View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 05:38



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Geloso G.225/A 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Geloso G.225/A
Image

Som nämnts på annan plats så klippte jag ytterligare en Geloso nere i Tyskland förra veckan,å se den kom med posten idag.
En G.225 med anor i 1949. Mao samma årgång som den avsevärt mindre modell G.213 jag gjorde här förleden.
Som sagts tidigare...Geloso e fan da shit,sett ur perspektivet hardparts.

Image

Jaha. I alla fall. En 225a innebär ett par gamla 6L6G i push/pull. Likriktat av ett 5X4. På det ett 6J7 som fasvändare och ett par 12SL7 som preamp.
Klassiskt så det förslår.

Image

Å den lilla (doh!) apparaten hamnade snart nog på bänken. Död som en sill,givetvis.

Image

De där små smörpaketen är Gelosos svar på elektronlyter,anno dazumal. Givetvis stendöda.. Sanningen att säga var ALLT i form av kondensatorer passerat bäst före. Denna gången med,men..hallå! 1949!!! HO-HO!!

Image

Jomen. Så ut med samtliga gamla trasiga kopplingskondensatorer med. Har ju ett smärre lager gamla mustarder liggandes,som jag bla använder till sådant här. Smidigt att bara brygga in,flina å se glad ut. Nope...ingen större ordning,och skiter i vilket eftersom det här BARA handlar om att se om det var liv i eländet på arbetsbänken...
Alltihop skall ju rivas tids nog iaf...same shit different day liksom.

Image

Jajamen!! Sunda,seriösa,installationer serni!! :lol: :lol: Som sagt,fuck it. Det skall funka när jag labbar,färdigt där.

Image

Jopp. Denna har ju ett "element" baktill den med (likriktare) som då dels ger bias spänning men även likriktad spänning till de två 12SL7 flaskornas glöd.

Image

Mjo. Rattar av...spray,åsså lite (läs-rätt rejält) värme ifrån en varmluftspistol. Så är det eg ganska underordnat hur ledsna potaxlarna ev är. Det lossar liksom ändå..vare sig det vill eller inte. GIVETVIS med rattarna demonterade.

Hur som helst.
Japp. E allt liv i den. Det ironiska,vet att jag varit inne på det förr,är som sagt att en DEL av dessa gamla Gelosos låter riktigt riktigt bra som "one trick ponies" redan som originalare. Denna 225a hör dit.
Soundet blir lite "Plexi på full patte". Redigt crunchat om man vill.

Några ledsamheter då?
Ptja...

Image

Ett av de gamla original (antar jag?) Fivre 6L6G rören hade lämnat in. Stone,cold,fuckin´dead... :mrgreen: . Men som tur är har jag ett litet lager 6L6G´s och hittade ett som matchade det andra helt perfekt. Ett Ediswan som kommer från allas vår Zven. (Tack Sven!!)

Mao?
Mjo. För den som tex vill ha sig en pissbillig Plexi ljudande maskin men kanske har mer begränsade kunskaper om hur man moddar alt bygger osv så e en sådan här 225a utan ett UNS av tvekan ett alternativ. Solklart rent av.
Som originalare...inte kollat det än men skulle fan inte förvåna mig om den sväljer pedaler som en ren kung med.

Det som var då....
Även denna använder en pulldown resistor mot B+. I detta fallet delad i tvenne delar. En resistor om 2k och en om 7,5k.
Den om 7,5k var ledsen,hade brunnit av,men inte värre än att man bara kunde flytta klamman på den så var den med i matchen igen.
Men.
Den negativa biasspänningen mot g1 är fast. Ngt eg "motstånd" i vanlig mening mot backen finns inte utan det utgörs av glödtrådarna i 12SL7 flaskorna (som ligger i serie).
Så...ut mot g1 ligger där ung minus 28VDC då,å se det räcker inte länge i detta fallet EFTERSOM nättrafon bara har tapp för 220VAC som mest.
Så? Vad göra? Man tar alltså ut g2 spänningen emellan de två heffa resistorer som utgör pulldown då..
Mjo. Vad man gör är att man installerar en extra klamma,som får agera slider....åsså varierar man helt enkelt spänningen mot g2 tills man har en vettig anodförlust i tomgång! :mrgreen:
Hepp!
Så enkelt var det med det,och mkt riktigt landar även denna ungefär som de andra jag gjort det sista. Dvs runt 465VDC vid ung 25mA eller så. Mao,en ganska vettig siffra i ljuset av vad 6L6G mäktar med.

Å resultatet talar för sig själv som sagt.

Nu har jag ju ngr Gelosos att ta i..får se var det skall tillåtas landa det här men...säger det igen... För er rörnissar,OM ni jagar vettig plattform kika två ggr på dessa gamla vidunder.
Bästa stället att hitta de vettigt (ink frakt å allt som e löst) är Holland märkligt nog.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jun 2016, 00:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Gjorde en ny "bias board",och det skapade väl eg fler frågor än vad det löste.
Hur?
Jo,en modern brygga har ju helt klart högre verkningsgrad än det som satt där. Iom det behöver spänningen för 12SL7 flaskornas glöd ner en del. Lättlöst med en resistor i serie mot dem.
Men se..
Så var det detta med bias spänningen i sig. Det lindningen ger likriktat är ung minus 52-53VDC under last (dvs med preampflaskorna med i matchen) och det räcker inte för att stävja 6L6´orna i händelse att spänningen mot g2 dras upp vid aktuellt B+. Med fast bias ramlar B+ under last in på närmare 500VDC (480 lr så).
Mao blir följdfrågan ifall spänningen mot g2 kommer vara såpass hög att detta behöver hanteras? Jag brukar ju använda zeners mot g2 i effektsvagare maskiner vilket jag kommer göra även i detta fallet. Frågan blir då hur mkt man skall dra ner g2 spänningen?
Kort sagt,hur mkt besvär skall man göra sig? Att få ut mer spänning ur lindningen i sig är ju enkelt nog,det är bara att koppla likriktningen som spänningsdubblerare,men i det faller ju även strömkapaciteten-vilket är av vikt när vi kikar på de två 12SL7 som får del av likriktad glöd i kretsen. Ung 150mA styck.

Hm. Fan vet.

Jaja. Maskinens huvudglättning visar det sig att det å andra sidan blir ganska lättlöst. Stående dubbelkannor får ju ledigt plats där biaslindningens likriktare satt på chassit innan. Bra det,för det ger förutsättningarna för ett rent utseende under huven. Nog så väsentligt.

Lattjat vidare lite med att spela på den som den står,dvs mer eller mindre original,och den får dels sägas låta riktigt vettigt ur perspektivet crunch,framför allt efter att jag demonterade det som används original till "phono" sidan av preampen,men på det oxå vara rejält högljudd i ljuset av bestyckning.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 Jun 2016, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Kanske lite OT men denna har ju samma typ av "militär finish" som den G.218 jag gjorde en ggn i tiden.
De som minns den lilla G.213 jag gjorde här förleden kommer säkert ihåg att den lackades röd,och jag leker lite med tanken ifall alla Gelosos jag gör härifrån och ut skall begåvas med den färgen? Lite som ett.."den kommer härifrån,vilket inte kan misstas".
Hm

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 16 Jun 2016, 13:11, edited 1 time in total.



03 Jun 2016, 19:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Geloso G.225/A
då får jag väl måla mina limegröna :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


03 Jun 2016, 23:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Mm.. :mrgreen:

Image

Under gårdagen lekte jag fasvändare. Började med att installera en vanlig 500k log pot mellan driver och concertina,och påmindes än en ggn om varför concertinas inte är det bästa jag vet. Tycker nästan det är lite märkligt det där.
Varför?
Ptja. Det visade sig att resistorerna kring concertinan hade driftat,rejält. Allt eftersom jag bytte resistorer,och concertinan därmed blev mer i balans,ju SÄMRE tycker jag det lät. Nu skall man naturligtvis inte dra allt för stora växlar på det,men värt en reflektion är det iaf för min del.
Original har den ju en katodresistor på concertinan,som då är avkopplad med 10µF. Med eller utan den..mnjae.
Så.
Jag satte om det ifrån att hantera det där 6C5 röret till att hantera ett 6SN7 istället. Mao en dubbeltriod,och då med mer begränsad förstärkningsfaktor.
Är det som syns ovan. Men...mnja. Jo,som beteende för rocknroll blev det i mitt tycke bättre samtidigt som jag får säga att det är långt ifrån bra-som sagt MITT tycke.

Lurar på det här med preamp och rören som sitter där. 12SL7 resp 6SL7 har jag ju använt tidigare och tycker det är rör som gott och väl lirar på kapp med det vi ofta ser som "referensen" i sammanhanget,dvs ECC-83.
Får de sitta kvar? Mm. Jo,det känns vettigt.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Jun 2016, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Nänä.
Jag har inte glömt bort den,inte i ngn form. Bara det att var sak har sin tid mina vänner... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 Jul 2016, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Funderar lite på vad det här skall få lov att bli,utvecklas till. Alla de där oktalerna i all ära men funderar då även framgent / servicemässigt.
Nu byter man förvisso inte preamp rör en gång i månaden direkt men...

12SL7 flaskorna gillar jag ju då å andra sidan,som 6SL7-same same...

Frågan är därför,närmast retoriskt, ifall man låter de stanna och gör den ena till PI.?
Adderar då nån noval..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Jul 2016, 19:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Med den här är det ju ingen direkt brådska,men det fanns även lite frågetecken.
Som man kan läsa längre upp så tas spänningen till g2 ut via en slider på ena megaheffaresistorn mellan B+ och jord. Negativ biasspänning är i original fast och man varierar anodförslusten i tomgång genom att justera slidern på resistorn ifråga...och därigenom variera skärmgallerspänningen.

Många verkar ha fått för sig att det där inte funkar som det gör,men..där e man alltså fel ute. G2 spänningen är i allra högsta grad ngt som påverkar hur ett rör arbetar.

Nåja. Bortsett från att ta ut spänning till bias via den aktuella lindningen så matar man ju även glöden till de båda 12SL7 rören.
I det att jag joxade runt med det där gjorde jag ju en lösning där den negativa biasspänningen nu blev justerbar istället,och detta individuellt. Dvs en pott för respektive slutrör.

I och med det kände jag att det nu var dags att dels skrota de där megaheffa resistorerna,de ersattes nu med "sedvanliga" 25w dito om 10k styck mot backen...men lurar faktiskt på om det inte kunde vara idé med en alena sådan 10k istället för 2st i serie,om totalt 20k. Rätt övertygad om att 10k räcker och blir över.

Må vara hur det vill med det men nu handlade det om g2,och idag fick jag till att installera en 33V zener i serie med en 100 Ohms resistor om 2w på respektive sockel. Vet att det fortsatt ser ganska rörigt ut (DOH!!) men..kan iaf meddela att det hela fungerar.
Då med det aber att totalspänningarna sticker lite väl styggt,varför jag ovan är inne på det med pulldown resistorn a´la -40tal.
Det hela hamnar på ~480VDC@25mA och jag tycker nog att det är VÄL bra för gamla 6L6G flaskor. Å andra sidan har jag kommit undan med liknande siffror många ggr tidigare varför..det mkt väl kan vara jag som ser det lite för analt.
Mycket möjligt.
Med zenerna på plats innebär det alltså att g2 ser ung 450VDC..vilket är väl bra med dessa gamla klenoder. Men..fungerar gör det.

Maskin känns som nettoresultat mer "med på bolinerna" mot innan. Mao en positiv förändring.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 Jul 2016, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Som sagt. Ingen brådska. Resonerat en del med mig själv fram och tillbaka och gör så att jag rensar upp i den,rejält. Ger mig på småsaker jag tycker kan göras annorlunda,ner till skitsaker som att flytta pilotlampan så den lyser upp bra fan mkt bättre genom prismat (redan gjort). Lägger nytt kablage genomgående,flyttar droppresistorerna i railen till lytarna osv osv osv.
Kort sagt,städar upp.
På det sedan då en helt egen preamp,vilket visade sig innehålla en lite positiv överraskning-som innebär att oktalsocklarna får fortsätta tjänstgöra.
Är nämligen så att socklarna till båda 12SL7 flaskorna sitter gummiupphängda redan original :D

Men. En ny bräda,enligt ovan,får det bli. De gamla originalen e iofs med i matchen fortsatt,men de är ärligt sagt inte speciellt kompakta...vilket kan vara vettigt att det hela hålls.
De gamla originalen kan man iom det ha till sådant som bräda för bias och liknande,men just runt preampen har jag utvecklat lite av en fabless för de där TT brädorna allt sagt och gjort vad avser PTP byggen,och med det sagt skall man ha klart för sig att det finns mer kompakta varianter ändå till salu.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Jul 2016, 20:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Yeeees..yeeees...the force flows strong in this one :mrgreen: :lol:

Yep. Gamla oktaler och mustarder.
Klassiskt så det förslår.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jul 2016, 22:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Ah! Å se ordning skola råda. Så är sagt,så är skrivet :lol: .
Skall vi väl se om man inte kan få till det sista iom helgen med lite god vilja. På det kommer det där med att den behöver lackas om...

Faktiskt kikat lite på den biten och eftersom jag som sagt gör såpass mkt äldre maskiner får det nog bli så att där handlas en konventionell färgspruta av mindre modell med överliggande kopp.
Vattenavskiljare och kompressor nog att driva vafan som helst finns ju redan så..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 Jul 2016, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Jaaa..asså...med en IEC punch på plats och ställe är det väl bara dumheter att inte använda den.? :mrgreen:

Image

Många kablar blir e....så e re ju. På gott och ont.

Image

Det och ett antal färska säkringshållare tex. Grunnar fortsatt på om jag inte skall addera lite idéer vs RLR´n. Får se... Om inte annat sitter det iaf till att börja med säkringar på HT AC in på den. Det,glöd samt nätspänning in och CT.

Image

Å sedär ja! Visst är den uppe och knallar och går! Så e re! Låter väl ung som förväntat. Högljudd så det räcker iaf! E då ett som är säkert!
Nu saknar den styrning osv än så länge,men..det kommer. Det där med oktalerna ger helt klart maskin en lite annan karaktär. Skall sägas,om än att det handlar om nyanser mer än ngt annat.

Image

De numer obligatoriska switcharna. Lurar lite på om jag i samband med omlack,lite längre fram,inte skall ge den en annan faceplate med. De där hålen behöver täckas igen iaf...och i det läget..jag menar,inget stämmer vad avser text osv heller.. Får se.

Men. Den gamla reliken från -49 är iaf igång och pratar såväl högt som ljudligt igen,och bara det känns som en vinst i sammanhanget ! :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Jul 2016, 08:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Jahaaaw...där stod jag som en annan fisk utan vatten och lät den lilla oscillerande slipmaskinen göra det den e bra på...
Bryter för att åka å handla färg och klarlack bara för att mötas av en låst dörr. Jahaaa....
Ridå.
Jaja. Då vart det tid till att göra lite annat iaf! Vilket visade sig inte vara helt talanglöst..

Image

IEC jack osv..jaja..yadda yadda yadda. Grejen e väl den att jag skulle vilja tillverka en "block-off" till det där med voltväljaren i plexi/akrylplast. Hm.
Får se hur fan hantera det. En sak e iaf säker å det e att det e bra ifall skiten e "pillsäkert".

Image

Jag misstänker skäligt att denna maskinen använts mot en projektor. Baktill finns en ingång/utgång för "fotocellulola"...mao en fotocell. (Eller flera,va fan vet jag?)
Bortsett från det...e nog rätt mkt vad de ska va eller? Ner till Gelosos tabell över hur man skall koppla för olika utgångsimpedanser. JÖSSES de har kapacitet vad avser den biten skall ni veta! E så det blir larvigt...

Image

Mm. Tweaks var det. Iom att det med att lacka gick fetbort så kunde jag ju lika gärna ägna mig åt den biten.
Kastade en rent helsikes massa trix på den. Missförstå mig inte,för BRA har den låtit hela tiden. Däremot har den inte varit "magisk".
Ni vet EXAKT vad jag avser då. Det där som gör att det e svårt att sluta spela på skiten.

Efter att mer eller mindre tömt min "bag of trix" så började jag backa ut lite å fundera mer...skall vi kalla det övergripande.?
What if...
Maskinen använder ju enbart oktaler. What if...de inte reagerar som novalerna jag normalt använder gör?
Så..jag provade att dra ner railspänningarna från PI´n och framåt mot preampen en bit. Typ 30VDC å...BINGO! :D :D
Jomen. Som ett djävla brev på posten! NU SÅ! Nu vart vi där! Den skall få en grej till och det är en brightswitch. En som kan användas oavsett om man kör den i "base" eller "lead" mode.
Annars...annars e det rent kretsmässigt så framme att det fan finns inte en ggn.
Nu vart det bra. På riktigt. Igen :mrgreen: :lol:

Å med det...önskar vi trogna läsare en trevlig lördag!
Cheers!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Jul 2016, 19:44
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Geloso G.225/A
Ser fram mot att lyssna på den däringa... :)


09 Jul 2016, 21:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Sååååååååååå ja.... :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Jul 2016, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.225/A
Achtung
Heinz, ein brotrost

-- nein das ist ein rotkloss !


Sehr schöön!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


10 Jul 2016, 19:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
:lol: :lol:

Mm Peter,men denna gången är det inte Heinz...utan Don Corleone.. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Jul 2016, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Geloso G.225/A
Racing wrote:
:lol: :lol:

Mm Peter,men denna gången är det inte Heinz...utan Don Corleone.. :mrgreen:

Får en hästhuvud plats i den?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


11 Jul 2016, 10:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.225/A
VacuumVoodoo wrote:
Racing wrote:
:lol: :lol:

Mm Peter,men denna gången är det inte Heinz...utan Don Corleone.. :mrgreen:

Får en hästhuvud plats i den?

Aber Nein! Nur ratzenkopfer!

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


11 Jul 2016, 10:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
VacuumVoodoo wrote:
Får en hästhuvud plats i den?


Måste hästhuvudet vara helt? :mrgreen: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Jul 2016, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Hm. Av ngn anledning vart klarlacken lite områdesvis halvmatt när den väl hade härdat? Antar skäligt att det handlar om brist på temperatur,denna mkt regniga sommar.
Jaja. E bara på´t igen. Å som sagt..nu skall ju maskin,själva chassit,rivas för att gå samma väg och..så skall det hela krönas med ett handtag i brunt läder. Blir nog bra när det e fäääädit.

Image

Mer väsentligt då vart den adderade brighswitchen,som sitter mellan de två pottarna till höger. 220pF i serie med en 22k resistor vid tillslag å se...
Det vart fanimig precis vad doktorn ordinerade det!

Använt den ikväll vid rep...helt fantastisk maskin. Punkt och slut med det liksom. Den "skär" som det vore lekstuga i mixen och har häng tills tomtarna på loftet har slutat kröka å vill gå hem.
Riktigt riktigt bra.
På det en av de mest väluppfostrade maskiner jag knåpat ihop i tomgång. Enda man hör är ett mkt svagt brus,och det till trots ganska redigt påställ med dist.

Nöjd. Mycket nöjd.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 Jul 2016, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Jamen. Idag gavs så chansen att ge det hela den finish det skall ha. Lite som en bit godis man vill slicka på liksom.. :mrgreen:

Image

Iom att det nu fungerade,tack så mycket,så såg jag för gott att demontera allt ifrån chassit...fram med den oscillerande å så...jomen.
Färg där med. Får se var det tagit vägen im. Då lär det väl ha härdat iaf.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Jul 2016, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Image

Jahaaaaaaaaaw...så kom då dagen när även chassit på 225´an berikades med lite frisk färg.

Image

...ger ju en vettig helhetsbild tycker jag.

Image

Den där djävla faceplaten ställer jag mig mer och mer tvivlande till. Hade känts bra om jag finge pottarna på rad tycker jag..
Jaja. Lär la lösa sig antar jag.

Image

Baktill har jag bibehållt det mesta av original "skyltarna" mm. Tanken är att små detaljer alltid är trevligt. Tycker jag i alla fall. :D

Som jag skrivit tidigare har ju tanken från min sida varit att göra ngr stycken sida vid sida med ganska lika specs.
Men det åsido skiljer det en del i ren skär vikt och..skall vi kalla det eftertanke. G.60´n är ju utan tvekan den större maskinen,och då även den tyngre med sina ca 15kg. Huvuddelen av det är utan ett uns av tvekan från G.60´ns HEFFA trafos.
G.225´an här väger typ 10+kg. Möjligen bortåt 11kg med all krimskrams installerat.
Oavsett får man nog säga att det är vettiga vikter ändå allt sagt och gjort om man dels väver in vad "vanliga" maskiner på runt 50 watt väger och..deras ålder.
Årets modeller är det ju inte...för att vara diplomatisk. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jul 2016, 19:03
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.225/A
Jag gillar att du sätter dit IEC uttag som "standard". Borde man alltid sätta dit, det skulle göra slut på alla trasiga/slitna nätkablar.

Påminner om min tanke att tillverka "dosor" med ett IEC uttag som enkelt kan skruvas fast utanpå en apparat så slipper man borra/fila/stansa.

Den röda färgen är även den lite uppkäftig, den kommer att synas på scen / TV !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


17 Jul 2016, 20:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
Tack Peter.

Mm. Med tiden,och erfarenheter,kommer det med detaljer snart nog av sig självt på ngt vis. Sanningen att säga handlar byggen ofta då just om...detaljer.
Man KAN inte kunna allt ifrån början,blotta tanken är naiv,men..med tiden trillar saker och ting på plats. Antar att man skulle kunna säga att vi som bygger med tiden får ett eget "modus operandum" antar jag.?

Det där med riktigt riktigt krämigt signalrött i sin tur,med lite klarlack.
Det skall sägas direkt att den biten kan göras bättre än jag gör det. Har funderat på hur hantera det framgent,och även det antar jag e lite av...just att saker utvecklas med tiden.
Något som gäller maskinerna mina med. De har med tiden blivit mkt "bredare" rent kapacitetsmässigt än de jag gjorde förr. Fact of life antar jag.

Vad avser elsäkerhet osv är det inte mkt utrymme för att pruta,i det är vi överens. Vad gäller topologi för kretsarna jag använder..alltid utrymme för förbättringar..men i det ligger åxå det jag anför ovan. Att saker utvecklas rimligt med empiri och erfarenheter.
Mao,att göra maskinerna bredare i kapacitet har inget egenintresse från mitt håll i sig utan handlar mer om att lyssna på vad andra gitarrister jag har respekt för anser.
Att bygga mot andras önskemål och idéer är...ibland svårt. Skall fan veta. Men det är åxå den naturliga vägen för utvecklingen att ta.

Mina "hotrods" har väl till slut fått lite fotfäste antar jag?
Isf är ingen mer stolt och nöjd än jag :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Jul 2016, 21:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Geloso G.225/A
Face Plate på italienska, Coolt!! Låt den vara!

_________________
/Lennart


18 Jul 2016, 15:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.225/A
https://www.youtube.com/watch?v=fhW1teOq_Lk

Yep. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Sep 2016, 22:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.