View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 03:34



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Echolette....de va fan... 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Echolette....de va fan...
Som många av er vet är jag glad i de gamla grejerna tillverkade i Munchen av firman Klemt.
Döm om min förvåning.

http://www.thomann.de/de/echolette_mk_i_head.htm?ref=search_rslt_Echolette_380489_1

http://www.thomann.de/de/echolette_212_cabinet.htm?ref=search_rslt_Echolette_380736_2

Gratis var det inte direkt heller. Har helt flugit under radarn för min del men där ser man.. :shock:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2016, 13:42
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Echolette....de va fan...
Wow, det lät ju riktigt bra, skönt sound även i datorhögtalare... Fan GAS tur man inte har nå para.... :-)

_________________
/Marko


01 Jul 2016, 15:29
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Echolette....de va fan...
Varför får inga gamla insomnade varumärken vila i frid? Det blir bara förvirrande med olika "generationer" som inte hänger ihop på något annat sätt än namnet. Tänk om 30-40 år när de här blivit "vintage", vad är då de riktiga Echoletterna, "Grand-Vintage" eller vad? :shock: :wink:

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


01 Jul 2016, 16:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Echolette....de va fan...
Är väl inte direkt layoutat efter bokens regler kan tycka utan mer slänger ihop och håller tummarna.... http://www.echolette.com/wp-content/upl ... 30x545.jpg

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2016, 19:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Echolette....de va fan...
Sixten.
Frågan jag ställer mig är om Dynacord fortfarande äger varunamnet? För isf kan ju detta mycket väl vara ett försök att ta sig in på instrumentsidan av saker och ting igen utan att "blanda in" Dynacord,som ju är stora på PA sidan idag.
Bara en tanke.

Ngr andra grejer som slår mig som "typiskt" tyska (från anno dazumal) är sådant som tex storleken på choken.
Antar skäligt att ev effekter mm om ngt är digitalt.

Annars..prydligt bygge. Att man bara "öst ihop det" Johan...nah..den är tysk. Tyskar "öser inte ihop" nånting. Iaf inte utan att det ösandet är stämplat och godkänt,i tre exemplar. :wink: :mrgreen:

Men som sagt."design und montage i Deutschland". Indikerar ju att den i likhet med mkt annat i stora delar tillverkas i Asien någonstans,som ett skäligt antagande.
Isf e i vart fall 25´inte direkt billigt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2016, 20:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Echolette....de va fan...
http://www.echolette.com/

-"German as fuck!"-
:shock: :shock:

Someone´s stealin´my shit! :shock: :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2016, 20:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Echolette....de va fan...
Racing wrote:

Annars..prydligt bygge. Att man bara "öst ihop det" Johan...nah..den är tysk. Tyskar "öser inte ihop" nånting. Iaf inte utan att det ösandet är stämplat och godkänt,i tre exemplar. :wink: :mrgreen:

Elektrolytbank lång ifrån de steg de ska serva, tron att enorma oranga kondingar på något sätt är bättre, långa avstånd mellan rör och potar......nja, blir inte impad.....till det priset vill jag se exemplarisk ingenjörskonst. Inte en hobbymekare som bestämt sig för att försöka kränga stärkare.

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2016, 20:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Echolette....de va fan...
Mm.
Det med avstånd mellan glättning och det du skall serva,hur menar du att det skall vara påverkande (bortsett från ev kapacitans i kablage osv). Som jag ser det en ren designfråga.
Sanningen att säga synas idag maskiner under huven med,bevisligen,så jag tror bland annat DET kan ha varit en bidragande orsak (bortsett från tex rent termiska osv dito).

"Orangeiner".
Mm.
U do the math.
(Se ovan)

Så...hobbymekare?
Jag var tydligen oklar,så då tar vi det igen. Den är tysk. Mao,skit ser ut som det gör av en anledning. Inte tillfälligheter.
Bra där.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2016, 21:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Echolette....de va fan...
Har du inte lite mycket övetro till Tysk? Engl är tyskt och har massa med issues..... Tycker det verkar som någon försöker göra sig en slant på ett varumärke den inte har någon koppling till. Som när Sonab helt plötsligt poppade upp igen på 90talet och sålde mängder med skräpaudio med ett snott varumärke.

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2016, 21:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Echolette....de va fan...
Racing wrote:
Mm.
Det med avstånd mellan glättning och det du skall serva,hur menar du att det skall vara påverkande (bortsett från ev kapacitans i kablage osv).
Det är väl basic i modern design att sätta filterelektrolyterna nära sina steg för att få en tyst, fin och stabil apparat. Har inget med själva tonen i dina solon att göra. Motsatsen är att på stenåldersmaner sätta dom way off gärna med chassiledning på nollan....

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2016, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Echolette....de va fan...
Mnja.
Där delar vi inte åsikt (och uppenbart fler). Det handlar mer om,som jag ser det,estetisk design och ev "MTBF" på det.
Johan.
Om jag så öppnar en tysk maskin från -40 så kan du ge dig fulla fan på att INTET invändigt ser ut som det gör "för att det var tisdag".
De e tråkiga,de e rätvinkliga,de låter inge vidare i original (de gamle tyskarna - med våra moderna mått mätt) men du kan FETHAJA att varenda grej fått försvara varför den sitter där och varför det ser ut som det gör.
Är bara det tyska sättet. Du kan ge dig fulla fast på att någon haft som TUNG arbetsuppgift att räkna på skiten. Rakt av. Lika samma att resultatet faktiskt FINNS i tre stämplade ex. Det funkar inte som här...det gör fan inte det. Så e det bara.
Innan en sketen plåt böjs har det debatterats varför,hur och i vilken omfattning. Länge.

I bilvärlden har vi en jargong som lyder;
-"Finns bara ett folk i världen som bygger en bil färdigt."-
...av en anledning. Das Deutsche wunder. Är inte bara snack och tillfälligheter.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2016, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Echolette....de va fan...
Ta det jag pysslar med Johan.
Hotrods. Om så bilar eller rörisar,samma skit annan dag.
Tyskarna...klarar inte att ta till sig grejen. Det finns inte i deras värld.
Att man kan sätta sig ner å "liksom" garva åt hela skiten å skarva ihop ngt för att man har lust med det,och i sin tur använda det tills det sprutar gnistor om skiten existerar inte i en tysks sinnesvärld.
Mao,det är inte det att han/hon anser att du e ute o cyklar (i dikeskanten). Han/hon ser inte vad det är som driver dig. Varför du gör vad du gör.

Det händer tex att tyskar skriver till mig appropå alla hotrods jag spikat ihop. Så sent som härom dagen fick jag,igen,ett mail från Tyskland appropå den gamla -63a Hohner MH-25´an jag moddat levande pisset ur,och som kan höras tex från när vi lirar AC/DC som covers med den gode Roffe Klarin på sång.
Mailen börjar ALLTID med "sehr geehrter...." Man ber om ursäkt,högmodigt,för att man ens kan MED att maila. Störa.
Att man som vi här på Bojen delar kunskap,tankar och idéer fritt...finns inte. Rätt av. Det existerar inte. ALLA vi ombord här som gör just det är med tyska ögon ett gäng rebeller. Cowboys,rätt upp å ner.

ALLT sker efter måttstock när vi talar ingenjörskonst i Tyskland Johan. Du får fanimig inte ens LOV att ta fram papper och penna utan att det är godkänt. Japp..så än idag... :wink:

Om du kan läsa tyska,gå in på Tubetowns forum skall du se. "Teknik" delen.
Man delar kunskap,men det e som Aleks en ggn skrev..."Max Headroom e en snubbe med djävligt platt skalle."
Kunskapen man delar e DEFINITIVT inte på den nivån som sker här.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2016, 21:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Echolette....de va fan...
wfn bara 1 bias pott.... tillbaks till ritbordet ..... I övrigt japp tysk ingenörskonst riktigt fint PCB hoppas de designat det med rejält tilltagna kopparbanor

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


02 Jul 2016, 00:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Echolette....de va fan...
Äh sluta, jag har et tysk bil och det är bara laga laga laga året runt och den rostar som fan. Tyskar gör kassa saker de med. Sen är väl skräpvarumärket Harley Benton Tyskt....??

När det kommer till kopparbanor är det inte alltid av godo att de är massiva...Engl snålar dock lite väl så de inte ens tål överström i ett preamprör. Å andra sidan vill man inte ha "för" stora feta ledningar i preampdelen ty det kan ge issues med överblöd och allt det kan ställa till med....

Inte är heller att snyggt rada upp allting packad bredvid varandra mer än en eyepleaser. Kanske något tyskt marchmaner att alla står på led. Funktionellt blir jag mer impad om saker är placerade smart och då ser det inte så där gestaporakt ut.

Kan i stället rekommendera lite svensk ingenjörskonst viewtopic.php?f=24&t=68555

_________________
Johan Hansson


02 Jul 2016, 08:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Echolette....de va fan...
feta koppabanor? näää men tjockare kopparbanor dvs inte för tunt skit ! Som släpper bara man värmer upp skiten till 300 grader ...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


02 Jul 2016, 11:54
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Echolette....de va fan...
zven wrote:
feta koppabanor? näää men tjockare kopparbanor dvs inte för tunt skit ! Som släpper bara man värmer upp skiten till 300 grader ...

Aha, ja det är ett aber. Dock när det som här är genompläterade hål brukar inte det vara ett problem. Det är ju som en nit som håller PCB banan på plats.

_________________
Johan Hansson


02 Jul 2016, 14:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.