View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 13:14



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Powertrafobekymmer i ombyggd JCM900 
Author Message

Joined: 30 Mar 2005, 02:00
Posts: 478
Location:
Post Powertrafobekymmer i ombyggd JCM900
Ohoj ohoj! Ännu mer stärkarbekymmer i sovrummet.

Jag har en Jcm900 som jag har slaktat. Tanken var att den skulle bli en användbar pryl. Så jag strippade ner den och började göra 50w plexi.. Men jag blir inte klok på transformatorn.

Glöden mäter 3.15 på båda tapparna. Sen finns det två 20v-tappar som jag inte använder. Så långt är det ju lugnt. Och allt verkar vara jordat som ska vara det.. Men HT-tapparna visar märkliga värden.

Om jag har standbyswitchen avstängd så mäter ena tappen 145 v och andra ungefär 65. Slår jag sedan på standbyswitchen (utan rör i) så hoppar spänningen upp till 160 på vadera av utgångstrafons HT-tappar. Dock så händer det inte riktigt nåt vid likriktaren. Den mäter 3V dc.. Mäter jag mellan de båda HT-tapparna så får jag 335V...

Jag förstår inget alls. Någon med bättre koll som kan tänkas ha nån aning om vad jag missat?

Mvh Den lille elektrikern.

Image

_________________
Image


17 May 2016, 21:43
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Powertrafobekymmer i ombyggd JCM900
Mät AC mellan tåtarna för glöd resp. HT. Det är ingen DC innan det är likriktat och glöden är antagligen AC med.

_________________
http://www.voodooaudio.se


17 May 2016, 23:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Powertrafobekymmer i ombyggd JCM900
Högspänningens AC är inte jordad så du kan inte mäta mellan tapp och jord då får du konstiga värden. Du mäter enbart mellan tapp-tapp AC-mätning. Efter likritningen mäter du däremot mellan brygga ut och jord eftersom likriktarbryggan är jordad, DC-mätning. Får du inte korrekt svar där är ju något fel.

Glödens AC är däremot jordad via centertapp så mätning tapp till jord ger dig hälften av vad tapp-tapp ger. Alltså 3.15 medan tapp till tapp ger dig 6.3. 6.3 är den spänningen som används

20 Volts lindingarna är egentligen en 40V med centertapp till jord vilket ger en 2 st 20V som används för att två separata matningar, en plusriktad och en minusriktad. Eftersom den har centertapp till jord går det att AC mäta mellan tapp och jord här.(om du inte rivit ut för mycket vill säga så tappens kontakt med jord brutits.)

_________________
Johan Hansson


18 May 2016, 07:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.