View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 02:09



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Resistorfråga Plexi SB 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Resistorfråga Plexi SB
Sitter en resistor mellan biaskondingarna(se bild) som ska vara på 15 K. Det sitter en på 10 K i min förstärkare. Vad resulterar det i? Och bör jag byta snarast eller är det ingen fara på taket?(så byter jag när någon av er vänliga själar erbjuder mig ett sånt där gult fint motstånd på 15 K :D ) För övrigt en äldre bild. PPIMV:n är inte längre på plats. Vi får se om den gör comeback framöver. Måste utvärderas ordentligt först.

Och när jag ändå har er uppmärksamhet; vad säger ni, bör jag byta biaskondingarna tro? Dom visar något högt esr, men rätt capacitans. Finns det risk att PT:n kan komma till skada?


Attachments:
bild 3 kopia.jpg
bild 3 kopia.jpg [ 158.8 KiB | Viewed 1890 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
20 May 2016, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Resistorfråga Plexi SB
Ett lägre värde på resistorn här = mera gallerförspänning , alltså rören ställs kallare. Biaskondingar är det bra att byta med samma frekvens som högspänningslytarna, en havererad biaskrets kan ju bli dyrbar i slutändan.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


20 May 2016, 09:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Resistorfråga Plexi SB
bb5000 wrote:
Ett lägre värde på resistorn här = mera gallerförspänning , alltså rören ställs kallare. Biaskondingar är det bra att byta med samma frekvens som högspänningslytarna, en havererad biaskrets kan ju bli dyrbar i slutändan.

Ok, så den jobbar tillsammans med slidern(justerbara biaspoten)? Så om jag kan få till rätt bias med slidern så funkar det att köra med 10K istället för 15K?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 May 2016, 10:22
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Resistorfråga Plexi SB
Polytone wrote:
Så om jag kan få till rätt bias med slidern så funkar det att köra med 10K istället för 15K?


Yes!

Tekniskt sett blir det aningens sämre filtrering av biasspänningen med lägre värde på motståndet, men jag tror inte det ger någon hörbar skillnad här.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


20 May 2016, 14:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Resistorfråga Plexi SB
d95err wrote:
Polytone wrote:
Så om jag kan få till rätt bias med slidern så funkar det att köra med 10K istället för 15K?


Yes!

Tekniskt sett blir det aningens sämre filtrering av biasspänningen med lägre värde på motståndet, men jag tror inte det ger någon hörbar skillnad här.

Nice! Tack.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 May 2016, 13:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.