View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 01:29



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ålder på Marshall super bass 
Author Message

Joined: 08 Apr 2016, 07:26
Posts: 7
Post Ålder på Marshall super bass
Jag har en gammal Marshall super bass som jag köpte på 90 talet av en spel kompis , som jag tänkte rusta upp.
Men jag vet inte vilket årtal det är på den.
På baksidan står det SB/10521,
på insidan har det funnits en lapp men den har försvunnit
framsidan står det bara JMP.

Jörgen.



Attachment:
2.jpg
2.jpg [ 66.47 KiB | Viewed 9019 times ]

Attachment:
40.3.jpg [199.89 KiB]
Not downloaded yet

Attachment:
402.jpg [204.64 KiB]
Not downloaded yet

Attachment:
401.jpg [218.49 KiB]
Not downloaded yet

Attachment:
400.jpg [221.67 KiB]
Not downloaded yet


Last edited by Jörgen65 on 19 May 2016, 08:50, edited 21 times in total.



08 Apr 2016, 08:26
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Finns det ingen bokstav efter numret?

http://www.superiormusic.com/page024.html

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


08 Apr 2016, 10:36
Profile WWW

Joined: 08 Apr 2016, 07:26
Posts: 7
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Nej, ingenting.


08 Apr 2016, 14:24
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Det är turrets och inte PCB...så nånstans -73 ? Har meckat med en -72:a med turrets och en -73:a med PCB. Den verkar ju heller inte ha de svenska modifikationerna, glödsäkring m.m..vad jag kan se av bilderna som är lite väl små.. eller det stämmer inte heller, var är urtagen för burklytarna ?

_________________
/Lasse

LF Audioservice


08 Apr 2016, 20:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Det verkar vara en -68 , men kortet för filterkondingarna saknas:

Image

_________________
/Lasse

LF Audioservice


08 Apr 2016, 20:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ålder på Marshall super bass
bb5000 wrote:
Det verkar vara en -68 , men kortet för filterkondingarna saknas:

Image


Nä någon 68 lär det inte vara pga att då hade det varit en plexi face, Marshall bytte till metall face i juli 69.
Tror mer på det du var inne på tidigare 70-72.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2016, 21:02
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Ålder på Marshall super bass
sent 67 men troligen 68 svårt att se på bilderna och så saknas en del vitala delar tyvärr som också kan hjälpa till med åldersdateringen...

Hela filterbordet är borta och du har istället en extra kodning på toppen av chassit. Var går kablarna som inte syns slutet på fler elekrolyter. Utgångstrafon r inte fär och ska vara en Dagnall T2562

Switcharna är gamla engelska men inte original, lampan är bytt, troligen är presence och mids pottar bytta.

Huvudbordet ser bra ut.

Är den till salu är jag intresserad.

Med vänlig hälsning, LG


08 Apr 2016, 22:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Apr 2016, 07:26
Posts: 7
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Kondensatorerna ska jag byta för dom gamla har torkat ur
därför är det en lucka där dom ska vara.
strömbrytarna är bytta för många år sedan.
Jag har bytt rör också men sparat dom gamla .


08 Apr 2016, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ålder på Marshall super bass
pleximaster wrote:
sent 67 men troligen 68 svårt att se på bilderna och så saknas en del vitala delar tyvärr som också kan hjälpa till med åldersdateringen...

Hela filterbordet är borta och du har istället en extra kodning på toppen av chassit. Var går kablarna som inte syns slutet på fler elekrolyter. Utgångstrafon r inte fär och ska vara en Dagnall T2562

Switcharna är gamla engelska men inte original, lampan är bytt, troligen är presence och mids pottar bytta.

Huvudbordet ser bra ut.

Är den till salu är jag intresserad.

Med vänlig hälsning, LG


Nu vet jag ju att du är betydligt mer Marshall nörd än jag, så menar du att infon på denna sidan inte stämmer:
http://www.drtube.com/library/schematic ... chemas#JMP

In 1967 the JMP (Jim Marshall Products) panels were introduced. In July 1969 Marshall dropped the Plexi face plates and switched to the gold colored brushed aluminium metal face plates as we know them still today.

Då TS stärkare inte har plexi face så tyckte jag det verkade rimligt att den borde var 69+

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2016, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ålder på Marshall super bass
dubbelpost

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2016, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Jörgen65 wrote:
Kondensatorerna ska jag byta för dom gamla har torkat ur
därför är det en lucka där dom ska vara.
strömbrytarna är bytta för många år sedan.
Jag har bytt rör också men sparat dom gamla .


Ja det verkar vettigt, noterade ena lyten satt på sniskan och om själva lyten fått en intryckning (?) så är det inte så bra.

Tycker även du ska byta dina strömbrytare då dessa är fel installerade, man varken får eller bör löda på dessa utan det är flatstift som gäller.
Även sista lyten skulle jag sätta tillbaka på kortet om inte annat dra om kablarna till den, ihop buntade med glöden är ju inte det lämpligaste.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


08 Apr 2016, 23:29
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Tala är silver, tiga är guld..


09 Apr 2016, 00:22
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Amp Healer wrote:
pleximaster wrote:

Nu vet jag ju att du är betydligt mer Marshall nörd än jag, så menar du att infon på denna sidan inte stämmer:
http://www.drtube.com/library/schematic ... chemas#JMP

In 1967 the JMP (Jim Marshall Products) panels were introduced. In July 1969 Marshall dropped the Plexi face plates and switched to the gold colored brushed aluminium metal face plates as we know them still today.

Då TS stärkare inte har plexi face så tyckte jag det verkade rimligt att den borde var 69+


Varför tor du att stärkaren är en meal plate har jag missat nåt? Det är ju en plexipanel i allafall på baksidan och jag har bara sett inlägget på min smartphone...

10500 serie (printade finns i 67) men är vanligaste 68. 12000 serie kon senare men med visst överlapp (användes delvis parallellt.) 11000 serie finns inte original. sen 69 kom en ny 10000 serie då med av ett prefix A10000

Har du bild på de gamla kondingare är det lättare att datumsätta toppen. Vidare klan du tex kolla datum på mustard capsen (De gula kodningarna) vad står de för kod på dem sist bokstäver och siffror tre eller fyrastycken (föt utom värdena i uF eller pf 0,022uF 22pF 0,1uF osv..

Med vänlig hälsning, plexi


09 Apr 2016, 01:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Apr 2016, 07:26
Posts: 7
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Hur mycket skulle man få för den här pjäsen.


09 Apr 2016, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Jörgen65 wrote:
Hur mycket skulle man få för den här pjäsen.

Om jag vore dig och ville sälja; lägg ut på tradera och tipsa här på bojen att den ligger ute till försäljning. Borde kunna få en hyfsat bra peng för den.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Apr 2016, 16:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ålder på Marshall super bass
den där toppen e från 1967.
den senare 10serien som talas om ovan kom 69.
12-serien startade sent 67 och pågick bara ett par månader in på 68 (det gjordes bara 395st av dem, jag har ägt 2 sådana själv). De senare plexitopparna (mid68) är lätta att urskilja då man flyttade upp alla lytarna uppe på chassit. Ju färre lytar uppepå, desto tidigare är alltså toppen.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


10 Apr 2016, 13:40
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Plexiglass
Vad baserar du det på att 68or har electrolyterna på toppen av chassit? Min erfarenhet där jag baserat på datumkoder på kodningar och pottar visar annorlunda.

Räknar med att komponenterna tillverkades tidigast 1-2 månader innan förstärkaren byggdes. mina 12000 serier har mullards gjorda första respektive andra kvartalet 68, elekrolyterna på bord under chassit. De är original lösningar och omöjligt att vara tillverkade 67.

67 var upp till sommaren ofta JTM black flags och med Drake trafos först därefter kom Dagnells.

Tror att det föreligger en trend i allmänhet att göra Marshall 60-talare äldre än de är.

Tex gjordes inga förstärkare 62. Ken Bran and Dudley Craven gjorde några prototyper då som de visade för Jim. Alla utan chassis. De första såldes 63 på kommission i Jim musikaffär. Det var först 63 som Marshall kom som namn på stärkarna.

De första offset gjordes 63 inte 62! Inga original offset har delar som är äldre än mid 63! De flesta splitfront är inte 63 utan 64 osv... Det är minst ett år fel!



Angående priset som efterfrågades så en sån här topp i bra skick (Räknar med att Super Bass är lika eftertraktad som Lead idag , så var det inte förrr) så ligger priset på 30-35. Här om veckan så fanns det dock en Super Bass i mycket bra skick med en TV 4x12 låda för 24000 kr. Ett mycket bra pris men jag var inte snabb nog på den. Din har fel OT så du får nog räkna med 10000 av på priset på din. En trafo går dock att hitta om man letar för 5-7 tusen kr.

Med vänlig hälsning, plexi


10 Apr 2016, 22:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ålder på Marshall super bass
pleximaster wrote:
Plexiglass
Vad baserar du det på att 68or har electrolyterna på toppen av chassit?


ca 10 års intensiva studier av bildmtrl, diskussioner med ägare av plexitoppar etc, eget ägande av diverse plexitoppar. 68orna av 12-serien (dom tillverkades ungf 3 månader inpå 68) hade 2 lytar uppepå. Mid '68 har 6 lytar på utsidan och det fortsatte sen in i modern tid.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


11 Apr 2016, 19:30
Profile WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Detta är en spännande diskussion som pågått på många forum i många år. Jag vet att du har mycket hands-on erfarenhet av coola stärkare!

Har du tittat på mustard koder?

10000 och 12000 gjordes troligen parallellt

Vi borde ta en kaffe ihop och reda ut detta (Haha) kommer väl aldrig fram till den verkliga sanningen... :)

Angående toppen ifråga tror fortfarande att den är från mellan hösten 67-våren 68


Med vänlig hälsning, LG


11 Apr 2016, 21:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Apr 2016, 07:26
Posts: 7
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Nej någon output transformator har jag inte bytt.


12 Apr 2016, 17:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ålder på Marshall super bass
pleximaster wrote:
Detta är en spännande diskussion som pågått på många forum i många år. Jag vet att du har mycket hands-on erfarenhet av coola stärkare!

Har du tittat på mustard koder?

10000 och 12000 gjordes troligen parallellt

Vi borde ta en kaffe ihop och reda ut detta (Haha) kommer väl aldrig fram till den verkliga sanningen... :)

Angående toppen ifråga tror fortfarande att den är från mellan hösten 67-våren 68


Med vänlig hälsning, LG


Ja kanske vi skulle göra det! Hade vart grymt kul o utbyta erfarenheter öht kring dom här gamla godbitarna! :D

Har du någonsin sett en första 10-seriestärk med kontroll-lappen daterad 1968? Jag har inte sett ngn, inte ens på bild.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


12 Apr 2016, 19:12
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Jörgen65 wrote:
Nej någon output transformator har jag inte bytt.


Jag vet att jag sett sånna förut.... kanske i Selmerstärk?

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


12 Apr 2016, 19:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Jörgen65 wrote:
Hur mycket skulle man få för den här pjäsen.


Fel OPT sabbar tyvärr vintagevärdet fullkomligt. Tyvärr är ju bakpanelen borrad också vilket är helt oåterkalleligt och en BIG nono i vintagekretsar, så det är tveksamt ifall det är värt att sätta i en erakorrekt trafo i den faktiskt. Drake 2" OPT 1202-119 eller 1202-132 är det som ska sitta där original.

De flesta andra grejerna är ju rel lätta att fixa.

Jag råkar veta att Brian på Marstran har en originaltrafo '67 till salu nu och att den är nyligen prissänkt.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


12 Apr 2016, 19:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2004, 23:06
Posts: 2587
Location: Täby
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Nu ska väl inte jag lägga mig i men det känns självklart rätt att sätta dit rätt utgångstrafo, den är ju ändå riktigt fin i övrigt. De där småhålen som jag kan se på bakplåten är ju ingen katastrof tycker jag.


12 Apr 2016, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Svullo wrote:
Nu ska väl inte jag lägga mig i men det känns självklart rätt att sätta dit rätt utgångstrafo, den är ju ändå riktigt fin i övrigt. De där småhålen som jag kan se på bakplåten är ju ingen katastrof tycker jag.

Håller helt med! Förhoppningsvis är det en maskin som ska spelas på, och då låter den inte sämre med ett par ventilationshål på baksidan. 8) Men kanske med "fel" OT.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Apr 2016, 07:45
Profile

Joined: 08 Apr 2016, 07:26
Posts: 7
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Jag undrar hur man kan se att det är fel utgångstrafo.

Jag har inte mekat på med Marshall förut men ni kanske har öga med det.
Om jag skulle byta, då måste man väll byta till en i samma årgång. :?:
det är väll ingen ide att köpa en ny :?


13 Apr 2016, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Jörgen65 wrote:
Jag undrar hur man kan se att det är fel utgångstrafo.

Jag har inte mekat på med Marshall förut men ni kanske har öga med det.
Om jag skulle byta, då måste man väll byta till en i samma årgång. :?:
det är väll ingen ide att köpa en ny :?

Läs Plexiglas´senaste post. Där tipsar han om en av rätt årgång till salu. Nej, en ny duger inte.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Apr 2016, 14:45
Profile

Joined: 08 Apr 2016, 07:26
Posts: 7
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Polytone wrote:
Jörgen65 wrote:
Jag undrar hur man kan se att det är fel utgångstrafo.

Jag har inte mekat på med Marshall förut men ni kanske har öga med det.
Om jag skulle byta, då måste man väll byta till en i samma årgång. :?:
det är väll ingen ide att köpa en ny :?

Läs Plexiglas´senaste post. Där tipsar han om en av rätt årgång till salu. Nej, en ny duger inte.


Tack för hjälpen, det har varit lärorikt att läsa på den här sidan.
Jag kommer säkert att ha fler frågor :D


13 Apr 2016, 15:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Detta var anledningen till min tidigare kommentar ang evt försäljningsvärde. Eftersom trafon kommer kosta en del att köpa + montera - samtidigt som bakpanelen är borrad och omöjlig att återställa - så är det inte säkert att det ligger nån direkt stor pengavinning i att lägga massa jobb på att återställa stärken eftersom borrhålen kommer skrämma bort alla evt köpare som är beredda att lägga stora pengar i en sån här förstärkare.

Som den står idag, om du byter lytarna och får igång stärken, kanske den är värd 10K på marknaden. Men det kan ju också vara det mest vettiga ekonomiska alternativet för den som ska sälja den eftersom den ändå inte går att återställa fullt ut.

_________________
http://www.facebook.com/gudarsskymning

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!


13 Apr 2016, 18:13
Profile WWW

Joined: 18 Apr 2010, 16:00
Posts: 78
Location:
Post Re: Ålder på Marshall super bass
Jag tycker stärkaren ser misstänkt ut som en MusicGround plexi dvs att de tagit diverse original delar från slaktade plexis och byggt ihopa "nya" plexis av senare Marshalls. De var ökända för detta - speciellt på 90-talet och början på 2000-talet. Att det saknas kontroll lapp samt diverse viktiga delar är ett misstänkt tecken. Kabeldragningen inne i stärkaren är all-over-the-place. MusicGround plexis florerar överallt runtom i skandinavien och vet man inte exakt en stärkares historia (speciellt 60-tals plexi) kan man bli rejält lurad. Jag känner många som trott att de köpt en "äkta" plexi som en bra deal men som visar sig vara dessa MG bastarder.

Skulle vilja se högupplösta bilder på hela stärkaren.............


09 May 2016, 17:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.