View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 16:37



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Den ena surrade, men inte den andra.. 
Author Message
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Den ena surrade, men inte den andra..
Byggde mig en Moody Tremolo till att använda i mitt sidoprojekt. Hade en 9V eliminator från EHX liggandes som jag testade att använda till den, men det blev ett visslande ljud i takt med tremolot. Tittade ifall jag hade någon annan ström att använda och hittade en annan EHX som enligt labeln är exakt likadan. De två ser egentligen identiska ut med samma speccar förutom att den ena har en svart label och den andra en vit.
Nu har jag redan hunnit glömt ifall det var den svarta eller vita som fungerade och jag har ingen aning om vilken som kom med vilken pedal, men uppenbarligen måste det vara någon skillnad under huven mellan de två. (Båda två är relativt nya)

Är det så enkelt att den ena har bättre filter?
Medan jag ändå skriver; betyder det att det kan vara 1 konding med högre värde eller att det sitter fler antal i steg?

_________________
David


05 May 2016, 17:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Den ena surrade, men inte den andra..
Tumbleweeds susar sakta förbi, studsandes längs gatan..

_________________
David


07 May 2016, 18:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Den ena surrade, men inte den andra..
Den ena är Switchad/Regulated och den andra är en vanlig adapter :?: Din ena EHX-adapter är kanske dedikerad till en speciell pedal. Hittar inte svenskt ord för den första varianten. Kanske helvågslikriktad. Mitt rätt snabba och enkla sökande på nätet i våras resulterade i att en vanlig "Unregulated" adapter fungerar bäst för produkter med effektförbrukning i närheten av märkeffekten.

https://www.sparkfun.com/tutorials/103

Jag tror att Stinkfoot har en bra förklaring någonstans på hemsidan.

Under våren har jag haft två liknande problem i jobbet. I ena fallet en delaypedal som fungerade med försörjning till gitarrpedal eller batteri, men med oönskat oljud kopplad i tillgänglig 9V adapter. Den senare, min privata, har jag använt tidigare, men troligen inte till modulationseffekter. I samband med rep av ett keyboard till ett flyktingprojekt gick vi igenom många 9V adaptrar på jobbet. Samtliga "Unregulated", visar minst 14,8V. Till keybordet skickade vi en adapter med märkeffekt liknande original. Sedan påskhelgen fungerar keybordet.

Jag brukar kasta bort adaptrar som för oljud. För många ändamål finns ofta billiga grejor i second hand butiker.


08 May 2016, 00:23
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2011, 23:21
Posts: 1600
Location: Karlstad
Post Re: Den ena surrade, men inte den andra..
Nu testade jag att mäta spänningen på de två och de båda gav väldigt lika spänning. Nu har jag ju redan hunnit glömt de exakta siffrorna, men med typ 9,5V där någonstans.
Dock kommer jag ihåg att när jag mätte på den som är till Memory Man så ger den 32V utan last.

_________________
David


09 May 2016, 17:14
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.