View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 23:15



Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda 
Author Message

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Förstärkarbygge: Madamp G3 blues + låda
Hej. 3,5 år sedan senaste inlägget. Ungefär lika länge sedan jag spelade gitarr ordentligt, men senaste veckorna har suget infunnit sig igen och jag har fått låna en gammal Peavey Bandit av en vän tills jag löst egen förstärkare.

Nu finns det ju en uppsjö förstärkare på marknaden som tillkommit sedan jag var aktiv senast, men jag skulle vilja bygga något eget istället. Kit att handla finns det mycket gott om, men jag känner mig osäker trots några timmars googling så jag vänder mig hit och hoppas på vettiga svar. :)

Jag är ute efter något litet, enkelt att ha hemma i vardagsrummet och koppla till en 1*12a. Runt 5-10 watt. En kanal med bra, rent Fender-sprill som gärna får svara bra på overdrive-pedaler. Några enkla tonkontroller vill jag också ha, men inget överdrivet.

Har hittat kit från 1500kr till 15000 kr...

Vad rekommenderas?

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


Last edited by Wicca on 13 Jul 2016, 16:09, edited 1 time in total.



03 Jul 2016, 22:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
glöm avancerade kits... kolla in denna den kommer du klara av om du tar dig tid och har bra lödkolvsteknik

http://nordstromaudio.se/byggsatser/bla ... ter-reverb

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


03 Jul 2016, 23:27
Profile WWW

Joined: 10 Dec 2015, 16:18
Posts: 5
Location: Bonn, Motala
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Hej,
här finns kitts http://www.musikding.de/Roehrenverstaerker-Roehrenverstaerker-Bausatz-Gitarrenverstaerker-Bausatz.
Och den här är bra för att börja med http://www.musikding.de/Bausatz-Madamp-G3-Blues

Dieter


04 Jul 2016, 06:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Vilka är förkunskaperna i elektronik och lödning? Och har du en vettig lödkolv...

_________________
Johan Hansson


04 Jul 2016, 09:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.

nu ville han fender stuk :wink: och det går att fixa bygget jag länka till om man tar det lugnt då karta o kompass ingår dvs schema och utförlig layout

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


04 Jul 2016, 09:13
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
gamla tråden ifrån 2009 :shock: :roll: viewtopic.php?t=33731

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


04 Jul 2016, 09:19
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Vill man ner på 5W tycker jag väl att madamp g3 är ett bra alternativ, speciellt om man ämnar att forma ljudet med pedaler. Visserligen bara 3 watt men i vardagsrummet räcker det väl till, har byggt en 3wattare själv och kan inte spela den på max pga grannsämjan. Vill man ha fender så får man ju bygga en fender med den uteffekten som man då får på köpet. Och om det är första gången man bygger något kan det vara bra med något billigare...och vänta med träkabinetten tills man vet att man lyckats få sitt bygge att fungera, blir synd att stå med en ofungerande krets OCH ett kabinett till ingen nytta ...https://www.youtube.com/watch?v=ohBpyTXkGTQ

_________________
Johan Hansson


04 Jul 2016, 09:29
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Wicca wrote:
Hej. 3,5 år sedan senaste inlägget. Ungefär lika länge sedan jag spelade gitarr ordentligt, men senaste veckorna har suget infunnit sig igen och jag har fått låna en gammal Peavey Bandit av en vän tills jag löst egen förstärkare.

Nu finns det ju en uppsjö förstärkare på marknaden som tillkommit sedan jag var aktiv senast, men jag skulle vilja bygga något eget istället. Kit att handla finns det mycket gott om, men jag känner mig osäker trots några timmars googling så jag vänder mig hit och hoppas på vettiga svar. :)

Jag är ute efter något litet, enkelt att ha hemma i vardagsrummet och koppla till en 1*12a. Runt 5-10 watt. En kanal med bra, rent Fender-sprill som gärna får svara bra på overdrive-pedaler. Några enkla tonkontroller vill jag också ha, men inget överdrivet.

Har hittat kit från 1500kr till 15000 kr...

Vad rekommenderas?


För något år sedan byggde jag en "molly" och dokumenterade här : http://n.manet.nu/molly/
och : viewtopic.php?f=24&t=101521&p=698365&hilit=molly#p698365

racing fixade ljudet och en vänlig Max fixade en låda. Kompletta verket finns hos en bojare.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


04 Jul 2016, 09:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
peterh wrote:
Wicca wrote:
Hej. 3,5 år sedan senaste inlägget. Ungefär lika länge sedan jag spelade gitarr ordentligt, men senaste veckorna har suget infunnit sig igen och jag har fått låna en gammal Peavey Bandit av en vän tills jag löst egen förstärkare.



För något år sedan byggde jag en "molly" och dokumenterade här : http://n.manet.nu/molly/
och : viewtopic.php?f=24&t=101521&p=698365&hilit=molly#p698365

racing fixade ljudet och en vänlig Max fixade en låda. Kompletta verket finns hos en bojare.
TT verkar ha fått en hel uppsjö med små söta kits ser jag, lite mer tonkontroller än molly kanske..http://www.tube-town.net/ttstore/Kits/V ... 4_436.html Fördelen att de sen har passande kabinett till dem :D

_________________
Johan Hansson


04 Jul 2016, 09:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
https://www.tube-town.net/cms/userfiles ... layout.pdf Denna borde man kunna få sjyst ordning på tycker jag. Lite mindre treblekonding och liter trörre kopplingskondingar... kanske klippa c11..., inga större tweaks än så vad jag kan se...om man inte blir livrädd för den okonventionella volymkontrollen dock följt av buffer....istället för direkt efter eq som vi är vana vid...

_________________
Johan Hansson


04 Jul 2016, 10:06
Profile

Joined: 10 Dec 2015, 16:18
Posts: 5
Location: Bonn, Motala
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
@zven
om man köper hos Musikding få man komplett dokumentation via mail.

TT kitts är också bra för nybörjare.

Dieter


04 Jul 2016, 11:19
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
zven wrote:
glöm avancerade kits... kolla in denna den kommer du klara av om du tar dig tid och har bra lödkolvsteknik

http://nordstromaudio.se/byggsatser/bla ... ter-reverb

Den där verkar ha ett ganska vettigt innehåll, låter bra gör den också. Känns dock lite dyr på 5500 kr men så är det väl kvalitetskomponenter också.

Skulle gärna landa närmare 3000 för kitet, sen måste jag bygga ett kabinett också.

Tubis wrote:
Vilka är förkunskaperna i elektronik och lödning? Och har du en vettig lödkolv...

Har lödat en hel del från och till genom åren, elektronik är väldigt basic men lite koll har jag allt.

Lödkolvsmässigt så har jag bara en väldigt enkel just nu men tänkte köpa mig en vettig kolv med inställbar värme eftersom jag vet att vissa komponenter är väldigt känsliga för det.

zven wrote:
gamla tråden ifrån 2009 :shock: :roll: viewtopic.php?t=33731

Oj, där hittade du bra! :shock:

Idén om att bygga en egen förstärkare är långt ifrån ny, minns dock inte varför det inte blev av den gången. Eller vänta nu, december 2009. Jag skaffade flickvän då. :oops:
Med facit i hand hade det nog varit bättre spenderad tid att bygga en förstärkare...

Nåväl, det misstaget ska jag inte göra om den här gången!
Läste igenom tråden och även om mycket av det som skrivs är mumbo-jumbo(har visst glömt av mycket av det jag hade halvkoll på då) så är grundprincipen densamma.
Jag vill ha en enkel förstärkare att ha hemma som låter vackert, gärna så likt detta som möjligt:
https://www.youtube.com/watch?v=fFklegm91RI

peterh wrote:

För något år sedan byggde jag en "molly" och dokumenterade här : http://n.manet.nu/molly/
och : viewtopic.php?f=24&t=101521&p=698365&hilit=molly#p698365

racing fixade ljudet och en vänlig Max fixade en låda. Kompletta verket finns hos en bojare.


Snyggt! Youtube-klippet med ljudprov har dock försvunnit. :(




Så, generellt sett så minns jag nu från förra gången att det stora problemet var att hitta ett kit som gav mig det där härliga "Fender-sprillet" som jag är ute efter. Är det fortfarande döfött att jaga det ljudet eller har det kommit något nytt kit som löser det sedan 2009?

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


04 Jul 2016, 17:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Wicca wrote:
Lödkolvsmässigt så har jag bara en väldigt enkel just nu men tänkte köpa mig en vettig kolv med inställbar värme eftersom jag vet att vissa komponenter är väldigt känsliga för det.

Det är bristen på värme som brukar vara problemet, man har för dålig kapacitet så det tar för lång tid att värma tills lodet väter ordentligt och då har du hunnit baka komponenten för länge

Wicca wrote:
Är det fortfarande döfött att jaga det ljudet eller har det kommit något nytt kit som löser det sedan 2009?
Det går utmärkt att göra en lätt modifiering på befintliga kit för att närma dig det. Skulle påstå att det viktigaste är att ha en lägre kondensator i tonstacken för diskanten vilket ger mer sprillande skimmer i stället för hårt klank i diskanten...många har 500pF vilket är för högt....220pF ger en mer sprillig ton...gärna kombineras med en högre midkonding med annars kan det bli för buffligt...

_________________
Johan Hansson


04 Jul 2016, 17:37
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Jag tror du får bekymmer med att hitta ett kit som låter Fender runt 3000 även utan kabinett o högtalare. Se om du kan utöka din budget lite.

Alternativet är att köpa en beg Blues Junior för dom pengarna och skippa tanken på att bygga/limma ihop ett kit.


04 Jul 2016, 18:02
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Tubis wrote:
Wicca wrote:
Lödkolvsmässigt så har jag bara en väldigt enkel just nu men tänkte köpa mig en vettig kolv med inställbar värme eftersom jag vet att vissa komponenter är väldigt känsliga för det.

Det är bristen på värme som brukar vara problemet, man har för dålig kapacitet så det tar för lång tid att värma tills lodet väter ordentligt och då har du hunnit baka komponenten för länge


Ah, jo det låter ju klart rimligt.

Tubis wrote:
Wicca wrote:
Är det fortfarande döfött att jaga det ljudet eller har det kommit något nytt kit som löser det sedan 2009?
Det går utmärkt att göra en lätt modifiering på befintliga kit för att närma dig det. Skulle påstå att det viktigaste är att ha en lägre kondensator i tonstacken för diskanten vilket ger mer sprillande skimmer i stället för hårt klank i diskanten...många har 500pF vilket är för högt....220pF ger en mer sprillig ton...gärna kombineras med en högre midkonding med annars kan det bli för buffligt...

Hum, okej det låter helt klart genomförbart. Visst, jag inser att det enda sättet att få exakt samma är att köpa en twin reverb men kan man komma i närheten vore det toppen!

Ballz wrote:
Jag tror du får bekymmer med att hitta ett kit som låter Fender runt 3000 även utan kabinett o högtalare. Se om du kan utöka din budget lite.

Alternativet är att köpa en beg Blues Junior för dom pengarna och skippa tanken på att bygga/limma ihop ett kit.


Ja, saken är ju den att om jag ska upp på säg 5000 för kitet, sen nån tusenlapp för kabinett plus en tusing för en låda plus frakt för allt och en bra lödstation så är jag ganska snart uppe i pengar så jag kan handla en äkta Twin Reverb(Eller något annat för 4-5 tusen). Som dessutom är säljbar den dag jag vill ha något annat. Jag gissar att dessa kit är i princip osäljbara.

Visst, att sätta ihop något själv, och framför allt designa en egen topp, är kul och värdefullt, men någonstans säger ändå min ekonomiska sida stopp...

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


04 Jul 2016, 18:08
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Med den budgeten så är det nog klokt att skippa kit-tanken. Fan, jag har hela huset fullt av braoha-grejor från diverse gamla (och tänkbara framtida) projekt, och jag klarar inte din 3000-kronors gräns ens med delvis begagnade grejor ur junkboxen....men kanske med lite önsketänkande :-(

5000? Ja, då är jag nog hemma. Nätt o jämnt.


04 Jul 2016, 19:41
Profile

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Ballz wrote:
Med den budgeten så är det nog klokt att skippa kit-tanken. Fan, jag har hela huset fullt av braoha-grejor från diverse gamla (och tänkbara framtida) projekt, och jag klarar inte din 3000-kronors gräns ens med delvis begagnade grejor ur junkboxen....men kanske med lite önsketänkande :-(

5000? Ja, då är jag nog hemma. Nätt o jämnt.


Är det så illa alltså?

Det här Madamp G3 blues-kitet då?
http://www.musikding.de/Kit-Madamp-G3-Blues

129 euro inkl allt utom kabinettet.

Visst, jag får inte fendersprillet men det lär jag inte få om jag köper någon färdig stärk för 4-5 tusen heller...

Jag tycker den låter jäkligt bra för pengarna!
https://www.youtube.com/watch?v=ohBpyTXkGTQ

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


04 Jul 2016, 20:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
jag har en moddad fender 75 för 6000kr ;) den har det du vill ha + en bluesig overdrivekanal :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


05 Jul 2016, 00:36
Profile WWW

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
zven wrote:
jag har en moddad fender 75 för 6000kr ;) den har det du vill ha + en bluesig overdrivekanal :mrgreen:

Tack för erbjudandet men jag avstår nog tills vidare.

Nu har jag gett mig fasen på att jag ska bygga något, så det får bli en Madamp G3 Blues. Billig och låter förvånansvärt bra, plus att jag kan passa på att designa ett snyggt kabinett till den. :)

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


05 Jul 2016, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7476
Location: Götelaborg
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Delar med mig av lite summerade åsikter..som blivit effekt av tidens tand.

1/ Många gör som jag ser det felet att de tror att slutresultatet ger för handen att maskinen man bygger skall vara pissenkel och en sk single end maskin,ofta för att hålla ner antalet watt/uteffekten.
Detta är i min erfarenhet rena dumheterna. Om man söker ljudideal i de gamla hyllande maskinerna innebär det som jag ser det push/pull slutsteg och pentoder. Finns ingen väg runt det.

2/Single end maskiner brukar ställa lite speciella krav vad avser glättning mm och vad vidare är detsamma vad avser att hantera såväl brum som brus. Iom att man saknar utsläckningen man får "gratis" i en push/pull smälla så behöver det hanteras,vilket bidrar till att SE maskiner ofta får en egen karaktär. Tex som funktion av mer kapacitans i maskinens glättning vs en push/pull maskin.
Därmed INTE sagt sämre,bara annorlunda. I min ÅSIKT.

3/Eftersom det finns ett antal mer eller mindre finurliga sätt att hålla ner utvolymen ser jag ingen som helst anledning att hålla sig till SE maskiner om det inte är den karaktären och beteendet man aktivt söker. Hela det där "ju mindre,ju bättre.." bara för att det är första ggn är som jag ser det en hoax. Det är skitsnack. Det är trams.

Är man bara normalt begåvad funkar det alldeles utmärkt att bygga sig en push/pull maskin som första övning. Summeringen,i min mening,är att det man inte har i kunskap får man helt enkelt ta igen i tid. Svårare än så är det inte,och det ÄR värt det.

4/Det samlade resonemanget ovan ger för handen att det bla Ballz föreslår faktiskt är en riktigt vettig ide.
Att utgå från en redan befintlig förstärkare istället för ett kit är dels vettigt rent ekonomiskt,men även praktiskt. Allt man "behöver" finns oftast för handen i det gamla liket man kommer över. Det skall sägas direkt att de dyraste bitarna i en röris är...a/trafona (samt ev choke) och b/ cabben.
Komponenter,socklar,kabel,pottar osv brukar inte betinga ngr direkta jättesummor i jmfrls. Var då medveten om att mkt av de grejorna ofta kan återanvändas i en befintlig gammal röris.

Som du kanske vet har ju jag förvandlat det där mer eller mindre till ngt närmast sektliknande för egen del,och det finns en anledning till det. Ekonomi.
VAD du sedan utgår ifrån är i praktisk mening ganska underordnat. Rör som rör,lite VÄL generaliserat,men jag tror ändå du förstår grundtanken.
Ambitionen,den huvudsakliga,i detta fallet är ju att lära.

5/Ur ovan nämnda skäl kommer där då brasklappen,eller vad man skall kalla det. Läs. Det finns mycket matnyttigt att hämta online,för att inte säga massor. Om man skall bygga en förstärkare behövs som jag ser det en form av minsta gemensamma nämnare i sammanhanget. Man behöver en kunskapsplattform som gör att man INTE bara är förmögen att "sammanbinda strecken" på teckningen,man behöver faktiskt förstå vad fan man gör. Kunskap är aldrig tungt att bära varför det mest dominanta rådet av alla är...läs. När du läst så du tröttnar..ta en paus,och läs mer. Å läs ännu mer.
Det du tex har svårt att ta in,är bara att ställa frågan öppet här på forat. Är det forumet är till för som jag ser det.
Men..det är fortfarande så att om du inte läser in kunskapen..så blir det inte mkt frågetecken vi kan hjälpa dig att räta ut heller. Enkel logik egentligen.
Vi har under tidens tand sett en å annan här då,åt andra hållet,som nånstans fått för sig att det hela går att ro i hamn genom att BARA läsa...å det blir lika illa det. Mao,du behöver ett projekt för att rent praktiskt kunna ta dig framåt. Annars blir det hela bara en papperstiger med tiden.

6/Verktyg. Tror nog jag kan tala för oss alla ombord här när jag påstår att vi är verktygsfjollor varenda en. Vissa av oss (läs-undertecknad tex) mer så än andra. Men..sanningen är den att för att kunna tillverka en förstärkare,när vi talar det med installation av brädor,flytta trafos,löda osv osv osv,faktiskt kommer ner till ganska basala verktyg. Det BEHÖVS fan inte så mkt specialgrejor för att fixa biffen.
Med det sagt,det tas upp ovan,är som jag ser det den med eftertryck viktigaste biten en bra lödstation. Tack vare Aleksander är ju ett antal av oss här bortskämda med Curie styrda stationer,men det är ABSOLUT ingen nödvändighet. En nödvändighet är däremot att en station,som jag ser det-igen,är justerbar för temperatur. Tillika att det finns reservspetsar att tillgå.
Annars? Ptja,vettiga elektroniktänger...en sats sk juvelerarmejslar..en vettig tennsug(se till att det finns reservspetsar att tillgå även här) samt en rejäl rulle avlödningsfläta.


Åååååå...det finns givetvis mkt mer än så att tillägga,men..man får börja nånstans! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Jul 2016, 21:14
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Jag har, efter ett antal byggen och tester, hamnat i ungefär samma slutsats som Racings påstående nummer 1 ovan, dvs att det låter alltid bäst med push/pull och pentod. Det är naturligtvis en smaksak, men i mina öron är det där jag hamnar.

Vad finns det då för effektsvaga slutrör att bygga kring? Blir det 2xEL84, eller har forumet andra tips för lågwattare?

/Uffe

EDIT: Detta kanske var lite trådkapning, men TS får väl se det som inlägg i debatten om vad som är vettigt att bygga.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


06 Jul 2016, 10:30
Profile WWW

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Racing wrote:
Delar med mig av lite summerade åsikter..som blivit effekt av tidens tand.

1/ Många gör som jag ser det felet att de tror att slutresultatet ger för handen att maskinen man bygger skall vara pissenkel och en sk single end maskin,ofta för att hålla ner antalet watt/uteffekten.
Detta är i min erfarenhet rena dumheterna. Om man söker ljudideal i de gamla hyllande maskinerna innebär det som jag ser det push/pull slutsteg och pentoder. Finns ingen väg runt det.

2/Single end maskiner brukar ställa lite speciella krav vad avser glättning mm och vad vidare är detsamma vad avser att hantera såväl brum som brus. Iom att man saknar utsläckningen man får "gratis" i en push/pull smälla så behöver det hanteras,vilket bidrar till att SE maskiner ofta får en egen karaktär. Tex som funktion av mer kapacitans i maskinens glättning vs en push/pull maskin.
Därmed INTE sagt sämre,bara annorlunda. I min ÅSIKT.

3/Eftersom det finns ett antal mer eller mindre finurliga sätt att hålla ner utvolymen ser jag ingen som helst anledning att hålla sig till SE maskiner om det inte är den karaktären och beteendet man aktivt söker. Hela det där "ju mindre,ju bättre.." bara för att det är första ggn är som jag ser det en hoax. Det är skitsnack. Det är trams.

Är man bara normalt begåvad funkar det alldeles utmärkt att bygga sig en push/pull maskin som första övning. Summeringen,i min mening,är att det man inte har i kunskap får man helt enkelt ta igen i tid. Svårare än så är det inte,och det ÄR värt det.

4/Det samlade resonemanget ovan ger för handen att det bla Ballz föreslår faktiskt är en riktigt vettig ide.
Att utgå från en redan befintlig förstärkare istället för ett kit är dels vettigt rent ekonomiskt,men även praktiskt. Allt man "behöver" finns oftast för handen i det gamla liket man kommer över. Det skall sägas direkt att de dyraste bitarna i en röris är...a/trafona (samt ev choke) och b/ cabben.
Komponenter,socklar,kabel,pottar osv brukar inte betinga ngr direkta jättesummor i jmfrls. Var då medveten om att mkt av de grejorna ofta kan återanvändas i en befintlig gammal röris.

Som du kanske vet har ju jag förvandlat det där mer eller mindre till ngt närmast sektliknande för egen del,och det finns en anledning till det. Ekonomi.
VAD du sedan utgår ifrån är i praktisk mening ganska underordnat. Rör som rör,lite VÄL generaliserat,men jag tror ändå du förstår grundtanken.
Ambitionen,den huvudsakliga,i detta fallet är ju att lära.

5/Ur ovan nämnda skäl kommer där då brasklappen,eller vad man skall kalla det. Läs. Det finns mycket matnyttigt att hämta online,för att inte säga massor. Om man skall bygga en förstärkare behövs som jag ser det en form av minsta gemensamma nämnare i sammanhanget. Man behöver en kunskapsplattform som gör att man INTE bara är förmögen att "sammanbinda strecken" på teckningen,man behöver faktiskt förstå vad fan man gör. Kunskap är aldrig tungt att bära varför det mest dominanta rådet av alla är...läs. När du läst så du tröttnar..ta en paus,och läs mer. Å läs ännu mer.
Det du tex har svårt att ta in,är bara att ställa frågan öppet här på forat. Är det forumet är till för som jag ser det.
Men..det är fortfarande så att om du inte läser in kunskapen..så blir det inte mkt frågetecken vi kan hjälpa dig att räta ut heller. Enkel logik egentligen.
Vi har under tidens tand sett en å annan här då,åt andra hållet,som nånstans fått för sig att det hela går att ro i hamn genom att BARA läsa...å det blir lika illa det. Mao,du behöver ett projekt för att rent praktiskt kunna ta dig framåt. Annars blir det hela bara en papperstiger med tiden.

6/Verktyg. Tror nog jag kan tala för oss alla ombord här när jag påstår att vi är verktygsfjollor varenda en. Vissa av oss (läs-undertecknad tex) mer så än andra. Men..sanningen är den att för att kunna tillverka en förstärkare,när vi talar det med installation av brädor,flytta trafos,löda osv osv osv,faktiskt kommer ner till ganska basala verktyg. Det BEHÖVS fan inte så mkt specialgrejor för att fixa biffen.
Med det sagt,det tas upp ovan,är som jag ser det den med eftertryck viktigaste biten en bra lödstation. Tack vare Aleksander är ju ett antal av oss här bortskämda med Curie styrda stationer,men det är ABSOLUT ingen nödvändighet. En nödvändighet är däremot att en station,som jag ser det-igen,är justerbar för temperatur. Tillika att det finns reservspetsar att tillgå.
Annars? Ptja,vettiga elektroniktänger...en sats sk juvelerarmejslar..en vettig tennsug(se till att det finns reservspetsar att tillgå även här) samt en rejäl rulle avlödningsfläta.


Åååååå...det finns givetvis mkt mer än så att tillägga,men..man får börja nånstans! :D


Ah, Racing! Jag hoppades att du skulle vara aktiv fortfarande och ge lite råd. Jag minns att du hjälpte mig en del sist!

Ju mer jag läser, desto mer av det jag läste på sist kommer tillbaka. Glättning, bias, rörteori... Jo, nånstans långt bak finns det iaf grundläggande information att hämta om det.

Jag har beställt en Madamp G3 Blues nu, den är både billig och låter bra i de klipp jag hört. Sen är den lagom liten till storleken. Om den övningen ger mersmak så kan man väl alltid modda lite och experimentera samtidigt som man lär sig mer om hur det fungerar.

Verktyg ska jag inhandla. Duger denna lödstation tro eller behöver jag upp på något hetare för att det ska funka?
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 8-w-p40065

R.U. Sirius wrote:
Jag har, efter ett antal byggen och tester, hamnat i ungefär samma slutsats som Racings påstående nummer 1 ovan, dvs att det låter alltid bäst med push/pull och pentod. Det är naturligtvis en smaksak, men i mina öron är det där jag hamnar.

Vad finns det då för effektsvaga slutrör att bygga kring? Blir det 2xEL84, eller har forumet andra tips för lågwattare?

/Uffe

EDIT: Detta kanske var lite trådkapning, men TS får väl se det som inlägg i debatten om vad som är vettigt att bygga.


Helt ok trådkapning!

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


06 Jul 2016, 20:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
skräp lödkolv... satsa på en beggad elelr ny weller då kommer du ha en lödstation som ger både pulver och håller 30 år

http://www.tme.eu/se/details/wel.whs40/ ... oC2Xfw_wcB

eller riktig KLASSIKER http://www.tme.eu/se/details/wel.wtcp-5 ... er/weller/

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 Jul 2016, 21:03
Profile WWW

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
zven wrote:
skräp lödkolv... satsa på en beggad elelr ny weller då kommer du ha en lödstation som ger både pulver och håller 30 år

http://www.tme.eu/se/details/wel.whs40/ ... oC2Xfw_wcB

eller riktig KLASSIKER http://www.tme.eu/se/details/wel.wtcp-5 ... er/weller/

Ok, räknade lite med att det inte direkt skulle vara något high end. Den första verkar väl vara en vettig avvägning.

Fast vart hittar man begagnade annars då?

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


06 Jul 2016, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7476
Location: Götelaborg
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Kvaliteten kan jag inte uttala mig om men rent spec mässigt verkar den väl göra det.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jul 2016, 22:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Wicca wrote:
zven wrote:
skräp lödkolv... satsa på en beggad elelr ny weller då kommer du ha en lödstation som ger både pulver och håller 30 år

http://www.tme.eu/se/details/wel.whs40/ ... oC2Xfw_wcB

eller riktig KLASSIKER http://www.tme.eu/se/details/wel.wtcp-5 ... er/weller/

Ok, räknade lite med att det inte direkt skulle vara något high end. Den första verkar väl vara en vettig avvägning.

Fast vart hittar man begagnade annars då?


tradera brukar de säljas på finns på ebay i tyskland o uk

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 Jul 2016, 23:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
se där Conrad hade nedsatt pris https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... debox=box1

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


06 Jul 2016, 23:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7476
Location: Götelaborg
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
Mm.
Hade valt Wellern utan att tveka.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Jul 2016, 01:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
zven wrote:
skräp lödkolv... satsa på en beggad elelr ny weller då kommer du ha en lödstation som ger både pulver och håller 30 år


eller riktig KLASSIKER http://www.tme.eu/se/details/wel.wtcp-5 ... er/weller/

Har kört på denna sen jag började löda, dock fått byta penna en gång, men det är för att jag behandlade den vårdlöst i mina yngre dagar. Det är egentligen bara en sådan penna, går att köpa löst, och en 50Watts transformator på 24V. Sen får man köpa till en bulkigare spets än den som följer med för den är lite i underkant för grövre lödning. Dessa finns med för direktkoppling till nätet utan trafo. Finns inget skört värmelement i pennan utan värmen alstras enbart i spetsen. Pennan är bara till för att slå av och på spetsen för att hålla tempregleringen. En riktig arbetshäst.

Det här med tempreglering tycker jag är ganska overkill när man löder stora saker som inte är hyperkänsliga som i rörförstärkare. Saken är att man behöver en bredare maffigare spets som inte tappar temperaturen när man löder lödtorn, stora eletrolytöglor och potar/telejack osv. En tempregl försöker man ju i stället trissa upp värmen för att kompensera vilket då kan leda till för hög värme.
Jag har en tempregl med men det är endast i bruk till ytmonterat för det är enda gången jag någonsin behövt "sänka" tempen.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 07 Jul 2016, 10:21, edited 1 time in total.



07 Jul 2016, 09:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Re: Råd sökes inför första rörbygget.
En sådan https://www.elfa.se/en/soldering-iron-6 ... simi=96.44
Spetsen reglerar tempen, ska man promt ändra temp(ser nada anledning, möjligen för blyfritt lod hoppa upp ett snäpp) så byter man spets. Dock köp till en maffigare spets(samma temp)för lödning av stora ytor. Större spets: https://www.elfa.se/en/soldering-tip-ch ... simi=93.23 Drivs av nätet. Dessa är grymma maskiner, magnastatspetsen regler tempen perfekt och ytbeläggningen på spetsarna är suveräna lodet bara flyter ut som smält smör..

_________________
Johan Hansson


07 Jul 2016, 09:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 62 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.