View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:20



Reply to topic  [ 13 posts ] 
EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå? 
Author Message

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Bläddrar i en blaska där Eddie påstår han körde förstärkaren på mycket lägre nätspänning än vad den var avsedd för och på så sätt formade sitt ljud. Men kan det verkligen stämma? Ni här som kan rörisar, ge ett rakt svar. Jag tycker det låter som hittepå, men jag kan ju ha fel?


01 Jul 2016, 23:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
vill påstå att det är REN tugg för att luras ... soundet han fick var mycket med att han körde phaser/ delay in stärkarn dista alltså delay signal o reampade in I stora transistorslutsteg

här är ett bra tips https://www.youtube.com/watch?v=gC9B6kOajEI

dessutom att sänka spänning med variac är möjligt till viss grad går man för långt så slår rören av pga glöden inte får tillräcklig.spänning..

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


02 Jul 2016, 00:23
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Var det inte rörens högspänning bara som var nedragen plus en resistor mellan slutrörens anoder....Allt för att få den att sjunga från slutsteget....

_________________
Johan Hansson


02 Jul 2016, 09:14
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Pinsamt, hittar nu inte var jag läste det.. Men det stod att han körde med en vridtrafo. och vred ner spänningen. Nåt med att han hade fått tag i en importerad Marshall avsedd för 220V och använde en trafo som tyvärr inte nådde ända fram så den gick på 190V nånting. Sedermera provade han då enligt utsago att sänka spänningen ännu mer och det skulle visst funka ypperligt?! Istället för att använda Powersoak typ.
Jag tänkte direkt att detta med glöd mm måste ju bli helt galet?
Ni som designar/bygger/moddar rörisar kan ju peta hål på denna lögn om det är så antar jag...


02 Jul 2016, 12:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Läs diskussionerna på Metroamp forumet. Finns massor med folk som ägnar hela livet åt att återskapa det tidiga EVH-soundet (finns en separat avdelning av forumet enbart för detta).
http://forum.metropoulos.net/viewforum. ... 34773afc9c

De som lyckas bra (att döma av ljudklipp) brukar köra en 100W "Plexi", med Variac för att ta ned spänningen en bit (typ 10-20%) på hela stärkaren. Finns dock de som lyckas bra även med helt andra metoder och stärkare.

Det är många diskussioner om vilka eventuella moddar som fanns på den stärkare Eddie använde, men jag tror det börjar bli mer och mer konsensus (på Metro-forumet) att det var en omoddad stärkare. Att döma av ljudklipp man kan höra på forumet krävs inga särskilda moddar (med reservation för att komponentvärden i "Plexi"s varierade en hel del), förutom möjligen en Variac (eller andra metoder för att sänka spänningen).

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


02 Jul 2016, 19:20
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Tack Erik! Det kanske stämmer alltså..? Ja då kan jag släppa den funderingen alltså.


02 Jul 2016, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Är ju typ som skillnaden mellan 220v och 240v tappen. Kör på 240 för brunhet. Har för mig att det är typ vad variac-switchen gör i Suhrs SL68. Switchar mellan tappar alltså...

Men ja, visst kan det vara sant. Men det gör ingen sinnessjukt stor skillnad tycker jag. Blir lite stiffare och renare med högre spänningar, men inte så att man undrar "vad fan hände nu?".

Nej, hemligheten ligger nog snarare i den push stärkaren fick, om det så var m.h.a mxr EQ, Boss EQ, EP-preamp eller någon annan hemlig låda.

Lyssna på när Al estrada demar Suhr SL68 och koko boost reloaded på Youtube. I de båda klippen låter det väldigt mycket VH, men i båda fallen finns också en boost framför. Suhr ISO eller koko.

_________________
http://www.voodooaudio.se


02 Jul 2016, 22:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
VH använde en Echoplex bandecho

Som har ett gainsteg i sig själv...
Vilket pressar plexins ingångsteg rejält..

Säljs ju ecoplex boost löst nuförtiden...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


03 Jul 2016, 10:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Någon är ute o hojar som vanligt typ som det var med ppm.

Yes Eddy använde Variac, men ljudet som kom ur det handlar inte om sänkt B+ /späningn .
Som någon som var först i Sverige med pröva,sälja installera pover scaling så vet jag vad sänka B+ gör och det gör inte EVH ljudet.
Det som hände med variac var att den även gjorde glödspäningen lägre och där har du ljudet

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


03 Jul 2016, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Öh.....

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jul 2016, 16:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
Glödspänningen brukar specas som att den ska vara +/- 10% eller nåt i den stilen för de flesta rör. För slutrör är detta inte bara tillverkar-hokuspokus utan det är ofta helt enkelt så, att om katoden inte är tillräckligt varm så uppnås emmissionsmaximum inom det normala arbetsområdet, dvs anodströmmen stryps av att det inte lämnas tillräckligt med elektroner från katoden. Då lär ljudet påverkas. Tyvärr även livslängden på slutrören - åt det negativa hållet.


03 Jul 2016, 20:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
När det gäller gitarrljud så om rören håller tre set a 50 minuter och man får "sitt" ljud så får det vara bra. Rör är förbrukningsvara.
Sänkt glödspänning har jag också experimenterat med, direkt efter att RS släppte "Satisfaction". Tyckte att resultatet var fenomenalt men det var då det. Har nog ändrat uppfattning sedan dess.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


03 Jul 2016, 21:01
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: EVH, ligger nåt i det eller är det hittepå?
ljudet ligger inte i variacen den användes för att kompensera att spänningen i USA flukterade allt imellan 90-120 volt och för att behålla ljudet så var han smart att använda variac med voltmätare så han kunde ställa den bra....

skall tilläggas att han hade en 1K effektmotstånd mellan primären på utgångstrafons anodanslutningar
+ en dummyload på sekundären kopplade till TRANSISTOR effektslutsteg ;)

ett el34 livslängd med under eller överspänning och allt därimellan..
Image

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


03 Jul 2016, 21:34
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.