View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 13:17



Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
wellern jobbar med 24 volt :mrgreen:

jag har 2 weller stationer en wtcp-s med magnettemp styrning

varning löd inte för nära högtalarmagneter med en magnastatpenna och utsätt den inte för slag för att skaka av tenn ex ex .... då kan magnastatdelen pajja...

och sen har jag en av mig nyrenoverad ptc reglerad weller med tempratt med LR-21 penna...

plus min Curie station likadan som Jesper använder


jag kanske har en komplett wtcp51 på ingång för renovering och avyttring

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Jul 2016, 09:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Tubis wrote:
En sådan https://www.elfa.se/en/soldering-iron-6 ... simi=96.44
Spetsen reglerar tempen, ska man promt ändra temp(ser nada anledning, möjligen för blyfritt lod hoppa upp ett snäpp) så byter man spets. Dock köp till en maffigare spets(samma temp)för lödning av stora ytor. Större spets: https://www.elfa.se/en/soldering-tip-ch ... simi=93.23 Drivs av nätet. Dessa är grymma maskiner, magnastatspetsen regler tempen perfekt och ytbeläggningen på spetsarna är suveräna lodet bara flyter ut som smält smör..



finns en flong ny på ebay för bättre pris http://www.ebay.co.uk/itm/WELLER-W-61-M ... SwZJlXMzRg

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Jul 2016, 09:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
zven wrote:
wellern jobbar med 24 volt :mrgreen:


Ah okej då mindes jag helt fel. Finns dock en 12voltare man kan sätta direkt på bilbatterier....

_________________
Johan Hansson


07 Jul 2016, 10:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Jag kan säga det så här.... det är en konst att löda bra ... men med skitlödkolvar så blir det inte bara en konst, det blir vetenskap om naturlagar som inte kan övervinnas..

egen erfarenhet började med en clas ohlsson lödpenna ,,, sen en tysk stannol industa station ifrån samma ställe ( som jag har kvar i källaren glömde den på i 2 veckors tid på 350 grader ) till clas ohlsson billigare station med 2 reklamationer på lödelement till en mer påkostad ifrån kjell o Company...... till en med curie teknik och 2 weller stationer (fått de gratis ) ;)


slutsats= köp ! välkänd station med kvalite den kommer hålla tills du dör ... och reservdelar finns fortfarande då ex magnastat stationer säljs fortfarande...

gör inte samma misstag som jag gjorde jag hade nog fått 2 st weller WTCP51 stationer mot det jag betalat för alla skitgrejjor jag köpt ...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Jul 2016, 10:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
zven wrote:
Tubis wrote:
En sådan https://www.elfa.se/en/soldering-iron-6 ... simi=96.44
Spetsen reglerar tempen, ska man promt ändra temp(ser nada anledning, möjligen för blyfritt lod hoppa upp ett snäpp) så byter man spets. Dock köp till en maffigare spets(samma temp)för lödning av stora ytor. Större spets: https://www.elfa.se/en/soldering-tip-ch ... simi=93.23 Drivs av nätet. Dessa är grymma maskiner, magnastatspetsen regler tempen perfekt och ytbeläggningen på spetsarna är suveräna lodet bara flyter ut som smält smör..



finns en flong ny på ebay för bättre pris http://www.ebay.co.uk/itm/WELLER-W-61-M ... SwZJlXMzRg
Köp direkt annars gör jag det.....

_________________
Johan Hansson


07 Jul 2016, 10:19
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
zven wrote:


Köper en sån från Harald Nyborg. Ligger dessutom 2 kvarter hemifrån så slipper jag frakten. :)

http://www.harald-nyborg.se/weller-lods ... oCcVHw_wcB

Så gäller det bara att hitta resten av grejerna som behövs också:

Tenn. (Vilken sort?)
Avlödningsfläta
Tennsug
Reservspetsar

Någon slags hållare kanske?
Har alltid tyckt att jag haft en hand för lite när jag lödat tidigare...

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


07 Jul 2016, 16:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
kör 60/39 tenn blyat

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


07 Jul 2016, 19:27
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Finns inget vettigt lödtenn på Harald. Köp inte för tjockt. Personligen använder jag 0.7mm som är en storlek som funkar till det mesta förutom ytmonterat. Ett medelvärde liksom...

_________________
Johan Hansson


07 Jul 2016, 19:53
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Wow. Lödtenn var visst också en djungel...

Framför allt verkar det svårt att få tag på tenn som är 60/39 (och en procent koppar vad jag förstått?).

Jag tror det får bli ett vanligt blyat från kjell, clas ohlson eller nått annat som finns här i småstan.

Nu väntar jag bara på att grejerna ska komma så jag kan sätta igång. :D

Har en intressant idé för kabinettet också(ska bli en topp).
Det blir något annorlunda helt klart. :)

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


08 Jul 2016, 20:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Brukar köpa ett halvkilo sånt här fungerar hur bra som helst. https://www.elfa.se/en/soldering-wire-s ... simi=97.03

_________________
Johan Hansson


09 Jul 2016, 08:26
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Jag litar på dig tubis. Beställer en rulle därifrån.

Idag fick jag en tom låda av en vän. Tyvärr är det uttag för 15 tums högtalare så jag får snickra en ny baffel. Tänkte vinkla den så jag får upp ljudet från fötterna. Är det en dålig idé av någon akustisk anledning?

Borde jag göra en separat byggtråd eller ska jag fortsätta på denna?

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


09 Jul 2016, 22:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Wicca wrote:
Jag litar på dig tubis. Beställer en rulle därifrån.

Idag fick jag en tom låda av en vän. Tyvärr är det uttag för 15 tums högtalare så jag får snickra en ny baffel. Tänkte vinkla den så jag får upp ljudet från fötterna. Är det en dålig idé av någon akustisk anledning?

Borde jag göra en separat byggtråd eller ska jag fortsätta på denna?

Ingen ljudtekniker men.... Min egen erfarenhet av att spela hemma i vardagsrummet är dock att man inte vill ha diskantstrålen riktat rakt mot huvudet. Så jag kan tycka det är bättre att ljudet är nere vid golvet. Speciellt när det oftast blir att man sitter ner och spelar. Brukar tom vinkla hela lådan lite bort från mig. Andra kan ha annan uppfattning bara mitt personliga tycke.

_________________
Johan Hansson


10 Jul 2016, 08:45
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Ok, nej rakt mot huvudet blir det väl inte. Tänkt runt 15 grader uppåt. Vinklar jag för mycket så minskar lådvolymen för mycket tänker jag.

Jag bor i lägenhet och tänkte försöka minimera störningsrisken så lådan kommer också få spikes för att minska vibrationerna genom golvet.

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


10 Jul 2016, 09:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Wicca wrote:
Ok, nej rakt mot huvudet blir det väl inte. Tänkt runt 15 grader uppåt.

Tycker att när man sitter ned och spelar blir även en rak låda för mycket nasty trumhinnespikar, vissa sätter ju ett litet skydd precis framför konen så kallad beamblocker, jag tycker det räcker att vrida lite på lådan bara så blir det finfint. Därav ser jag inte vitsen med att vinkla baffeln. På topplådan i marshall fullstack är ju övre elementen uppvinklade...kanske just för att få bort strålen från öronhöjd?

_________________
Johan Hansson


10 Jul 2016, 09:21
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Sant, sant... Jag är så van vid hifi-konceptet där högtalarna ska riktas mot öronen.

Plockade av den gamla baffeln idag. Lådan är en gammal mdflåda av märket Torque Acoustics vilket verkar vara ett utdött brittiskt företag.

Baffeln är i 20mm spånskiva. Funderar på att byta till plywood vilket väl är bättre men eftersom resten är spån kanske det är bortkastat?

Hittar dessutom inte så tjock plyfa på beijer. Bättre att köra på spån igen och bygga/köpa en bättre låda i framtiden?

Edit: råkade skriva mdf istället för spån.

Så element då. Tänker celestion v30 eller greenback. Båda sägs funka bra till vintageljud.

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


10 Jul 2016, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Kanske den här?

http://www.tradera.com/item/301801/2612 ... er-wtcp-51


12 Jul 2016, 11:29
Profile WWW

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Har redan handlat en lödstation som säkert funkar bra. :)

Har dessutom fått köpa en celestion vintage 30 av nut som är på väg hemåt. Förstärkarkitet skickades igår och nu är det bara material till baffeln och toppkabinettet som fattas. :)

Själv sitter jag fast i ett brittiskt hotellrum för tillfället, men är hemma på fredag så helgen är ju räddad. :)

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


12 Jul 2016, 21:06
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Ok, efter nästan exakt två veckor som datorlös har jag nu fixat en ny burk och jag orkar surfa in här igen. :)

Lite har hänt, men tack vare postens klanterier tyvärr inte jättemycket. De hade visst skickat aviet till fel Mikael så jag fick gå dit och lösa det på annat sätt. Vilket innebar att jag fick ut själva kitet först idag trots att det stått där sen i fredags.

Jag har fixat en ny 18mm plywoodskiva från beijer och ett gammalt Vintage 30-element från en ljudbojare att stoppa i den. Tänkte köra på guld/svart grillcloth från mojotones för lite annorlunda stil. Ska såga till härligheten och montera ihop lådan nu till helgen hos en kompis som har lite verktyg.

Har inte hunnit mer än öppna lådan med kitet men det spännande är att de verkar ha lagt i förstärkarkomponenterna och grejerna till tubescreamer-kitet jag också köpte huller om buller väldigt dåligt uppmärkt... Hmm, blir intressant att reda ut det sen. Ska försöka påbörja själva förstärkarbygget imorrn kväll.

Såå, det enda som fattas nu är väl ett kabinett till toppen, har lite idéer men inget 100% än...

Lite bilder:
Image

Image

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


21 Jul 2016, 17:19
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Jag tror ingen kommer anklaga mig för att shredda fram den här förstärkaren. :mrgreen:

Sakta men säkert har det inte hänt så mycket...
Image

Det är i vart fall bara att kötta på när lusten väl kommer.

Har trots motivationsbristen lyckats fixa till lådan.
Image
Image

Dock insåg jag att jag inte har en susning om hur jag ska löda fast kablarna till högtalaren. Spelar det ens någon roll?
Image

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


13 Aug 2016, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Wicca wrote:

Dock insåg jag att jag inte har en susning om hur jag ska löda fast kablarna till högtalaren. Spelar det ens någon roll?


Ja det spelar roll, pga att en högtalare är ämnad för att gå utåt och sätter du minus på plus så kommer konen gå innåt och i värsta fall bottna.

Så minus till minus.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Aug 2016, 12:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Nej det spelar ingen roll för att det är växelspänning vi pratar om här. Det blir samma effekt av att byta polaritet som om du sätter dit ett gainsteg till i förstärkaren som fasvänder signalen eller byter plats på utgångstransformatorns tåtar osv. Högtalaren har ingen som helst aning om vad du anser är minus och plus så länge det inte finns en likspänningskomponent på den. Den reagerar bara på inkommande växelspänning och den kan du fasvända på massa ställen.......

_________________
Johan Hansson


13 Aug 2016, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
+1.
Visst e re så Johan.
Enda imperativet är om man mixar högtalare. I det läget är det väsentligt att de arbetar i fas.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Aug 2016, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Tubis wrote:
Nej det spelar ingen roll för att det är växelspänning vi pratar om här. Det blir samma effekt av att byta polaritet som om du sätter dit ett gainsteg till i förstärkaren som fasvänder signalen eller byter plats på utgångstransformatorns tåtar osv. Högtalaren har ingen som helst aning om vad du anser är minus och plus så länge det inte finns en likspänningskomponent på den. Den reagerar bara på inkommande växelspänning och den kan du fasvända på massa ställen.......


:oops:
Där ser man hur det går när man är dåligt på teori, helt ärligt så har jag inte funderat på det så mycket utan bara läst vad andra sk gurus har sagt, så jag är långt från ensam om fått det där om bakfoten ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Aug 2016, 14:12
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Halleluja, det "rör" på sig. :lol:

Image

Äntligen fick jag lite motivation att börja löda, kom en liten bit ikväll i vart fall!

Dock körde jag in i nästa fundering. Enligt manualen ska jag ha en 8 ohms högtalare att testa med, men eftersom förstärkaren ska funka med både 8 och 16 så köpte jag den första, bästa V30-högtalaren som jag kom över som då givetvis var en 16 ohm...

Finns det någon vettig anledning till varför de vill att man ska ha en 8 ohm högtalare att testa med?

Image

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


23 Aug 2016, 22:42
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Nej, 4 8 eller 16 ohm fungerar. Du får olika effekt ur det hela.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Aug 2016, 22:43
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2015, 16:18
Posts: 5
Location: Bonn, Motala
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Hej,
det spela ingen roll om du testar med 8 eller 16 Ohm.
Kolla alle spänningar som finns på bladen.
Dieter


24 Aug 2016, 06:52
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Ok, vad skönt, då slipper jag krångla med att hitta en 8-ohmare. :)

Fortsatte lite idag, men stötte på problem igen såklart... Några av resistorernas färgkodning stämmer inte med förteckningen...
Är det fel eller är det bara jag som är dum och inte fattar? Ska maila Musikding också.

Image

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


24 Aug 2016, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
När det gäller färgkodning och motstånd : en digitalvoltmeter ( kostar från någon hundralapp ) är ett utmärkt
sätt att dubbelkolla motståndsvärden. Men en sådan behöver du aldrig "tolka fel"

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Aug 2016, 22:35
Profile WWW

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
peterh wrote:
När det gäller färgkodning och motstånd : en digitalvoltmeter ( kostar från någon hundralapp ) är ett utmärkt
sätt att dubbelkolla motståndsvärden. Men en sådan behöver du aldrig "tolka fel"


Jo, jag har ju en multimeter. Ska testa med den!

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


24 Aug 2016, 22:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Resistorerna ser ut att stämma med färgkoden på resistorn och angivet värde. Det som är är knas är vad som står i höger kolumn????

_________________
Johan Hansson


25 Aug 2016, 07:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.