View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 20:28



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Marshall 1912, erfarenheter? 
Author Message

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Marshall 1912, erfarenheter?
Jag slog till slut till på den Marshall DSL1H (0,1W/1W) + Marshall 1912 som låg ut relativt länge på blocket efter en liten slutjustering av priset.

Att det blev så här är väl en blandning av nyfikenhet och fåfänga, har helt enkelt velat prova/utvärdera en Marshall och det är ju 50th Anniversary serien som passar bäst i lägenhet av Marshall rörisar om man inte tar till attenuators och liknade trix.

Den är bra, upplever den som mycket flexibel/allround och det lutar åt att jag behåller den här och säljer min andra röris nu, enda negativa hittills är att jag tycker den är ganska surrig även i "tyst läge" med volymerna på noll, t.o.m. med utragen högtalarsladd men fullt möjligt det är normalt (om jag tolkar det jag sett på nätet korrekt så är det vanligt).

Volym mässigt är den väl ungefär som min Laney, kanske lite, lite tystare i 0,1W läget men risken att bli vräkt minskar inte direkt.

Hur är det med Marshall 1912 1x12 lådan? Mitt intryck är att denna låda inte är så populär och hyfsat sällsynt, finns väldigt lite att läsa om den på forumen i Sverige och jag undrar varför?

Någon som har något kul att tillägga eller erfarenhet?

Det sitter en Celestion G12B-150 i den som inte verkar gå att köpa från Celestion men som sitter i 1912 lådan och JVM215C kombon.

Den som hörs i detta klipp av Johan Segeborn från ca 3:35 - 4:22
https://www.youtube.com/watch?v=zQdvSYUzruc

Från början var jag beredd på att sälja den vidare för att köpa någon annan billigare 1x12 begagnad för ca tusingen (av framförallt ekonomiska skäl) men jag behåller den tills vidare, den är lite "basig" men det nog samtidigt det jag gillar och som gör att den står ut lite. Ljudet på låga e strängen tex tycker jag ofta blir underbart, i synnerhet vid nedstämning.


12 Apr 2016, 13:05
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Marshall 1912, erfarenheter?
Vi har en 1912 i verkstan. Bra om man vill ha en låda som tar liten plats och tål att testa muskeltoppar på. Jag har tidigare använt en likadan tillsammans med Marshall 6101 combo. Då gör den sig väldigt bra som komplement till högtalaren som sitter i combon. Combon med "open back" ger bra spridning och 1912 ger lite bättre botten. Som "stand alone" är 1912 lite basig, precis som du säger och saknar kanske lite "mid-honk", men är en tålig och hyfsat bra all-round låda.

My 25 cents.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


14 Apr 2016, 12:45
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Marshall 1912, erfarenheter?
Kul :-)

Även om det nu är ett 150Watts Celestion i den så ger väl slutna lådor en något mer sluten tystare ljudbild generellt, för mig är det ett litet plus.

Som sagt, den känns relativt ovanlig i Sverige vilket är underligt. Det är så bra botten att det händer att jag bara slår på e strängen och lyssnar. ;-)

Spec på G12B-150W högtalarna:

Nominal Diameter - 12”
Power Rating - 150W
Nominal Impedance - 8ohm
Sensitivity - 98 db/W
Chassis Type - Pressed steel
Voice Coil Diameter - 2”
Voice Coil Material - Round copper
Magnet Type - Ceramic
Magnet Weight - 50oz
Frequency Range - 60-4000Hz
Resonance Frequency - 77Hz
DC Resistance - 7ohm
Unit Weight - 4.8kg (about 11lb)

angående spekulationen att B'et står för bas (verkar ju som om vissa lirar elbas med 1912 lådan?) så hittade jag ett inlägg på nätet:
Re: the 1912, is it true that it can double as a bass cab?

No. For playing bass you'd need a much wider response than 4Khz, otherwise it will sound real dull.

>Angående 6101 kombo så ser jag att det ligger Marshall 6101 LM Anniversary Series inkl holmberglåda ute på blocket för 7 lapp.

R.U. Sirius wrote:
Vi har en 1912 i verkstan. Bra om man vill ha en låda som tar liten plats och tål att testa muskeltoppar på. Jag har tidigare använt en likadan tillsammans med Marshall 6101 combo. Då gör den sig väldigt bra som komplement till högtalaren som sitter i combon. Combon med "open back" ger bra spridning och 1912 ger lite bättre botten. Som "stand alone" är 1912 lite basig, precis som du säger och saknar kanske lite "mid-honk", men är en tålig och hyfsat bra all-round låda.

My 25 cents.


14 Apr 2016, 15:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.