View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 05:22



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn. 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Som vi vet så producerar en stor ingångsresistor brus. Ofta ser man 68k framför allt i high gain vilket verkar rulla av ovanför 20kHz. Alltså limiterar allt vi helt enkelt inte behöver ha med in i stärkaren. Min tanke är att det inte nödvändigt är enbart högfrekvent skräp vi vill limitera här utan även feedback från högtalaren. Alltså begränsa bandbredden precis där vi inte hör något mer för att göra systemet så stabilt det bara går utan påverka vårt ljud(jag hör visserligen inte ens 17KHz).

Sänker man enbart resistorn ökar man ju denna bandbredd.
Gör man sänkt resistor plus extra konding till jord är man ju tillbaks.
Kondingen får ju dock inte vara för stor för då ändrar man resonanspeaken från gitarmicken för mycket, så då måste fortfarande resistorn i stället vara ganska påtaglig. En annan aspekt är att förstärkaren kan användas både direkt från gitarr och från buffrat steg som tex en pedal. Så saker som verkar bra i teorin om man bara räknar utifrån utgångsimpedans noll blir annorlunda om man räknar in en gitarr. Man vill ju då att båda ska fungera hjälpligt.

Min tanke är att inte bara stirra sig blind på frekvensgång i punkten ingångsresistor galler. Varför inte se hela ingångssteget som en enhet. Om man hindrar ingångssteget från att förstärka dessa frekvenser har man ju åstadkommit samma sak i mina ögon. Plottade fram detta med kombinerad betydligt lägre ingångsresistor+konding i kombination med begränsad förstärkning i steget via avkopplad anodresistor(notera extrakonding från B+ för att garantera höga frekvenser till jord). Går ju även att sätta denna anodavkoppling direkt till jord men detta är enkelt ur moddningshänseende.


Testade först med drossel på ingången vilket helt eliminerade ingångsresistor men gav samtidigt en ganska otäck resonanspeak i simuleringen så den tanken skrotade jag.

Se bild i länk, samma avrullning mätt på Anoden.(sitter simulerad humbucker innan)


https://drive.google.com/open?id=0B9X0y ... UpINVVHTGs

_________________
Johan Hansson


29 Jun 2016, 09:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Byt ut mot en 10 k 5ppm resistor färdigt....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Jun 2016, 09:56
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
http://www.mouser.se/Search/m_ProductDe ... 1keg%3d%3d

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Jun 2016, 09:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Normal 0.6 watt ligger på 250ppm°

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


29 Jun 2016, 09:58
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
zven wrote:
Byt ut mot en 10 k 5ppm resistor färdigt....

Detta tror jag är allt annat än ultimat pga de saker jag nämner ovan. Jag är som vanligt ute efter perfektion, inte "okej det verkar fungera".. 10k är så högt upp i frekvenser att man börjar närma sig vad röret inte ens klarar att förstärka, och den kommer fortfarande vara stor nog för att ge brus. Så whats the point. Dessutom ger min 4.7k en ännu lägre resistans, nu är vi på de nivåerna så det är gitarmickens resistans som börjar dominera....perfektion.

_________________
Johan Hansson


29 Jun 2016, 10:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
bruset är en egenskap av ppm grad ett normalt 0.6 watt har 250ppm grad detta har 5 ppm..

och TCR påverkar

 Low temperature coefficient of resistance (TCR): down to 0.2 ppm/°C (- 55 °C to + 125°C, + 25 °C.
reference)
 Resistance tolerance down to 0.001 % (10 ppm)
 Low reactance, which results in negligible distortion of pulse signals and immunity to circuit selfoscillation
 Load-life stability of 0.005 % (50 ppm) at + 70 °C, rated power for 2000 hours or 0.01% for 10000
hours
 Immunity to ESD at least to 25,000 V
 Thermal stabilization time < 1 second (nominal value achieved within 10 ppm of steady value)
 Low thermal EMF of 0.1 μV/°C
 Low current noise
 High linearity or low voltage coefficient of resistance (VCR) of 0.1 ppm/V


jag använder det själv på ingång med high gain kretser med gott resultat..

dessutom så får du nu en länk som påvisar mitt påstående... http://www.digikey.com/Web%20Export/Sup ... o-apps.pdf

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


30 Jun 2016, 10:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
skall du ha riktigt bra grejjor blir DYRT men ger det du vill ha http://www.digikey.com/product-search/e ... vendor=804

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


30 Jun 2016, 10:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
eller här http://uk.farnell.com/vishay/y000710k00 ... dp/2136564

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


30 Jun 2016, 11:04
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
zven wrote:
dessutom så får du nu en länk som påvisar mitt påstående... http://www.digikey.com/Web%20Export/Sup ... o-apps.pdf

Nu var det ju inte brusegenskaperna hos olika typer av resistorer jag pratade om utan att sänka resistansen och hur det påverkar frekvenser. Så vet inte vad du försökte överbevisa där.

Men om vi ska prata om bruset i olika resistorer så kan vi väl säga att det är termiskt brus som är det viktiga här och det är beroende av värme och resistans. Vissa resistorer ökar i värde mer när de blir varmare än andra så då brusar mer....om de blir nämnvärt varmare...och skilnaden i resistans blir nämnvärt . Blir en resistor nämnvärt varmare i denna position? Helt negligerbart skulle jag påstå så att selektera en resistor med lägre tempkoefficient här är ganska meningslöst. Dels för att temperaturen i sig inte stiger mycket här, blir mest en högre värme generellt inne i apparaten som gör den något varmare och för att skillnaden på en 10k inte blir så stor även om den skulle bli skållhet. Och för att förtydliga. bruset är inte direkt produkt av tempkoefficient utan en produkt av resistans och värme, resistansen kan förändras olika från "angiven" resistans beroende av temperatur i resistorn och tempcoefficient.

I positioner där det flyter mer ström och resistorn värms upp är ändå tempcoefficient något som ger löjligt lite skillnad på resistansen i sådan dåligt finstämda kretsar vi sysslar med. Den stora vinsten är att ha en resistor som inte blir lika varm....dvs en fysiskt större resistor aka effekttåligare. Varav bruset som är en produkt av värme och resistans där nämnvärt får lägre värme att stoppa in i formeln.

Finns ju kalkylatorer på nätet och en resistor med 220ppm skulle från 25 grader till 100 grader, vilket ingångsresistorn aldrig blir, ändras från 10k till 10,165kohm. Om vi i stället stoppar in 40grader får vi 10,033kohm.

_________________
Johan Hansson


30 Jun 2016, 16:35
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
zven wrote:
Normal 0.6 watt ligger på 250ppm°


Nu vet jag inte vilka "normala" 0,6 wattare du har använt ?
Men alla dom jag använt i över 20 år har 50 ppm.

https://www.elfa.se/sv/motstand-10-kohm ... &simi=98.0

Där emot så brukar 0,6 wattare ha en Spänningstålighet på 250 V, kan det inte vara som så att du blandat ihop nuffrorna lite ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Jun 2016, 18:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Amp Healer wrote:
zven wrote:
Normal 0.6 watt ligger på 250ppm°


Nu vet jag inte vilka "normala" 0,6 wattare du har använt ?
Men alla dom jag använt i över 20 år har 50 ppm.

https://www.elfa.se/sv/motstand-10-kohm ... &simi=98.0

Där emot så brukar 0,6 wattare ha en Spänningstålighet på 250 V, kan det inte vara som så att du blandat ihop nuffrorna lite ?
Vilket då skulle ge 38ohm på en 10k resistor vid 75graders ökning. Att jämföra med de 100ohm som kan diffa på en 1%resistor.....vilket skulle ge löjligt låg skillnad i brus...vilket skulle vara helt obetydlig jämfört med själva temperaturen i sig skulle medföra för ökat brus....varav de flesta rekommenderar större fysiska resistorer i stället för de går svalare...där det blir varmt vill säga...

http://www.vishay.com/resistors/change- ... alculator/

http://www.daycounter.com/Calculators/T ... ator.phtml

Den sista kalkylatorn är faktiskt den som är intressant och lärorik för där ser man att det är först när det börjar koka rejält i resistorn som brusnivån ökar ordentligt. Och så ser man hur brusnivån och resistansen även hör ihop.

_________________
Johan Hansson


30 Jun 2016, 18:59
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Om man tittar på utgångsfrågan, dvs om ingångsresistorn (vilket jag tolkar som den R som sitter typ "i serie" med styrgallret), så har den nog rätt liten inverkan på nånting. Den kan påverka frekvensgången pga MIller-kapacitansen, men hur mycket blir starkt beroende av en massa andra saker, som anodresistorn och nästa stegs gallerläcka etc. Så det är nog inte ett bra sätt att påverka/modda bandbredden i ett steg. Jag skulle föredra att lägga in korrigerande RC-nät nån annan stans och inte lita på Mr Miller i det avseendet.

Bidraget avseende brus från just den resistorn tror jag man kan glömma. Termiskt brus i resistanser är ju inte helt försumbart, men oerhört litet om man inte har en likström att hantera också. Som denna ingångsresistor är kopplad förekommer ingen nämnvärd likström. Hur brusbenägna olika resistorer är beror på uppbyggnaden (massa, metallfilm etc) och det finns också kvalitetsskillnader mellan tillverkare som använder samma material, så det måste vara en veritabel djungel om man ska gå in för brusminimering genom att välja speciella motstånd.


01 Jul 2016, 11:24
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
lampuradio wrote:

Bidraget avseende brus från just den resistorn tror jag man kan glömma.
Nej det kan du verkligen inte. Den brusar som en skottspole och sitter det en 68k där så står den för det mesta bruset du hör i förstärkaren. Inte en teori utan något som en del här har testat och märkt. Länkar man förbi den så blir det en enorm sänkning av bruset. Och detta hörs ju då mer i en high gain förstärkare. Bygger du något som har mindre brus i sina förstärkarkomponenetr hör du bruset från ännu lägre resistanser. Jag har bypassat en 470ohm med ultralågbrusiga opampar efteråt och bruset man hörde......ja 470ohmsresistorn. Och givetvis skulle bruset bli ännu högre om det flöt massa dc genom som värmde upp den. Det betyder dock inte att de är brusslösa i rumstemperatur. Anledningen att det blir så påtagligt är ju alla efterföljande gainsteg i high gain gitarrförstärkare

Här är ett lärorikt blad där man ser att en komponent som ingångsresistorn kan överbrusa nästföljande förstärkarsteg och resistorer eller vice versa, Tänk rörsteget i stället för opampen här....Har man en väldigt lågbrusig opamp så hörs en väldig låg resistans på ingången som det dominanta bruset. Den 68K vi ibland ser i gitarrförstärkare är ingen låg resistor sammanhanget dock....den är gigantisk.
http://cds.linear.com/docs/en/design-note/dn355f.pdf

Anledningen att ingångsresistorn brusar så påtagligt i en HG förstärkare är att förstärkningen är så hög men ljudet limiteras för det går i klippning vilket är det som ger distortionseffekten man är ute efter. Bruset limiteras dock inte utan blir bara större genom varje steg eftersom det är för lågt för att gå i klippning. På samma sätt kommer ju HF-skräp som letar sig in i förstärkaren att bete sig. Här är ett exempel på en ganska måttlig HG förstärkare. Denna 68k resistor hörs påtagligt. http://www.musiker-board.de/attachments ... ng.303334/

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 01 Jul 2016, 12:20, edited 2 times in total.



01 Jul 2016, 11:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
lampuradio wrote:
Så det är nog inte ett bra sätt att påverka/modda bandbredden i ett steg.
Fast nu är det ju så att det är här man SKA dämpa HF från att komma in i stärkaren......Att först ta in HF förstärka upp det för att sen dämpa bort det känns ju en märklig gång kan jag tycka...

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2016, 12:01
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Att fnula med ingångssteget är ju näst viktigast efter att fnula med gitarren..... Ni vet kaosteorin; "Sensitivt beroende av begynnelsevillkoren", fjärilen på Himmelska fridens torg osv. Måste provas, själv har jag varit lite lat med just brusjakt, delvis beroende på att jag inte hållit på med hajgejn på flera år. Men ditt resonemang köper jag absolut! Dessutom: snorenkelt att göra A/B-test.
Tack, Tubis, kreativ och smart som vanligt!

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


02 Jul 2016, 06:48
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Martin Kuhn wrote:
Att fnula med ingångssteget är ju näst viktigast efter att fnula med gitarren..... Ni vet kaosteorin; "Sensitivt beroende av begynnelsevillkoren", fjärilen på Himmelska fridens torg osv. Måste provas, själv har jag varit lite lat med just brusjakt, delvis beroende på att jag inte hållit på med hajgejn på flera år. Men ditt resonemang köper jag absolut! Dessutom: snorenkelt att göra A/B-test.
Tack, Tubis, kreativ och smart som vanligt!

Tack. Efter ingångsresistorn hör man ju helt plötslig bruset i gainsteget i stället och då vill man börja fippla här. Enda lösningen där som jag i min teori kan se är att parallellkoppla trioder och sen ha en fysiskt större anodresistor. Tyckte mig tom höra skillnad med en trådlindad vs metallfilms, trådlindad har inget strömbrus, då hade jag dock parallellkopplat 4 trioder...det var tyst...

Sen när man fått ner bruset så kraftigt börjar man höra massa bakomliggande brum i stället och då.............

_________________
Johan Hansson


02 Jul 2016, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Intressant detta. Jag har också haft funderingar kring vad som händer där vid gridstoppern,
det kan tydligen vara väldigt komplext, både vad det gäller brus och vad det gäller bandbredd/frekvensgång.
Har försökt simulera det väldigt low-tech med hjälp av manipulerad "James" i Duncan Tone Stack Simulator ibland.
Kom t.ex. i våras på att jag tidigare helt glömt att räkna in herr Miller i mina tidigare försök att simulera filtret 470k||470p > 470k.
Stor skillnad i frekvensgång där.

Om man sänker värdet på själva gallerresistorn från säg 1M till 330k så blir inverkan från Miller mindre.
Men på en gitarringång så påverkar man ju därmed också en pickups resonanspuckel.
Det är mycket att hålla reda på, men röven sitter bak :)

Den gigantiska gridstoppern på Soldanos 2:a steg: den må ju generera brus samtidigt som den i den kopplingen
ger en avsevärd avrundning av diskanten. +- 0?

Johan tubis, hur ser kurvan i din krets ut om gridstoppern är 1k, ingen extra 100pF, och 470pF anodavkoppling?
Typ så ser ingången på Marshall HJS ut.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


02 Jul 2016, 11:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Axewall wrote:
Om man sänker värdet på själva gallerresistorn från säg 1M till 330k så blir inverkan från Miller mindre.
Men på en gitarringång så påverkar man ju därmed också en pickups resonanspuckel.
Det är mycket att hålla reda på, men röven sitter bak :)
Ja man kan ju inte göra vad som helst här om man inte vill påverka pickupens resonansdromedar. Dock är miller inte alltid av ondo utan ofta en stark allierad speciellt i gitarrsfären. I min koppling har du inte mycket av millerinverkan dock för jag tagit bort förstärkningen på de frekvenserna genom att avkoppla anoden och rullar bort återkoppling med100pFaren på ingången.
Axewall wrote:
Den gigantiska gridstoppern på Soldanos 2:a steg: den må ju generera brus samtidigt som den i den kopplingen
ger en avsevärd avrundning av diskanten. +- 0?
Den är även helt avgörande för tonen i disten. Den påverkar gridklippningskarraktären. Låter tight. Mindre resistor och det låter mer spralligt, vilket som man tycker om. Ska du höra bruset från den får du först ha fått ner bruset så lågt från ingångssteget så det är lägre. Drar nu ner gainkontrollen helt så hör du nästaföljand stegs brus dvs den 470karen. Dock eftersom den rullar bort massor av diskant så dämpar den även det bruset som för örat känns mest ljudande
Axewall wrote:
Johan tubis, hur ser kurvan i din krets ut om gridstoppern är 1k, ingen extra 100pF, och 470pF anodavkoppling?
Typ så ser ingången på Marshall HJS ut.

Puckeln flyttas ju givet något. Dock så så ska man se på hur det hela ter sig utan gitarren. Alltså vad som kommer in efter gitarelektroniken. Där är du uppe på 500kHz avrullning vilket jag misstänker att du inte får igenom CE märkning. Fast jag är mindre vetande på sådant får jag erkänna. Därav tycker jag det optimala är om man helt enkelt klyver bort allt ovanför hörbart ljud. Vilket har varit min utgångspunkt här. I High gain kan man gärna nagga lite mer. Ju mindre ljusa frekvenser ju svårare får man ovälkommen feedback.

_________________
Johan Hansson


02 Jul 2016, 14:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Tubis wrote:
lampuradio wrote:
Så det är nog inte ett bra sätt att påverka/modda bandbredden i ett steg.
Fast nu är det ju så att det är här man SKA dämpa HF från att komma in i stärkaren......Att först ta in HF förstärka upp det för att sen dämpa bort det känns ju en märklig gång kan jag tycka...


Självklart ska man inte släppa in onödiga frekvenser i förstärkaren, det jag tycker är lite mysko, är att använda en serieresistor och lita till gallerkapacitansen... Det blev ju mer kontroll om man hade ett vettigt RC-nät före första steget i så fall. Då kan man ju även räkna på var dämpningen börjar. Men den resistorn påverkar ju ljudbilden om man närmar sig överstyrning, så man vill väl ha den av den anledningen kanske.


02 Jul 2016, 19:07
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
lampuradio wrote:
Det blev ju mer kontroll om man hade ett vettigt RC-nät före första steget i så fall. Då kan man ju även räkna på var dämpningen börjar. Men den resistorn påverkar ju ljudbilden om man närmar sig överstyrning, så man vill väl ha den av den anledningen kanske.
Den enda okända variabeln här är ju olika anod-galler kapacitanser mellan olika rör. Vilket väl inte är så där jättestor skillnad skulle jag tro. Hade det inte varit för bruset hade jag mer än gärna kört stor resistor och mr miller. Ska man boosta stärkaren kan det ju bli problematiskt att inte har gridstoppern om utgången från boosten är lågZ. När det kommer till en HG stärkare dock ska man inte behöva någon boost så där bör det inte vara ett problem.

_________________
Johan Hansson


02 Jul 2016, 19:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Tack för dina kommentarer på mitt inlägg, Johan. Men jag tror du kanske missade, eller att jag var otydlig, att i sista stycket så sitter det en 470pF avkopplare på anoden på HJS (men är uppmärkt "Not Fitted" på dess schema!).

Har funderat mer: en resistor i serie med signalen kommer att skära i diskanten även om galler-läck-resistorn ligger närmast gallret.
På en trestegare typ 2204 då, med gainkontrollen (1M) på halva pot-värdet så har man i det fallet 500k i serie med signalen och en gallerläcka på 500k. Inte konstigt att man tappar diskant/"sprätt" i ljudet vid c:a 7 på rattutslaget om man inte har nå'n bright-konding där. Men man kan ju gilla det också :)

Marshalls, och andras, sätt att på äldre modeller ha sina 68k lödda på inputjacken och med 15-20cm kabel till gallret må ju vara ett sämre sätt att skydda mot HF-störningar. Dessutom så tänker jag att strökapacitanser bör öka ganska mycket och bidra till en ytterligare avrundning av diskanten... Och kanske gör det hele sammantaget att HF får det svårt ändå?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


04 Jul 2016, 12:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Axewall wrote:
Tack för dina kommentarer på mitt inlägg, Johan. Men jag tror du kanske missade, eller att jag var otydlig, att i sista stycket så sitter det en 470pF avkopplare på anoden på HJS (men är uppmärkt "Not Fitted" på dess schema!).
Mitt svar utgick från att den inte satt där, sitter den där är du i kvartern som med 68k på ingången
Axewall wrote:
Har funderat mer: en resistor i serie med signalen kommer att skära i diskanten även om galler-läck-resistorn ligger närmast gallret.
På en trestegare typ 2204 då, med gainkontrollen (1M) på halva pot-värdet så har man i det fallet 500k i serie med signalen och en gallerläcka på 500k. Inte konstigt att man tappar diskant/"sprätt" i ljudet vid c:a 7 på rattutslaget om man inte har nå'n bright-konding där. Men man kan ju gilla det också :)

Man får räkna parallella värdet av 500k 500k vilket blir 250k. Det är faktisk på mitten som poten erbjuder högst utgångsresistans sen sjunker den igen allt som du vrider ner eller upp. Att man tycker det försvinner sprätt är till stor del enligt min åsikt att det försvinner distortion när man vrider ner. Distortion ger övertoner aka ljusa toner och därför för att ha bett på lägre gain sätter jag alltid en bypass på gainpoten. Det ska låta bett på låggain med fast det ska låta som om det är mindre dist liksom.....
Axewall wrote:
Marshalls, och andras, sätt att på äldre modeller ha sina 68k lödda på inputjacken och med 15-20cm kabel till gallret må ju vara ett sämre sätt att skydda mot HF-störningar. Dessutom så tänker jag att strökapacitanser bör öka ganska mycket och bidra till en ytterligare avrundning av diskanten... Och kanske gör det hele sammantaget att HF får det svårt ändå?

Det finns inte många rätt på äldre Marshalls......

_________________
Johan Hansson


04 Jul 2016, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Funderingar och simuleringar angående ingångsresistorn.
Tubis wrote:
Axewall wrote:
Tack för dina kommentarer på mitt inlägg, Johan. Men jag tror du kanske missade, eller att jag var otydlig, att i sista stycket så sitter det en 470pF avkopplare på anoden på HJS (men är uppmärkt "Not Fitted" på dess schema!).
Tubis wrote:
Mitt svar utgick från att den inte satt där, sitter den där är du i kvartern som med 68k på ingången

Tack! Men kanske inte så exakt som din lösning i start-posten, kan jag tro.

Axewall wrote:
Har funderat mer: en resistor i serie med signalen kommer att skära i diskanten även om galler-läck-resistorn ligger närmast gallret.
På en trestegare typ 2204 då, med gainkontrollen (1M) på halva pot-värdet så har man i det fallet 500k i serie med signalen och en gallerläcka på 500k. Inte konstigt att man tappar diskant/"sprätt" i ljudet vid c:a 7 på rattutslaget om man inte har nå'n bright-konding där. Men man kan ju gilla det också :)
Tubis wrote:
Man får räkna parallella värdet av 500k 500k vilket blir 250k. Det är faktisk på mitten som poten erbjuder högst utgångsresistans sen sjunker den igen allt som du vrider ner eller upp. Att man tycker det försvinner sprätt är till stor del enligt min åsikt att det försvinner distortion när man vrider ner. Distortion ger övertoner aka ljusa toner och därför för att ha bett på lägre gain sätter jag alltid en bypass på gainpoten. Det ska låta bett på låggain med fast det ska låta som om det är mindre dist liksom.....

Jo, runt 250k total impedans är ju vad gallret liksom "ser" att signalkällan har där uppströms.
Vad jag menar är att halva poten ligger i serie med Miller och därigenom bildar ett lågpassfilter.
Andra halvan ligger parallellt med Miller och offset:ar lite.
Som en spänningsdelare 470k > (470k||Miller)

Axewall wrote:
Marshalls, och andras, sätt att på äldre modeller ha sina 68k lödda på inputjacken och med 15-20cm kabel till gallret må ju vara ett sämre sätt att skydda mot HF-störningar. Dessutom så tänker jag att strökapacitanser bör öka ganska mycket och bidra till en ytterligare avrundning av diskanten... Och kanske gör det hele sammantaget att HF får det svårt ändå?

Tubis wrote:
Det finns inte många rätt på äldre Marshalls......
:mrgreen:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


04 Jul 2016, 16:54
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.