du kan ju låta nätbrytaren manövrera ett relä, det enda du behöver är antingen 12V DC ( till andra reläer) och att detta
är permanent till, eller en koppling där ett 9V batteri används för att dra reläet, men när maskinen går igång kommer en
annan spänning att ta över ( 2 dioder fixar detta )

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Jul 2016, 21:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: TeKaDe BA-20
Nätbrytarens poler och säkringhållarnas anslutningar kan väl inte beröras utifrån utan att man använder verktyg för att öppna bunkern? Då får de vara som de är. Därför får du även ha säkringshållare med gaffelkontakter på ovansidan av chassi. Det finns också kåpor till dem. Men du får skriva ihop användarmanual med säkerhetsinstruktioner.
F.ö. sade du inte att du skall lägga kablar med linjal?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


24 Jul 2016, 00:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Nej,det e sant Aleks. Det kan inte beröras utifrån. Oavsett det känner jag att jag vill ta de steg som är rimliga för att höja elsäkerheten.
Medveten om att man inte kan gardera sig mot allt,men man kan dra det i rätt riktning iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Jul 2016, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Image

Ok,so..Houston we have lift off.
Bara det att det vart..sådär,tycker jag. Som den står upplever jag den närmast som lite skränig,och det gillar jag inte alls. Disten den producerar är närmast "för tät". Separation i mängder däremot.
Märk då väl rent kretsmässigt med en setup jag vet vad att förvänta av.? Hm. Jaja. Blir väl att ta fram skåpet för att se var det ballar ur antar jag. Inte mer med det.

Rattarna jag adderade är överblivet material från en gammal Hohner. Tycker de passade in så gott det nu gick mot originalen. På det blir det ett gäng switchar till..
Ena adderade ratten är givetvis en PPIMV och den andra är en "balanspott" till James kontrollen. En 1M lin historia..bra skit i sammanhanget.

Image

Som sagt,4 Ohm/8 Ohm och 16 Ohms utgångar. Mer praktiskt helt klart.

Lite fyndigt e det allt med den där mA metern ändå. I tomgång står den kring 50mA (dvs anodförlust för båda EL-12 flaskorna) och när man drar på visslar den ledigt förbi 150mA! (inte kollat hur mkt B+ duckar än)
Jaja..precisionen efter över 60år kanske vi skall ta med en nypa salt,men det e rätt charmigt med ngt som "lever" på faceplaten tycker jag allt! :shock: :lol:
Men..den behöver en pilotlampa med. Helt klart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Jul 2016, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Ljudet ja.
Visade sig att det var jag som gjort bort mig. I ren trötthet,antar jag,hade jag förväxlat g1 och g2 på EF-86´an.
Så enkelt var det med det,men i den vevan jag ordnar detta med maskinen uppåner på bänken tänker jag inte på att den vilar på slutrören varav det ena viker sig i sitt fäste och givetvis går sönder.

Ridå. :oops: :cry:

Grunnade på situationen en stund..kollade av tyska e-bay...å bestämde mig därefter för att göra EL-34 maskin av den istället.
Nu är det så att PT´n har två alternativ vad avser sekundärtappar och den jag valde ursprungligen gav mig som sagt strax under 400VDC...och nu valde jag istället att använda den andra vilket gjorde att det hela landade kring 450VDC istället.
Good enough.

Nya Belton socklar osv..inte mkt att orda om.

Provade att tweaka lite kring kretsen i sig vilket gjorde gott. Nu känner jag liksom igen den (kretsen alltså).
På det fick jag hjälp med att "bygga" en större skärm/sköld som skärmar av utrymmet kring pottarna. Blev bra som fan.

Men. Mer brum än jag är van vid. Hoppade runt en stund innan jag började ifrågasätta mer grundläggande och det visade sig då att potthusen,där man alltså skruvar fast dom i chassit,inte såg chassijord.
Det är ju vidare så att chassit är ihopskruvat. Den biten,om det hela leder som det skall och är rimligt,har jag inte hunnit titta på.
Men..jag fick iaf fixat till det med att pottarna nu jordade baktill på faceplaten vilket fick oljud att minska med iaf 80% lr så.

Sammantaget börjar det faktiskt bli en hel del maskin av det. Arbetsseger kanske man skulle kunna säga,om än till en i mitt tycke djävligt tråkig kostnad. (läs-det med EL12 flaskorna).
Men kanske lika väl det då i alla fall..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 28 Jul 2016, 01:16, edited 1 time in total.



27 Jul 2016, 21:54
Profile
Online
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: TeKaDe BA-20
En framtida användare kan nog vara tacksam att du satte dit el34, speciellt när det är dags att byta slutrör.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


27 Jul 2016, 21:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: TeKaDe BA-20
Måste säga att det är nog den fräckaste faceplaten jag på dina byggen, skit cool !

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


28 Jul 2016, 04:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Mm. Kan vara Peter men...jag gillar EL-12 :?

Jaja.

Image

Vi fick alltså till en skärm "framför" pottar och komponenter kring James kontrollerna mm. Inte helt talanglöst iaf.
På det fick jag tweakat det hela en del och nu är vi nog mer eller mindre i mål tror jag. Ryter gör den som få iaf,det e då ett som är säkert.

Brummet jag pratade om ovan då?
Ja,till att börja med fick jag demonterat ena "trekanten" som chassit skruvas ihop kring och slipat plåtrent på ngr fläckar så vi har 100% galvanisk kontakt. Det i sig gjorde gott.
Sen fick jag kikat på ngr av pottarna,och samma där. Fick spänt släpor mm invändigt i de.
Mao,är brummet helt under kontroll? Mnjaee...vill nog få den lite tystare ändå. Nu kan man ledigt ratta vettiga distmängder på rep/gigvolym utan att reta sig på det men jag vill ha det tystare ändå.
Men i stort sett är nog maskin hyggligt färdig annars. Känns så i alla fall.

Image

Innebär att det är dags att rikta näsan mot cabben. Den är,som synes,närmast gigantisk och så "kul" det nu kan vara i sig är det faktiskt inte speciellt praktiskt.
Mao vill jag kapa ner den i dimensioner. Detta skall allt sagt och gjort ändå vara en gitarrtopp. Till att börja med är den både för hög och för djup.
Beslag i form av handtag,kyluttag mm och tillika "lås" såväl som öppningsbart lock vill jag dock behålla.
Tolexet,eller vad man skall kalla det,är enkelt att ta väck. Efter 65år handlar det mest om att vika upp en flik å bara dra av det.
Om det skall återanvändas vet jag faktiskt inte i nuläget.

Image

Men asså...nått annat går inte för den där lådan e fan gigantisk,så är det bara.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jul 2016, 20:44
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: TeKaDe BA-20
Finns säkert någon som vill ha kvar utrymmet? Sladdförvaring eller inbyggt pedalbord. Saknas bara 9V PS för pedalerna! :D :lol:


28 Jul 2016, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Du har en poäng.
Men se..du får inte bara plats med pedalerna utan med 10kW PA´t mä. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Jul 2016, 00:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Så.
Jag satte mig till att jaga ett aldrig så litet men irriterande brum vid tunga gainpåslag.
Med det lilla Welleman skåpet i högsta hugg kollade jag fan precis överallt,och det föreföll som det hela hade sin upprinnelse kring EF-86 flaskan.
Men se så enkelt var det inte!
Kastade precis varenda trick i boken på den där flaskan med totalt intetgivande resultat och blev bara mer å mer frustrerad.
Jag ställer ju numer kravet att mina maskiner skall vara väluppfostrade in absurdum så det här dög helt enkelt inte.
Mm.
Visar sig så att...det låg inte vid EF flaskan utan...brummet ökade med ökad signal in mot steg 3. Mao,i det att jag ökade signalen ut från EF röret ökade problemet proportionellt. Kort summerat?
Det ligger,inte åtgärdat det än,i James kontrollen och jag TROR det bottnar i att jag av nostalgiska skäl valt att återanvända pottarna. Misstänker att det kan vara en nit invändigt i en av de som inte ger fullgod kontakt vs kolbanan.
Doh.
Goes to show u i guess.. :roll:

Bortsett från det får jag säga att den gamle tysken låter helt fantastiskt i "lead mode". Pga att div leverantörer har stängt är det än så länge det den gör så att säga. Switchad 5V trafo och H11´or ligger liksom restat nu va... :mrgreen:

Jaja. Tids nog.
Lurar på om inte denna skall få följa med mig på gig på onsdag.? Vi skall lira på ett ställe som heter Stallebrottet på Bohus-Malmön...mkt mkt vackert..
Antingen denna eller den stora Geloson eller en av mina MAX Forty. Återstår att se..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Jul 2016, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Jaha.
Jag hade fel och problemet med brummet visade sig vara inte helt trivialt.

Image

Med facit i hand får jag säga att det inte förvånar mig att jag sprang i cirklar för som det visade sig så... Jordade jag ner g1 på EF flaskan så ÖKADE brummet! Sätt den i pipan va!
Anodspänningen var ung hälften av vad den brukar vara,så ngt var ju kajk här. På allvar! När jag drog g1 mot katod så tystnade det hela. Huh? :shock:
Mm.
Jag hade krypström mellan pinne 3 och 4 helt enkelt. Mellan katod och ena sidan av glöden. DEN..var inte helt lättlöst kan man säga.
Med det åtgärdat såg jag hur anodspänningen för flaskan hoppade upp med ca 100% och på det..stilla i tomgång. Vad värre var så vart problemet intermittent. Dvs,det kom och gick. Inte konstigt att man blev lurad.

Nåja.
Ikväll blir det elddop.
Gig som sagt,där jag kommer använda Geloso G.60n och Anders denna TeKaDe. Bra det,då får vi en kvittens på vad de löser de små apparaterna :D

Image

Lådan var det ja. Väljer att inte kalla det cab för detta är så långt famimig en låda. Tillverkad i plyfa. Blir att ta fram överhandaren här...bara inte hunnit än.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Aug 2016, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: TeKaDe BA-20
Jahapp.
Precis hemkommen. Lite trist gig då det var utomhus och det vart en djävla massa regn,resten kan ni säkert lista ut själva.
Men men..e då man skiljer agnarna från vetet menar jag nog för det e fanimig bara att kliva upp å ösa på för de tappra som trots allt löst biljett.

Men.
Nu handlade det om ett par "gamla" förstärkare,och det är bara att konstatera...elddopet avklarat med glans och flaggan i topp. Både denna TeKaDe och Geloso G.´60´n har en aggressivitet över sig som få andra så..för lite tyngre och rivig rocknroll e ´re allt precis vad doktorn ordinerar.

Fö.
Vet ju att fler av er gigar,får ni möjlighet att lira i Stallebrottet på Malmön i övärlden norr om Göteborg..bara gör det. Mkt mkt proffsigt gäng som tog emot oss och hela den biten.
Bra PA folk osv och en av de med marginal vackraste scener som jag kan tänka mig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Aug 2016, 01:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.