View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 18:14



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Extern Bias-punkt 
Author Message
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Extern Bias-punkt
Har två frågor till rörforum

1.Vad ska man ställa in för värde att mäta rörvärdet på en multimeter?
2.Förändras värdet på en förstärkare om externa bias-punkter installeras?


21 May 2016, 20:42
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Extern Bias-punkt
Vad menar du med "rörvärde"?

Du kan ju mäta bias och då är det en kombination av resistans och DC du mäter. Iaf så som jag och många andra här gör det.

_________________
http://www.voodooaudio.se


21 May 2016, 21:47
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Extern Bias-punkt
nilo wrote:
Vad menar du med "rörvärde"?

Du kan ju mäta bias och då är det en kombination av resistans och DC du mäter. Iaf så som jag och många andra här gör det.

Jag menar det standardvärde som gäller ( i det här fallet en Laney GH50L)
50W models (using two EL34 or 6L6): 25mV to 40mV per test point.

400 mV läge då? på externa biaspunkterna för multimeter...så jag inte blåser någon säkring?....


21 May 2016, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Extern Bias-punkt
Det där beror ju på. Vad har du för B+?

Om vi antar (vilket man inte ska) att din stärkare har 460 VDC som vissa scheman på nätet verkar visa så går rören varma om du ställer bias så att du får mätningen 40mV på din MM.

EX1: 460x0.04=18.4 .. 70% av ett EL34s max dissipation (25w) är 17,5, här går du på 73.6%.

Om du däremot har 405 VDC som ett par forumrävar verkar ha mätt upp i sina GH50L så kommer rören gå på strax under 65% om du ställer upp så att du får mätningen 40mV på din MM.

EX2:405x0.04=16.2 .. 65% av ett EL34s max dissipation är 16,25.

Desto större B+, desto mindre biasvärde för att få rören till rätt temperatur.
Säg att vi jobbar med en äldre topp med B+ på 560VDC. Toppen är en marshall så den har under förutsättning att den är orginal samma biaskonfiguration som diksuteras ovan (enligt vad jag kunde läsa mig till om Laneyn online).

EX3:Vi vill stoppa i 4st el34 och strävar efter 65% 'arbetsgrad'. (0.65x25)/560=0.02901. Vi ska således ställa bias på 29 mV ..eller egentligen mA men vi tackar ohms lag för att vi kan läsa det i mV över ett 1ohms motstånd.

Summa summarum: "standard värde". Njäe, du måste ta reda på under vilka förusättningar din topp jobbar och vilken 'temp' du vill köra rören på innan du kan avgöra ett korrekt biasvärde.

Angående de externa bias punkterna, hur är de kopplade?

Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


22 May 2016, 10:51
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Extern Bias-punkt
200mV inställning på multimetern räcker. OM du mäter över 1 ohms motstånd. MEN som gurusarna säger, du måste mäta B+ och kalkylera in det.

Kan nämna att min GH100L har B+ på ca 490 volt (GH50L är likadan men inte samma). Ha stärkarn på några minuter innan du mäter.

_________________
##################


22 May 2016, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Extern Bias-punkt
pippo wrote:
Det där beror ju på. Vad har du för B+?

Om vi antar (vilket man inte ska) att din stärkare har 460 VDC som vissa scheman på nätet verkar visa så går rören varma om du ställer bias så att du får mätningen 40mV på din MM.

EX1: 460x0.04=18.4 .. 70% av ett EL34s max dissipation (25w) är 17,5, här går du på 73.6%.

Om du däremot har 405 VDC som ett par forumrävar verkar ha mätt upp i sina GH50L så kommer rören gå på strax under 65% om du ställer upp så att du får mätningen 40mV på din MM.

EX2:405x0.04=16.2 .. 65% av ett EL34s max dissipation är 16,25.

Desto större B+, desto mindre biasvärde för att få rören till rätt temperatur.
Säg att vi jobbar med en äldre topp med B+ på 560VDC. Toppen är en marshall så den har under förutsättning att den är orginal samma biaskonfiguration som diksuteras ovan (enligt vad jag kunde läsa mig till om Laneyn online).

EX3:Vi vill stoppa i 4st el34 och strävar efter 65% 'arbetsgrad'. (0.65x25)/560=0.02901. Vi ska således ställa bias på 29 mV ..eller egentligen mA men vi tackar ohms lag för att vi kan läsa det i mV över ett 1ohms motstånd.

Summa summarum: "standard värde". Njäe, du måste ta reda på under vilka förusättningar din topp jobbar och vilken 'temp' du vill köra rören på innan du kan avgöra ett korrekt biasvärde.

Angående de externa bias punkterna, hur är de kopplade?

Pippo

Det är 2 biaspunkter som är monterade i chassiet strax utefter rören.
De är gjorda att mätas på 2 mm kontaktpunkter med multimeter.

På baksidan står de 450mV (på varje rörparet) som en slags referens (vad det nu säger).


22 May 2016, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Extern Bias-punkt
Jag är för obekant med din förstärkare för att uttala mig hur du bör mäta eller vad du faktiskt mäter genom de "externa biaspunkterna". Är de monterade original eller i efterhand.

OM DU KÄNNER DIG TRYGG med att öppna en rörstärkare, dvs du vet hur man på ett säkert sätt tömmer de depåer av i värsta fall dödliga doser spänning som byggs upp i kondensatorer, så hade jag läst denna länken: http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html
Utifrån det kan du öppna och antingen lista ut hur de externa mätpunkterna är kopplade (så du vet hur de ska användas) alternativt mäta och ställa din bias enligt metoden som beskrivs. OM DU INTE KÄNNER DIG trygg med ovanstående så lämna stärkaren till någon som är det. Jag säger inte det för att på något sätt vara dryg utan bara för att jag är mån om din säkerhet. Har fått en kyss en gång och det är inget kul...

Alternativt kan du öppna och knäppa en bild som visar koppling mellan rörsocklar och de externa mätpunkterna så kanske vi kan hjälpa dig mer. OM DU INTE VET hur man tömmer spänningsdepåerna så RÖR INGENTING.

Hittade detta:
http://www.guitarampboard.com/forum/vie ... f=5&t=6731
Det här med extern bias verkar inte vara original på din förstärkare. Så som det kopplas av trådskaparen i länken ovan blir funktionen densamma som den metod jag (och många andra) brukar använda på mina stärkare. 1ohm mellan jord och pin1/8 på slutstegsrören. Genom att mäta över det motståndet (mellan jord och pin 1/8) får jag då mitt "biasvärde" i mV. Slutsatsen är att OM din mod är kopplad likvärdigt så kopplar du in din MM i de externa pluggarna. Ställer den på lämplig mV och utläser ditt biasvärde. MEN: du måste fortfarande veta B+ i din stärkare för att luska ut vad som är ett eftersträvansvärt värde!

Kopplat till dina ursprungliga frågor (blev ju en del rambling här..)
1.Vad ska man ställa in för värde att mäta rörvärdet på en multimeter?

OM det är kopplat som beskrivs ovan (1 ohm mellan jord och pin 1/8 på slutstegsrör) ställer du din MM på mVDC. Jag brukar köra på 200mV, det är det lägsta på min MM.

2.Förändras värdet på en förstärkare om externa bias-punkter installeras?
Rätt biasvärde: NEJ
Hur du ska använda din MM och vad du ska ställa den på: eventuellt, se ovan.

Tror fortfarande du gör rätt i att låta någon insatt se över stärkaren. Vad vill du uppnå? Har du bytt rör eller vill du bara justera bias för att du tror den är felställd?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


22 May 2016, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Extern Bias-punkt
valvetubes wrote:
200mV inställning på multimetern räcker. OM du mäter över 1 ohms motstånd. MEN som gurusarna säger, du måste mäta B+ och kalkylera in det.

Kan nämna att min GH100L har B+ på ca 490 volt (GH50L är likadan men inte samma). Ha stärkarn på några minuter innan du mäter.


För att förtydliga mina förra inlägg då. Ponera att din stärkare har 490VDC B+ och Cataclysm rattar utefter sina "standardvärde" upp till 40mA (mV på MultiMetern) så får vi följande resultat: 490x0.04=19.6
19.6/25w=78.4% av rörets max dissipation (brukar räkna med 25w för el34or, men kolla specen för de rör du använder). Moderna EL34or hade jag INTE kört varmare än 70%, de kommer högst troligt inte hålla. brukar köra runt. 65%.

Oavsett om du kan mäta biasvärdet korrekt från dina externa biaspunkter måste du alltså veta ditt B+ för att ha någon aning om vilket värde du ska justera till - detta kommer också påverkas av specen på rören du sätter i. Några exakta "standardvärden" finns alltså inte.

Var finns du och stärkaren?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


Last edited by pippo on 22 May 2016, 13:37, edited 1 time in total.



22 May 2016, 13:28
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Extern Bias-punkt
pippo wrote:
valvetubes wrote:
200mV inställning på multimetern räcker. OM du mäter över 1 ohms motstånd. MEN som gurusarna säger, du måste mäta B+ och kalkylera in det.

Kan nämna att min GH100L har B+ på ca 490 volt (GH50L är likadan men inte samma). Ha stärkarn på några minuter innan du mäter.


För att förtydliga mina förra inlägg då. Ponera att din stärkare har 490VDC B+ och Cataclysm rattar utefter sina "standardvärde" upp till 40mA (mV på MultiMetern) så får vi följande resultat: 490x0.04=19.6
19.6/25w=78.4% av rörets max dissipation. Moderna EL34or hade jag INTE kört varmare än 70%, de kommer högst troligt inte hålla. brukar köra runt. 65%.

Oavsett om du kan mäta biasvärdet korrekt från dina externa biaspunkter måste du alltså veta ditt B+ för att ha någon aning om vilket värde du ska justera till - detta kommer också påverkas av specen på rören du sätter i. Några exakta "standardvärden" finns alltså inte.

Var finns du och stärkaren?

Jag har ingen brådska jag har ännu ingen gitarr att spela på.
Jag köpte en beggad GH50L med biaspunkter installerad på baksidan.

Jag håller hus i STHLM...


22 May 2016, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Extern Bias-punkt
CataClysm wrote:

Jag håller hus i STHLM...


Synd, hade du varit närmre hade vi kunnat ta en titt på den.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


23 May 2016, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Extern Bias-punkt
Trevliga stärkare! I min -95:a hade nån redan lödat in 1 ohms motstånd, så det var lätt att mäta.

_________________
##################


23 May 2016, 13:17
Profile

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Extern Bias-punkt
Hej "CataClysm"
Jag bor i Akalla (norra Stockholm) och kan hjälpa dig att mäta o ställa in bias på din förstärkare.
Skicka mig ett message om du är intresserad så kan vi boka in en tid..
/Kalle


23 May 2016, 14:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Extern Bias-punkt
Kalle_in_Sweden wrote:
Hej "CataClysm"
Jag bor i Akalla (norra Stockholm) och kan hjälpa dig att mäta o ställa in bias på din förstärkare.
Skicka mig ett message om du är intresserad så kan vi boka in en tid..
/Kalle

Härligt!

Skysst....


23 May 2016, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2016, 12:08
Posts: 78
Post Re: Extern Bias-punkt
valvetubes wrote:
Trevliga stärkare! I min -95:a hade nån redan lödat in 1 ohms motstånd, så det var lätt att mäta.

Tror det är samma "bias-modd" på min

Det kanske är din 95:a jag har köpt!...= :mrgreen: .


23 May 2016, 15:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.