View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 01:06



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Skrap volympot på gitarr 
Author Message

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Skrap volympot på gitarr
Hej! Har en liten brödrost LM Ericsson som reagerar konstigt med min volympot på guran. Misstänkte direkt DC men efter mätning har det uteslutits.
Så min fråga är vad det kan vara som skapar dessa problem? Har byggt om Mickingången för gitarrbruk och adderat lite kondingar och bytt en av de större elyterna . Känns som jag missar något obvious här...det är vad jag vet en stärkare som varit hos dig förut Racing.

PS: lyckas inte ladda upp bilder från mobilen. Kommer kanske ikväll!


21 Apr 2016, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Skrap volympot på gitarr
Bilder hade nog hjälpt ja.

Om det e en liten brödrost har jag mig veterligen bara varit nere med näsan i två LM. Den ena av de finns hos grannen...å den andra var en jag som snabbast funktionskontrollerade.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Apr 2016, 22:30
Profile

Joined: 20 Dec 2015, 14:21
Posts: 277
Post Re: Skrap volympot på gitarr
Jag kan gissa att du jordat den, bytt några signalkondingar, bytt ingångarna till tele.
Det jag har gjort är att byta den gamla utgången till tele, bytt några fler kondingar och en dubbellyt samt byggt till vanlig gitarringång med 1M impedans. Har även avkopplad båda halvorna med en liten lyt om 22uF för mera gain. Låtar riktigt trevligt just nu förutom de här skrapet som uppstår vid volymreglering på guran. Sen har jag även mycket brus när man vrider på tonkontrollen...antar att de kan avhjälpas genom att dra skärmad kabel?


Attachments:
IMG_6577 (1).JPG
IMG_6577 (1).JPG [ 151.49 KiB | Viewed 1589 times ]
IMG_6576 (1).JPG
IMG_6576 (1).JPG [ 103 KiB | Viewed 1589 times ]
22 Apr 2016, 08:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Skrap volympot på gitarr
Om det inte är du som installerat plastplattan som bla telejacket sitter i betvivlar jag att den där varit hos mig.
De två jag mekat med handlade om ren plåt (eller ja..lackad) framtill.

Skit samma.
Du har alltså ett problem i att det skrapar i maskin när du använder gitarrvolymen? Du har kollat att det de facto inte ligger i gitarrens pott-ar?
Händer ju det med...

Även om de faktiskt låter hyggligt med lite påställ som de står behöver i min mening iaf som minst ingångssteget byggas om.
Brus är oftast en funktion av gain/förstärkning,av olika orsaker. En av anledningarna att det ofta just brusar mer än nödvändigt anser iaf jag att det bottnar i det mer eller mindre universella bruket av 1M gridläckor mer eller mindre genomgående.
Även om det nu påverkar ingångsimpedanser i menlig grad så är det ofta så att man KAN komma undan med bra mkt mindre värden. Det hela givetvis beroende på var i gainkedjan man är och jobbar. Var med det sagt medveten om att det hela förvärras ju längre fram i gainkedjan som "problemet" uppstår. Allt från V1a förstärks ju av allt som kommer efter.

Om du har problem med överdrivet brus i själva tonkontrollerna kan detta även bero på tex att komponenterna kring de helt enkelt är gamla. Moderna metallfilmsmotstånd kan göra underverk där.
För all del,glöm inte av pottarna i sig i den ekvationen. Är ju kolbana...

De där småttingarna (som ger kanske 15w lr så) från LM e rätt kompakta och trevliga små maskiner. Ger man de lite TLC kan de växa till sig ngt alldeles otroligt för gitarrbruk. Det jag gjort med den jag verkligen la lite arbete i var att ta ur kortet ur den helt och skrota hela skiten varvid en ny preamp mm byggdes upp samt fasvändaren gjordes om till en LTP. Blir ett "old school monster" deluxe av det hela allt sagt å gjort.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Apr 2016, 09:54
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Skrap volympot på gitarr
Fö.
Om du gör en sökning skulle jag gissa att du hittar tråden om de två jag bankat i. Använd search funktionen längst upp på sidan.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Apr 2016, 09:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.