View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 13:35



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Centrum typ 517 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Centrum typ 517
Centrum/LM Eriksson.
Gösta Bäckström.
Champion.

Svenska klassiker. E nog inte mkt att opponera sig kring. Av de alla är nog de gamla stereotypa Centrum maskinerna de jag eg tycker minst om.... Vet faktiskt inte varför.
De vi normalt ser,med selenlikriktare..dubbla EL-34´or osv som arbetar kring 800VDC i anodspänning..mnja. Tycker la de e sådär sexiga faktiskt. Gjort ngr till "Plexis" som då fått knappt 500VDC i B+..

Bäckisarna,som kontrast,är dels vackrare att se på men på det byggda som stridsvagnar och Champion maskinerna får man väl säga att de går i samma spår. Vilket ju om inte annat kvitteras av att Champion köptes av Bäckström 1949.
Hm.

Men en sak har de gemensamt allihop. De håller rent hardpart mässigt mycket hög kvalitet allihop. Mao bra skit för pengarna,iaf som jag ser det.

Nu minns jag inte vem som tipsade om auktionen på Tradera men..där var en Centrum som inte såg ut som de gamla vanliga. Snarare tvärtemot.

Image

Image

Mm. Inte som de vanliga var det ja. Modell på denna vet jag faktiskt inte...kanske någon av er andra gör?

Image

Oh nej! Definitivt inte som de andra Centrisarna! Liggande trafos...ett par 6L6G...ett 5U4...OCH...tre stycken 6J6!
Huh?
Mjo. Säger jag med! 6J6?

Image

Började med att göra rent den gamle lytte... En mer ingående rengöring för det var väldigt va skit där va.
Å det där då. Ett par gamla mycket vackra Brimar 6L6G...,å man kan ana sig till GE 5U4´an till höger.

Image

6J6. En dubbeltriod med gemensam katod och en förstärkningsgrad på knappt 40. Hm. Nu,efter att ha provat,tror jag vi hoppar de faktiskt. Var la sådär roligt,och i ljuset av hur avgörande det kan vara med att variera just katodresistor så faller de där på eget grepp.
Tar 450mA i glöd vid 6.3V...så det drabbar liksom ingen fattig va.

Image

Det där med rengöringen var nog ingen dum idé. Som det visade sig,i sin tur,var maskin änna väl död. De lytar som satt i kan man säga att de i huvudsak hade gått på lunch. Festen var över. Lånekortet hade gått ut. Sista bussen hade gått. Pommes friten var kalla...
Bryggade därför inte lite kannor som mest hjälpligt..fick dyngat dit en kabel med skyddsjord osv...

Image

För oss nördar finns ju lite info här. Till att börja med..Hunts. Behöver jag säga mer? ALLT i kopplingskondningar läckte som såll-go figure! Bryggade in ett par kannor som sagt...

Jopp. En katodbias maskin. Så e re. Ligger ett par keramer..en för varje flaska,som visar ung 525 Ohm styck. På det sitter det,om ni kollar lite längre upp,på "Geloso manér" en heffa resistor mot backen med sliders på...åsså kan man justera utgången för g2 på den. Å jo...en liten choke. Inte hunnit mäta den än men antar skäligt att det inte är ngn jätte iaf.

Image

Där har ni den där resistorn.


Tyvärr visar sig chassi och div socklar mm vara angripet av rost till grad. Iom det vette fan om inte denna får blästras rent innan den återuppstår.

I samma anda som Champion maskin har även denna sina katoder för slutrören upp i en lindning på OT´n a´la McIntosh..

Ledsen var den. Tog en liten stund att bara brygga in en helsikes massa nya lytar å poly kondningar men med det gjort kom den gamla apparaten till liv. Gott nog på ngt vis.

När man pillade bort en dekal baktill vid utgången för högtalare så påvisades att OT´n till skillnad från senare Centrum maskiner hade en "3 Ohm minimum" utgång med. Inte för att det spelar mig ngn större roll faktiskt för jag kommer byta till en mer ändamålsenlig OT iaf. Inte mkt mer med det...

Funkar den då? Jaja...klart den funkar. Inte låter det något vidare,men den funkar iaf..

Denna och den sista Geloso G.60´n får stå till sig lite nu. En sak i sänder liksom... Kul grej iaf!

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 06 May 2016, 18:43, edited 1 time in total.



05 May 2016, 18:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: En lite udda Centrum.
Det går fan inge bra för mig kvällstid!
Satt nu precis å kikade på fotona av denna igen och ser att det STÅR "typ" på bakre plåten!
DOH! :shock:
Inte såpass så jag kan säga vad det e,men..kommer en dag imorgon med hoppas jag.

Mao..vi vet inom kort vilken modell av Centrum maskin detta e. :mrgreen:

Edit; Så. Då vet vi att det är en typ 517

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 09 May 2016, 23:15, edited 1 time in total.



05 May 2016, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Som sagt,Centrum maskinerna-de vi vanligen ser-kräver ju byte av utgångstrafo för att funka med moderna högtalare.
I likhet med många andra lite äldre maskiner har de utgång för 50V alt 100V linjesystem. Så även denna..
Men.
När jag petade bort en dekal baktill,där just det med vad för utgång som e aktuell står angivet,så stod där även 3 Ohm.
Betänk nu att mååååååååånga lindningar på den där OT´n blir e... Dels det med 50 samt 100 volt men även lindningen för slutrörens katoder.
Mm.

Kablaget såg väl sådär ut som bäst,om man e snäll i sitt omdöme.

Jaja. *klipp klipp*...å *mutter mutter* så låg iaf OT´n lös på bänken. Här vart ju inget garanterat liksom.
Men. Som det visar sig fanns där en lindning med mkt grov tråd,typ som en glödlindning på en PT...å den visade vettig DC resistans.
Lokaliserade vad som var primärer och CT till desamma..

Image

Så det där kapades ner och försågs med grövre flerkardel.

Image

...som mynnade i ett telejack. Å...visst fan var det rätt :D . I samma ögonblick maskin kom upp i temp hördes det redan på bruset.
Som synes saknas fortsatt anslutning för jordreferens... Men visst fan vart effekten där,alltså i reda watt betraktat.
Med andra ord kan vi konstatera att det nu på Fender manér blir "4 Ohm minimum"...inte mer med det. Kul att originalgrejerna går att återanvända!

Iom att jag kopplade bort lindningen för slutrörens katoder drogs nu dessa direkt till katodbias motstånden. Det ena på 536 Ohm och det andra på 552 Ohm.
Landade allt rätt...
Med maskin i 240VAC läge landade B+ på 422VDC. Satte sedan om till 220VAC och B+ ramlade då in på ungefär 465VDC. Gott nog.

Mao är det som det står nu all systems go. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2016, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Hann med att "rensa ur" denna Centrum idag.

Allt tjafset som där ändå inte finns bruk för,men saken är den att jag gjorde det på ett sådant sätt att maskin fortsatt kan användas.

Provade faktiskt att kaskadkoppla de båda ingångsstegen mest för skojs skull å...det skall man INTE med 6J6. Det där var fan ingen hit!

Hur som helst har den nu 3st 50µF+50µF kannor installerade på "Hiwatt" mfl vis. Dvs invändigt i chassit. Det är så mkt plats iaf att det gör fan varken till eller från.

På det fick jag byggt om choken en smula,elsäkrat den,så den kunde placeras utvändigt på chassit. Ett par säkringshållare vart installerade.
Det där med original smältsäkring ger jag fan inte mkt för. Å se...det med all rätt.

Fick ju vevat igång den gamla maskin igår. Mekat runt med den en del idag,och var i det medveten om att den verkligen inte gått mkt nu med friska bitar ombord.
Kom till att mäta B+ som var ung 50VDC för lågt. WTF? Kollade då AC spänningen in på 5U4GB flaskan och ena sidan var alldeles väldigt kort på AC spänning? WTF?
Stängde av och DC mätte för resistans. Avbrott i ena lindningen... :(

Så det blir att ta ur den där PT´n och se ifall felet ev kan hittas. Annars ÄR det inte hela världen...har PT´s liggande som kan fylla det tomrummet,men surt oavsett isf. Skittrist rent av.
Det jag mest undrar e vad som isf kan ha fått ena lindningen ut till avbrott? Inga kortisar,ingen speciellt vanvettig belastning.
Hm.

Jaja. I vart fall rensades det rätt rejält under huven om inte annat. Det mesta som sitter där nu skall ju ut iaf...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


08 May 2016, 22:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Ibland lönar det sig att vara streber,så e re bara.. :D

PT´n på denna,sekundären i detta fall då,som jag misstänke var skottad....var INTE det. HT är lindad enl gammal spec,vilket innebär att det är två separata lindningar som går ihop på mitten.
Å..you guessed it.
Lödningen av den ena mot den andra hade släppt :mrgreen:
Chalk one up for the good guys in short! 8)

Men..i den vevan jag nu hade ur PT´n å kikade närmare på den...nejfan. Nytt kablage e det som gäller. Gammal vaxad väv i all ära men hallå...efter 70år liksom. Så har iaf bytt allt vad avser kablage på sekundärsidan så långt,och primär kommer det med.
Inte mkt att orda om.

Men glad som en lärka över att det inte var värre iaf!! :shock: :D :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 May 2016, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Missförstå mig inte nu...

Igår satt jag å lattja lite med Champion maskinen. Tycker verkligen den låter helt fantastiskt och för MIG är det ytterligare en kvittens på att det i ALLRA högsta grad är värt problemet att utforska rörtyper utanför gängse normer.
Japp. Den e verkligen SÅ bra.

Så har vi Dr Oetker -aka Helmuth Kohl. En stiliserad kopia på No36/No39 Marshalls. Visst,den har mkt mer dist..så e re ju,och det är ju en del av designen.
Men samtidigt så grunnar jag lite på vart JAG vill ta vägen rent utvecklingsmässigt. Detta med småsignalspentoderna har ju närmast blivit en form av trademark nästan i mitt fall. Tycker väldigt väldigt mycket om vad de tillför potten.
Denna "kopia" på No36/No39...nää... De lirar inte i samma division i min mening. Finns en HELT annan öppenhet och närvaro i maskinerna med småsignalspentoder i näsan. Helt klart.
Det är INTE detsamma som att säga att Helmuth där e en dålig maskin...inte alls,e bara att säga att den låter som ngt som redan är gjort.

Nånstans på vägen..det handlar inte enbart om dist och det handlar inte enbart om förstärkningsfaktor. I alla fall inte i min mening.
Ton och "öppenhet" i soundet samt sträng är iaf MIG mer väsentligt.

Ok.
Då har vi denna Centrum typ 517...som använder 6J6 i preamp samt PI. Förstärkningsfaktorn ur dem är inte direkt den högsta som finns att tillgå,men det är som jag ser det sällan ett problem eftersom vi ändå skapar kedjor med gainsteg. Å..helt självklart,ju fler gainsteg desto mindre användning av herrejösses "mu" som förstärkningsfaktor sett.

Provade ju som kortast som den stod,och det var verkligen ingen höjdare. Vill nog påstå att..."pushad" så är det nog en av de sämst klingande maskiner jag lekt med. I standardskick då alltså.

Nu är det samtidigt så att i samband med detta hattande under huven på den gamle Centrum maskinen kan det kort konstateras att många av resistorerna som är inblandade har driftat friskt. Mao är det inte helt ärligt att bedöma maskin utifrån det den presterar "as is" eftersom den helt enkelt inte fyller spec.
6J6 har som jag ser det en stor nackdel,och det är den gemensamma katoden. Att lattja och leka med katodresistorvärde har en mycket påtaglig inverkan på ljudet. Utan tvekan,det och railspänningar är direkt imperativt i sammanhanget i min mening.
Samtidigt...finns det ju steg i en maskin som faktiskt använder sammanbundna katoder,dit tex en långsvans fasvändare hör.
På det...e frågan vad som kommer ut ur påsen med friska kringkomponenter.?

Lika samma i sin tur är det ju inte helt ovanligt med tex 1.5k katodresistor på flera gainsteg.

Så min tanke nu är att man kanske skulle PROVA med att använda ett eller ett par 6J6 ändå? Rör är ju rör som sagt å...hur illa kan det bli.?
Om man då adderar ngt/ngr gainsteg framför....e vi inte lite tillbaka på ruta noll då?

Nu blir det först att bygga iordning PSU samt slutrören och dess kringkomponenter. Tillika att bygga en liten krets för individuellt justerbar bias. Inte mkt att orda om,och med det ur vägen hoppas jag på ett bra mkt mer ordnat utseende under huven,och iom det mer plats och utrymme att planera tex preamp mm.

Hm.
Ligger sjuk fn,å det lämnar ju fältet vidöppet för den här formen av kåserande. Poängen e den att det jag skriver ovan kan mkt väl ha merit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 May 2016, 15:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Mm. Sjuk eller inte,har ju så satans tråkigt att jag åkte ut å småpilla en stund iaf. Fuck feber.

Image

Så. Nu e all kabel till PT´n bytt,med undantag av 5VAC lindningen till likriktarens glöd. Den e å andra sidan i såpass bra skick att det funkar ändå.
Som synes en radda stående kannor.. Tror det med att byta kablage var mkt vist. Gammal vaxisolerad väv e kanske inte det bästa från början med moderna mått,och när det såg ut som i detta fallet i sin tur hade vi nog resonerat klart.
På det...fast nätkabel. Separat anslutning för skyddsjord,som är "längsta" kabel om olyckan e framme. Korrekt låsning i chassit osv osv osv. Smältsäkring borttagen och ersatt med en separat säkringshållare för "mains"...

Image

Här ser ni tydligt vad jag menar med att chassit är en smula rostigt. I ärlighetens namn är det bara ytrost så fan vet om man inte skulle ta det med lite svinto bara.?
Jaja. Hur som helst,återigen...nytt kablage. Socklar bytta. Säkringshållare för HT AC´s mitt tapp. Dt där lödstödet i mitten är originalet och jag resonerade lite med mig själv om det,men iom att man en ggn i tiden gjort sig besväret att hantera det med C-C avstånd mellan socklar osv OCH det faktum att det liksom passar så bra med vad jag behöver...
...så vart det rengöring av det med och återinstallation.

Nu e det ju så att även denna har en sådan där pulldown resistor från B+ mot chassi. E på totalt 10k,vilket jag nog kommer sätta om till modernare grejer och 20k. Enda jag skall ha det till är att se till att B+ inte skenar under uppstart...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


11 May 2016, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Image

Rådslag med mig själv. En bra stund.
Nu blir det som så att jag kör ett 6J6 som fasvändare i alla fall. Blir en långsvans,och givetvis finns det baktankar med detta.
Iom den gemensamma katoden..så är det förspänt kan vi kalla det.

Image

Japp. En liten och kompakt bräda för negativ g1 spänning. Individuellt justerbar. Inga konstigheter egentligen.
Så..med allt på plats för slutrören skevade jag igång det hela och det landade ung som förväntat får vi nog säga.
Återanvände den gamla heffa pulldown resistorn i brist på modern ersättare (tänkte plocka upp det imorgon). Inte mkt att orda om,det hela liksom mest gör vad det skall.

Image

Iom att jag nu har chansen att "välja" så placerade jag hålen för de novaler som skall användas en bit ut i chassit. Tanken med det är att få bort allt AC samt allt "våldsamt" ifrån det som bär signal,så gott det går.
Originalsocklarna för 6J6 flaskorna i preampen är så små att hålen efter de kan man närmast både ha och mista så..samma skit annan dag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 May 2016, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Image

Naåow wiir gättin såmwäre bäjbi!!
Såja!.

Image

Tamigfan tom gridläckor på plats. E ju så man blir rädd...rädd säger ja... :mrgreen:

Nu skall det dit en balanspott för glöden på di två novalerna med. Å sen kabbllarr ToF påttttar å dä. :lol:

Sen vore de la själve faen..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 May 2016, 19:56
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Jag hade väl handen på hjärtat hoppats bli färdig med denna så den skulle kunnat vara med igår kväll men så ville icke fru Fortuna.
Jaja. Det kommer fler tillfällen.

Image

Den e nu uppe å rullar,lullar å går iaf. Det är INTE detsamma som att den är färdig utan bara ett konstaterande att den nu går att spela på.

Image

Fick lattja lite med droppresistorvärden för att få det hela att landa inom rimliga marginaler.

Image

Å se där har vi då den moderna varianten av den där heffamegauber keramiska original resistorn. Dessa två i serie som pulldowns var väl ungefär som förväntat.
Nog kan man lösa detta mer "modernt",men..då faller som jag ser det lite av grejen med maskinens ålder på ngt vis. Kalla mig fjantig..

Ok.
Så hur låter den då? Var det där 6J6 röret nå kul? Hm...får nog återkomma på den tror jag.
Nu vart det typ en halvtimma i all hast men..tycker den känns dels bright och dels ganska övertonsfattig kontra vad jag är van att hitta i maskinerna med lite vilja.
Skall kasta lite fler trix efter den så får vi se vad som trillar ur påsen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 May 2016, 00:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Image

Jadå. Jag hittade allt rätt till slut. Fick installerat ngr signalkondensatorer så påföljande steg kunde få sig en "fast" 1M gridläcka...fick kastat om ngr värden till kring det som begränsar och..mjodå. Nu kom allt det där goa "metalliska" i tonen och alla de vackra övertonerna som ett brev på posten. Taaaaaaaaaaaaaaack så mycket..

Image

Iom hammarlacken så är det ju inte lika känsligt vad avser repor osv så..jag gav mig på det med vanlig å hederlig Svinto jag. Såg till att det löddrade hela tiden bara..
Det mesta av det sunkiga och rostiga går faktiskt att få bort men...mja. Jag är osäker. Tycker den gamla hammarlacken har sina sidor,helt klart. Kanske framför allt i den närmast ljusa indigo som är nyansen.

Nu är maskin inte färdig än,det skall installeras lite mer switchar,det skall dit en andra PPIMV,det skall dit PSU för styrning osv.
Det och så skall ett antal hål framför allt baktill läggas igen med plåt av rena säkerhetsskäl OCH det skall installeras ett handtag.
Just det med handtag i sin tur... Hm. Huven på den är inte det mest stabila som tänkas kan och förstärkaren är ärligt sagt ganska stor så fan vet om huven orkar bära det.?
Lär väl visa sig antar jag.

Nu låter den iaf riktigt riktigt hyggligt. Så just den biten känns väl som att det som återstår på sin höjd handlar om småtweaks. Mina tvivel kring 6J6 som flaska är HELT bortblåsta. De kan...ngt annat är rent skitprat.

Image

På det dagens överraskning! Inuti huven satt ett tube chart! :mrgreen: Kul grej,och om inte annat fick man ju reda på att det INTE skall vara en 5U4 där eg utan ett 5V4. Det senare då med ett mindre spänningsfall än det förra,en reflektion som kanske kan bli intressant framgent.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 May 2016, 20:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
https://youtu.be/xcsUNaEZXd8

Sådär...KAN den låta.. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 May 2016, 21:23
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Centrum typ 517
Image

Mm. Den fick sig nu ngr switchar till. Ett par bright switchar,en 500k pot som "separationsresistor" i James kontrollen samt..en för dubbla PPIMV.
På det skall det dit en för "mode".
Funderar på att addera ytterligare en a´la No36 vad avser ingångsimpedans för steg 2. Får se var den landar.

På det är där gjort en justerbar spänningsdelare vid bias brädan,som skall agera matning till styrning.

Image

Åsså ett stycke skärm då. Återigen återanvänd plåt,miljötänk ni vet.. :lol: :lol:

Nä. Men det med att skärma av är som jag ser det en vettig grej vare sig man anser att det behövs eller inte. Faktiskt. Även om lådan nu rent praktiskt är sluten,och gjord i stål.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 May 2016, 22:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.