View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 04:11



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Billigt oscilloscope. 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Billigt oscilloscope.
köpte mej ett O-skåp-kit från Kina och fick hem det igår.
Väldigt pilligt att sätta ihop men det fungerar klockrent :D
Runt 250:- (två hundrafemtio kronor!!) för allt inkl. en låda att sätta in det i. Gratis frakt... Det finns lite olika storlekar. Jag köpte det billigaste och enklaste, bara för att testa.
Begreppet "Kina grejer" får omvärderas. Helt ok kvalitet och duger gott till det jag behöver. Kan drivas med ett 9v batteri om man är utan adapter.
Ganska otroligt tycker jag. Fler som provat?
http://www.banggood.com/DSO138-DIY-Digital-Oscilloscope-Kit-SMD-Soldered-13803K-Version-With-Transparent-Acrylic-Housing-p-1051616.html

Image

Image

_________________
Hasse.


24 May 2016, 11:34
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Billigt oscilloscope.
Coolt. Jag blev sugen på att handla lite arduino för ett loggningsprojekt jag funderar på. Men angående oscilloscope - fångar ett sånt som ditt upp snabba förlopp? Jag är lite skeptisk till lcd-varianter, föredrar gamla crt-scope med den snabba skärmuppdatering man får där. Men det är kanske bara fördomar?


26 May 2016, 20:58
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Billigt oscilloscope.
Finessen med de nyare skåpen med LCD är att signalkretsarna är snabba och kan skapa data för kurvritningen i minst samma frekvensband som de äldre med analoga förstärkare och CRT. Då kan de också skapa en kurva som kan visa alla snabba förlopp, men de kommer att visas med den fördröjning som är inbyggd i den "frame rate" som apparaten har (jämför en bra dator, 60 - 120 Hz). Dvs att man kan inte se förloppen i realtid, det är alltid en viss fördröjning, upp till 1/60 sekund innan bilden visas. Bilden kan dock innehålla information om förlopp som är mycket kortare.

Ett gammalt CRT-scope har ju en "frame rate" som är lika med svepfrekvensen, men det är nog inte många nyare som kan klara att ge en hel LCD-bild inom loppet av en mikrosekund, vilket är vad ett äldre rörbestyckat serviceoscilloskop klarar.

Så förmågan att fånga och visa snabba förlopp är nog inte sämre med LCD-apparater, men förmågan att repetera snabbt är nog mer tveksam. För mätningar inom ljudfrekvensområdet är säkert ett enklare LCD/digitalt oscilloskop fullt tillräckligt, men man måste läsa in sig på sina instrument för att kunna använda dem rätt.


26 May 2016, 21:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Billigt oscilloscope.
Stefan_E wrote:
Coolt. Jag blev sugen på att handla lite arduino för ett loggningsprojekt jag funderar på. Men angående oscilloscope - fångar ett sånt som ditt upp snabba förlopp? Jag är lite skeptisk till lcd-varianter, föredrar gamla crt-scope med den snabba skärmuppdatering man får där. Men det är kanske bara fördomar?

Fördomar är trevligt !

Sonen byggde ett sådant här, han fick lite hjälp att få igång det ( en 7805 var trasig) , jag fick nog ett bra intryck av det.
Det har naturligtvis begränsningar, bandbredd t.ex. och att det är en kanal. Men det triggade ok, och man får se
pre-trigger signal också, något man inte kan med enkla analoga skåp.

En annan begränsning är kanske ingångens tålighet mot överspänning, men skulle man bränna det så är
det mycket billigt att fixa - köp ett nytt ! Billigare än reparation på vilken verkstad som helst.

Kan nog bara rekommendera att skaffa ett. Men skaffa dessutom en x10 probe som klarar 500V så att
man kan mäta i förstärkare ( men koppla den inte på anoderna i slutsteget, där kommer det uppemot 1000V ), här
bör du ha en x100 probe.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


26 May 2016, 21:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Billigt oscilloscope.
Men jag blir inte klok på vad jag kan använda USB porten till. :shock:
Har laddat ner ett program men det hittar inte skåpet.

_________________
Hasse.


27 May 2016, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Billigt oscilloscope.
HasseA wrote:
Men jag blir inte klok på vad jag kan använda USB porten till. :shock:
Har laddat ner ett program men det hittar inte skåpet.

Strömförsörjning ??

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


27 May 2016, 16:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Billigt oscilloscope.
Koppla det till en PC..jag har ett litet DSO Nano oscilloskop och det ska tydligen gå att kopiera lagrad data till PC via USB

_________________
/Lasse

LF Audioservice


27 May 2016, 18:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Billigt oscilloscope.
peterh wrote:
HasseA wrote:
Men jag blir inte klok på vad jag kan använda USB porten till. :shock:
Har laddat ner ett program men det hittar inte skåpet.

Strömförsörjning ??

Nä. Strömförsörjning via USB går inte. För låg spänning. Däremot kan jag mata den från datorns USB utg. via en "adapter" som jag också beställde, som matar med 9v från USB:ns 5v.

_________________
Hasse.


27 May 2016, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Billigt oscilloscope.
bb5000 wrote:
Koppla det till en PC..jag har ett litet DSO Nano oscilloskop och det ska tydligen gå att kopiera lagrad data till PC via USB


Hm. Ok. Jag kör Mac, så det är väl därför då. Även om jag kör Windowsprogram med hjälp av Crossover. Ett program som gör det möjligt. Datorn hittar inte hårdvaran. Kanske kör fel program?
Söker vidare...

_________________
Hasse.


27 May 2016, 20:05
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Billigt oscilloscope.
peterh wrote:
Stefan_E wrote:
Coolt. Jag blev sugen på att handla lite arduino för ett loggningsprojekt jag funderar på. Men angående oscilloscope - fångar ett sånt som ditt upp snabba förlopp? Jag är lite skeptisk till lcd-varianter, föredrar gamla crt-scope med den snabba skärmuppdatering man får där. Men det är kanske bara fördomar?

Fördomar är trevligt !

Sonen byggde ett sådant här, han fick lite hjälp att få igång det ( en 7805 var trasig) , jag fick nog ett bra intryck av det.
Det har naturligtvis begränsningar, bandbredd t.ex. och att det är en kanal. Men det triggade ok, och man får se
pre-trigger signal också, något man inte kan med enkla analoga skåp.

En annan begränsning är kanske ingångens tålighet mot överspänning, men skulle man bränna det så är
det mycket billigt att fixa - köp ett nytt ! Billigare än reparation på vilken verkstad som helst.

Kan nog bara rekommendera att skaffa ett. Men skaffa dessutom en x10 probe som klarar 500V så att
man kan mäta i förstärkare ( men koppla den inte på anoderna i slutsteget, där kommer det uppemot 1000V ),
här
bör du ha en x100 probe.


Jo Peter jag funderade själv lite på samma tanke, men den lite dyrare modellen som Hasse nämner (tror den kostade typ 380 kr) har probe som klarar 500V .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 May 2016, 20:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.