View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 00:02



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Geloso G.60/A 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Enkelt summerat har vi oss en gammal Geloso G.60 som är uppe å knallar å går. Låter fanimig,rakt ur "lådan",rent fantastiskt.
Ha nu i tanke att denna har LÄGRE B+ spänning än G.225´an i den andra tråden...och är det till trots angiven till 60w vid 9% distorsion,50w vid 5%. Motsvarande siffra för 225´an är 25w rent och 35w vid 5%. Samma uppsättning slutrör,dvs 6L6G.

I denna sitter ju ett par riktigt gamla RCA,som mkt väl kan vara originalen som jag ser det,men dessvärre är de lite trötta. Ser som max 33w (tror jag det var om jag räknat rätt).
Hm.

Nåja. Skit samma,det med effekt är minsta problemet som jag ser det,den finns att hämta där nånstans. Så är det bara.

Image

Mm. I fallet med 225´an är det ju chassit som behöver demonteras "rent" för att få färg,å se här e ´re tvärsom.
Nerslipad..skall få en vända till innan det blir färg har jag tänkt.

Provade med ett av de generiska bärhandtagen från Tubetown i brunt läder,å det går inte. För brett emellan infästningarna,så det bottnar isf i nättrafon så...det får bli ett sådant där gammaldags "fender" handtag istället i brunt läder...som har bra mkt mindre avstånd mellan infästningspunkterna per beslag.

Image

Där har vi i sin tur ngt som är nytt i "mina" maskiner,och det är en switchad liten trafo som ger 5VDC ut. Long gone e nu all likriktning,glättning osv för att få till styrspänning till kackerlackorna. Bra skit..(å hyggligt billigt är det med).
Medelst denna driver man kackerlackor för kanalswitchning,PPIMV switchning osv osv osv.

Image

Åsså var vi där igen med en mer omfattande James. Man lär på vägen...så e ´re se. "Separations resistorn" i en James ersätter jag numer med en 1M linjär pott. Å se då talar vi FANIMIG om att man kan balansera ut ifall man vill ha diskant eller baspotten som dominant.
På det som ni ser möjligheten att switcha mellan ett antal kondensatorer av div kapacitanser,något som totalt sett ger en bredd på tonkontrollen-med gitarrmått mätt-som närmast är helt pervers.
Bra skit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


13 Jul 2016, 20:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Image

Skönt.
Något jag velat med en hel del är det med styrning av maskinerna och med hjälp av Aleks har det hela landat,kan vi lugnt säga.
Kackerlackorna som används är H11 och..matas då av den switchade trafo som syns i posten ovan som ger 900mA@5VDC ut. Räcker MER än väl för att mata de H11´or som används.
Som ni ser matar jag alltså signalen IGENOM H11´or det första som sker,och det är bara att konstatera att det rent praktiskt fungerar alldeles utmärkt.
Finns ingen dramatik..inget drama..inga "klick"...inga missljud..inga störningar..osv osv osv. Det hela bara helt odramatiskt gör sitt jobb.
Punkt & slut.

Image

Nej. Nänä...FOCK no!. Nej,den skall inte ha Marshall silver rattar. Icke,men..fn har det mesta i leverantörer stängt å..tv är det ett sätt att se vad som är justerat vart iaf.

I lead läge e maskin rakt av magisk. Tycke och smak givetvis,men..den orkar. Take my word for it.. Däremot känner jag att "normal" läge behöver mer arbete. Inte dålig på ngt vis,men inte "magisk",vilket jag vet att den KAN fås att vara.
Det med att använda en pott istället för separations resistor i James kontrollen är ju inget nytt,det är däremot värdet på 1Mega Ohm. Ngt som visat sig,i mitt tycke,vara ett lyckokast.

Samtidigt är det så att jag numer brukar dynga dit en brightswitch över nån av gainpottarna iaf,och anledningen till det är enkel... Det är för att få fram "Fender skimmer" när man så önskar.
Mm. Lead grejen vet nog de flesta med sig idag att...jag skapar med en viss karaktär,kan vi kalla det. Färre vet om att maskinerna,sedan Aleks sparkade mig i räven i riktning att utforska Baxandall,har blivit såpass breda att de idag löser lite av varje faktiskt. Å se..då är det med just "skimret" en del av det.

Sen. Av ngn anledning,vilket jag tänkt gå till botten med,så har denna HELT klart ett vassare lead läge än 225´an i posten intill.
Jaja..jag VET att det skiljer i röruppsättning,och det må vara hur fan det vill med det,men jag kan inte utan att undra varför.?
6SJ7 vs EF-86
12SL7 vs 6n2p. Samma samma liksom...
Hm.

Jag tänker prova att lattja lite mer med fasvändaren på denna. Får ske imorgon....så får vi se vad det ger..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


14 Jul 2016, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Såja! Nu vart det ju bra mycket bättre! (Jmfr med bilden längst upp på föregående sida)

Image

Den fick så en brightswitch. Denna ggn över potten som styr gain mot fasvändaren,och det hade tänkt effekt kan vi kanske konstatera lite försiktigt.
Nöjd.

Image

En "stil bild". Tanken är att ge en ide om hur det kommer te sig med ett brunt läderhandtag. Min tanke då är att använda den formen av brunt läderhandtag vi hittar på tex -50tals Fenders. Tror det kommer göra sig.

Image

Nu är det väl ärligt sagt för lite tid under bältet för att börja gapa om det,men sanningen är att omställd till 16 Ohm å...given det att mata ut genom greenback elementen i min MAX låda...jösses säger jag bara!
Den är "bred". Den är VÄLDIGT bred. Bra det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


15 Jul 2016, 21:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
Image

Jaaau mina vänner,då har vi väl klivit ur garderoben på riktigt. För givetvis skulle den ha en skylt med Geloso emblemet på.
Säger ju sig självt,och självklart då följt av "G.60".

Image

Å litta beskrivande text applicerat,följt av lite klarlack.

Image

Mm. Så e re. Geloso G.60 Testa Rossa edition. 70+år senare...så får det bli.

Nu saknar den fortsatt en vettig bottenplatta ink fötter samt den där bärremmen i form av Fender lösning.
Men..det kommer. Var så säkra. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Jul 2016, 21:13
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Geloso G.60/A
Hur fan hinner du med allt ??

Vad gäller skylten "G.60" , skall det inte stå "G.60-R" ? ( R för racing)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


21 Jul 2016, 22:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Geloso G.60/A
peterh wrote:
Hur fan hinner du med allt ??

Vad gäller skylten "G.60" , skall det inte stå "G.60-R" ? ( R för racing)


:lol: :lol:
Från bilvärlden Peter...livet handlar inte om vem man är utan vem man känner. Nu har jag iofs kanske aldrig tillhört de arbetsskyggas skara,men..goda vänner och bra kontaktnät gör extremt mkt.
Tacksam för all hjälp jag får. Dekalerna tex står den gode Dennis för... :D
För att sedan ta de vi känner här,vad Aleks innebär för mig har du kanske iaf ett hum om. :D
Å..på den vägen e ´re.
Men sen e sant som sagt,har aldrig varit och kommer aldrig bli ngn 7-16 typ. Bra där.

Sen det med ett "R"..nah..den får dekalen baktill vad det lider.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Jul 2016, 01:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.