View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:01



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Geloso G.60/A 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Geloso G.60/A
Image

Japp. Dags för en till. Jag TROR detta är en 1940 års modell G.29/A. Märk ordet TROR. E som så att det är den enda Geloson från tiden,för det är maskin definitivt,som passar in på antal rör osv.
E bara det att...

Image

..rörtyperna inte stämmer helt mot schema. Mao förefaller det försiktigt sagt som att denna moddats sedan tidigare. Å andra sidan...inte världens ände eftersom det skall moddas vidare av mig i alla fall.
Framför allt vad avser preamp flaskorna och likriktarrören förefaller det vara moddat sedan tidigare.

Nåja.
I ljuset av hur extremt nöjd jag är med "Il Duce" så förväntar jag mig inget mindre av denna G.29 heller. Är mig riktigt riktigt imponerande hur man en ggn i tiden har skapat maskiner som de facto går att modernisera såpass att de funkar att använda,"long term",i nådens år 2016.
Som sagt,den gode John Geloso var en pionjär på många sätt.

G.27´an min e ju ifrån 1937...denna,om det nu e en G.29,ifrån 1940. Var då medveten om att företaget grundades 1931... 8)

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 18 May 2016, 20:06, edited 2 times in total.



16 Apr 2016, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.29/A
Asså....
E jag ensam om att tycka de där gamla 6L6G flaskorna e lätt porriga? :shock: :shock:

Fuck.
I need to get out more...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 Apr 2016, 20:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.29/A
.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 16 Apr 2016, 22:46, edited 1 time in total.



16 Apr 2016, 20:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Geloso G.29/A
Racing wrote:
Asså....
E jag ensam om att tycka de där gamla 6L6G flaskorna e lätt porriga? :shock: :shock:

Fuck.
I need to get out more...


Jo utseendemässigt är dom ju det, men dessa är ju som regel 19 wattare och ljudmässigt tycker jag dom låter rätt trötta jämfört med 30 watts 6L6GC.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


16 Apr 2016, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.29/A
Jahaaaaaw.
Precis fått info om att morgondagen kan bli intressant.

Saken är den att G.27'an finns ju kvar hos mig å jag kan bara inte äga hur många maskiner som helst. Redan som de e är det lite löjligt.
Samtidigt är det ju så att de e ju så djävla fräna de här riktigt gamla Geloso maskinerna. Till min kännedom ett av de få fabrikaten från tiden som går att modernisera såpass att de blir direkt gigvärdiga tom idag. Jaja,gamla 6L6G. Hur illa kan det bli liksom?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Apr 2016, 17:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Geloso G.29/A
6L6G är bra pulver i! Ingen större skillnad på de och 6L6GC
I uteffektm marginell skillnad ... därimot så morrar 6L6G bättre och ger mer häng pga de 19 watten :mrgreen:
40 watt är möe... inte stor skillnad mot de 50/60 man pressar ut 2* 6L6GC...

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


24 Apr 2016, 22:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Geloso G.29/A
zven wrote:
6L6G är bra pulver i! Ingen större skillnad på de och 6L6GC
I uteffektm marginell skillnad ... därimot så morrar 6L6G bättre och ger mer häng pga de 19 watten :mrgreen:
40 watt är möe... inte stor skillnad mot de 50/60 man pressar ut 2* 6L6GC...

Pressar ut? Inga problem få ut 60W vid klipptröskeln från ett par vanliga 6L6 utan att plåten smälter.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


25 Apr 2016, 10:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Geloso G.29/A
VacuumVoodoo wrote:
zven wrote:
6L6G är bra pulver i! Ingen större skillnad på de och 6L6GC
I uteffektm marginell skillnad ... därimot så morrar 6L6G bättre och ger mer häng pga de 19 watten :mrgreen:
40 watt är möe... inte stor skillnad mot de 50/60 man pressar ut 2* 6L6GC...

Pressar ut? Inga problem få ut 60W vid klipptröskeln från ett par vanliga 6L6 utan att plåten smälter.


var ju det jag menade :) att 6l6G skulle låta trötta beror nog mer på slutkörda rör :)

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


25 Apr 2016, 20:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.29/A
Image

Det här var kul! Å lite annorlunda. Åkte å hämtade det långväga paketet och vi kollade redan på plats att vi inte fått en binge tegelstenar :mrgreen: .

Ingen fara på taket dock. Den gamla maskinen har överlevt resan hyggligt iaf. Ngr av rörens centreringspinnar hade brutits av,men inte värre än att det gick att få dit igen med lite superlim.

Image

5U4G samt ett 5Y3GT. Hm,ja det och de rent otroligt vackra gamla RCA 6L6G flaskorna.

Image

Jaha. Någon har allt varit nere i denna. Ombyggd är isf bara förnamnet..och det är länge sedan.

Kollade över alla lytar osv och..jojomen! Vart bara att tuta å åka det! :shock: :shock:

Image

När man jmfr kablage från trafona med det andra...nänänänänä.... Som sagt,ngn har varit i denna,och det ironiska är att denna någon nog hade lite koll menar jag. Prydligt lagt,räta vinklar osv.

Image

Samma här. Drosslar är ju ngt Geloso använde friskt.. I detta fallet till bias kretsen.

Image

Jomen. En såndäringa illgammal "element" variant till diod. Hm.

Kul! Kul för att..den fungerade! :shock:
Spelade för kanske 2 watt eller så dock.. :lol: Rotade runt lite varstans och hittade var det hela sket sig (slutrören fick kanske 0,3VAC lr så! :mrgreen: ).
Å se med det gjort så visst fan kom den igång mer på allvar. Inte mkt mer med det egentligen,och som vissa andra Geloso från gamla dagar låter den faktiskt helt ok som "rocknroll ryt" sett redan som den står.
Uteffekt? Ja,kanske inget att ringa hem om men...en kvalificerad gissning är kring just 40 watt.

Det där med 5U4´an och 5Y3GT röret så. 5U4´an matar alltså endast anoderna. Resten sköts av 5Y3 flaskan. Känns som ett djävla dyrt sätt att hantera den uppgiften? Mao matas g2 på slutrören av 5Y3 flaskan med.

Den använder 2st 6J7 framtill som matar in i ett 6SN7 som PI. PI´n då uppsatt som en concertina.

Högtalaranslutningen,den typiska Geloso varianten,är av den äldre varianten vi hittar även på min G.27. Dvs med "endast" 6 anslutningar.

Helt säker känner jag mig inte än men...det finns nog god anledning att faktiskt tro att detta rör sig om en "uppgraderad" G.29/A
Hm.
Vi får väl se.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Apr 2016, 20:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.29/A
Tillbringat en stund nu med att manuellt gå igenom "Bolletino tecnico Geloso-...." en efter en i jakten på vad detta kan vara. (Rätt mäktigt,å roligt,att de varenda en finns att hitta online!)
Den enda slutledningen jag kan dra är att det är en specialare eller ett ombygge.

Ett alternativ som dykt upp till G.29/A är G.60. Båda använder de då trafos som fasvändare (vilket även en del senare Gelosos gör).

Det som begränsar det hela,till urval,rätt rejält är det med den 6 poliga utgången från utgångstrafon. Är bara de tidiga maskinerna som har det så. Från och med ca -48/-49 så kommer utgångstrafon med "alla djävla tappar du kan tänka dig och lite till",och den varianten följer med Geloso till slutet 1971.

Samtidigt är det den biten med dels dubbla RLR´er och dels den där "elementvarianten" av diod för negativ bias.
Där stämmer maskinen ovan faktiskt bäst in på G.60,som då lanserades 1946. Mao direkt i kölvattnet av andra världskriget. G.29/A då som produkt under brinnande krig,1940. I effekt och mening är det väl eg ganska ointressant vilken av de...utan det handlar mest om att jag finner det intressant att gräva i det.

Denna har iaf samma röruppsättning sånär som på RLR´na och fasvändaren. I G.60 används som i alla de tidigare maskinerna en SE trafo som fasvändare. Iom det är drivern i en G.60 ett 6L6G.
Märk då väl att ett 6L6 och 6SN7 använder samma sockel.
Concertina i sammanhanget,vilket maskinen ovan använder,är inget jag vet när det började implementeras på bred front i Europa. Däremot kan jag mkt väl tänka mig att maskin fått andra RLR´r och PI i samband med en ombyggnad. Utan tvekan rimligt.

Poängen är vidare den att den använder stående elektrolytkannor som inte stämmer med Geloso överhuvudtaget. De äldre Geloso använder ju genomgående axialer tex....
Samma. Kortet för glättning av bias spänningen känns milt sagt eftermonterat det med....

Hm.
Får väl gräva vidare antar jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


25 Apr 2016, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.29/A? eller G.60/A?
Image

Här då baksidan av den gamle krigaren,med den typiska "tidiga" 6 poliga anslutningen för speaker out. Är framför allt där vi kan konstatera att maskin inte är från -50tal eller senare.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


26 Apr 2016, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.29/A? eller G.60/A?
Ju mer jag rycker å sliter i den här,å därmed tar del av fler och fler detaljer,ju mer övertygad blir jag om att detta handlar om en moddad Geloso G.60/A.
Småsaker,men de pekar allihop i en enda riktning.

Image

Den använder alltså ett mindre sällskap stående kannor. Ngt som INGA Geloso gör från tiden. Resistorerna är senare hittepå de med..

Image

Jag gjorde så att jag muttrade isär den i sektioner så att säga. Som ni kan se ovan är ju själva tagboarden satt på höjden på ena sidan av den skärmplåt (som är i aluminium) som separerar just tagboarden ifrån pottar och annat signalbehandlande.

Image

Med all tydlighet kan vi kanske konstatera att en av oktalsocklarna är av nyare snitt. Intressant eftersom de allihop är av Geloso snitt. Vissa av de tom märkta Geloso.
Mao är det skäligt att ombyggnaden är gjord på just fabriken. Den är prydligare invändigt,med raka led och linjer,än gängse Geloso byggda maskiner.

Image

Samma då...så kom pottarna ut på samma vis. Dvs som en sektion. Nu skall inget av det återanvändas iaf,men det är ju alltid intressant att ta del av hur man tänkt om inte annat.

PT´n har ngr olika lindningar.
Två styck separata 5VAC lindningar. Detta iom att man använder två olika rörlikriktare. En 5U4 och en 5Y3.
Den "stora" RLR får ung 340VAC och den lilla i sin tur 265VAC.
Är alltså tänkt som så att den stora flaskan matar enbart anoderna på 6L6´orna och den lilla flaskan allt från g2 och framåt.
Biaslindningen ger 55VAC men..det då mellan tapparna. Mao ser vi ung 27VAC mellan resp tapp och jord.

Så frågan är lite hur man skall ställa sig till detta? Om man la de två HT lindningarna uppepå varandra kunde man kanske komma undan med 807´or? Meeeeeen...då stämmer ju inte Ra-a iaf så..
Om man tar det som det står å andra sidan och tar spänningsfallet över 5U4 flaskan i betraktan OCH installerar 1N4007´or framför densamma som "försäkring" så landar man väl med kanske 410-420VDC allt sagt å gjort iaf...
Å har därmed de där 265VAC att hantera,vilket isf gärna för min del kan få hantera ifrån PI och framåt. Till denna den "klenare" av de två lindningarna sitter det sedan en choke i B+ linan..inte heller det att förakta antar jag. Tänker som så att installerar man ett par 1N4007 i framkant där med,vilket väl alltid kan vara en vaken tanke i ljuset av.... Så borde man kunna få ut iaf omkring 340VDC vilket räcker mer än utmärkt för det jag har i tankarna iaf.

Jaja.
Oavsett är det så att det hela behöver isär rent plåtmässigt innan vi ger oss i kast med allt det praktiska invändigt. Chassi och huv behöver helt enkelt ha ny färg,är inte mer med det.
Fö.
Fick demonterat de där plåtarna som fungerar som "indikatorer" för chickenhead rattarna och mkt riktigt...istället för de mittre två har det utan tvekan tidigare suttit en typskylt. Inte tu tal om saken. De yttre M3 hålen (lr om de e M2.5?) har gradats av invändigt. De mittre skruvhålen har inte..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


16 May 2016, 20:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Ja,nu e den fan helt isär i alla fall.
Nu skall chassit blästras och lackeras och lika samma med trafons mm.

Sen.
Det e såhär va...
Jag e en nörd. Å se nördar har det fan roligare än alla andra,så e re bara...

Image

Jag har ju köpt nya Belton socklar men... Nu e re så att originalsocklarna ju faktiskt säger "Geloso Milano" i relief i gjutningen. Som sann nörd,å gammal rodder...nahfan.
E allt bara att ta sig tiden å ta isär de i beståndsdelar och räta ut samt göra rent. Är fanimig inte mer med det,allt för att kunna bibehålla det det med Geloso texten på de va.. :mrgreen: :mrgreen:
Så varenda stift tas ur,poleras av och görs rent samt spänns om. Å visst fan funkar det. Visst gör det de...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


18 May 2016, 20:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
En liten update i mening att jag misstänker att det iaf finns nån ibland oss som även är mer historiskt intresserad.

Image

Sådär ser en G.60/A ut.

Image

Sådär ser den ut jag jobbar med.
Man har alltså tagit bort typskylten,med sitt "tube chart",och ersatt det med ett par pottar och indikatorskyltar.
Som ni ser finns det ett hål i faceplaten på min där det suttit en sk Geloso kontakt. Där teleuttaget sitter på min har det suttit en switch för att välja mellan "micro"(dvs Geloso uttaget) eller uttagen ovan som är "phono".

På det har den samma form av tappar på PT´n som en G.60. Spänningarna ut på sekundärsidan stämmer bra när man räknat om de från dåtidens spänningar mot vad vi har i väggen idag. Den har samma typ av likriktare för bias ("elementet" ovan). Men så är G.60´ns SE trafo som agerar fasvändare ink sitt drivarrör ersatt med en konventionell småsignals oktal. En dubbeltriod.
På det är G.60´ans likriktarrör No80 och No83 ersatta med ett 5U4 samt ett 5Y3,ett byte som eg är mer eller mindre direkta ekvivalenter. I det att jag luskat igenom ALLT vad Geloso producerat vid tiden är det enda som kommer ens i närheten av dessa specs just G.60/A
Mao är det en underbyggd och rimlig slutsats att detta rör sig om en moddad sådan. Då uppstår den naturliga frågan VARFÖR man moddat den.
Jaa...u tell me.
Det med att använda en SE trafo som PI var ngt Geloso sysslade med även efter att G.60 hade gått i graven. Modell G.228 tex,som ju då är en -50tals produkt. Men för all del,det finns modeller med trafo som PI producerade av Geloso även efter det.
Sätter man det i kontext är det rent relativt ett ganska dyrt sätt att skapa en fasvändare (jmfr mot en småsignalsflaska) varför jag inte kan annat än undra varför man byggt om den?
O tempera o mores?

Får hoppas att jag hittar mer ju mer jag gräver,men...redan där vi står vill jag nog påstå att det jag har i händerna här började livet som en G.60
Det har föreslagits ifrån som jag förstått det hyggligt insatt italienskt håll att det kan röra sig om ngn form av prototyp. Kanske... För ser man isoleringen på en del av PT´ns sekundärsida ser det faktiskt ut som den suttit där ifrån början.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 May 2016, 21:39
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Geloso G.60/A
Jag har en Geloso 17A stående på lut för lite fix. Den nämnda "Geloso-kontakten", går den att beskriva närmare? Vet inte om man våldfört sig på mitt exemplar, men den hade inget som liknar bildens kontakt. Det kanske inte fanns på äldre varianter iofs. Mitt ex har en strykjärnskontakt för ingående 230 AC, kan det vara "normalt"? Sorry för OT-inlägg men blev lite inspirerad o nyfiken...


24 May 2016, 21:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Kul!
Du,den enklaste jmfrls borde bli att det ser ut lite som en enklare XLR kontakt ung. Normalt i ganska tunn,djuppressad, rostfri plåt. Om du behöver skulle jag misstänka att jag har ngn liggande i "bra å ha kontakt" bingen,bara säg till isf. Jag återanvänder de inte.

Den sk Geloso kontakten användes ganska friskt av framför allt italienska tillverkare. FBT tex brukar ha de som utgång mot högtalare,men även Davioli..Galanti...Lesa mfl använde de.
Poängen i sammanhanget är att det hela dog av i början av -70talet efter John Gelosos död och senare då företagets konkurs.
Då bör man ha i tanke att företaget bildades i Milano 1931.

En G.17/A har jag aldrig sett ngn men efter en snabb googling påminner den lite om den -40tals Centrum jag håller på med lite vid sidan av. Ganska liten och kompakt sak den med.
Oavsett,generellt taget-kanske framför allt i ljuset av ålder,är Geloso maskinerna bra skit i min bok. Hög kvalitet på trafos osv.

Nej.
Mig veterligen hade de tidiga Geloso alla fast nätkabel. Alltså inget uttag. Den var 2 polig och tom märkt med "Geloso" i relief.
Kan vara att jag har ngn bild av en,och det skall de ha allihop som original vill jag tro. Hela vägen in i slutet av tillverkningen.
Kollar på servern efter en bild...återkommer...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 May 2016, 22:58
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Fan...hitta bara av de riktigt gamla.

Image

Den där är ifrån 1937.
Den senare har "kropp" i form av blandning av gummi och plast. Överlever än idag... Å se då med just namnet "Geloso" i relief i gummit.
Vet att jag har en sådan liggande kvar nånstans i nätkabel högen ute i verkstan,kan plåta för dig im om du vill.
Om din G.17 är från -40 lr senare är det sannolikt att den är av den typen.

Image

Längst upp till vä i bild ser du hur en Geloso kontakt ser ut invändigt i maskin. Som sagt,påminner lite om XLR. I detta fallet en Geloso 1020 från antagligen 1970.

Sen...

Image

Fö handlat mig ytterligare en. En 225/A från 1949.. :mrgreen: . Avvaktar leverans.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 May 2016, 23:06
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Geloso G.60/A
Tack för intressant info!


25 May 2016, 11:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Så ser Geloso nätkontakterna ut.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 May 2016, 14:31
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Geloso G.60/A
Rätt intressant, att man under en period ansåg det vara värt besväret att göra "egna" nätkontakter och att Gelosos uppenbarligen varit rejält hållbara. G17 är ju en rätt udda konstruktion (6N7 push-pull klass B, 10 W), men mycket gediget tillverkad. Det du har redovisat tyder ju på att man hade en tydlig filosofi med sina produkter (typ "rejäla doningar") och det gillar jag.


29 May 2016, 22:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Ja. Jag har ju idag erfarenheten av att ha varit igenom ett gäng av de.
De har alla nya ägare,bortsett från "Il Duce"-min G.27´a från 1937 samt denna G.60,som ju är under uppbyggnad.
Gelosos förstärkare överhuvudtaget får anses som dels mkt robusta och ofta dessutom mycket genomtänkta.
Man har i effekt inte lagt en spänn mer än nödvändigt på "skalet",vilket väl eg talar för just filosofin bakom.
Mao,"you got what you paid for". På italienska salufördes de som "alta qualita". Dvs högsta kvalitet,och det ligger för en gångs skull ngt i det,även om det nu var Geloso själva som yttrade det gång om annan.

Det som gör det hela är väl egentligen John Geloso,grundaren. En man vi avhandlat vid ett antal tillfällen och som utan omsvep får ses som en form av pionjär vad avser elektronik överlag. Bla var han en mkt aktiv radioamatör.
Samtidigt har iaf jag fått känslan när jag snackat med div mer eller mindre insatta italienare att Geloso var en despot. Något som kvitteras av faktumet att Geloso spa. gick i konkurs blott ngr år efter hans död i början av -70talet.

Så mycket är dock säkert att grejerna håller en kvalitet vi inte är vana att se för vettiga pengar idag. Trafos och andra hardparts känns som..."industrikvalitet" rätt igenom. Har än att muttra isär ngt som är tillverkat av Geloso som känns "billigt".
Där andra italienska tillverkare kan svaja..not so Geloso.

Tyvärr,får man nog säga,är Geloso än idag ett relativt okänt begrepp för de flesta svenskar. Såvitt jag vet importerades de aldrig i ngn egentlig omfattning,vilket är synd och förbannad skam.
Det som kanske berör oss här på rörplanket mest är Gelosos gamla PA maskiner. Maskiner som med enkelhet kan byggas om för gitarrbruk och när så görs skapar gitarrmaskiner som levererar ngt helt djuriskt.
Bra skit räcker inte riktigt till för att beskriva det,ordet har blivit för slitet.

Sen må man tycka vad fan man vill om estetiken. "Brödrostar"? Ptja,kanske det..men som jag ser det ett futtigt försök att förringa ngt som rent tekniskt spöar skiten ur det mesta,oavsett pengar.
Å...e man då så anal kring att det är plåtschabrak så får man väl snickra sig en träcab då...om det nu får de att låta så mycket bättre. :wink:

Appropå deras småmaskiner.
En av de 1a jag gjorde blev till en liten push/pull EL-84 maskin med rötterna i 1965 (som det visade sig). En 3215/A.
En sketen tvåstegare...följt av en LTP jag smidde till.

https://www.youtube.com/watch?v=gms2jhlHQr8

Ganska stor skillnad i volym mellan det spelade och det talade..var varnad. Inspelat rakt upp å ner med en mob telefon.
U tell me. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 May 2016, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Rengöring var det ja. Så samtliga kontaktstift har varit ur osv. "Cambio tensioni"...mm...den e väl svår att missförstå antar jag :mrgreen: .

Image

Den där bilden kan säkert en del tycka är intressant! Eftersom jag nu fokuserar på äldre maskiner för egen del så saknar ju dessa ofta uttag för tex ett modernt IEC jack.
För en tid sedan ngt jag dryftade med Magnus uppe på Tema Elektronik här i Gbg,så han tog hem en punch för ändamålet från Farnell.
Enkelt summerat,det fungerar och fungerar mkt mkt bra.
Panelsäkringshållarna i sin tur..."återanvände" (läs-borrade upp) befintliga hål. Är ju så på gott och ont att riktigt gamla maskiner ofta saknar säkringar på div mer eller mindre strategiska platser,ngt vi löser med enkelhet idag så..finns eg ingen ursäkt att låta bli. Kommit på mig själv med att jag gärna installerar HT samt mains säkringar som paneldito och sedan HT AC samt glöd som chassimonterade dito. Det senare då med reservationen att när behovet av glödström börjar skeva iväg så blir en vanlig chassihållare i plast marginell..

Image

Som ni märker från bilderna är chassit nu nerslipat. Dvs,från färg. En icke helt oansenlig uppgift som det visar sig då den gamla färgen blir som en blandning av pulver och "gegga",då slipat med så grovt som 60 papper i den oscillerande.
På det kommer en del av det behöva blästras rent i alla fall... :shock:
Nåja. Faceplaten blir av samma snitt som på "Il Duce". Dvs natureloxerad aluminium på 1.5mm.

Image

Pulldown var det ja. Dessa gamla krigare använder ju det,varför vi ersätter med modernare grejer för att därmed slippa en massa frilagd skit utvändigt som är spänningsförande. Nu e de där på 10k styck,vilket räcker. Efter att ha labbat och lekt med detta en stund nu så får jag säga att om ambitionen INTE är att skapa ngn form av tapp-för att tex driva g2 lr liknande-utan det bara handlar om att just.."pull down" så är det specifika värdet på resistorerna av mindre intresse eg. Så länge de ligger inom rätt härad iaf.
Oavsett. 20k mot backen innebär att där avyttras en del värme. Därför sitter de nu en bit in i chassit,inte långt ifrån den "tuffa" rörlikriktaren av de två. Strax under ena sidan av PT´n. Tanken är att man INTE skall kunna komma åt att bränna sig på plåten om man är oförsiktig samt att värmen som avyttras gör detsamma i "rätt ände" av chassit.

Image

Mm. Tanken e ju att maskin skall bli röd till färgen. Med det sagt känns det som rätt väg att gå att hantera alla hål och gud vet vad annat INNAN den färgen läggs på.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Jun 2016, 21:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Mm. Det går inte fort just för tiden av olika orsaker,men det e ju vad de e.
Hur som. Faceplaten blir snarlik lösningen på "Il Duce" som sagt.

Image

Huvudglättningen i sin tur.

Mkt vad avser behövliga hål mm är klart. Speaker out,klart osv osv osv. Mao drar det ihop sig för lite röd färg och klarlack.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Jun 2016, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Vått...å var krångligare än man kan tro.
Cellulosan som satt kvar,det lilla som var,reagerade med sprayfärgen..så det vart aceton det. Allt väl som slutar väl dock.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Jun 2016, 22:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Det går som sagt inte så fort fn... :(

Jaja. Ngt har blivit gjort iaf.

Image

Chassit hade torkat såpass att det gick att börja återinstallera hardparts och komponenter i allmänhet. Signalrött e det iaf så det räcker..
Asså....nättrafon på den här pinalen e fan inget man skojar bort. Vet faktiskt inte om det rent av kan vara den största nättrafo jag hanterat.

Image

Mm. Novaler. Nog för att det kan vara kul att skoja till det med lite gamla oktaler ibland,men..icke så i detta fallet. Den första sockeln då i vanlig ordning gummiupphängd.
Vet att det kan framstå som lite overkill,men hellre det än motsatsen. Vibrationer och annat elände vet jag ju med mig att det kan ställa till det så det räcker och blir över,och eftersom det trots allt är såpass enkelt att göra sockeln "flytande" så är det som jag ser det inte mycket att spara på.

Image

Mm. Med undantag av den av de två chokerna jag avser återanvända så har vi väl full line-up där menar jag. Inte mycket att resonera om.
Funderat en hel del på det med att använda dels "mellanvoltstapparna" och i sin tur då "högvoltstapparna" och gör så att jag kör såsom maskinen en ggn skapades. Kan alltid vara intressant att se vad det eventuellt ger.
Det som saknas mer på bilden är inputjacket,men det antar jag skäligt att ni vet hur det ser ut. :mrgreen:
Linsen för pilotlampan är fö återanvänd även den. Är av klassiskt Fender snitt.

Image

Baktill.
Som synes har jag inte installerat ngt IEC jack än men...även i det fallet antar jag att ni vet vad det är tal om.
Speaker out...åsså impedansväljaren. Det till höger i bild i sin tur tänkte jag bara lägga igen med en plåt av samma snitt som framtill. Antingen det eller installera en oktalsockel som "dud".
Får se vad tiden lider,det löser sig alltid.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Jun 2016, 17:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Resonerade med mig själv kring att måla chassit invändigt med men bestämde mig för att det får vara som det är.
Som synes iaf så har jag börjat återmontera både det ena och andra,och adderar det jag anser vettigt.

Image

Det mesta i kablage ersätts. Ink kablage för glödspänning.

Image

Mm. Kablaget för bias e fortsatt inte riktat dit det skall. Får snickra bräda till det först,och som sagt i den vevan avgöra hur fan jag skall ha´t med det med biasspänning.

Image

Sen...skall ju dit mera glättning,men..ni hajar säkert... :D

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jun 2016, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.60/A
Observera dragningen av glöden några bilder upp. Den är f-n i mig ett skolexempel. Se och lär !!

Varför är det så viktigt ? Jo genom att tvinna kablarna motverkas alla magnetfält, och det är ännu viktigare
inne vid rörsockeln, där de känsligaste ställena finns.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


27 Jun 2016, 22:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Tack Peter.
Men..mnja. Nu skall där "städas" vilket bla medför att det där kablaget skall sättas fast mer definitivt och i samband med det mer geometriskt rätt. Det som håller det blir lite lim av typen som aldrig stelnar helt.

Sen skall sägas att insidan där..kunde allt sprayat det med. Ser lite trist ut,men får ta igen det på detaljerna.

Hur som. Lite förklarande. Säkringar var det ja. Dessa apparater saknar ju i princip det helt. Inte ens smältisar finns på plats.
Så nu sitter där till...HT AC in mot den "stora" likriktaren. HT AC centertapp,detta då den "mindre" HT AC samt bias lindningen tas från en och samma källa i PT´n. Mao servar den centertapp säkringen 3 lindningar in alles. På det sitter det en B+ säkring till HT DC. Det sitter ett par till glöd och det sitter en mains.
Många säkringar blir det,men hellre safe then sorry. Lurar på om jag inte skall göra så att jag hänger dit en 4007 på ingående på de två rörlikriktarna med. Eg av samma orsak,skulle fan vara framme transient kan det vara en bra grej.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jun 2016, 11:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Det löser sig sa han som sket i vasken. Joo..så e re nog. Denna ggn fick det bli ett "träd" som agerar lödstöd för det som skall till kring slutrören.
Zeners har vi ju inget bruk för iom den redan reducerade spänningen som driver g2.

Image

Återanvände en del av originalbrädan för att skapa ett "kort" till bias. Inga konstigheter,men iom att tapparna delar centertapp med allt annat som kommer ut ur PT´n så blir det inte mer än 38VDC att leka med. Men..iom den reducerade spänningen mot g2 räcker det iaf se.. :mrgreen:
Givetvis individuellt justerbar bias.

Image

Gav mig fan på att få ihop det såpass att jag kunde köra maskin i tomgång innan hemgång idag,och det innebär bla att där saknas en lyt än så länge. Men..det förhindrar ju inte att kunna köra maskin iaf.
Mkt riktigt..we are all systems go.

Image

Å se där har vi vår vän preamp brädan. Inte mkt att orda om det heller. Lite annorlunda värden mot vad jag normalt använder kanske men bortsett från det...vet jag nog hyggligt vad jag ger mig i kast med.

Nu vidtar allt det där tjafset kring pottar mm. Inte mkt att orda om där heller,men det behöver göras iaf. Vidare skall det på typiskt "Geloso manér" tillverkas en skärmplåt...som vi installerar enl bästa förnuft.

Skall bli intressant att höra denna tala får jag säga. Framför allt med skillnaderna i matning osv mot vad man normalt ser.
"Mellanspänningsdelen" matar ju allt från g2 och framåt i maskin å se..där har maskin i original en choke. Sannolikt i första hand för att kontrollera rippel antar jag.
Original greppar den direkt efter likriktaren men...så icke nu. Min tanke med att låta ingreppet för den choken ske mellan g2 och PI är att jag räknar med snabbare transientrespons på det sättet. Om det visar sig ha merit eller inte...märker vi snart nog antar jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jun 2016, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Nädå. Har inte glömt bort den.
Detaljer. Vi gillar detaljer. Tom om det ibland så bara handlar om estetik. Rött chassi och huv,silverfärgade trafos....åsså svarta beslag.
Självklart. :mrgreen:

Image

Mm. IEC jack där me. Se där! :lol:

Ska vi se om jag inte hinner dra lite signalkabel i den här kamraten under morgondagen.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Jul 2016, 19:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.