View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 04:43



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Laney Klipp 100 , katod-glödspänning 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
Har bytt lytar och fixat justerbar bias m.m. på en Laney Klipp 100...blev tokig på ett konstant nätbrum som var kvar trots det + att jag ändrade jordschema. Hittade en resistor från glödens centertapp till jord som eleverade glöden 20V. Tog bort det och brummet är väck. Kan tillägga att jag bytte primärtapp och fick ner anod o skärmgallerspänning till ca 560V. 1K skärmgallermotstånd monterade.
När jag nu mäter katodspänning en på katodföljaren (ECC83) så ligger den på ca 190V, vilket ska vara under max katod-glödvärdet. Anser ni att det är safe eller bör glöden eleveras ??

_________________
/Lasse

LF Audioservice


01 Jun 2016, 15:17
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
Max spänning mellan katod och glödtråd är (med reservation för att det är en gammal manual...) 180 V. Så anser... 190 V är mer än angiven maxspänning, men det är klart det brukar finnas marginaler.

Att det blev brum med den koppling som fanns kändes lite mysko, liksom att en resistor till jord kan höja spänningen med 20 V. Kanske det finns en koppling för att spänningssätta glödkretsen (elevera), men att den kopplingen är felaktig eller att det är dålig filtrering på den spänningen. Finns schema?


01 Jun 2016, 15:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
lampuradio wrote:
Max spänning mellan katod och glödtråd är (med reservation för att det är en gammal manual...) 180 V. Så anser... 190 V är mer än angiven maxspänning, men det är klart det brukar finnas marginaler.

Att det blev brum med den koppling som fanns kändes lite mysko, liksom att en resistor till jord kan höja spänningen med 20 V. Kanske det finns en koppling för att spänningssätta glödkretsen (elevera), men att den kopplingen är felaktig eller att det är dålig filtrering på den spänningen. Finns schema?


Schema finns , men inte med den här lösningen...där är centertappen jordad direkt. Och..resistorn är svartbränd och mätte 9.5 MOhm när jag plockade loss den, nu är resistansen oändlig...färgkod (om jag ser rätt) brun-röd-svart , 12 Ohm ?? Nåt har inte mått så bra här...Men iaf..när den var inkopplad så mätte centertapp till jord 20VDC..hmm.. har för mig att "försvenskade" Marshall Superbass har haft typ 6Ohm mellan glödens centertapp o jord..

_________________
/Lasse

LF Audioservice


01 Jun 2016, 15:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
Du har inte ett spännande DCöverslag någonstans som inte ska vara där? Kan ju förklara varför resistorn gått upp i rök...koppling till stärkarens DCmatning får ström att gå genom resistorn som ryker friskt. Nu går den strömmen direkt till jord i stället och något annat får arbeta med att hantera strömmen...Kan nämna att 20V över 12ohm utvecklar 33,33333333333333Watt!!!

_________________
Johan Hansson


01 Jun 2016, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
Tubis wrote:
Du har inte ett spännande DCöverslag någonstans som inte ska vara där? Kan ju förklara varför resistorn gått upp i rök...koppling till stärkarens DCmatning får ström att gå genom resistorn som ryker friskt. Nu går den strömmen direkt till jord i stället och något annat får arbeta med att hantera strömmen...Kan nämna att 20V över 12ohm utvecklar 33,33333333333333Watt!!!


Jag antar att det vid nåt tillfälle blivit överslag och att 12 Ohms resistorn nästan brunnit av, den är delvis bränd. Den mätte som sagt 9.5MOhm när jag lött loss den för att efter några minuter visa oändlig resistans..tanken var väl kanske att den skulle agera glödsäkring.

Jaja, det går ju att fixa en spänningsdelare med lämplig DC-nivå och koppla centertappen dit, alt droppa mer spänning i katodföljaren för att minska Vhk. Funderar på att minska skärmgallerspänningen med Zener, men tydligen ska drosseln i Klipp sänka spänningen rätt mycket när man skickar på signal..så jag får mäta upp den då och se vart det landar. Originaldesignern har tydligen struntat i specade max-värden och det verkar ju ha funkat.
Rörsocklarna har nån smet på sig för att förebygga överslag som det verkar...

_________________
/Lasse

LF Audioservice


01 Jun 2016, 17:48
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
Syftar till de 20VDC du sade fanns där nu, de borde rimligen vara kvar där även om du tar bort resistorn, och resistorn klarar inte 20V. Men kopplar du i stället centertappen till jord, vilket jag antar att du gjort, försvinner ju spänningen från just den mätpunkten, fast inte strömmen....felet skjutsar nu strömmen direkt till jord via centertappen.

_________________
Johan Hansson


01 Jun 2016, 18:00
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
Tubis wrote:
Syftar till de 20VDC du sade fanns där nu, de borde rimligen vara kvar där även om du tar bort resistorn, och resistorn klarar inte 20V. Men kopplar du i stället centertappen till jord, vilket jag antar att du gjort, försvinner ju spänningen från just den mätpunkten, fast inte strömmen....felet skjutsar nu strömmen direkt till jord via centertappen.


Kan ju prova att sätta dit en fräsch resistor...rycka rören först o ta upp den med variac för att se vad som händer

Edit: satte dit en 47R ...ingen likspänning alls över resistorn...allt ok även med rören i. Och brummet som var där är väck...nu susar den lite bara, så då får man väl anta att allt är OK.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


01 Jun 2016, 21:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Laney Klipp 100 , katod-glödspänning
Läste förresten nåt om att drosseln får spänningen att sagga rätt rejält..och visst var det så.. Det räcker att dra på till "2" på volymen så har Vg2 droppat från 560V till 470...och saggar ner till 410V om man drar på mer...samtidigt har Vp sjunkit till 510-520V...men ca 100V mariginal alltså. Likaså med VHK på katodföljaren, den droppar till 140-150V.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


04 Jun 2016, 13:10
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.