View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:25



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Ett gammalt KENT-eko är tyst 
Author Message

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Ett gammalt KENT-eko är tyst
Hejsan,
jag har ett KENT-eko från 60-talet som jag med fantastiskt resultat använde som förförstärkare till en VOX AC30 TB för 30 år sedan.
I dag skulle jag testa samma sak med en TECH21 60W som jag har svårt att hitta bra ljud på. Men då är det knäppt tyst.
Om ett sånt eko står så länge, vad är det då som kan sluta fungera. Rören? Kondingar? Lödningar?

Jag vore glad för tips på det.
Jag själv kan på sin höjd leta redan på en dålig lödning...


30 Apr 2016, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
ove.wall wrote:
Hejsan,
jag har ett KENT-eko från 60-talet som jag med fantastiskt resultat använde som förförstärkare till en VOX AC30 TB för 30 år sedan.
I dag skulle jag testa samma sak med en TECH21 60W som jag har svårt att hitta bra ljud på. Men då är det knäppt tyst.
Om ett sånt eko står så länge, vad är det då som kan sluta fungera. Rören? Kondingar? Lödningar?

Jag vore glad för tips på det.
Jag själv kan på sin höjd leta redan på en dålig lödning...


Ja en så gammal maskin som inte har används på länge (hur länge?) så kan du jämföra det lite som en en bil från 60-talet med orginal batteri som inte används o förvänta sig att bilen ska starta med befintligt batteri.

Med det sagt så skulle jag tro dina E-kondingar har lämnat in och kan i sin tur påverkat något annat att lämna in.
Jag hade börjat med byta alla E-kondingar och sen kollat att alla spänningar mm stämmer mm med rören ute.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


30 Apr 2016, 22:25
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Jag har nog inte använt det på 25 år.
Men E-kondingar, menar du då elektrolykondingar?


30 Apr 2016, 23:52
Profile

Joined: 06 Feb 2008, 09:58
Posts: 588
Location: Valbo
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Hej!
Jag kan kika på det!
Med vänlig hälsning Uffen

_________________
uffen


01 May 2016, 11:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
total renovering rek... Po.Alm är expert på dessa

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


01 May 2016, 11:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
PO Alm i all ära men de där är inte svårare än att någon av oss stärkarbyggare/renoverare kan titta på den.
Frågan är om motorn går (alltså om huvudsäkringen gått)?
Kolla spänningarna. Lyser rören? Du får ta bort skärmarna på rören för att se.
Det kan vara så enkelt att du bara behöver "motionera" rörhållarna och pinnarna på rören. Det hände med mitt. För att felsöka räcker det med att dra ur och i dem några ggr. Visar det sig att det är det så får du naturligtvis göra rent ordentligt. Iom att du säger att den är tyst så tyder det på att första röret, preampen inte släpper igenom signal. Kolla det röret först.
Det är egentligen en Watkins Copicat som Hagström importerade och gjorde till sin egen "Kent" för att sälja bättre(?) Det finns en hel del på nätet om dessa. Bara att googla. Jag har en av de första maskinerna och den låter superbra! Kör med originalkondingar och originalrör från -62! :D
Jag har haft problem med att mitt eko skorrar och låter som dist men det visade sig att det va just en dålig rörhållare.
Här är schema:
Image

Var bor du Ove? Tittar gärna på det om du är villig att skicka.

_________________
Hasse.


01 May 2016, 13:46
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
HasseA wrote:
Frågan är om motorn går (alltså om huvudsäkringen gått)?
Kolla spänningarna. Lyser rören? Du får ta bort skärmarna på rören för att se.
Det kan vara så enkelt att du bara behöver "motionera" rörhållarna och pinnarna på rören. Det hände med mitt. För att felsöka räcker det med att dra ur och i dem några ggr. Visar det sig att det är det så får du naturligtvis göra rent ordentligt. Iom att du säger att den är tyst så tyder det på att första röret, preampen inte släpper igenom signal. Kolla det röret först.
Det är egentligen en Watkins Copicat som Hagström importerade och gjorde till sin egen "Kent" för att sälja bättre(?) Det finns en hel del på nätet om dessa. Bara att googla. Jag har en av de första maskinerna och den låter superbra! Kör med originalkondingar och originalrör från -62! :D
Jag har haft problem med att mitt eko skorrar och låter som dist men det visade sig att det va just en dålig rörhållare.

Var bor du Ove? Tittar gärna på det om du är villig att skicka.


Lampan lyser och motorn går. Men rören lyser inte och det knastrar inte heller något om jag ruckar på dom med gitarr och förstärkare inkopplad.
Jag bor i Gävle.


01 May 2016, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Ok. Jag bor i Bollnäs. Nästgårds ju! :lol:
Något knas med 6,3 v linan verkar det som alltså. Vet inte om lampan går på samma. Isf är det rören som pajat. Har inte mitt hemma nu och kan inte kolla. Kollar imorgon, Måndag.
Har du möjlighet att byta rör så gör det först.
Vet inte vilken modell du har men skulle tro att det är samma som min då jag inte tror att Hagström importerade andra modeller.
Har du "vägarna förbi" någon gång så tittar jag som sagt gärna på det. Kostar inget. (Förutom ev. komponentbyten då) Ett rent nöje isf.
Eller om du vadderar in det i ett paket och skickar.

_________________
Hasse.


02 May 2016, 00:31
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
HasseA wrote:
Ok. Jag bor i Bollnäs. Nästgårds ju! :lol:
Något knas med 6,3 v linan verkar det som alltså. Vet inte om lampan går på samma. Isf är det rören som pajat. Har inte mitt hemma nu och kan inte kolla. Kollar imorgon, Måndag.
Har du möjlighet att byta rör så gör det först.
Vet inte vilken modell du har men skulle tro att det är samma som min då jag inte tror att Hagström importerade andra modeller.
Har du "vägarna förbi" någon gång så tittar jag som sagt gärna på det. Kostar inget. (Förutom ev. komponentbyten då) Ett rent nöje isf.
Eller om du vadderar in det i ett paket och skickar.


Det var snällt. Jag PM:ar dig :)


02 May 2016, 08:01
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Har ju ett likadant,där oscillatorn är ledsen.

Hur som.
Om det visar sig vara 6BR8 flaskan säg till. Har ngr över.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 May 2016, 10:21
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Racing wrote:
Har ju ett likadant,där oscillatorn är ledsen.

Hur som.
Om det visar sig vara 6BR8 flaskan säg till. Har ngr över.


Klippor! :D
Jag låter HasseA ta en titt på det!


02 May 2016, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Säkring och Hunts kondingar bytta. Återställt en tidigare "mod" där man gjort en tankevurpa medelst jordning av ena ingångens rörhalva på ett sådant sätt att även utgången blev jordad...
Nu sjunger den igen. Även om du (Ove) inte använder dig av ekot så har jag även sett till att det fungerar. Låter bättre än mitt :shock:

_________________
Hasse.


06 May 2016, 10:54
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
HasseA wrote:
Säkring och Hunts kondingar bytta. Återställt en tidigare "mod" där man gjort en tankevurpa medelst jordning av ena ingångens rörhalva på ett sådant sätt att även utgången blev jordad...
Nu sjunger den igen. Även om du (Ove) inte använder dig av ekot så har jag även sett till att det fungerar. Låter bättre än mitt :shock:


Men vad coolt! Det ska bli jäkligt spännande att testa :D
Jag ska försöka få tillfälle till en biltur efter jobbet någon dag i veckan!


06 May 2016, 12:34
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Ditt eko låter mer o bättre än mitt. Har testat att byta rör men det blir ingen skillnad. Tror mina kondingar också måste ses över... Har bytt samma som i din men behöver nog byta fler i min. Eller är det oscillatorn som spökar. Nåja. Kul att rota i dessa ivf. Trångt och "mysigt". :shock:
Din har serienr 1133 och min 1033. Vet inte om det är ett löpnr (troligen inte). Kanske är de systrar på närmare håll än 100 ifrån?

_________________
Hasse.


06 May 2016, 14:26
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
HasseA wrote:
Ditt eko låter mer o bättre än mitt. Har testat att byta rör men det blir ingen skillnad. Tror mina kondingar också måste ses över... Har bytt samma som i din men behöver nog byta fler i min. Eller är det oscillatorn som spökar. Nåja. Kul att rota i dessa ivf. Trångt och "mysigt". :shock:
Din har serienr 1133 och min 1033. Vet inte om det är ett löpnr (troligen inte). Kanske är de systrar på närmare håll än 100 ifrån?


Vad gör oscillatorn?
(Titta in på din FB om du använder det :)


06 May 2016, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Är osäker på vad den egentligen gör. Skulle tro att den möjliggör att bandet på något vis tar upp signal. Ungefär som en bärvåg i radiosammanhang.
För att bandet ska kunna ta upp och sedan kunna ge signal så måste den ha en viss styrka. Kalla det en arbetspunkt kanske? Som Bias för ett rör.
Den genererar visst en frekvens rätt långt över det hörbara. 50kHz någonstans. Amplituden är också den rätt hög. Den Biassignalen och audiosignalen filtreras sedan där Biassignalen jordas och audiosignalen går vidare in i nästa förstärkarsteg och sedan tillbaka till utgången och till insignalen (för ihällande eko) i vald mängd.
Fiffigt!
Rätta mej gärna om någon är bättre påläst!

_________________
Hasse.


06 May 2016, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Nädå. Du är principiellt rätt ute.

Är just oscillatorn på min som e ledsen. Tråden är avbrunnen i den. Försökt hitta en som reservdel,men det verkar lögn i helvete.
Poängen e den att tonhuvudena behöver inom rimliga marginaler klara av att "se" just osciallatorfrekvensen..
Har ngr liggande jag snott ur andra skrotade maskiner men där e frekvensen kring 90-100kHz.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


07 May 2016, 12:23
Profile

Joined: 30 Mar 2006, 21:27
Posts: 90
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
Wow, det här blev ju jättebra, ljudet som nytt och TC Electronic Flashback x 4 får ligga kvar i resväskan :)
Och dom flesta andra pedalerna också.
Inga överflödiga knappar och rattar på ett KENT-eko.

Tack för hjälpen HasseA!

https://drive.google.com/file/d/0B_a0eRsYcir0dmNQNTR0eWMzd0k/view?usp=sharing


17 May 2016, 10:04
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Ett gammalt KENT-eko är tyst
:wink:

_________________
Hasse.


17 May 2016, 16:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.