View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 19:01



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Delvis avkopplad katodresistor? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Delvis avkopplad katodresistor?
Här menar jag alltså att man kopplar en resistor i serie med den avkopplande kondensatorn.
Detta för att "skräddarsy" hur stor avkopplingen/förstärkningen ska vara.

Hur räknar man på det? Eller finns det en kalkylator på nätet som kan användas?
Jag har sökt men ännu inte hittat, eller fattat :?

Det är ingen option att "lyssna in" detta för mig i det här läget, jag vill kunna räkna på det
eller använda någon kalkylator av något slag.

Vad det handlar om, är att jag har en förstärkning och frekvenskurva jag vill behålla:
1uF ll 1,5k (5,5-6 dB skillnad mellan högsta och lägsta förstärkning i kurvan)
Men vill ändra arbetspunkten för trioden och ha 2,7k katodresistor i stället,
men då ökar skillnaden i förstärkning till 8-9 dB.

Har kollat in http://www.trioda.com/tools/triode.html och har försökt manipulera,
har bl.a. funderat så här (risken är stor för att jag cyklar i badkaret):

Här finns G(rk) och G(rk=0), "förstärkning" vid oavkopplad respektive avkopplad katodresistor.
Sätter jag upp med U 320V, Ra 100k, Rk 1,50k så får jag G(rk) 33 och G(rk=0) 65, alltså c:a 2 ggr skillnad mellan lägsta och högsta "förstärkning".

Gör jag samma sak men istället har 2,7k Rk så får jag G(rk) 22,5 och G(rk=0) 58, blir c:a 2,6 ggr i skillnad mellan lägsta och högsta "förstärkning".

Om jag nu, på exemplet med 2,7k, drar arbetspunkten så att jag istället får G(rk=0) c:a 45, så hamnar Rk på ungefär 6k
(här ignorerar jag att G(rk) har ändrats till 12). G(rk=0) 45 är 2 ggr "förstärkning" om G(rk) är 22.
Rk har nu blivit 6k. 6k minus 2,7k är 3,3k.

Är 3,3k värdet på den resistor som ska ligga i serie med avkopplingskondingen för att göra det jag vill?

Kom att tänka på en annan möjlig lösning; att göra så här:
dela 2,7k i två delar, 1,5k och 1,2k, och avkopplar 1,5k med 1 uF?
Ju mer jag tänker på den lösningen desto rimligare verkar det :)

Synpunkter mottages tacksamt :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


22 May 2016, 08:18
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Intressant, du menar att man sätter frekvensgången genom katodavkopplingen (valet av C och Rk)?

Om jag fattade det rätt, så är det ett Rk (som sätter arbetspunkten) parallellkopplat med ett R och en C, för "partiell avkoppling" av Rk. Hur stort är R i avkopplingsgrenen (dvs den som inte är Rk)? Jag skulle nästan prova med att behålla den R och C kombination som redan finns även med ett annat Rk, men det beror på hur stort R är. Den frekvens där avkopplingen börjar ge sig och förstärkningen sjunker borde vara kopplad till tidskonstanten för C x (R+Rk)., men det blir lite komplext att tänka ut teoretiskt (för mig iaf...) och jag har inte sett nån simulering av detta heller. Ursäkta att detta kanske var lite svammel, men det ska bli intressant att höra fortsättningen.


24 May 2016, 17:12
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Hej
Så här tänker jag..
Rk som sitter mellan katod o jord sätter DC arbetspunkten på röret men också en AC arbetspunkt.
När man avkopplar Rk med kondensator Ck så förändras AC arbetspunkten.
När Ck är lågimpediv så ökar rörets AC förstärkning till max vad röret förmår.
Hur värdet på Ck påverkar gain/frekvens kan man beräkna med den här kalkylatorn:
https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... capacitor/
Om man seriekopplar Ck med ett motstånd (Rc) så blir det nått mitt emellan avkopplad o inte avkopplad.
AC förstärkningen kommer variera med frekvensen (beroende på Ck´s värde) mellan Gain( Rk ej avkopplad) och Gain (Rk parallellt med det "nya" Rc motståndet).
/Kalle


24 May 2016, 18:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Tack båda för resonemangen :)

Det är just ett R i serie med Ck jag är ute efter att veta hur man beräknar
för att få en önskad förstärkning jämfört med helt oavkopplad Rk.

T.ex. här är en Ampeg som har omkopplare för valbar gain:
Image

Jag önskar att det fanns en ruta till på kalkylatorn på Ampbooks
där man kunde fylla i värde på resistor i serie med Ck.

Jag valde faktiskt att byta Rk men behålla Ck, "fetade" till filtreringen före den trioden lite istället.

Testade inte med att dela upp 2,7k i 1,2k och 1,5k och avkoppla den senare.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


24 May 2016, 19:52
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Den visade kopplingen, med motstånd i området 6,8 - 33 kOhm och en 10 µF konding, har inte mycket inverkan på frekvensgången för frekvenser över 30 Hz eller så. Däremot påverkas förstärkningen inom frekvensbandet över 30 Hz, såklart. Vid låga frekvenser blir påverkan större (pga C), men det kanske inte är så mycket som händer under 30 Hz.


24 May 2016, 20:52
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Med 1,5 k och 1uF får du en -3dB frekvensbrytpunkt på 205 Hz (förutsatt att du har 12ax7 med en anodresistor på 100k). Med 2,7k hamnar du på 157Hz. Knappt märkbart. Men föralldel, OM du verkligen vill ha exakt samma, hamnar du på 0,85uF ungefär. Ditt resonemang om skillnaden i förstärkning förstår jag inte, eller rättare sagt; jag ser inte vad det skulle ha för betydelse i praktiken. Och varför skulle du vilja ändra på arbetspunkten? Vilka soniska fördelar förväntar du dig?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


24 May 2016, 21:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Martin Kuhn wrote:
Med 1,5 k och 1uF får du en -3dB frekvensbrytpunkt på 205 Hz (förutsatt att du har 12ax7 med en anodresistor på 100k). Med 2,7k hamnar du på 157Hz. Knappt märkbart. Men föralldel, OM du verkligen vill ha exakt samma, hamnar du på 0,85uF ungefär. Ditt resonemang om skillnaden i förstärkning förstår jag inte, eller rättare sagt; jag ser inte vad det skulle ha för betydelse i praktiken. Och varför skulle du vilja ändra på arbetspunkten? Vilka soniska fördelar förväntar du dig?

Jo, även om skillnaden i frekvens inte är så stor vid punkten -3dB så är skillnaden i förstärkning under 80-90-100 Hz större.
Det tycker jag påverkar tajtheten i basen. Har jag märkt själv om jag jämför att ha en "shelf"-frekvenskurva med att ha en frekvenskurva som fortsätter att kapa ju längre ner i frekvens man kommer.

Arbetspunkten ville jag ändra för att detta är andra steget och ville få det att svälja lite mer signal innan gallret mättas.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


25 May 2016, 06:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Tycker detta är lite väl finlir men.....det som jag får någorlunda nära i simulering med standardvärden är 470ohm serie med 2.2k... 2.2kavkopplad med 680nF.
Hur man beräknar det ska gudarna veta.....

_________________
Johan Hansson


25 May 2016, 08:41
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Axewall wrote:
Jo, även om skillnaden i frekvens inte är så stor vid punkten -3dB så är skillnaden i förstärkning under 80-90-100 Hz större.
Det tycker jag påverkar tajtheten i basen. Har jag märkt själv om jag jämför att ha en "shelf"-frekvenskurva med att ha en frekvenskurva som fortsätter att kapa ju längre ner i frekvens man kommer.

Arbetspunkten ville jag ändra för att detta är andra steget och ville få det att svälja lite mer signal innan gallret mättas.

OK, då är jag med. Gillar inte heller hyllfilter, undviker allt sånt. Men om du hellre vill ha "vanlig" basavskärning är det väl naturligare att behålla gainsteget på max, dvs antingen fet lyt, eller (mycket hellre) ingen lyt alls, och skära bas med kopplingskondingen i stället?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


25 May 2016, 11:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Jag tittade lite i loadlineplotter och tänkte så här. Om 2k7 ger 26db, vilken Rk ger låt oss säga 31.7db(ca 5,5-6db skillnad) oavkopplat. Med loadlineplotter väljer jag 680R på Rk. Nu har du max och min med rätt skillnad i db. Sen räknar du ut Ck med rätt brytfrekvens(samma som 1k5 1uf) för 2k7-680R dvs ca 2k och hamnar på 0.82uf. Alltså 680R i serie med 2k avkopplat med 0.82uf. Men det är lite udda värden. Tubis standardvärden ger rätt brytfrekvens men lite högre db skillnad, 6.7db i loadlineplotter. 1k5 och 1uf i serie med 1k2 ger rätt brytfrekvens men endast 4db i mellan max och min i hyllfiltret.

_________________
/Nicklas


25 May 2016, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
Martin Kuhn wrote:
Axewall wrote:
Jo, även om skillnaden i frekvens inte är så stor vid punkten -3dB så är skillnaden i förstärkning under 80-90-100 Hz större.
Det tycker jag påverkar tajtheten i basen. Har jag märkt själv om jag jämför att ha en "shelf"-frekvenskurva med att ha en frekvenskurva som fortsätter att kapa ju längre ner i frekvens man kommer.

Arbetspunkten ville jag ändra för att detta är andra steget och ville få det att svälja lite mer signal innan gallret mättas.

OK, då är jag med. Gillar inte heller hyllfilter, undviker allt sånt. Men om du hellre vill ha "vanlig" basavskärning är det väl naturligare att behålla gainsteget på max, dvs antingen fet lyt, eller (mycket hellre) ingen lyt alls, och skära bas med kopplingskondingen i stället?

Jag ska testa det (utan lyt), Martin. Har i stort sett alltid annars "hyllat".

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


26 May 2016, 09:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Delvis avkopplad katodresistor?
skumberg wrote:
Jag tittade lite i loadlineplotter och tänkte så här. Om 2k7 ger 26db, vilken Rk ger låt oss säga 31.7db(ca 5,5-6db skillnad) oavkopplat. Med loadlineplotter väljer jag 680R på Rk. Nu har du max och min med rätt skillnad i db. Sen räknar du ut Ck med rätt brytfrekvens(samma som 1k5 1uf) för 2k7-680R dvs ca 2k och hamnar på 0.82uf. Alltså 680R i serie med 2k avkopplat med 0.82uf. Men det är lite udda värden. Tubis standardvärden ger rätt brytfrekvens men lite högre db skillnad, 6.7db i loadlineplotter. 1k5 och 1uf i serie med 1k2 ger rätt brytfrekvens men endast 4db i mellan max och min i hyllfiltret.

skumberg, det var nå't sån't min hjärna var ute och luffade efter :) Men stigen hade växt igen, ha-ha!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


26 May 2016, 09:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.