View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 08:15



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning 
Author Message

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Jag har konstaterat fel i OT:n på en Marshall SL 100 Watt -69. :-(

Vilken tillverkare kommer närmast orginalet? Eller är det ekonomiskt rimligt att linda om den? (tror dock inte kunden är villig att slänga ut hur mycket som helst).


22 Apr 2016, 08:31
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Merrenaudio´s clone är fantastisk!
Med vänlig hälsning, LG


22 Apr 2016, 09:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Står inga priser på hemsidan, har du ungefärlig koll på vad dom kostar?


22 Apr 2016, 11:31
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Typ 200 dollar styck för en C1998 OT tror jag sen om du beställer mer eller så. Jag har en på omlindning. Sen tillkommer frakt. Chris brukar dock vara cool med att skriva surplus transformer eller gåva so det inte blir så mycket tull.

plexi


22 Apr 2016, 12:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Chris gör inte så mycket omladdningar längre. han tycker inte det är "lönt" då hans cloner är så lika. Marstran (Broian Wallace) gör det fortfarande.

Kostar mer än en klon

mvvh plexi


22 Apr 2016, 13:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Jag resonerade med Merren ang min förmodat brända Super Lead OT från 69, alltså samma situation som trådskaparen..

Jag fick då svaret: The rewind process is identical to the original C1998 transformer...
Price is $200 for this service...
Han skrev att bobbiner och tråd kasseras såklart men ivad omlindningen egentligen innebär förstod jag inte, jag frågade om han återanvänder de gamla lamineringarna och fick följande svar: If you want the same original laminations used...then that can run $300 for the job...since every lamination will need to be cleaned one by one after careful tear down...

Så, jag kan inte se annat än att en "rewind" för 200USD egentligen är en helt ny trafo, möjligen att han flyttar över "end bells", men detta kan man ju göra själv på 2 minuter och då finns ju ingen anledning att skeppa sin gamla trafo till USA för dyra pengar.

När jag bad att få detta förklarat så fick jag inga fler svar från honom, så jag gav upp... Detta är så långt jag vet, någon annan kanske förstår vad han egentligen gör?

Jag har (som framgår i annan tråd) min trafo hos Marstran för rewind förövrigt. Den har även varit på resa till o från Ingo i Tyskland som aldrig fick tummen ur.. (bitter jag???) :lol:


22 Apr 2016, 16:41
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Låter ju konstigt...

Angående Ingo i Tyskland, var det inte han som hade en dotter som blev sjuk? Kanske blandar ihop det, om inte så är det ju förståeligt om han inte kom till skott.


22 Apr 2016, 21:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
awe wrote:
Låter ju konstigt...

Angående Ingo i Tyskland, var det inte han som hade en dotter som blev sjuk? Kanske blandar ihop det, om inte så är det ju förståeligt om han inte kom till skott.


Ja Ingo faller nog under : vill väl levererar inte så bra.
Köpte själv en OT från Ingo på den tiden LH sålde dessa , Well den jag fick var lika körd som den jag skulle byta ut, men får erkänna att ljudet som kom ur stärkan med sin volym av "hemma volym" var det bästa jag hört av en Marshall :)
Fick senare en ny som var helt okej.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Apr 2016, 21:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
TAD säljer en som låter rätt och är likadant lindad som en 68 superlead...
och bara 105euro

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


22 Apr 2016, 23:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
awe wrote:
Låter ju konstigt...


Eller hur... :roll:

Men handen på hjärtat, hur stor skillnad är det egentligen mellan olika trafos?? Jag har aldrig testat och jämfört på något strukturerat sätt, någon som har?


23 Apr 2016, 02:32
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Intressant att du nämner TAD, för nån vecka sen så köpte jag en trafo därifrån.

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Ou ... 6_Ohm_1418

Jag har en liknande situation, har en gammal trafo som ska omlindas, är skickad till USA men har väntat sedan i somras. (Har du skickat din till Chris eller Brian?) Förstärkaren bara stod och väntade, en JTM45/100 bara nåt nummer från en av Jimi Hendrix gamla toppar). Det är inget kul. Så när jag beställde rör så beställde jag denna trafo. 26 timmar senare stod UPS utanför dörren och på kvällen hade jag ljud i toppen igen!

Å det lät väldigt bra! När originalet kommer sätter jag in den (Har ju pröjsat massor för den! Better sound better or at least as good!)

På grund av att de är så få som gör omladdningar så har jag börjat göra det själv. Har misslyckats några gånger men börjar få till det nu och har byggt lite "maskiner" för att göra det. Det är ingen tjänst jag erbjuder andra utan bara för att fylla mitt eget behov. Jag är alldeles för långsam och skulle jag tagit betalt av mig själv per per timme för de trafos som blev bra hittills så ligger nog snittpriset på 10-15 tusen tar jag med tiden på de som jag misslyckats med får jag inteckna huset. Detta är terapiarbete eller kanske tvärt om, ett frustrationsarbete man måste vara så j@dra noggrann! Å jag som vill att allt ska gå fort!!!!!

Här är ett ljudklipp med TAD trafon samma kväll den kom.

https://youtu.be/TOz9U8HV6hA

Jag skrev den här recensionen på TADs hemsida

Output transf. for Marshall JTM100,4x KT66 4, 8+16 Ohm
pleximaster (4/5)

I have this 66 JTM45/100 with a broken OT. I´ve send the original transformer for a rewind in the US. I have waited over 6 months for it so last week when I ordered some tubes from TAD and I saw this transformer and ordered it as well.

Its sounds very good! Compared to my other two JTM45/100 amps with one with original OT and one rewound it sounds very similar, perhaps bit more mid-scooped, a little more modern sounding.

It is not absolute clone visually. It is wound an a plastic bobbin and not wound an a former (making it an open frame). The use of a plastic bobbing makes the need for lamination stack less. The transformer lamination is therefore thinner than the original making it a bit difficult to mount to the original mounting holes in the chassis, but it work out,

Price wise it is very good comparing to the price of shipping cost two ways, custom fees and repair cost for the other one.

Got the parts and transformer to my door 26 hours after placing the order! Inter EU.

Here is a first testdrive of the amp with the TAD transformer
https://youtu.be/TOz9U8HV6hA
Show 1 to 1 (in total 1products)


23 Apr 2016, 06:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
jag monterade deras MA50 I en superlead 50 75a med väldigt bra resultat... finns inspelning han kör på en powerbrake och gitarr rakt in..... här https://www.youtube.com/watch?v=i95UHKTk-fg

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


23 Apr 2016, 11:08
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
pleximaster wrote:
Intressant att du nämner TAD, för nån vecka sen så köpte jag en trafo därifrån.

http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Ou ... 6_Ohm_1418

Jag har en liknande situation, har en gammal trafo som ska omlindas, är skickad till USA men har väntat sedan i somras. (Har du skickat din till Chris eller Brian?) Förstärkaren bara stod och väntade, en JTM45/100 bara nåt nummer från en av Jimi Hendrix gamla toppar). Det är inget kul. Så när jag beställde rör så beställde jag denna trafo. 26 timmar senare stod UPS utanför dörren och på kvällen hade jag ljud i toppen igen!

Å det lät väldigt bra! När originalet kommer sätter jag in den (Har ju pröjsat massor för den! Better sound better or at least as good!)

På grund av att de är så få som gör omladdningar så har jag börjat göra det själv. Har misslyckats några gånger men börjar få till det nu och har byggt lite "maskiner" för att göra det. Det är ingen tjänst jag erbjuder andra utan bara för att fylla mitt eget behov. Jag är alldeles för långsam och skulle jag tagit betalt av mig själv per per timme för de trafos som blev bra hittills så ligger nog snittpriset på 10-15 tusen tar jag med tiden på de som jag misslyckats med får jag inteckna huset. Detta är terapiarbete eller kanske tvärt om, ett frustrationsarbete man måste vara så j@dra noggrann! Å jag som vill att allt ska gå fort!!!!!

Här är ett ljudklipp med TAD trafon samma kväll den kom.

https://youtu.be/TOz9U8HV6hA

Jag skrev den här recensionen på TADs hemsida

Output transf. for Marshall JTM100,4x KT66 4, 8+16 Ohm
pleximaster (4/5)

I have this 66 JTM45/100 with a broken OT. I´ve send the original transformer for a rewind in the US. I have waited over 6 months for it so last week when I ordered some tubes from TAD and I saw this transformer and ordered it as well.

Its sounds very good! Compared to my other two JTM45/100 amps with one with original OT and one rewound it sounds very similar, perhaps bit more mid-scooped, a little more modern sounding.

It is not absolute clone visually. It is wound an a plastic bobbin and not wound an a former (making it an open frame). The use of a plastic bobbing makes the need for lamination stack less. The transformer lamination is therefore thinner than the original making it a bit difficult to mount to the original mounting holes in the chassis, but it work out,

Price wise it is very good comparing to the price of shipping cost two ways, custom fees and repair cost for the other one.

Got the parts and transformer to my door 26 hours after placing the order! Inter EU.

Here is a first testdrive of the amp with the TAD transformer
https://youtu.be/TOz9U8HV6hA
Show 1 to 1 (in total 1products)


jag kommer nog ge mig på att linda om den trasiga 69an själv :) har redan lindat om en ´PT utan problem

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


23 Apr 2016, 11:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Det låter som en affärside att linda om trafos, hur svårt kan det vara ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Apr 2016, 12:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Att bara linda om kan ju gå bra. Att linda om och uppfylla gällande elsäkerhetsnorm är inte lika enkelt. Ur den aspekten ses omlindad trafo som nytillverkad och dagens norm gäller 3000VAC/4500VDC mellan lindningar och mellan lindningar och kärna i 1 minut.
Testutrustning för detta går på drygt 20.000SEK. Varje exemplar skall testas. Testet kan resultera i haveri av undermålig testobjekt.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


23 Apr 2016, 15:04
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Problemet är väl inte att få lindningen att uppfylla kraven utan att testa att den uppfyller kraven. Med den tråd som finns i dag och de isolermaterial som finns tillgängliga känns det inte som ett stort problem att få lindningarna att stå emot genomslag.

_________________
Johan Hansson


23 Apr 2016, 17:16
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Det har ju lindats transformatorer lite här och vad i sverige, lundvalls gör det fortfarande.
Det borde gå att få både billiga maskiner och en kurs i "howto" om man letar lite. Det verkar ju finnas
en marknad för att rekonsturera gamla trafos.
Några tips på gamla / nedlagda lindarverkstäder ?

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


23 Apr 2016, 23:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
JMS-förstärkarna som byggdes i Sundsvall nån gång på 80-90-talet hade transformatorer från ett företag i Timrå:

http://www.audioservice.se/?p=547

http://www.audioservice.se/?p=269


troligtvis http://www.timra-elbyggnad.se/

_________________
/Lasse

LF Audioservice


24 Apr 2016, 08:39
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
peterh wrote:
Det har ju lindats transformatorer lite här och vad i sverige, lundvalls gör det fortfarande.
Det borde gå att få både billiga maskiner och en kurs i "howto" om man letar lite. Det verkar ju finnas
en marknad för att rekonsturera gamla trafos.
Några tips på gamla / nedlagda lindarverkstäder ?
Är väl inte så mycket som behövs. Lindningsmaskin, vacuumkammare, ugn. Lindningsmaskinen är ju bara en motor och varvräknare. Vet inte hur man gör om man ska linda utan att klyva kärnan dock......

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2016, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Tubis wrote:
peterh wrote:
Det har ju lindats transformatorer lite här och vad i sverige, lundvalls gör det fortfarande.
Det borde gå att få både billiga maskiner och en kurs i "howto" om man letar lite. Det verkar ju finnas
en marknad för att rekonsturera gamla trafos.
Några tips på gamla / nedlagda lindarverkstäder ?
Är väl inte så mycket som behövs. Lindningsmaskin, vacuumkammare, ugn. Lindningsmaskinen är ju bara en motor och varvräknare. Vet inte hur man gör om man ska linda utan att klyva kärnan dock......


Vacuumkammare? Vad har man den till i detta sammanhang?


24 Apr 2016, 10:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Svullo wrote:

Vacuumkammare? Vad har man den till i detta sammanhang?

Ersätta luften i spolen med någon form av impregnering. Har flera ändamål, öka dielektriska styrkan, hindra tex fukt att tränga in, hindra vibrationer i lindningen, leda värme, har jag glömt något?

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2016, 10:32
Profile

Joined: 18 Apr 2010, 16:00
Posts: 78
Location:
Post Re: Grillad OT i Marshall SL -69, lämplig ersättning
Nästan alla bättre boutique märken i USA använder sig av antingen Heyboer eller Mercury Magnetics. ClassicTone (Magnetic Components) gör också högkvalitativa transformatorer (speciellt Fender typ).

Skall du ha en ersättare till originalet varför inte en MetroAmp spec (Heyboer)? George's specade kloner låter fantastiska och är så likt originalen man kan komma ljudmässigt/utseende mässigt. Har stärkare med både Merren & MetroAmp & och båda låter skitbra men min favorit är MetroAmp.


09 May 2016, 17:43
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.