View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:13



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Dr Oetker 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Dr Oetker
Som i pizza?
Som i fryst pizza?

Tja. Inte fan vet jag,men här har ni nästa offer iaf och den förefaller ju utan tvekan ha tysk börd.

Image

Tyckte väl mest den var rätt cool rent designmässigt.

Image

Image

Porrigt namn...eller inte... :mrgreen:

Jaja. Den som lever får se.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Apr 2016, 20:10
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Dr Oetker
Hmmm går volymen bara till 9.............. :cry: :wink: hursom cool :)

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


12 Apr 2016, 20:16
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Dr Oetker
Tycker det är skithäftigt med alla dina burkar! Måste börja med såna! :D :D :D

plexi


12 Apr 2016, 20:17
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Dr Oetker
Här borde rattarna räcka till den mest avancerade konstruktionen !

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Apr 2016, 20:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Han där...Dr Oetker. Helmuth Kohl...e då levererad.

Å ibland serni blir man positivt överraskad! Man har bestulit den gamla maskinen på nästan alla sina rör......trodde man :wink: .

Image

Å jag tror vi kan vara överens om att oavsett var i Tyskland den här maskinen härbärgerat så har det funnits en hund eller två i närheten.
Detta är kort sagt en djävla hårig förstärkare se :mrgreen: !

..ah fyfan va äckligt... Jaja. Tryckluft och lite rengöringsmedel. Åsså isär. I samband med att jag då vränger av den nedre baljan...

Image

..så kan vi kanske konstatera att man inte fick med sig ALLA rören nej. :D . Kort summerat är hela den nedre baljan bara smockfull av preampar. 5st trioder in alles...
Nåja. Inte så intressant om jag skall vara ärlig,så hela den biten är demonterad.

Kvar i övre delen satt då spänningsstab röret och ett 6SJ7. Ingetdera av det ngt som gör mig speciellt ledsen det heller,och det visar sig mycket riktigt att maskin är rörlikriktad. Medelst vilken form av rör däremot..u tell me. Provade med såväl GZ-34 som 5U4G och skillnaden de emellan i glödspänning under last var sketna 0,1VAC. Mao kan man nog påstå att glödkretsen är stabil.

Nu tog jag,visade det sig,inga "under huven" bilder...men sammantaget är det ett luftslott..men ett djävla genomtänkt och mkt mkt välbyggt luftslott. Väldigt "tyskt" i brist på bättre beskrivning. Ordning och reda för det hela är utan tvivel tillverkat av ngn med koll på läget.
Vidare är inte maskin så fysiskt tung som man kanske kan tro. Mycket bottnande i att chassit är av aluminium.
Åldersmässigt skulle jag satt denna som mitten/sent -50tal. Bedömt av typ av kopplingskondningar och kapacitans på elektrolyter såväl som isolering på div kabel mm.
Å se många lytar blir ´e.... Sitter ngr större kannor men bortsett från det är där en helvetes massa axialer. Mest överallt och hela tiden.

Image

Den förefaller mig som sagt tysk. Märkning av div funktioner osv är på tyska,valet av komponenter detsamma osv.
Det som däremot är lite ovanligt för att vara en tysk apparajt är att den med ett undantag,och om undantar det som sitter i den undre baljan,använder oktalrör i stort.

Mm.
De stora kannorna är definitivt slut..så det blir byte. Faktum e,det som till stor del vart lite av behållningen idag var det där spänningsstab röret.
Hm. Philips 4687. Faktum är ifall inte detta till grad kan betraktas som en ulåldrig lösning på det vi använder zeners till idag.?
Den klipper då ner spänningen iaf...det e ett som e säkert.

Cool grej det här hur som helst och en maskin jag har en bra magkänsla kring. Original utgångstrafon löser i sin tur 4 Ohm och 8 Ohm ut så..

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Apr 2016, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Image

Som sagt,förvisso ett luftslott där under huven på Helmuth Kohl men...ordning ändå tycker jag.
Längst till höger den extra trafo som används till spänningsstab rörets glöd. Ger 12VAC ut. Denna drev även glöden av hela extra preampen,som nu är demonterad,varför jag är rätt övertygad om att man hade kunnat installera en bra mkt mindre,och lättare,trafo om så är behov för.

Till vänster om extra trafon ser vi choken,och jag antar nu skäligt att den primära anledningen till choken verkligen är rippelkontroll.
För det första,efter att idag ha provat den för första ggn,så är det mkt mkt väluppfostrad och för det andra...den sitter alltså EFTER Philips 4687 röret. In på choken leder enbart kabeln från 4687´an och det glättas med 50µF...åsså leder ut ur choken till g2..samt en droppresistor ner till elektrolyt kannans nästa 50µF.

Image

Enkelt summerat fungerar det inte rent fysiskt med tex ett 5U4. Det blir helt enkelt för stort/högt rent fysiskt.
Adderar man så att där sitter andra flaskor med amerikansk/brittisk bakgrund så blir det helt plötsligt inte lika självklart med vad för likriktarflaska som varit ursprung. Finns ju milt sagt ngr att välja på som använder oktalsockel.
Tills vidare sitter där iaf ett GZ-34 och med det på plats snackar vi ~440VDC under last.

Image

Gjort rent lite mer noga idag...å som sagt kommit till att spela på den lite. Den låter nu inge vidare...det skall fan vara sagt,men..det löser vi tids nog.
Denna i likhet med Champion maskin hamnade på vågen och med sin extra trafo,choke mm landade hela härligheten på 10kg.
Det är verkligen inga hästevikter i ljuset av kapacitet och effekt. Blir nog bra det här.

Skall ta mig en luring på färgschema för den här. Ett bärhandtag behöver adderas...å även om "huven" nu e aldrig så snygg så är den i aluminium med allt sagt och gjort. Mao gäller det att fördela handtagets last...får se hur jag skall hantera det.

På det vill jag skära en öppning framtill så man kan se det mkt vackra 4687 röret under arbete. Fungerar ung som ett "magiskt öga" i det att det fladdrar fram och tillbaka beroende på last.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Apr 2016, 20:01
Profile

Joined: 07 Nov 2009, 18:36
Posts: 23
Location:
Post Re: Dr Oetker
Har en idé med förstärkningen till handtaget. TIGa ihop ett "H" av 7075T651 som sträcker sig ända ut i maskinhuvens kortsidor så vips har du en fördelad last, denne fästes sedan inifrån med skruvarna från bärhandtaget.

_________________
Greco SA-700 '82 MIJ
Peavey VK112 50W Racingmod.


21 Apr 2016, 23:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 534
Location:
Post Re: Dr Oetker
Jag älskar utseendet på de där tyska transformatorerna ser ut som rymdskeppen i filmen "Iron Sky". Du kan inte böja till och svätsa en ny bur av krenelerat gallaer så man kan se härligheten inuti!? :)

http://montano.se/product.html/krenelerat-galler

hilsen plexi


22 Apr 2016, 05:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Putte wrote:
Har en idé med förstärkningen till handtaget. TIGa ihop ett "H" av 7075T651 som sträcker sig ända ut i maskinhuvens kortsidor så vips har du en fördelad last, denne fästes sedan inifrån med skruvarna från bärhandtaget.


Men Putte Putte Putte...svetsa i 7075?
Nää...det gör man inte för då tappar det sina egenskaper :wink:
6082 är ett bättre alternativ då. :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Apr 2016, 09:41
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
pleximaster wrote:
Jag älskar utseendet på de där tyska transformatorerna ser ut som rymdskeppen i filmen "Iron Sky". Du kan inte böja till och svätsa en ny bur av krenelerat gallaer så man kan se härligheten inuti!? :)

http://montano.se/product.html/krenelerat-galler

hilsen plexi


Mm. Börjar inse att det är dags att få gjort en logo som kan vattenskäras (lr laser) till så man kan märka apparajterna lite bättre. Inget överdrivet utan snarare ngt litet..beskedligt..

Sen e jag förste man att hålla med dig om att de reliefpressade endbellsen på trafona är ett annorlunda grepp. Helt klart.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Apr 2016, 09:43
Profile

Joined: 07 Nov 2009, 18:36
Posts: 23
Location:
Post Re: Dr Oetker
Racing wrote:
Putte wrote:
Har en idé med förstärkningen till handtaget. TIGa ihop ett "H" av 7075T651 som sträcker sig ända ut i maskinhuvens kortsidor så vips har du en fördelad last, denne fästes sedan inifrån med skruvarna från bärhandtaget.


Men Putte Putte Putte...svetsa i 7075?
Nää...det gör man inte för då tappar det sina egenskaper :wink:
6082 är ett bättre alternativ då. :mrgreen:

På A svarar jag B och på C svarar jag: Visste inte bättre :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Greco SA-700 '82 MIJ
Peavey VK112 50W Racingmod.


23 Apr 2016, 22:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Börjar dra ihop sig lite för att leka med denna,och i skrivande stund går mina tankar i banorna av två preamps som springer intill varandra.

Den ena,vildare,har jag tanken att jag skall kika på Doug Aldrich lite. Japp...highgain.
Får se var det landar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Apr 2016, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Image

Jo. Skall rensas än mer. Dags för andra socklar se.

Fuck this.

Doug Aldrich time.

Image

Jo. IEC med. Fö...helt mjuk aluminium. innebär att M3 tappen fick bada i t-sprit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Apr 2016, 21:57
Profile

Joined: 01 Sep 2003, 11:12
Posts: 904
Location:
Post Re: Dr Oetker
ÖTZI!

_________________
http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image


29 Apr 2016, 23:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Image

Som alla sanna galningar...satt en bra stund å resonerade med mig själv. Grejen e att denna maskin ju som bekant var full med oktalrör,å iom det socklar.
Nu e tanken från mitt håll denna ggn att ta mig nerför en annan väg. Nämligen highgain,eller ja...i alla fall...

6SN7? Mnja. Gain faktor 20. Om det vill sig väl. Mao som ett ECC-82,vilket iofs HADE kunnat funka som PI om ambitionen e att hålla smällan mer eller mindre neutral oavsett PPIMV utslag,men se nu e inte ambitionen den...

Hade jag kunnat ersätta med tex ett 6SL7? Javisstfan...men...varför?
Ergo sum,novalsocklar. Inte bara det utan tänkta för ryska 6n2p. Finns ingen anledning att låta bli...
Å jaaaa....M3´orna som håller novalerna skall kompletteras med sk karossbricka i det att det blir måndag. Rest assured..
Å jo. Entre sockeln e gummiupphängd. Korrekt.

Image

En av baksidorna med att återanvända grejer är att precis allt behöver göras rent. Satt å resonerade vidare med mig själv och eftersom denna maskin rent relativt sett är ganska kompakt och iom att den i ljuset av uteffekt är mycket lätt (8kg) OCH att den redan i original använder tagboards stående på höjden... Mjo. Varför inte?
Är ju ett annorlunda sätt att göra det,men varför inte.?

Saken e då den att i princip allt behöver placeras om. Så blir det ju.. Så fram med 2.4mm borret och en M3 tapp av vettig kvalla liksom...
Många hål blir ´e....

Vidare är en reflektion att detta rent relativt sett seriösa bygge från början saknade allt vad gummigenomföringar heter där kabel från de två trafona passerar chassit.? Märkligt... Jaja. Nu sitter där iaf genomföringar vad avser PT´n och OT´n kommer passera samma väg.
På det,som ni ser,adderas ett antal säkringar och på DET i sin tur får GZ-34 hängslen och livrem i form av ett på sockeln adderade vanliga 4007´or....

Choken har ju placerats om den med. En icke helt trivial uppgift i ljuset av utrymme.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Apr 2016, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Dr Oetker
Grym sak ....tror jag.
Hur många rör fick plats i den bunkern? 20?


01 May 2016, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Från början menar du?
Inklusive det som satt som extra preamps i botten av den?

Isf.
Tretton stycken.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


01 May 2016, 19:49
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Image

Hm. Blir ju ganska smäckert och gott om plats ändå :shock: . På höjden liksom...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 May 2016, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Nu har det hänt en såndär djävla massa igen.. :mrgreen: :mrgreen:

Image

Rent relativt får man säga att det fick plats mycket på de där tagboards-en. Faktum är att jag har en av brädorna kvar! :shock:
Å som vanligt,än så länge...work in progress. Kablage mm skall städas till.

Som den står nu så är den satt till att vara som en form av egen lösning på en korsning av den sk "Jose mod" och AFD. Dvs apetite for destruction.
Lite egna värden på en del av topologin mao. Kvarstår gör det med pottar,tonstack (komponenter),avkopplingskondningar för katodresistorerna och därtill hörande alternativ/options (dvs lite switchar mm). Men i stort får man nog säga att skiten e på plats,totalt sett.

Den har nu bara två användbara utgångstappar. 4 Ohm samt 8 Ohm,men ärligt sagt...det räcker och blir över. 4 Ohmar´n e ju grov som rena glödtråden för fan...

Sparkat igång slutsteget på den och till och med spänningarna landar i typiskt Marshall territorie. Dvs mellan 450VDC och 500VDC,beroende på vilken primärtapp man bestämmer sig för. 465 pinnar med 37mA last per EL-34 tex får väl sägas vara helt ok.

Image

Den lille brädan för bias vart en väldigt kompakt historia tycker jag,med allt sagt och gjort. Individuellt justerbar bias som synes,tyckte det låg lite i maskinens natur med dess ålder taget i beaktan.

Image

Även om den nu har IEC uttag så...original nätswitchen var enkelbrytande så den fick respass. Pilotlampan fick allt vara kvar...
Å om ni kikar lite mer noga ser ni som en skruvad lösning för stjärnjordpunkt. Dessa har jag letat efter lite varstans men fan inte hittat i modern tappning. Den som sitter där är från en gammal Geloso.

Image

4 Ohm och 8 Ohm som sagt. Funkar. Givetvis sitter komponenter för PPIMV installerat det med.

Image

Ptja? Skall jag säga? Nu skall naturligtvis skärmkåpor mm på plats men..det ger en ide iaf.

Men som sagt,det är en del pyssel kvar. Sen...styrning. Den behöver styrning. Jag ser INTE vitsen med 7 olika ingångsjack,inte för en sekund.
Lika samma...självklar skall den ha dubbla PPIMV´er. Inte tu tal om annat. Det fungerar så djävla bra att det är rent trams att inte dynga dit.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


03 May 2016, 21:12
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Image

Som sagt,"work in progress"...å där skall städas. Tillika e jag så långt inte helt överens med vad maskin nu visar sig göra/lösa. Vi kommer till det,läs vidare bara...

Image

Japp. Satt kvar en liten stund nu ikväll eftersom det inte var så mycket kvar att hantera innan uppstart och mycket riktigt...visst fan vakna den till liv den gamle tysken.

Först som sist.
Friedman/Jose/AFD å allt vad de nu kallas,en sak är säker. Den lider i VART fall ingen brist på distorsion! Jösses Amada,å då skall man ha klart för sig att det finns en triod "över" :shock: :shock: !
Men. Ngt jag reagerade över direkt är att maskin behöver ha mer botten. Tonen i den är utan tvekan "boutique" Marshall,inget att snacka om,men..den behöver utan tvekan mer botten. Reglagen gör det de skall,inte heller det mkt att orda om.

Som det är nu så har den begåvats med ett antal switchar,som då hanterar ett antal olika options. Ett av dessa options är att man kan koppla sig förbi andra steget varvid det hela blir lite 2204 i brist på bättre förklaring.

Nu är detta helt nytt för mig. Jag brukar ju hålla mig till 2 och 3 stegare,även om jag gjort såväl 4 som 5 som 6 stegare innan.
Bara det att när jag lekt med det där tidigare har det varit ganska ytligt och vad vidare är i en,för mig,annan era när mina kunskaper i ämnet inte ens var i närheten av vad de e idag.
Så..lite enkelt skulle man kunna summera läget som så att det som skall till nu är hopp&lek. Använda..tweaka.

Grundtanken tror jag de flesta av er som läser detta är med på,för hur fel kan det bli liksom.?
Vi har oss en maskin som KAN hantera 2204 karaktär OCH på det få hela helvete att fatta eld i det att man slår om en switch.
Som ger 50 watt istället för obrukbara 100 watt OCH som med allt sagt å gjort får vågen att stanna på 8kg.
Den ekvationen tror jag inte är speciellt svår att se vitsen i.

Sen skall sägas att jag lurar på om man inte skulle ge den en flaska till :shock: .? Vafalls? Joo...men häng me nu...
2204 tycker jag iaf e en trevlig maskin. En sann klassiker. På det finns det ju många som vill ha än mer häng och än mer dist,å se det klarar denna utan att blinka.
Men så e re det med "andra hållet" åxå. Huh? Joo...i det att denna sats ihop är där en triod "över". En som inte används. På det finns det en hel tagboard kvar,som inte används.
Om man då tuttar dit ett EF-86 med enklast möjliga kontroller och låter det driva in i den där trioden som ända bara sitter där å hoar för sig själv...så har man sig en maskin som kan lösa allt från enkel blues och finspel...till Marshall vräk...till ylande Aldrich toner.
Tanken har merit iaf tycker jag. Får se var det slutar.

Men till att börja med nu handlar det mkt om att ägna sig åt hopp&lek å tweaka mot det.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 May 2016, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Fritt kåserande nu men...
Asså. Väck inte den björn som sover.

Om ni kikar på bilderna ovan så ser ni att man INTE orienterat kärnorna för de båda trafona vis a vis varandra som brukligt.
De står i närmast tysk "ordnung" på rad. Det till trots är maskin precis så väluppfostrad som man kunde önska.
Goes to show u i guess..

Samtidigt. Jag undrar lite hur man kommit undan med det? ALLA E-kärne trafos skapar såvitt jag vet magnetfält och om ni sätter det hela i kontext...8kg,så inser ju vem som helst att det iaf inte e en mil de emellan.
Hm.
Betvivlar att man hade vunnit ngt på att vrida tex OT´n men...ptja..undrar gör jag iaf. :shock: :?:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


04 May 2016, 22:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Image

Ah! "The noble art of tweaking". Eller..."bench work". Eller..."work in progress".
Jaja.
Kärt barn har många namn. Det jag primärt lekt&lattjat med idag är avkoppling av katodmotstånd. Å jag tror nog vi börjar närma oss någon form av sanning.
Utan tvekan orkar kretsen med mer botten,men...avvägningen mellan fast botten och där det blir rent svamp av det e fanimig inte speciellt bred.

Grunnat en del på alternativ. Alternativ i detta fallet skulle innebära fler switchar,i ambition att kunna skära högre i takt med att distnivåerna stiger.
Å..ptja? Kanske kan vara svaret?

...jag leker vidare.. :shock: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 May 2016, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Image

Så kom dagen när det var dags att knyta ihop påsen för Helmuth här.
Efter en del idogt labbande med framför allt hur mycket botten man kunde knuffa in i den där kretsen utan att den skiter på sig så...ptja.?
Det gick helt enkelt i mål.

Med det sagt kom jag mig till slut för att faktiskt byta utgångstrafo i denna med. Anledningen är enkel,den ville helt enkelt inte vara med och sköt HT säkringen när man började luta sig på den. Så det som gick i istället var en gammal MV-45´a.
Gott nog,och mycket riktigt vart det vad doktorn ordinerade. För ha en sak klar,den spelar HÖGT!

Enda som återstår nu är ett "Racing" emblem och det har jag ironiskt nog hittat en på Jula i kromad plast av alla djävla ställen som jag tänkt dra dit.
Tänkte hantera det imorgon. Nu har jag iaf,slutligen,lagt den till salu.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


10 Aug 2016, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Dr Oetker
Brasklappen då.
Vid RIKTIGT tunga gainutslag ville den gärna oscillera på mkt hög frekvens. Ngt jag löste med en 20pF trimkondning mellan anod och galler på 3e steg.
I praktisk mening ingen förlust av topp...utan det mest bara löste uppgiften.

Miller kapacitans e fan da shit... :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


12 Aug 2016, 21:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.