Ja, jo, i ett svagt ögonblick budade jag hem en Pioneer SM-83:a från eBay. Ursprungligen är den specad för 7189A-pipor som Jesper nämnde i Ceriatone-tråden. Men därefter har någon yxat dit EL84.
I annonstexten stod att läsa: Trasigt ljud men fungerar. (I ren korthet)
Muttrade isär eländet och fann redan då ett par lösningar av allas vår "Mr. Handyman" t.ex egenhändigt mekade rörkåpor med tillhörande jord, klippta och omdragna kablar där andra änden var helt oisolerad, antagligen för att få en bättre signal. En pipa (el84) saknar gettermaterial, en pipa, el84 det också, av helt annat fabrikat, antagligen väldigt mismatch.
Vräkte den upp och ner och muttrade bort bottenplattan, se där kom vi åt pudelns kärna.
Började kolla på allvar. En trissa i högspänningsdelen som INTE skall vara där, antagligen sitter den för att elda bort effekt från slutrören.
En skivkonding på ETT slutrör mellan Platta och Katod. But why??
Skulle koppla in ett par högtalare och började slita i högtalarutgångarna, hittade samma skivkondingar (2 st) sitter på Fas respektive Nolla med ena vardera benet och det andra benet direkt ut mot ena kanalens högtalarjordning? Hur fan tänkte Mr. Handyman där?
Med tanke på vad som hittats hittills och ett jäkla virrvarr av tåtar och komponenter kors och tvärs samt gamla japan-kondingar och lika gamla wima-kondingar samt kolmotstånd som verkar kunna gå när som helst så klippte jag helt sonika nätkabeln, sen skall rasket rivas ut, förses med tagboards och börjas om från början, mao en komplett nyuppbyggnad med lite bättre struktur a'la Racing, samt 2 st 47/5W zeners i serie mot G2 på respektive flaska. Sen skall även the golden rule tillämpas samt en glödbalans upprättas. Och inte att förglömma. Skrota AC-uttagen samt montera Schuko-anslutning och vettiga högtalaranslutningar.
Men det mest tidskrävande jobbet kommer att vara att göra upp en BOM-lista samt göra beställning därefter, för allt som behövs.
Trissan

Skivkondingar från fas och nolla ut mot högtalarjord

En till mellan Platta och Katod

Översikt i elutrymmet

Och såsom jag förstått trissans inkoppling

Elschemat har ni här:
http://www.vacuum-tube.eu/wp/?attachment_id=123