View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 13:46



Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next
middle pot problem marshall super bass *EDIT. Slutrapport! 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post middle pot problem marshall super bass *EDIT. Slutrapport!
Har haft ett litet intermitent skrapljud som kommit och gått på min super bass(-68). Fick en känsla av att det var någon pot som orsakade det då det blivit bättre när man "masserat" dom lite. Och nu har middle poten kastat in handduken helt. Händer inte ett jota när jag vrider på den. Är det troligast att det är poten eller en konding i tonstacken som gett sig? Och hur testar jag det enklast?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


Last edited by Polytone on 03 May 2016, 11:08, edited 2 times in total.



25 Apr 2016, 09:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass
Fick fart på poten igen. Med hjälp av lite PRF 7-78. Men, skrapljuden finns tyvärr kvar. Dom uppträder vid högre volym och jag nojjar lite med tanke på Svullos tråd om hans (troligen) intermitenta OT. :( Men jag har målat fan på vägen förut så ska försöka att inte gå den vägen i förtid. Tips på var man bör felsöka först mottages tacksamt!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 13:06
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Börja med att byta ut potten först. Enklast och väldigt logiskt att börja där.


25 Apr 2016, 13:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
speed wrote:
Börja med att byta ut potten först. Enklast och väldigt logiskt att börja där.

Ja, fast nu funkar ju den igen. Alla rör är för övrigt bytta så där ligger inte felet.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 14:25
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Är skrap ljuden bara där när du vrider på den eller kommer och går trots du inte rör den?

Personligen så vrider jag upp mid på 10 sen rör jag den inte mer så en skräpig pot stör mig minimalt, men du kanske är en sån dom vill tweaka lite hela tiden? Spara potten om du tar ut den alternativ skicka den till mig ;)

Man kan byta kolbanor på den. men det brukar gå att fixa med LITE deoxit spray eller elektronik renjörningsspray som du redan nämnt. Deoxit är starkt så använd lite vanlig rengöring för elektronik kan du bada med

Med vänlig hälsning, plexi


25 Apr 2016, 14:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
pleximaster wrote:
Är skrap ljuden bara där när du vrider på den eller kommer och går trots du inte rör den?

Personligen så vrider jag upp mid på 10 sen rör jag den inte mer så en skräpig pot stör mig minimalt, men du kanske är en sån dom vill tweaka lite hela tiden? Spara potten om du tar ut den alternativ skicka den till mig ;)

Man kan byta kolbanor på den. men det brukar gå att fixa med LITE deoxit spray eller elektronik renjörningsspray som du redan nämnt. Deoxit är starkt så använd lite vanlig rengöring för elektronik kan du bada med

Med vänlig hälsning, plexi

Nej, det där skrapande ljudet jag pratar om kommer när jag spelar på stark volym. Poten rör jag inte då så jag tror nu att problemet sitter någon annanstans. Det är ett lätt fräsande/sprakande ljud som framträder framförallt vid låga frekvenser. Lättare att få fram med min Les Paul än med stratan. Så det känns som att den starkare ingångssignalen är en faktor. Det verkar heller inte vara vibrationer från högtalarna som sätter igång det då jag provat att ställa stärkarn på golvet bredvid.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 16:07
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Det är lite svårt att uttala sig om när man inte har förstärkaren framför sig men jag tror inte problemet sitter i din pot alls tian i en kondensator i Filtreringen. Vissa frekvenser får då fram fenomenet och det är därför midpotten påverkar. Troligen kan du "ställa bort" skrapljudet genom att ändra treble och precence till anar extremer.

Jag gillar orginal elekrtolyter men bara när de funkar. :) Är dessa original på förstärkaren?

Med vänlig hälsning, plexi


25 Apr 2016, 17:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
pleximaster wrote:
Det är lite svårt att uttala sig om när man inte har förstärkaren framför sig men jag tror inte problemet sitter i din pot alls tian i en kondensator i Filtreringen. Vissa frekvenser får då fram fenomenet och det är därför midpotten påverkar. Troligen kan du "ställa bort" skrapljudet genom att ändra treble och precence till anar extremer.

Jag gillar orginal elekrtolyter men bara när de funkar. :) Är dessa original på förstärkaren?

Med vänlig hälsning, plexi

Tack för funderingarna! Kunde faktiskt inte ställa bort skrapandet genom att ändra precence eller treble. Vilken elektrolyt konding tror du att det rör sig om? Ett par av dom är bytta och jag har testat alla med min Atlas Esr-mätare och enligt den är dom ok. Skulle det kunna vara en av mustardkondingarna annars tro? Har du någon erfarenhet av havererade sådana?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 18:06
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Öppna poten och rengör ordentligt med typ kemiskt ren bensin. Smörj den sedan lite med vaselin och torka bort överflöd från kontaktytor.

Gör du det rätt blir den som ny.

_________________
http://www.voodooaudio.se


25 Apr 2016, 18:36
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Mustards brukar inte fallera.... men det har hänt... har jag hört... men aldrig mig... Har över 50 förstärkare med mustards...

Bara vid stark volym? Hur är det med rören och biasen. Är det fräscha? Har du möjlighet att mäta bias med en quad mätare, jag personligen gillar att kunna få bias mätning på samtliga rör det är med matchade rör är ofta inte så matchade...

Jag är ändå inne på elektrolyterna... Jag har precis haft en förstärkare där alla elekrolyterna mätte ok men förstärkaren började knäppa och spraka efter ett tags användning kortslöt sedan efter en stunds tungt spelande, stärkaren la av. Slog man på den en halvtimme senare fungerade den igen. Visste inte att de kunde funka så men efter ett tips av en gammal förstörkarguru kunde jag hitta felet men farao det var segt.

Hur mäter din OT på primärerna? (Kodningarna dränerade)

Med vänlig hälsning, plexi


25 Apr 2016, 18:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Jag skulle kolla i följande ordning

Pot (Den känns ganska klar om den är urtvättad ordentligt) Tvätta alla rörsoclklar och spreja elektronik rengöring på bordet också (Dränera kodningar och sladd ur)
Elektrolyer (Känner här får man böja sig mot original och prova med nya elektrolyter)
Rör (1 Byt preamp rör, 2 byt slutrör)
OT (Inte så skoj, vi tar det om det behövs)

plexi


25 Apr 2016, 18:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Ett tips är att använda din esr mätare som lågohms mätare funkar utmärkt till detta(0.01ohm)
Kolla lödningar ,ohm väljaren, power switch,ht switch etc.
Dålig kontakt någonstans kan leda till ljud.
Har själv haft knaster av dålig ht switch och ohm väljare.


25 Apr 2016, 19:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
pleximaster wrote:
Jag skulle kolla i följande ordning

Pot (Den känns ganska klar om den är urtvättad ordentligt) Tvätta alla rörsoclklar och spreja elektronik rengöring på bordet också (Dränera kodningar och sladd ur)
Elektrolyer (Känner här får man böja sig mot original och prova med nya elektrolyter)
Rör (1 Byt preamp rör, 2 byt slutrör)
OT (Inte så skoj, vi tar det om det behövs)

plexi

Rörsocklarna är tvättade för en månad sedan. Då byttes även alla rör till nya. Skall nämnas att skrapljudet fanns redan med de gamla rören så där sitter nog inte felet. Elektronikrengöring på bordet? Hm, bara duscha på över hela? Har tidigare i en fender haft problem med intermitent skrapljud(fast då lät det mer ilsket) och då var det en dålig lödning vid en rörsockel. Tror jag ska testa imorgon att köra med 2 slutrör endast. Först de yttre sedan de inre för att kunna utesluta detta problem. Nya elektrolyter har jag tyvärr inga att testa med. Tack för input!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 20:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Edel wrote:
Ett tips är att använda din esr mätare som lågohms mätare funkar utmärkt till detta(0.01ohm)
Kolla lödningar ,ohm väljaren, power switch,ht switch etc.
Dålig kontakt någonstans kan leda till ljud.
Har själv haft knaster av dålig ht switch och ohm väljare.

Spännande tips! Bara köra med esr-mätaren på var sida om det man vill checka? Skall provas.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 20:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
skadat gallerförspänningsmotstånd eller gallermotstånd.....

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Apr 2016, 20:32
Profile WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Ja precis! Esr mätaren är väldigt nogrann som ohm mätare,om man vill mäta kontunitet.
Oftast dom enkla felen som är svårast att hitta.


25 Apr 2016, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
zven wrote:
skadat gallerförspänningsmotstånd eller gallermotstånd.....

Aha, spännande tips! Var har vi dom nånstans i burken? Vet att det finns ett par på kortet vid fasvändaren, menar du dom? Sitter det några vid rörsocklarna kanske?Isf, både vid förstegsrören och slutstegsrören?(Har inte burken öppen just nu).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Edel wrote:
Ja precis! Esr mätaren är väldigt nogrann som ohm mätare,om man vill mäta kontunitet.
Oftast dom enkla felen som är svårast att hitta.

Och dom enkla låtarna är svårast att skriva :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Apr 2016, 21:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Ett av motstånden ser ut så här. Det mäter dock ok. Det går till katoden i V2b. Vad säger ni, läge att byta eller kan det inte ha med mitt problem att göra?


Attachments:
cathod resistor.JPG
cathod resistor.JPG [ 109.97 KiB | Viewed 8402 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
26 Apr 2016, 10:26
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Den röda färgen satte Marshall på lödningarna som inspektionsfärg efter 68 . De har bara spillt lite på motståndet. Ingen fara! :)

Med vänlig hälsning, plexi


26 Apr 2016, 10:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
pleximaster wrote:
Den röda färgen satte Marshall på lödningarna som inspektionsfärg efter 68 . De har bara spillt lite på motståndet. Ingen fara! :)

Med vänlig hälsning, plexi

Kul! :D Då får jag söka vidare. Har föresten inga rörhållare(säger man så?)som håller el34:orna på plats, är det något du rekomenderar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Apr 2016, 11:12
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
"Rörhållare" för slutrören finns i from av nät 60-tal, trådar slutet 60 början 70 och metallstöd efter 1971 men inte alls på alla förstärkare, Dessa är främst viktiga om man turnerar och flyttar och på annat sätt kan råka få rören att komma ur plat så att säga. rekommenderas främst om du turnerar...

Jag kan tycka de tidiga med nät kan va coola men inte nödvändiga då mina flyttas sällan.

Med vänlig hälsning, plexi


26 Apr 2016, 11:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
pleximaster wrote:
"Rörhållare" för slutrören finns i from av nät 60-tal, trådar slutet 60 början 70 och metallstöd efter 1971 men inte alls på alla förstärkare, Dessa är främst viktiga om man turnerar och flyttar och på annat sätt kan råka få rören att komma ur plat så att säga. rekommenderas främst om du turnerar...

Jag kan tycka de tidiga med nät kan va coola men inte nödvändiga då mina flyttas sällan.

Med vänlig hälsning, plexi

Tack! Min har en bytt rörsockel och där tycker jag att röret känns lite sladdrigt. Har provat att spänna åt det men lite lurigt på just den modellen av sockel. Får nog ta och byta den. Vet du var man kan hitta orginalrörsocklar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Apr 2016, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Ska försöka beskriva problemet igen. Vid högre volym, när förstärkaren börjar överstyra, så uppträder ett fladdrande/lätt skrapande biljud, framförallt är det lätt att få fram om man bender lite på strängarna så att toner(övertoner) "krockar med varandra". Man behöver inte ha starkt anslag alls, men volymen måste vara rejält uppvriden. Har testat att köra på de inre respektive de yttre rören som par endast utan någon skilnad. Det blir alltså samma som när jag har alla 4 rör i. Har rengjort bägge volympotarna samt middlepoten. Bytt alla rör. Mätt motstånd samt elektrolyter. En av de två 10 uF elyterna hade ganska högt esr. Om felet ligger i en elyt, vilken är det mest troligt att felet sitter i? Ringer några klockor hos er?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Apr 2016, 12:37
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Har varit ut för nåt liknade och då i ett nybygge, det var en av filterkondingarna som var mikrofonisk och då stärkaren började vibrera då man drog på volymen fick jag ett sprucket ljud. Sökte som en galning innan jag hittade vad felet var och åtgärdades med smältlim innan det blev byte av samtliga kondingar. Om du inte testat så ställ förstärkaren vibrationsfritt på sidan av lådan.


26 Apr 2016, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
busse wrote:
Har varit ut för nåt liknade och då i ett nybygge, det var en av filterkondingarna som var mikrofonisk och då stärkaren började vibrera då man drog på volymen fick jag ett sprucket ljud. Sökte som en galning innan jag hittade vad felet var och åtgärdades med smältlim innan det blev byte av samtliga kondingar. Om du inte testat så ställ förstärkaren vibrationsfritt på sidan av lådan.

Har faktiskt testat att ställa den på golvet bredvid förstärkaren med oförändrat resultat. Iof börjar väl golvet att vibrera också...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Apr 2016, 15:28
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Det är inte så att vi pratar om helt "normala" spöktoner pga låg filtrering i nätdelen?


26 Apr 2016, 22:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Svullo wrote:
Det är inte så att vi pratar om helt "normala" spöktoner pga låg filtrering i nätdelen?

Problemet kan komma och gå litegrann. Senast jag spelade så dök det upp först efter att förstärkarn blivit varm( kanske efter 4-5 minuter). "Normala spöktoner" borde väl finnas där hela tiden tänker jag?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Apr 2016, 07:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Problemet dyker upp endast när gitarrsignalen överstyrs. Drar jag ner på PPIMV-poten så finns biljudet kvar i bakgrunden även om stärkaren då spelar svagare. Betyder det per automatik att felet ligger före fasvändaren? Eller kan en intermitent OT tex reagera bara på just överstyrda toner?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Apr 2016, 10:37
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: middle pot problem marshall super bass *EDIT
Hmm du sa inget om nån master... :wink:

plexi


27 Apr 2016, 14:36
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 50 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Martin and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.