View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 23:01



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Centrum 4WGS 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Centrum 4WGS
Har postat om denna innan,men e först nu det kommit till skott att skaka liv i den.

Den tillhör allas vår Thomas Jaeger i Monolord som lämpade av den med orden att -"vore kul om det går att få liv i den"-...å se det gör det ju :mrgreen:

Image

Det här slår mig direkt som en äldre produkt. Om den Centrum 517 jag precis gjorde är mitten/sent -40tal så är denna äldre. Helt klart.

Image

Ja,modellen är väl inte mkt att tveka på.

Image

Jahapp. Så död som de kommer,vilket inte var så mkt att undra över. Det som utgör säkring är i vanlig,äldre,ordning en smältis.
Är en enpetare som använder ett 5Y3 som likriktare...en lustig dubbeltriod som heter 6N6G...ett par 6J7 i preampen... Inte mkt att orda om.

Dessvärre var då detta en av de maskiner där Mr Handyman haft en djävla field day...så det såg ju ut som skam under huven rent ut sagt.
Allt i kondningar var bytesdags vad vidare e och ett antal resistorer var uppeldade.

Image

I princip var det mesta av arbetet att göra rent. Faktiskt. I detta fallet handlar det inte om att modda i ngn speciell utsträckning utan att få fart i eländet igen.
Det där är då preamp socklarna.
ALLT fick flätas av. Vette fan vad det är man lödat med,men...återigen..som kex. Inte bara det utan Mr Handyman hade adderat SJÖAR med tenn. Mkt fläta blev det.

Image

Original e-lyt är en sådan där multisektions historia. Nu ersatt av totalt 4 axialer. Dessa har primärt limmats in och säkrats med buntband.
Den som tar första smäll sitter på maskinens choke. Choken är på ~25H och sitter som första anhalt. Dvs att anodspänning mm tas ut EFTER choken då tanken givetvis är rippelkontroll.

Image

Jomen. Luftslott är det som gäller. Chassit är vad vidare är mycket litet så..trångt om saligheten är det med.

Image

Det där extrahålet i faceplaten fick sig ett telejack,tanken e ju ändå att Thomas skall kunna lira gitarr på skiten. Men...den där lilla utgångstrafon till höger..
Alltså.
Nu är inte 6N6 ngn heffa watt historia direkt men... Angiven till 4 watt i SE och jag kan säga att vi är inte ens i NÄRHETEN av det.
Japp.
Maskin e nämligen uppe å rullar å går.

Image

Har kollat div amplituder framför allt,och de ligger nog där de skall. Det till trots får jag inte ut ngn direkt effekt ur maskin. En uppskattning är att det rör sig om kanske 1w eller så.
Iom det går mina tankar till att det brister i impedans anpassning. Provade då en annan liten SE trafo jag hade liggande från en gammal Philips ifrån ung samma era,men med samma volym som utfall.
Mao,jag grunnar lite på vad som krävs för att få ut de där 4 watten i detta fallet?

6N6 är alltså en FORM av dubbeltriod. Den ena trioden är tänkt för effekt och den andra som driver,som sitter installerad internt. Såvitt jag vet är detta kopplat som det är tänkt...men får väl undersöka det närmare antar jag i ljuset av just Mr Handymans framfart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 29 May 2016, 20:23, edited 1 time in total.



29 May 2016, 14:28
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Centrum 4WGS
6N6G är en aning udda fågel, :
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 6/6N6G.pdf

Lite beskrivning : http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6n6g.html

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


29 May 2016, 16:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum 4WGS
Mmmmjo...så e re ju.

Fick iaf ordning på det hela allt sagt och gjort.
Dessvärre då med reducerad effekt,mätt upp 3.25 watt allt sagt och gjort men..när jag kollar datablad är vi inte ens i NÄRHETEN av den ström eländet skall dra.
Vi talar totalt över 50mA och det flaskan drar,uppmätt,är strax under 30mA ungefär. Mao inte helt rätt och frågan är hur mkt av det som ev kan tillskrivas flaskans hälsa.?

Med det skall sägas att då skickar jag in närmare 90VAC (!!!!) på småsignals triodens galler,å skiten går inte i block ändå.
Hm.

Image

Lite surrigt som intryck för att vara mig kanske,men det blir gärna så när det är hardwired och trångt. Är ju vad det är,och det är i VART fall bra fan mkt mer "cleant" som intryck än det som var. Nu är det hyggligt enkelt att se kronologin i det om man har lite koll på läget vill jag nog mena.
Japp.
Utgångstrafon är bytt.
Satt å lattjade med div småtrafos som e SE jag har liggande...å valet föll här. Matade sekundärerna med ~9VAC och räknade baklänges på ung var vi behövde hamna...

Image

Nu när jag tittade mer noga idag saknade faktiskt apparaten säkringar helt,så det adderades ett gäng. Hej å välkommen till 2016 liksom...

Image

Båda flaskorna till vänster är alltså 6J7´or. Den bakre då bara en "GT",dvs glass tube. Som synes har jag klätt av den flaskan halva dess skärm.

Image

Här får man nog en bättre ide om maskinens litenhet. Stor är den då rakt inte iaf.
(Å här e glasvarianten av 6J7´orna med hela sin skärm)

Image

Mm. Vacker är väl inte ordet som kommer till sinnes kanske. Faktum e,definitivt inte. Men..det får mig,igen,att reflektera över maskinens ålder.
Jag undrar verkligen hur gammal den är.

Image

Tyvärr ledsnade 5Y3´an en bit in i lattjandet. Som tur e hade jag fler liggande... Å iom att det är ett Toshiba är det väl sannolikt att anta att det varit bytt tidigare med.

Hur låter den då?
Ja,svaret e att det varierar. Varierar som i att det beror på om man låter utgångsjackets jord träffa chassi eller inte.
Utan distar den faktiskt riktigt styggt och med ungefär som en JMP på fulla ställ.
Låter rent av riktigt hyggligt i min smak. Visst är det en one-trick pony,och ngt annat står väl heller inte att förvänta,men..den gör det där ena tricket riktigt vettigt faktiskt. Märk då väl att de implementerade direkta modsen/förändringarna är relativt sett mycket få.
Städad i tomgång är den fan med... :shock: :D

Nah. I ljuset av insats vart det hela nog rätt lyckat tycker jag. Återstår då det med att få ur de sista watten,men det ställningstagandet får Thomas ta tids nog.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 May 2016, 20:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum 4WGS
Skrivit ett mail till Gylling AB i förhoppning att få både denna och den typ 517 jag precis gjort daterade. Hade faktiskt ingen aning om att de var i farten fortfarande.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 May 2016, 11:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum 4WGS
Då så.
Några sista tweaks ,och nu låter den riktigt bra.
Vad vidare är,med en 16 ohms låda ger den märkeffekt och lite till faktiskt.

Skall se om vi inte kan göra ngt litet YT klipp med den

Är lite instant plexi på full patte över den lilla apparaten :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 May 2016, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum 4WGS
Underplatta saknades...

Image

Så det snickrades till en i tunn båtplyfa. I samma veva fick den gamla apparaten 4 tassar att stå på med.
Kretsen tweakdes som sagt,och det med gott utfall.

Image

Rattarna gjordes rent,de e trots allt djävligt gamla,och fick lite friska highlights i orange.

Å serni...mitt emellan de där två rattarna sitter det en förskrämd liten switch! En hårdrocksswitch no less!! :lol: :lol:
-"Metal..metal...alla djävlar lirar metal..."- :mrgreen: :mrgreen:
(Även med en illgammal Centrum)

Enda den eg saknar nu är ett bärhandtag,men den är rent praktisk så liten att det avgörandet får Thomas ta,om det nu skall dit ett.
Låter bra gör den iaf. :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 May 2016, 20:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.